Potilaana topicissa mainittu kone vuodelta '93 (~250tkm) joka kuoli yllättäen 'parkkiruutuun' eli edellisenä päivänä toimi täysin ongelmitta, mutta seuraavana aamuna startatessa täysin vammainen...
Käy 'vajaalla', yskii ja paukuttaa imusarjaan. Pysyy käynnissä vain kaasulla heruttelemalla, ei pidä kierroksia. Vikakoodeissa oli AFM (Kiitos Kakelle luvusta!) -> ilmamäärämittari vaihdettu uuteen (brand new), ei vaikutusta. Syksy painaa päälle ja kesäauto menee kohta seisontaan, joten oli aika hinata raato tallille ja ottaa työn alle.
Tehtyä ja testattua:
Imuilmavuotojen perustarkastus
Haitarikumi ehjä ja kaikki helposti näkyvillä olevat letkut tarkistettu... Starttisprayllä ei vaikutusta.
Puristuspaineiden mittaus.
Tulokset tasaisesti 220-235 välillä, paineet nousee mielestäni hitaahkosti, mutta lienee normaalia muutaman kerran maailman ympäri ajetussa myllyssä. Kone pyörii startilla nätisti ja ilman ylimääräisiä kilinöitä. Venttiilikopan alla myös kaikki on siistin näköistä, ketju 'kireällä'
-> Ei mekaanisia vikoja, venttiilivuotoja yms.
Sytkäpuolen perustestit
Tulpat vaihdettu, koska muutenkin vaihtoaika käsillä. Kaikille puolille tulee johtosarjasta virrat. Puolien ensiövastus arvojen mukainen, 'johtimet' ehjät.
-> Puolat viedään mitattavaksi oskilloskooppiin, ymmärsin ettei suorasytkäpuolista saa kaikkea irti pelkällä yleismittarilla.
Polttoaineensyöttö
Bensanpaineet kiskon päästä ennen paineensäädintä n. 3,6bar (kahdella mittarilla varmennettu). Bentleyn mukaan pitäis olla M50:ssä 3,0 +-0,06, realoem:n mukaan ko. mallissa olis 3,5bar säädin. Rele toimii ja pumppu tuntuisi ihan käyvältä (paineet nousee hyvin ja ääni terve).
Moottorinohjauksen anturit
Lämpöanturit yms. testattu. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu (vaikka vastusarvot normaalit) sekä nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu.
-> Bingo
Käy 'vajaalla', yskii ja paukuttaa imusarjaan. Pysyy käynnissä vain kaasulla heruttelemalla, ei pidä kierroksia. Vikakoodeissa oli AFM (Kiitos Kakelle luvusta!) -> ilmamäärämittari vaihdettu uuteen (brand new), ei vaikutusta. Syksy painaa päälle ja kesäauto menee kohta seisontaan, joten oli aika hinata raato tallille ja ottaa työn alle.
Tehtyä ja testattua:
Imuilmavuotojen perustarkastus
Haitarikumi ehjä ja kaikki helposti näkyvillä olevat letkut tarkistettu... Starttisprayllä ei vaikutusta.
Puristuspaineiden mittaus.
Tulokset tasaisesti 220-235 välillä, paineet nousee mielestäni hitaahkosti, mutta lienee normaalia muutaman kerran maailman ympäri ajetussa myllyssä. Kone pyörii startilla nätisti ja ilman ylimääräisiä kilinöitä. Venttiilikopan alla myös kaikki on siistin näköistä, ketju 'kireällä'
-> Ei mekaanisia vikoja, venttiilivuotoja yms.
Sytkäpuolen perustestit
Tulpat vaihdettu, koska muutenkin vaihtoaika käsillä. Kaikille puolille tulee johtosarjasta virrat. Puolien ensiövastus arvojen mukainen, 'johtimet' ehjät.
-> Puolat viedään mitattavaksi oskilloskooppiin, ymmärsin ettei suorasytkäpuolista saa kaikkea irti pelkällä yleismittarilla.
Polttoaineensyöttö
Bensanpaineet kiskon päästä ennen paineensäädintä n. 3,6bar (kahdella mittarilla varmennettu). Bentleyn mukaan pitäis olla M50:ssä 3,0 +-0,06, realoem:n mukaan ko. mallissa olis 3,5bar säädin. Rele toimii ja pumppu tuntuisi ihan käyvältä (paineet nousee hyvin ja ääni terve).
Moottorinohjauksen anturit
Lämpöanturit yms. testattu. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu (vaikka vastusarvot normaalit) sekä nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu.
-> Bingo
Comment