Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25TU vianhakua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Teemu
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 829
    • Vantaa

    M50B25TU vianhakua

    Potilaana topicissa mainittu kone vuodelta '93 (~250tkm) joka kuoli yllättäen 'parkkiruutuun' eli edellisenä päivänä toimi täysin ongelmitta, mutta seuraavana aamuna startatessa täysin vammainen...

    Käy 'vajaalla', yskii ja paukuttaa imusarjaan. Pysyy käynnissä vain kaasulla heruttelemalla, ei pidä kierroksia. Vikakoodeissa oli AFM (Kiitos Kakelle luvusta!) -> ilmamäärämittari vaihdettu uuteen (brand new), ei vaikutusta. Syksy painaa päälle ja kesäauto menee kohta seisontaan, joten oli aika hinata raato tallille ja ottaa työn alle.

    Tehtyä ja testattua:

    Imuilmavuotojen perustarkastus
    Haitarikumi ehjä ja kaikki helposti näkyvillä olevat letkut tarkistettu... Starttisprayllä ei vaikutusta.

    Puristuspaineiden mittaus.
    Tulokset tasaisesti 220-235 välillä, paineet nousee mielestäni hitaahkosti, mutta lienee normaalia muutaman kerran maailman ympäri ajetussa myllyssä. Kone pyörii startilla nätisti ja ilman ylimääräisiä kilinöitä. Venttiilikopan alla myös kaikki on siistin näköistä, ketju 'kireällä'
    -> Ei mekaanisia vikoja, venttiilivuotoja yms.

    Sytkäpuolen perustestit
    Tulpat vaihdettu, koska muutenkin vaihtoaika käsillä. Kaikille puolille tulee johtosarjasta virrat. Puolien ensiövastus arvojen mukainen, 'johtimet' ehjät.
    -> Puolat viedään mitattavaksi oskilloskooppiin, ymmärsin ettei suorasytkäpuolista saa kaikkea irti pelkällä yleismittarilla.

    Polttoaineensyöttö
    Bensanpaineet kiskon päästä ennen paineensäädintä n. 3,6bar (kahdella mittarilla varmennettu). Bentleyn mukaan pitäis olla M50:ssä 3,0 +-0,06, realoem:n mukaan ko. mallissa olis 3,5bar säädin. Rele toimii ja pumppu tuntuisi ihan käyvältä (paineet nousee hyvin ja ääni terve).

    Moottorinohjauksen anturit
    Lämpöanturit yms. testattu. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu (vaikka vastusarvot normaalit) sekä nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu.
    -> Bingo
    Last edited by Teemu; 16-10-2007, 22:06.
    | Teemu | Audi A8 | Corvette Stingray | Harley-Davidson Fatboy | Triumph Daytona | HSL bussikortti | Ex-BMW:t E92, E114, E39, E36, E30 |
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    #2
    Onko bensanpaineet kohillaan? Oma paukutteli kovasti, kun oli väärä säädin paikallaan, jos sulla ei jaksa pumppu nostaa tarpeeksi paineita?
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins

    Comment

    • sixtynine72
      Newbiemmer
      • Feb 2006
      • 7
      • vantaa

      #3
      Mulla oli samoja oireita, nokka-akselin asentotunnistimen jälkeen tuli kuntoon

      Comment

      • Teemu
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 829
        • Vantaa

        #4
        Pientä updeittia, pääsi tallille pitkästä aikaa...

        Bensanpaineet kiskon päästä ennen paineensäädintä n. 3,6bar. Kokeiltu kahdella eri mittarilla, eli uskottava on. Bentleyn mukaan pitäis olla M50:ssä 3,0 +-0,06, eli aika tarkassa haarukassa. Tosin realoem:n mukaan ko. mallissa olis 3,5bar säädin??

        Bensanpaineensäädin menee nyt jokatapauksessa vaihtoon, kun se esiin kaivettiin. En silti usko sitä syylliseksi. Pumppu nostaa paineet aika nopeasti (alle 2 sek. ja ääni kuulostaa tasaiselta ja terveeltä, en tiedä miten sitä voisi testailla sen tarkemmin...
        | Teemu | Audi A8 | Corvette Stingray | Harley-Davidson Fatboy | Triumph Daytona | HSL bussikortti | Ex-BMW:t E92, E114, E39, E36, E30 |

        Comment

        • 9tonni
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 177
          • Kuopio

          #5
          Kampuran asentoanturi,.. tai nokan. Vaihdappa ne. Alapää ekaks.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Siis onko tuo absoluuttinen paine vai paine suhteessa imusarjaan?
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Teemu
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 829
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Siis onko tuo absoluuttinen paine vai paine suhteessa imusarjaan?
              Joo hetkinen, hyvä huomio... Moottori sammuksissa ja imusarja alipaineeton - mittari kytkettynä sarjaan bensalinjaan ja jumpperilla bensapumppu pyörimään releen kannasta. ->

              Tällä tavalla tuo Bentleyn referenssiarvo 3.0bar on annettu.
              | Teemu | Audi A8 | Corvette Stingray | Harley-Davidson Fatboy | Triumph Daytona | HSL bussikortti | Ex-BMW:t E92, E114, E39, E36, E30 |

              Comment

              • Teemu
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 829
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by 9tonni View Post
                Kampuran asentoanturi,.. tai nokan. Vaihdappa ne. Alapää ekaks.
                Kampiakselin asentotunnistin näytti ~520ohm, vaikka pitäisi olla 1280 -+10%. Katsotaan lähtisikö vika tämän vaihdolla! Nokan asentotunnistimeen ei löytynyt mitta-arvoja.

                Kaikki muutkin imusarjan alta löytyvät anturit tuli mittailtua ja laitettua muutama alipaineletku ja liitin tilaukseen. Josko niiden vaihdolla häviäisi pienet tyhjäkäyntiheilumisetkin.

                Se kampuran asentotunnistin on muuten sitten mukavan tiukassa, hapettunut vuosien saatossa kiinni lohkon korvakkeeseen umpipuuksi. Itse onnistuin murtamaan korvakkeesta palan, todennäköisesti anturin saa silti vielä tukevasti kiinni...
                | Teemu | Audi A8 | Corvette Stingray | Harley-Davidson Fatboy | Triumph Daytona | HSL bussikortti | Ex-BMW:t E92, E114, E39, E36, E30 |

                Comment

                • Teemu
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 829
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Teemu View Post
                  Kampiakselin asentotunnistin näytti ~520ohm, vaikka pitäisi olla 1280 -+10%.
                  Paitsi että OEM tarjoaa ko koneeseen anturia 12141726066


                  ...jonka resistanssi on esim. Hellan kataloogin mukaan juuri tuo 540ohm, jonka mittasin!


                  Omassa anturissa numero oli 1724056.2 (BMW org. teile) jolla löytyy vaan e30 purkuosia...

                  Tais tulla revittyä irti toimiva osa, kiitos Bentleyn
                  Last edited by Teemu; 27-09-2007, 16:35. Reason: dynaamiset linkit pois
                  | Teemu | Audi A8 | Corvette Stingray | Harley-Davidson Fatboy | Triumph Daytona | HSL bussikortti | Ex-BMW:t E92, E114, E39, E36, E30 |

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Nokan anturia tarvitaan sytkän ajoitukseen, koska ei ole virranjakajaa. Jos kammen anturi on ehjä, kannattaa lyödä skooppi kiinni tuohon nokan anturiin. Muistaakseni hall-tyyppinen anturi, joten jos ei ole skooppia, saa myös ihan yleismittarilla selville onko siinä mitään eloa.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Teemu
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 829
                      • Vantaa

                      #11
                      Molemmat asentotunnistimet vaihdettu (kampi ja nokka). Taas käy nästisti!

                      ***

                      Imusarjan ollessa pöydällä oli lisäksi hyvä putsata ICV sekä vaihtaa kaikki imarin alla kulkevat alipaineletkut. Letkujen lisäksi kannattaa tsekata kaksi alipainesysteemin liitintä, eli imusarjan alapuolelle ICV:ltä tulevan letkun liitin, sekä venttilikopan etureunaan tulevan huohottimen liitin. Molemmissa on o-renkaat, jotka kovettuvat tai murtuvat vanhemmiten...

                      Koko letkuhässäkkä mukaanlukien haitariputki + kaikki imusarjan tiivisteet (6+1) bemarin tiskiltä muutaman hassun kympin. Ihan ehdottomasti kannattaa vaihtaa, jos jumppaa imusarjan irti. Menee monta M50:stä taas laillisiin päästöarvoihin ilman turhia lambdan, ilmamäärämittarin tai kattien vaihtoja!
                      | Teemu | Audi A8 | Corvette Stingray | Harley-Davidson Fatboy | Triumph Daytona | HSL bussikortti | Ex-BMW:t E92, E114, E39, E36, E30 |

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎