Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mineraaliöljy + synteettinenöljy = kone rikki?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    Mineraaliöljy + synteettinenöljy = kone rikki?!?

    Tällaisen huhun/tarinan kuulin tuossa yksi päivä: saksasta tuotu bemari, johon tehtiin öljynvaihto. Autossa oli ennestään mineraaliöljyä ja uudet öljyt olivat synteettiset. Koneeseen jäi mineraaliöljyn jämät jotka sekoittuivat synteettisenöljyn kanssa ja muodostivat jotain "mömmöä" -> koko kone pitää purkaa ja puhdistaa! Ja kaiken lisäksi "näitä on nyt sattunut tosi paljon viime aikoina, varsinkin saksantuonteihin"

    Kuulostaa kyllä aika lailla Esson baarin jutuille, vaikkakin olen kyllä aiemminkin kuullut ettei noita erilaisia öljyjä saisi sekoitella.

    Onko tuossa jutussa mitään perää?
    ------
    G31 530d
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #2
    En tiedä muuta, mutta kaikissa korjaamoissa ei viitsitä edes laskea kunnolla pois entisiä öljyjä. Eli ei jakseta odotella, että kaikki öljy valuu öljypohjasta ulos.

    Ja moottorissa kannattaisi aina käyttää samaa öljyä, joka on kerran valittu. Eli jos siellä on gyntteri käyttänyt tiettyä öljyä, olisi fiksuinta käyttää samaa tulevaisuudessakin. Tietysti poislukien täysin väärät öljyvalinnat. Esim. joku 0W-40 öljy M3:ssa tai M5:ssa kesäöljynä ja niin edelleen.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Originally posted by suffeli View Post
      Onko tuossa jutussa mitään perää?
      Uskooko näihin juttuihin joku oikeasti?
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • -PT-
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 580
        • Rovaniemi

        #4
        Keskenään synteettinen ja mineraali öljy ei muodosta mitään mömmöä. Lähinnä tuo synteettinenöljy saa nuo mineraaliöljyn karstat liikkeelle. Eli on siinä riski, että ne vanhat kököt lähtee liikkeelle ja aiheuttaa tukkeumia.
        Peugeot 407 HDi 136 -04
        Ex: E46 320i -00
        Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          Ja vettä öljytilaan vuotava konekin on käyny useampia satoja kilometrejä pelkällä "suklaalla"... aika häijyn näköistä tuollainen cocktaili. Ei meinaa tulla ulos koneestakaan.

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2540
            • Kirkkonummi

            #6
            Vanhojen käyttörutkujen moottoreissa, joissa on käytetty mineraaliöljyjä ja sitten vaihdetaan synteettiseen, on moottori saattanut alkamaan vuotaa öljyä hiukan normaalia enemmän. Muusta ei ole aivan heti kuullut..
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • Mr_Doctor
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 226
              • Parolannummi

              #7
              Originally posted by Juhis View Post
              Tietysti poislukien täysin väärät öljyvalinnat. Esim. joku 0W-40 öljy M3:ssa tai M5:ssa kesäöljynä ja niin edelleen.
              Miksi 0W-40 -öljy ei ole käypää kesäkäytössä?

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Mr_Doctor View Post
                Miksi 0W-40 -öljy ei ole käypää kesäkäytössä?
                Eikös ainakin 5:ssa vaadita 10W-60 tehtaan puolesta..?

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #9
                  Originally posted by -PT- View Post
                  Keskenään synteettinen ja mineraali öljy ei muodosta mitään mömmöä. Lähinnä tuo synteettinenöljy saa nuo mineraaliöljyn karstat liikkeelle. Eli on siinä riski, että ne vanhat kököt lähtee liikkeelle ja aiheuttaa tukkeumia.
                  Juuri näin hajosi eräs Mersun 2,3-litrainen nelonen. Täyssynteettinen öljy pesi karstapaakut liikkeelle ja jäivät sopivassa paikassa jumiin -> voitelu lakkasi -> metalli-metalli-kosketusta -> metallisilput tukkivat loputkin kanavat -> kone vaihtoon.

                  Comment

                  • Axu83
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 601
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                    Juuri näin hajosi eräs Mersun 2,3-litrainen nelonen. Täyssynteettinen öljy pesi karstapaakut liikkeelle ja jäivät sopivassa paikassa jumiin -> voitelu lakkasi -> metalli-metalli-kosketusta -> metallisilput tukkivat loputkin kanavat -> kone vaihtoon.
                    Moottorinpesuaineissa taitaa olla sama riski.
                    E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                    E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                    Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                    It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                    And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16419
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Juuri näin hajosi eräs Mersun 2,3-litrainen nelonen. Täyssynteettinen öljy pesi karstapaakut liikkeelle ja jäivät sopivassa paikassa jumiin -> voitelu lakkasi -> metalli-metalli-kosketusta -> metallisilput tukkivat loputkin kanavat -> kone vaihtoon.
                      Se on mersulle ihan oikein.

                      Comment

                      • mukko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 5965
                        • Uleåborg

                        #12
                        Ehkä pitäisin tätä mineraaliöljy-ongelmaa lähinnä kitupiikki Suomalaisten ongelmana, tungetaan sitä halvinta paskaa mitä hyllystä löytyy koneeseen kun ei raaskita kunnon öljyillä ajaa.
                        Tietty, sama homma kitsaiden S-koneiden omistajien kanssa, jotain 0W-40 tai 4W-40:stä koneeseen vaikka 10W-60 on se ainoa ja OIKEA öljy sinne.
                        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                        Save the World, Fuck The Fuel Economy
                        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #13
                          Originally posted by Axu83 View Post
                          Moottorinpesuaineissa taitaa olla sama riski.
                          Periaatteessa kyllä. Tosin jos moottorissa on aina käytetty API SJ tai paremmanlaatuisia täyssynteettisiä ja öljynvaihdot on tehty ajallaan, ei kovin suuria karstakertymiä _pitäisi_ koneesta löytyä.

                          Comment

                          • ruikki
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 585

                            #14
                            olipa ihan vasta yks tuttu menny nissaniin laittamaan synteettiset öljyt autoonsa jossa oli aikasemmin käytetty mineraaliöljyä. seurauksena kone rikki ja syy oli ollu öljykanavien tukkoutuminen. pesevät öljyt oli laittanu paskan liikenteeseen
                            !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                            Comment

                            • biiemdabljuu
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 156

                              #15
                              Kone rikki?

                              Joko itselläni on ollut vain hyvä tuuri, tai sitten väite on epätosi. Olen menneinä vuosina vaihdellut eri merkkisiin (yleensä saksalaisiin) autoihini milloin mitäkin öljyä nurkista on löytynyt, ja hyvin on autot pelannut. Eli mahtaakohan toi nyt olla vaan hyvä selitys loppuun ajetun koneen hajoamiselle: " Joo auto on muuten tosi siisti ja kaikki pelaa, mut kone hajos ku vaihdoin öljyt".

                              Paitsi jos eka öljynvaihto tapahtuu 200 tkm paremmalla puolella, saattaa paskaa lähteä liikkeelle koneen hajoamiseenkin vaadittavan verran.
                              "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎