Announcement

Collapse
No announcement yet.

Milloin kannattaa vaihtaa manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    Milloin kannattaa vaihtaa manuaalilaatikon ja perän öljyt?

    Olen lähdössä reissuun ja autoon on pakko tehdä nyt syyskuun aikana huolto. Ainakin vaihdan öljyt + suodattimet, sisäilmansuodattimet, jarrunesteet, apukuskin penkkiin sen (v*tun) tunnistinmaton ja tuulilasinpyyhkimet. Samalla kun auto menee pajalle, niin mietin, että kannattaisiko vaihtaa myös manuaalilaatikon ja perän öljyt? Autolla on nyt ajettu n.117tkm. Autohan on Saksasta tuotu ja moni tuntuu vaihtavan kaikki nesteet sitten Suomessa. En tosin täysin ymmärrä, sillä eikös sinne laatikkoon ja perään laitetan ihan samat öljyt joka maassa? Onkos tuosta jotain bemarin virallisia ohjeita, että milloin niitä pitäisi vaihtaa? Nii ja paljonkohan niiden vaihtaminen maksaa?
    ------
    G31 530d
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Työnä helppo, ja öljyä ei paljoa tarvita, niin eipä tuo kovin kallista touhua ole. Ja vaikka siitä ei sitten havaittavaa hyötyä oliskaan, niin ei varmasti kyllä haittaakaan.

    Jos vaihtaminen on kankeata kylmällä, niin silloin yleensä auttaa, kun vaihtaa vaihteistoöljyt.


    Comment

    • V-Power
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 1333
      • Varsinais-Suomi

      #3
      Nimenomaan näin minäkin sen nään,ettei siitä haittaakaan ole.Mulla on tolla 540i:llä nyt 135tkm tahkottu ja öljyt perästä ja manuaali askista on menossa vaihtoon.Eikös noissa e39:seissä ole perässä joku tarra/sinetti joka ilmoittaa,ettei perän öljyjä tarvis vaihtaa ollenkaan :think
      E36 95 316i Sedan
      E39 97 540i Touring
      E46 99 320Ci Coupe
      E53 01 X5 4,4 V8
      E65 05 730d
      F10 11 523i Sedan
      F90 08 320i Sedan

      Comment

      • JTMD
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 834
        • Helsinki

        #4
        Itse vaihtaisin heti laatikko ja peräöljyt jo kyseessä tuontiauto.

        Omasta autostani 155tkm:n kohdilla vaihtu öljyt ja voimansiirron tuntu parani silti aavistuksen vaikka lukema ei vielä päätä huimaa.
        -10 e93 325i
        -04 e46 320i
        -92 e31 850i 6speed
        -92 e30 325 cab
        -93 e36 M3
        -91 e36 325

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #5
          Vanhemmissa autoissa 30tkm vaihtovälinä, manuaalista selvinnee oman autosi öljyjen vaihtoväli.

          Mitäpä niitä turhaan vaihtelemaan mikäli huoltohistoria kertoo niiden vaihdetun lähiaikoina, huolto-ohjelman mukaan vaan.
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • ruikki
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 585

            #6
            taispa oman e46:sen ohjekirjassa lukea että laatikossa ja perässä ikiöljyt eli ei tartte vaihtaa ikinä siis manuaalilaatikkoinen kysessä.
            !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16421
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by ruikki View Post
              taispa oman e46:sen ohjekirjassa lukea että laatikossa ja perässä ikiöljyt eli ei tartte vaihtaa ikinä siis manuaalilaatikkoinen kysessä.
              Itse vaihtaisin vaikka kuinka olis life-time öljyt, ei se pahaa tee. 300 tkm. samoilla laatikkoöljyillä kuulostaa amatöörin korvaan vähän hurjalta.

              Comment

              • V-Power
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 1333
                • Varsinais-Suomi

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Itse vaihtaisin vaikka kuinka olis life-time öljyt, ei se pahaa tee. 300 tkm. samoilla laatikkoöljyillä kuulostaa amatöörin korvaan vähän hurjalta.
                Näin juuri ja kun noihin kohteisiin ei tota öljyä hirveästi mene niin ei se lompakkoakaan hirveästi rasita.
                E36 95 316i Sedan
                E39 97 540i Touring
                E46 99 320Ci Coupe
                E53 01 X5 4,4 V8
                E65 05 730d
                F10 11 523i Sedan
                F90 08 320i Sedan

                Comment

                • suffeli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 559
                  • JKL

                  #9
                  ok, eli raadin tuomio on se, että vaihdetaan Mut mikä on virallinen vaihtoväli? Tai kertokaapas edes se öljytyyppi mitä sinne laatikkoon ja perään pitäis laittaa?
                  ------
                  G31 530d

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by suffeli View Post
                    ...Mut mikä on virallinen vaihtoväli? Tai kertokaapas edes se öljytyyppi mitä sinne laatikkoon ja perään pitäis laittaa?
                    Eihän niihin tarvitse ölppiä vaihtaa, nehän ovat kuin Etelä-amerikan banaanitasavaltojen presidentit ennenmuinoin, elinikäinen virka, joka tosin saattoi olla lyhyt :think

                    Nojoo, joka toisessa Inspection II:ssa noita vaihdellaan, jos vaihdellaan...

                    Tuossa E34:n Öljyjen/nesteiden vaihtotopikissa taitaa olla myös E39:iin sopivaa infoa.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #11
                      Originally posted by suffeli View Post
                      ok, eli raadin tuomio on se, että vaihdetaan
                      Raadista viis, mutta nää on niitä juttuja, että jos edes pieneksi hetkeksi olet pysähtynyt ajattelemaan asiaa, niin peli on jo pelattu. Et saa mielenrauhaa ennenkuin olet vaihtanut ne. Eli vaihtoon... Loppupeleissä halpa hinta siihen nähden, mitä sillä saa.

                      Siis sillähän nyt on loppupeleissä harvinaisen vähän tekemistä asian kanssa, että tarvitseeko niitä oikeasti vaihtaa...
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • _temppa
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 76
                        • Espoo

                        #12
                        Itse vaihdatin viime viikolla e46:sen 328:sin laatikkoon öljyt ja makso jtn. 30€ litra
                        E46 320d

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7397
                          • Oulu

                          #13
                          Tutkailin taas tuota alkuperäistä ruotsinkielistä huoltokirjaa ja siinä ei ole mitään mainintaa kummankaan noista vaihtotarpeesta (ei siis edes mikään joka toinen Inspection II). M5 yms. malleihin on kyllä noita vaihtoja sitten speksattu.

                          Edellinen omistaja Suomessa on mun autoon nuo peräöljyt pari vuotta sitten vaihdattanut, en nyt muista mitä sinne oli laitettu, mutta taisi se kuitissa lukea. Laatikon öljyjä ei ole tietääkseni vaihdettu, eikä tuossa kyllä mitään jähmeyttä kylmänäkään ole ongelmaksi asti ollut.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • ruikki
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 585

                            #14
                            ei vissiin manuaalilaatikossa sama homma ku automaatissa johon ei saa/kannata vaihtaa eli manuaaliin kärsis vaihtaakki jos siltä tuntuu?
                            !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎