Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43 moottoriin tehoja lisää yhdellä vastuksella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    M43 moottoriin tehoja lisää yhdellä vastuksella

    Onko kukaan muu laittanut (esim. 1k ohmi) vastusta sarjaan imuilman lämpötila anturin kanssa? Mun mielestä toi auttoi.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by dsl Bimmer View Post
    Onko kukaan muu laittanut (esim. 1k ohmi) vastusta sarjaan imuilman lämpötila anturin kanssa? Mun mielestä toi auttoi.
    Oliko mittalaiteena äärimmäisen tarkka persedyno vai onko tästä oikein faktaa?

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Eli mikä olisi toimintaperiaatteena? Moottorinohjaus luulee imuilmaa todellista kylmemmäksi ja lisää sytkäennakkoa tai rikastaa seosta?

      Jos ei jaksa dynoon mennä niin muutama kiihdytysveto (ennen ja jälkeen) sekuntikellon kanssa voi antaa osviittaa mahdollisesta parannuksesta, kun räplää eri läppäkoteloiden tai suodinten ilmamäärämittarimuutosten kanssa. Ei ne aina ole +-0 tuloksia...
      Last edited by petrolhead; 29-04-2007, 14:01. Reason: typoja typoja
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Se rikastaa ainakin seosta pidentämällä suutinten aukioloaikaa.

        Moottorihan antaa parhaan tehonsa hieman rikkaammalla seoksella mutta kulutus on sitten suurempi. Sarjavalmisteisissa autoissa seos on hieman laihempi jotta kulutus pienenisi. Samalla myös tehot tippuvat hieman.

        Se, onko sillä mitään merkistystä käytössä, onkin sitten jokaisen oma asia...

        Comment

        • dsl Bimmer
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 358

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Oliko mittalaiteena äärimmäisen tarkka persedyno vai onko tästä oikein faktaa?
          Persdynossa havaitsin ton muutoksen. Tosiaan imuilman lämpötila-anturina toimii 2k NTC-vastus. Lisätty sarjavastus alentaa ECUlle menevää lämpötila tietoa.

          ECU lambdan perusteella korjaa taasen seosta takaisin optimaaliseksi, mutta ihan kuin tästä olisi kuitenkin ollut hyötyä. (Halpahan tota on muidenkin kokeilla.)

          Comment

          • Z3BMW3
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 159
            • Tampere

            #6
            Halvalla saa vermeestä myös säädettävän, kun käyttää potentiometriä. Voi suoraan ajossa kokeilla, miten eri säädöt vaikuttavat kulkuun.
            Z3BMW3

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎