Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 jakajan säätöä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti.Kaij
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 356
    • Oulu

    M10 jakajan säätöä

    Eli tarvis tietää et mite noita m10b18 motin jakajan säätämis vinkkejä et mite saan tuon jakajan vastaamaan moottorin tarpeita. tehoja oli167hp 6600rpm ja vääntöjä 185.5nm 5500rpm. Nyt ois tarve tietää et mite saan itse muokattua jakajaa tuohon koneeseen. Kaikki vinkit ovat tervetulleita, sen verran jo sain selville että jakajan jouset pitää vaihtaa, Jos joku kertoo et mitkä jouset niin olis tosi hyvä. Ja jos jollakin sattuu olemaan tuollainen muokattu hyvä kärjetön jakaja myytävänä niin kertoo minulle
    Kiitos jo vastanneille

    Edit: ja laitetaan viel tähä et tuossa ku pyörijää kattoin nii siin tuntu olevan hieman ylös, alas väljystä. Mikä neuvoksi?
    Last edited by Martti.Kaij; 12-05-2007, 19:11.
    E46 328i

    REDLINE OILS
    UUC Motorwerks
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2540
    • .

    #2
    Originally posted by Martti.Kaij View Post
    Eli tarvis tietää et mite noita m10b18 motin jakajan säätämis vinkkejä et mite saan tuon jakajan vastaamaan moottorin tarpeita. tehoja oli167hp 6600rpm ja vääntöjä 185.5nm 5500rpm. Nyt ois tarve tietää et mite saan itse muokattua jakajaa tuohon koneeseen. Kaikki vinkit ovat tervetulleita, sen verran jo sain selville että jakajan jouset pitää vaihtaa, Jos joku kertoo et mitkä jouset niin olis tosi hyvä. Ja jos jollakin sattuu olemaan tuollainen muokattu hyvä kärjetön jakaja myytävänä niin kertoo minulle
    Kiitos jo vastanneille

    Edit: ja laitetaan viel tähä et tuossa ku pyörijää kattoin nii siin tuntu olevan hieman ylös, alas väljystä. Mikä neuvoksi?
    Ei sitä kukaan voi hatusta heittää mitkä arvot on oikeita just SUN moottorille.

    Homma tehdään oikein siten, että autoa ajetaan dynolla pitäen kierrokset tietyssä arvossa. Sitten haetaan jakajaa säätämällä paras kohta jolla saadaan suurin teho, otetaan asteet ylös ja siirrytään seuraavaan kierroslukuun. Nämä kierrosluvut voivat olla esim. tuhannen kierroksen välein. Kun tämä on tehty, piirretään paperille käyrä saaduilla asteluvuilla. Seuraavaksi jakaja irti ja kiinni jakajansäätöpenkkiin. Sitten jousia, painoja ja rajoittimia sovittamalla ja säätämällä haetaan jakajalle mahdollisimman samanlainen käyrä kuin on aikaisemmin paperille piirretty. Tässä näin nopeasti selostettuna.

    Perusperiaate yleensä on, että viritetyissä moottoreissa perusennakkoa enemmän ja kokonaisennakkoa vähemmän ja ennakon nousu nopeammaksi, mutta ei sitä ennakkoa ja ennakkokäyrää oikeaksi saa muutakuin kokeilemalla ja säätämällä ja taas uudelleen kokeilemalla ja säätämällä.

    Kannattaa muuten oikeasti lukea niitä kirjoja eikä polttaa niitä! Esim. Virittäjän käsikirjoista löytyy kaikki nämä perusjutut.
    Last edited by Freak; 13-05-2007, 00:34. Reason: Jatkoa.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #3
      Tarkoitit varmaan, että ennakonnousu hitaammaksi?
      Eli jousia pääsääntöisesti kiristetään, jolloin tuo em toteutuu. Muuten saattaa alkaa nakuttamaan kiihdytettäessä, jossakin vaiheessa.
      Muuten kirjoitit juuri kuten jakaja ammattimaisesti tehdään.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Freak
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2540
        • .

        #4
        Originally posted by jaki View Post
        Tarkoitit varmaan, että ennakonnousu hitaammaksi?
        Eli jousia pääsääntöisesti kiristetään, jolloin tuo em toteutuu. Muuten saattaa alkaa nakuttamaan kiihdytettäessä, jossakin vaiheessa.
        Muuten kirjoitit juuri kuten jakaja ammattimaisesti tehdään.
        Kyllä niitä on löysemmäksikin laitettu...
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • Martti.Kaij
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 356
          • Oulu

          #5
          Mut kannattaako tuota käydä kipasee vaikka hiuka vakioa jäykemmät jouset ja iskee paikallee....vai onko enemmän haittaa kuin hyötyä?
          E46 328i

          REDLINE OILS
          UUC Motorwerks

          Comment

          • timpa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 257
            • Akaa

            #6
            Laita rakentaen siihen kunnon sytytyksen ohjaus mitä voit säätää haluamallasi tavalla.Esim mds,crane tai joku vastaava...
            speed limits are for pussies

            Comment

            • Martti.Kaij
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 356
              • Oulu

              #7
              Originally posted by timpa View Post
              Laita rakentaen siihen kunnon sytytyksen ohjaus mitä voit säätää haluamallasi tavalla.Esim mds,crane tai joku vastaava...
              No laitoin varaukseen ton cranen Hi-6 fireball ohjauksen ja siihe puolan. Jos noilla sais aikaseksi.
              E46 328i

              REDLINE OILS
              UUC Motorwerks

              Comment

              • Zeik88
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 300
                • Suonenjoki

                #8
                fordin 1.3l kenttiläisestä koneesta on penkitetty korkeemmilla männillä 45 tuplilla reilusti yli 300 asteisella nokalla 236hp. Jakasta oli vaan hitsattu säätimet lukkoon ja poistettu alipaine säädin. Ja kait sulla on säädettävä nokkapyörä?
                chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                Comment

                • Muumi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1702
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by Zeik88 View Post
                  fordin 1.3l kenttiläisestä koneesta on penkitetty korkeemmilla männillä 45 tuplilla reilusti yli 300 asteisella nokalla 236hp. Jakasta oli vaan hitsattu säätimet lukkoon ja poistettu alipaine säädin. Ja kait sulla on säädettävä nokkapyörä?
                  En usko! Noilla muutoksilla mahdotonta.
                  E24 635csi

                  Comment

                  • turboix
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 581
                    • p-laidun

                    #10
                    Originally posted by Zeik88 View Post
                    fordin 1.3l kenttiläisestä koneesta on penkitetty korkeemmilla männillä 45 tuplilla reilusti yli 300 asteisella nokalla 236hp. Jakasta oli vaan hitsattu säätimet lukkoon ja poistettu alipaine säädin. Ja kait sulla on säädettävä nokkapyörä?
                    Essollako oot moista kuullu?
                    BMW E46 330dA touring -00
                    BMW e30 325tbo -86
                    BMW e30 323ia cabriolet -83
                    BMW e30 318i touring -89

                    Comment

                    • Martti.Kaij
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 356
                      • Oulu

                      #11
                      Joo...En usko ennenku ite nään ku se penkitetää siin silmien alla. Tehopaperitha saa semmoset ku tekee vaa
                      E46 328i

                      REDLINE OILS
                      UUC Motorwerks

                      Comment

                      • Zeik88
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 300
                        • Suonenjoki

                        #12
                        En essolla vaan ihan fakta juttu. Fordin kentti koneesta en oo nyt sit varma onko se 1.3 mutta kuitenkii
                        chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                        ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                        Comment

                        • Martti.Kaij
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 356
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Zeik88 View Post
                          En essolla vaan ihan fakta juttu. Fordin kentti koneesta en oo nyt sit varma onko se 1.3 mutta kuitenkii
                          No mieti ny perkele itekki iha järellä et onko se pelkästää noilla specseillä ei mahdollista ilman turboa. Jos 1.3 koneesta otetaa 300 hp ilman että siihe kulutetaa todella isoo summaa rahaa. Tietenki mahollista mut en usko ennenku seison vieres ku ne tehot otetaa lapulle.
                          E46 328i

                          REDLINE OILS
                          UUC Motorwerks

                          Comment

                          • turboix
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 581
                            • p-laidun

                            #14
                            Originally posted by Zeik88 View Post
                            En essolla vaan ihan fakta juttu. Fordin kentti koneesta en oo nyt sit varma onko se 1.3 mutta kuitenkii
                            On se perkele ihmeellinen toi 1,3kentti. Kaveri ajaa rallia escortilla missä on 1,6kentti mihin on tehty kaikki mahdollinen mitä siihen on järkee tehdä ja tuliko siältä 170hv kone tehoks. Tarvii sen käskee laittaa 1,3 kentti 45 tuplat, reilusti yli 300 asteinen nokka ja korkeemmat männät ni rupee voortti liikkuun.
                            BMW E46 330dA touring -00
                            BMW e30 325tbo -86
                            BMW e30 323ia cabriolet -83
                            BMW e30 318i touring -89

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎