Announcement

Collapse
No announcement yet.

-530d 3/99 turbon vaihto edessä-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janim110
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 79
    • Kangasala

    -530d 3/99 turbon vaihto edessä-

    Alkaa sitten olemaan minunkin 530d:n ahdin ilmeisesti vaihtokunnossa.ml 250tkm vm.3/1999
    Oireina alavedon puute, kunnon savutus vedättäessä ja lievä vislaus...

    Ilmamassamittari vaihdettu kahdesti. On koitettu tarvike mittaria ja alkuperäistä ja ei niillä vielä kuuhun menty.
    Juhis kävi tätä koslaa joskus alkukesästä koittamassa ja totesi jo silloin että ei ahda. Pikku hiljaa täytyy alkaa uskomaan

    Irroittelin imupuolen putkia ja hieman tutkiskelin niin olihan siellä putkissa oljyä ja turbon imuaukossa...
    Klappia akselissa sivuttain oli hivenen, mutta pitkittäin ei yhtään.


    Muutama kysymys...
    Mikä turbo tuohon kannattaa päivittää?

    LDS-turbolta tarjottiin faceliftin 193hp:n turboa huollettuna 900e
    onko kyseessä gt2550?

    Ja onko tuo 184hp:n turbo mallia gt2260?

    Saksasta saisi ilmeisesti uusia n.700 euroon?
    Ongelmana siinä täydellinen saksan kielitaidon puute!

    Mistäs porukka on noita turboja ostellut/tilaillut?
    Jos joku omistaa ylimääräisen EHJÄN ahtimen niin täällä olisi ostaja!
    Last edited by janim110; 02-08-2007, 20:35.
    e39 530dat-99
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    #2
    Etkö ole ahtopainemittaria asentanu ja tarkistanu sillä tilannetta? Kyllähän tuota öljyä kertyy terveessäkin koneessa ahtoputkistoon, huohotusletkuthan menee turbon imupuolelle. Voiskohan olla ahtovuoto jos vislaa? Mittarilla selviää koko oiresyndrooma kerralla eikä maksa paljoa. Onko syönyt öljyä reilusti?
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins

    Comment

    • janim110
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 79
      • Kangasala

      #3
      En ole mittaria asentanut mutta tuo savutus+alaväännön puute kielii aikas lailla turbon kohtalosta.
      Täytyy se mittari kuitenkin asennella ja koittaa miltä tulokset näyttää.
      e39 530dat-99

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Jos ahtimen siivet ovat ehjät, niin huolto tuossa sinullekin jo jollain lailla tutussa firmassa maksaa vajaan 400 €. Sen jälkeen ahtimella on käytännössä täysi ikä edessään.

        Se vieno vihellys ei näytä olevan yksistään mikään viallisen turbon merkki. Minulla ja tutuilla on ollut vienosti vislaavia (varsinkin kylmänä) ahtimia 530d:ssa, joilla on ajettu sen satatuhatta välittämättä äänestä ilman ongelmia. Omassa ääni taisi tulla putken jousto-elementeistä, jotka piti vaihtaa kun vuotivat.

        2556 on 530d vakioahdin E39:ssa, 2260 on 530d vakioahdin E60:ssa.
        ---

        Comment

        • janim110
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 79
          • Kangasala

          #5
          Nyt ollaan siinä vaiheessa että kiikutan ahtimen huoltoon...jos saan pois konehuoneesta
          Ahdin on nyt irti mutta missäs asennossa tuo yläkautta mahtaa pihalle tulla vai tuleeko ollenkaan?!?
          Täältä jostain lueskelin että näitä on yläkautta vaihdettu.
          On vaan niin helvetin ahdas väli mistä ahdin pitäisi pois nostaa.
          Ilmastoinnin putket ottaa vastaan niin pirusti.

          Pakopuolenkin siivet näyttävät olevan ehjät, joten kait siitä vielä kalun saa.
          e39 530dat-99

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Alakautta ja sillä selvä.
            ---

            Comment

            • Vesa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 363
              • Oulu

              #7
              530d -02 turbo hajosi

              Niin siinä kävi, että 225 tkm ajettuna turbo viimein hajosi. Ja ihan yllättäen ilman sen kummempia oireita. No, kuluvia osiahan nuokin ovat ...

              Mistäs tänä päivänä kannattaisi uusi ahdin hommata? eBay-de:ssä "tehdas-"huollettuja näyttäisi olevan tarjolla alkaen 500 eur (esim. http://cgi.ebay.de/Turbolader-Turbo-...item563915b5ac). Onko näistä kokemuksia kenelläkään?

              Vaihtotyöstä: löytyykö mistään yksityiskohtaista ohjetta, miten turbon vaihto KANNATTAA/PITÄISI tehdä? Foorumilta ja googlettamalla en ole ohjetta löytänyt.
              Nykyiset:
              BMW F11 535DA xDrive -15
              Toyota Yaris Hybrid -20

              Exiä noin 60 kpl...

              Comment

              • VK982
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 2271
                • Kuopio

                #8
                Kuopion finturbosta kyselin tuon ahtimen huoltoa ja sieltä sanoivat ettei ole mahdollista kuulemma huoltaa ( garret kieltänyt) jne..
                Sitten yritin ostaa uutta ahdinta heiltä. Sen ostaminen tuntui olevan myös vaikeaa..Yksi on tuossa "myyntipiikissä ilmeisesti" sitä ei voi myydä ja ei tiedä koska saa lisää.. Vkon päästä samat puhet. Jäi sitten ostamatta ja tuli tilattu Tansaniasta -> http://www.schmiedmann.com/ täysin uusi turbo.
                BMW E60 530xd
                Honda Varadero "sotanorsu

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by VK982 View Post
                  Kuopion finturbosta kyselin tuon ahtimen huoltoa ja sieltä sanoivat ettei ole mahdollista kuulemma huoltaa ( garret kieltänyt) jne..
                  Sitten yritin ostaa uutta ahdinta heiltä. Sen ostaminen tuntui olevan myös vaikeaa..Yksi on tuossa "myyntipiikissä ilmeisesti" sitä ei voi myydä ja ei tiedä koska saa lisää.. Vkon päästä samat puhet. Jäi sitten ostamatta ja tuli tilattu Tansaniasta -> http://www.schmiedmann.com/ täysin uusi turbo.
                  Jep, onhan noi VNT:t varsinaista rakettitiedettä.

                  No, tota firmaa ei sit vissiin bisness kiinnostanut, täytyy pyyhkiä tosi hyvin..?
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • buksin-1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 4592
                    • Keski-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by Vesa View Post
                    Niin siinä kävi, että 225 tkm ajettuna turbo viimein hajosi. Ja ihan yllättäen ilman sen kummempia oireita. No, kuluvia osiahan nuokin ovat ...

                    Mistäs tänä päivänä kannattaisi uusi ahdin hommata? eBay-de:ssä "tehdas-"huollettuja näyttäisi olevan tarjolla alkaen 500 eur (esim. http://cgi.ebay.de/Turbolader-Turbo-...item563915b5ac). Onko näistä kokemuksia kenelläkään?

                    Vaihtotyöstä: löytyykö mistään yksityiskohtaista ohjetta, miten turbon vaihto KANNATTAA/PITÄISI tehdä? Foorumilta ja googlettamalla en ole ohjetta löytänyt.
                    Teetin tuollaisen turbon täydellisen korjauksen Riigassa kesti n. 2 päivää ja maksoi 200Ls eli n.285e ja toimii loistavasti.
                    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                    SISUSTAT modaukset

                    Comment

                    • Babitzin
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 463
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by janim110 View Post
                      Pakopuolenkin siivet näyttävät olevan ehjät, joten kait siitä vielä kalun saa.
                      Ootko purkanu ahtimen? Itse otin oman ahtimen irti ja laitettiin uus tilalle. Vanha näytti päällepäin ihan ookoo(siivet ja vnt-mekanismi). Mutta möin sen pois(rikkonaisena) ja se joka sen osti sanoi että pakosiivistä oli lähteny paloja irti. Ja itse en sitä huomannut kyllä purkamatta sitä ahdinta..:think
                      F20 118i M-sport
                      E63 M6
                      Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                      Comment

                      • Vesa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 363
                        • Oulu

                        #12
                        Riigan turbohuolto?

                        Originally posted by buksin-1 View Post
                        Teetin tuollaisen turbon täydellisen korjauksen Riigassa kesti n. 2 päivää ja maksoi 200Ls eli n.285e ja toimii loistavasti.
                        Löytyykö yhteystietoja? Ja miten käytännössä homma toimi? Lähetit postitse?

                        Tänään tuli irrotettua turbo ja vikaahan siinä on kuten arvelinkin. Siivet aivan jumissa, paloja irti ja poikittaisvälystä jotain 4 mm... Voikohan tuollaista edes korjata järkevään hintaan?
                        Nykyiset:
                        BMW F11 535DA xDrive -15
                        Toyota Yaris Hybrid -20

                        Exiä noin 60 kpl...

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          Kannattaa sitten vertailun vuoksi kysyä tuoltakin -> http://www.lds-turbo.fi/
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • buksin-1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 4592
                            • Keski-Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by Vesa View Post
                            Löytyykö yhteystietoja? Ja miten käytännössä homma toimi? Lähetit postitse?

                            Tänään tuli irrotettua turbo ja vikaahan siinä on kuten arvelinkin. Siivet aivan jumissa, paloja irti ja poikittaisvälystä jotain 4 mm... Voikohan tuollaista edes korjata järkevään hintaan?
                            Minun tapauksessa, (530da vm.02 aj. 267tkm) sinistä savua rupesi tulla siellä matkalla ollessa ja onneksi siellä asia hoitui mallikkaasti. Kattikin sai huuhtelun oli kuulemma aivan tukossa, siis oikein auki oli leikattu ja kiinni hitsattu

                            Etsin ne yhteystiedot vielä ja laitan PM.
                            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                            SISUSTAT modaukset

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #15
                              Originally posted by buksin-1 View Post
                              Minun tapauksessa, (530da vm.02 aj. 267tkm) sinistä savua rupesi tulla siellä matkalla ollessa ja onneksi siellä asia hoitui mallikkaasti. Kattikin sai huuhtelun oli kuulemma aivan tukossa, siis oikein auki oli leikattu ja kiinni hitsattu

                              Etsin ne yhteystiedot vielä ja laitan PM.
                              Älä Buks suotta privaa paa tänne vaan
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎