Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahtimen valinta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 631
    • Sastamala

    Remmiahtimen valinta?

    Minkäskokoista remmiahdinta alkais katselemaan M5:sen koneeseen, eli 3.6l, haluttu ahtopaine olisi 0.5bar luokkaa, rajoittajan saa löydä n.7500rpm mutta siihen asti tuota myös kierrätetäään. Ja käyttötarkoituksesta johtuen pitkiäkin aikoja läppä tiskissä putkeen kovilla kierroksilla.

    Eaton M90, onko alikokoinen, oon ymmärtänyt että 2:1 välityksellä taitaa riittää mutta meneekö 15000-16000rpm yli ahtimen ominaisuuksien.

    Eaton M112 ? Onko jo liian iso

    Noita kahta nyt saa muutamilla satasilla ja sen enempää en kauheen mielelläni kokoeileen sijoittaisi. 2:1 tai 1:1 välitys ois sinänsä hyvä niin vois käyttää jonkun auton jakopään hammasrattaita, hammsahihna lienee järkevin pyörittämiseen?
    E70 3.0SD -08
    .................................................. ................................
    Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70
  • raven82
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 378
    • tampere

    #2
    Kysymällä suoraan projektien omistajilta. Voi tietoutta löytyä.






    Yleis tietoa




    Add horsepower to your modern engine with a root-style supercharger & gain big power across the entire rpm range without voiding your warranty. Listen to our superchargers and get excited today.


    Add horsepower to your modern engine with a root-style supercharger & gain big power across the entire rpm range without voiding your warranty. Listen to our superchargers and get excited today.

    404 Page not found Here are some useful links: Home Page Superchargers Parts Support/Contact


    Ja eikun lukemaan.Onnea projektiin
    Last edited by raven82; 28-09-2007, 13:19.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Ihan jo asennuksen helppouden ja tilan puolesta suosittelen Rotrex-paxton linjaa. Ajoin tänään rataa SVT-Mussella, jossa oli rotrex ja yllätyin kuinka helppo sillä ruuditettu moottori on hallita.

      EDIT: Muistin väärin, Rotrexin sijaan pellin alla oli Vortechin valmistama samanlainen ahdin.
      Last edited by -Tapi; 01-10-2007, 16:22.
      ---

      Comment

      • LeWe
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 168

        #4
        Lysholmia vaan sinne pellin alle... http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/27amc+lewe-dyno.html

        Comment

        • bmw harrastelija
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 758
          • -

          #5
          Olen "vakoillut" viimekaudella kilparadoilta minkälaisia ahtimia autoissa oli ja näyttää jääneen historiaan nämä eatonit, pikkuluokissa...
          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
          Alex von Falkenhausen

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Rotrexit ym. vehjekset on varmasti kivoja, helposti asennettavia tilan puolesta ja autosta tulee helppo ajettava lineaarisuuden vuoksi, mutta mitä tuolla tekee driftingissä kun ahtoja alkaa tulla vasta puolessa välissä kierrosaluetta ja maksimi saavutetaan rajoittimella?

            Eaton/Lysholm
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • kake
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 590
              • Kerava

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Rotrexit ym. vehjekset on varmasti kivoja, helposti asennettavia tilan puolesta ja autosta tulee helppo ajettava lineaarisuuden vuoksi, mutta mitä tuolla tekee driftingissä kun ahtoja alkaa tulla vasta puolessa välissä kierrosaluetta ja maksimi saavutetaan rajoittimella?

              Eaton/Lysholm
              Tota voisit vähän perustella? :think
              Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Kyseisen ahdintyypin ominaisuus on, että tuotto on täysin kierroksista riippuvainen. Kun kone pyörittää ahdinta, saavuttaa se täydet kierrokset, ja siten myös ahdot, vasta rajoittimella (koneen ilmantarve EI kasva lineaarisesti kierrosten mukaan). Amerikkalaisilla foorumeilla vääntävät näistä, siellä kun on noita keskipakoahtimia käytössä ihan pirusti, mutta turbot ja ruuviahtimet tekevät vähitellen markkinoille tuloaan ja suorituskykyerot ovat aikamoiset huipputehon ollessa kuitenkin sama. Vrt. Horsepowerfreaksin uudet sarjat ja ESS:n sarjat useita keskipakovaihtoehtoja vastaan.

                Lisätään vielä. Tuo keskipakoahtimen ominaisuus ja ahtojen nousu lineaarisesti kohti punarajaa tekee vääntökäyrästä ajamisen kannalta erittäin "mukavan", kun normaalisti ylhäällä laskeva vääntökäyrä muuttuukin jatkuvasti kipuavien ahtojen mukana lähestulkoon suoraksi tai jopa hieman noususuhdanteiseksi.
                Last edited by Cell; 29-09-2007, 12:34.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Paxton-tyyppisissä sovelluksissa nimenomaan välityssuhteella tehdään se itselle sopivin käyttöalue! Se on jenkkien kovaäänisimpien itseaiheuttama ongelma jos ahtoja tulee vasta yläkierroksilla. Ahdin pitää tietenkin valita koneen koon ja käyttötarkoituksen mukaan ettei noin käy. Rotrex on mielestäni hyvin sivistynyt tapa saada lisää tehoa koko kierrosalueelle. Lysholm ja kierrelapainen roots on myös hieno mokkula mutta sen sijoittaminen voi olla joskus hankalaa.

                  Ja hammashihna on jo mennyttä aikaa.. Moniurahihnalla ääni on hiljaisempi, osat halvempia ja helpommin itse tehtävissä jne jne. Hammashihnaa tarvitaan vasta kun ahdin ottaa huomattavasti tehoa, mikä ei toteudu oikein millään nykytyypillä noilla 0,5 bar ahdoilla.
                  ---

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Se on vaan hiukan hankalaa, välityssuhdetta kun ei voi kasvattaa niin että ahdin menee rajoittimella ylikierroksille TAI yliahdoille. Bensakoneen käyttämä ilmamäärä tietyn tehon saavuttamiseksi ei kasva lineaarisesti, mutta millään tavalla tuollaista keskipakoahdinta ei yksinkertaisesti saa tuottamaan samaa ahtoa pienemmillä kierroksilla kuin isoilla. Jenkit ovat näissä keskipakomöhkäleissä todella pitkällä, sitä ei kannata kyseenalaistaa. Vortech, Active Autowerke ym. tekevät jatkuvasti kehitystyötä ja kilpailu on kovaa. Active muute käyttää muistaakseni Rotrexin ahtimia

                    Kerroppa toki se rapakon taaksekin miten tuosta lineaarisesta ahtojen noususta päästään eroon, siellä kun painivat isot firmat ongelmien kanssa, kierrosnopeuksien nostolla on saatu parannettua asiaa mutta "tyyppivika"...
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      mutta millään tavalla tuollaista keskipakoahdinta ei yksinkertaisesti saa tuottamaan samaa ahtoa pienemmillä kierroksilla kuin isoilla.
                      Ei sen tarvitse. Esim tässä S38 tapauksessahan yläkierroksilla vähempi ahto olisi käsittääkseni ihan OK. Kone kun on muutenkin luonteeltaan sellainen että lisäpuhtia kaivataan vaan alle 4000 rpm ja sen jälkeen jo pärjää pienellä lisävoimalla. Itse asiassa kaikki penarin bensakutoskoneet kaipaisivat ahtimen alle 4000 rpm..

                      EDIT: Ja en puhu välttämättä keskipakomallista vaan myös kiinteävälityksisestä. Dumppi se pitää olla noissakin kun ei ne aina pelaa ihan kuvitellun hyvällä hyötysuhteella..
                      ---

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Siis keskipakoahdin, eli jenkkien sanoin centrifugal blower on juurikin tuollainen rotrex-tyylinen vehjes, käyttää samanlaista kompressoria kuin turboahdin. Kiinteävälityksisiä planeettapyörävaihteella varustettuja ahtimia. Milläs ihmeellä meinasit saada sen tuottamaan vähemmän ahtoa yläkierroksilla kuin alakierroksilla?? Dumppi tarvitaan mutta ei sen kanssa ahtoja voi säätää

                        Selitäppäs nyt tarkemmin, en ole yhtään kärryillä millaista ratkaisua nyt tarkoitat, jotenkin tuntuu että tässä on nyt jokin ajatusvirhe toisella meistä?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • MikkoV
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 631
                          • Sastamala

                          #13
                          Ahtimien paremmuuteen puuttumatta... Hinta on oleellinen kriteeri, eatoneita saa muutamalla satkulla, halvimmillaan toimivia alkaen varmaan 200E kun oikeeseen paikkaan eksyy. Ei tää mikään locost projektii oo ollu mutta tuo ahdin on sellanen juttu että saa ominaisuuksissa olla aika saamaristi eroa että törsään esim 2kE johon hitekkiin.

                          Ps. Miksei ahtoja voi säätää dumpilla, kaverin matussa toimii ainakin silläkin konstilla ihan hyvin (kunhan ei ole ilmamäärämittaria riesana)
                          E70 3.0SD -08
                          .................................................. ................................
                          Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Joo, tarkennan ajatustani (ja totean samalla että Rotrexin kohdalla hinta ei sitten ole muutamia satasia..):

                            Hyvällä alaväännöllä siunattuun mottiin sopisi sellainen isohko ahdin ja välityssuhde jolla yläkierroksille saadaan hönkää. Huonon alakierrosväännön koneeseen taasen ahdin joka "loppuu kesken", eli pyörii yläkierroksilla "ylinopeutta" mutta sen ilmamäärä ei vaan riitä tuottamaan siellä korkealla tarpeeksi ahtoa. Ylinopeus ei usein ole niin vaarallista koska se raja on mitoitettu niin että sekä maksimiahto että maksimikierrokset olisivat yhtäaikaa. Nyt kun siellä olisi vähemmän painetta niin kierroksia voisi nostaa. Eatoneitakin moni pyörittää pikkupaineilla jopa 18 krpm vaikka raja on 12 tai 14 krpm.
                            ---

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Sieltä saa ajaa ihan perkeleesti sitten ilmaa jo läpi. Mahtaa viheltää kivasti. Ja onhan siinä sekin ettei siltikään saisi alas ahtoja, kun sitä ahdinta ei voi ylikierroksille pyörittää.

                              Itse en lähtisi kokeilemaan mitä tekee kun pyörittää keskipakoa ylikierroksille. Alkaako siellä siivet sakkaamaan ja räjähtää koko roska vai pettääkö laakeroinnit kun kierrokset lähentelee jotain 160 000rpm. Sitäpaitsi Eaton tosiaan alkaa pudottamaan ahtojaan kovilla kierroksilla, mutta eipä taida käydä noin keskipakoahtimella. Jos katsoo vaikka rotrexin karttoja, näkee ettei tule ahtoa juurikaan ennen kuin käytössä on n. puolet maksimikierroksista. Jos haluaa siis että auto, jonka punaraja on vaikkapa 8000rpm näkee ahtoa edes hieman vaikkapa 2000rpm, pyörii ahdin n. 240 000rpm punarajalla.
                              Last edited by Cell; 29-09-2007, 20:28.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎