Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahtimen valinta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaappu
    BTCF Member
    • Sep 2010
    • 1189
    • Rovaniemi/Pyhätunturi

    #46
    mites tuo ccr:än kitissä oleva c30-84 jääköhän äkkiä pienksi? Olisiko samalla parempi laittaa seuraava c30-94 ?



    Sanokaas fiksut ja tietoiset jottain, ahtamisen Remmi puoli on uus juttu mulle.. Pakokaasut taas asia erikseen..
    mb 519 täys pitkä
    mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
    e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
    e31 850i Miljoonan markan bmw.
    e21. Kimppa rassi.
    Awd corolla turbo.+420whp..

    Comment

    • enyce
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 381
      • LTI

      #47
      Sanokaas miksi remmiahtimen kaveriksi tyrkytetään IC:a, ja sen asennusta pidetään itsestään selvyytenä. Itellä ei käy järkeen ainakaa roots-ahtimessa IC, vai lämpeneekö se ilma muka niin paljon vaikka ei ole pakokaasut lämmittämässä.

      Tiedän siis että ilma lämpenee kokoon puristuessaan, mutta taas toisaalta coolerihan jonkin verran perus-turbovehkeissä syö kaasunvastavuutta(roots vehkeistä en tiedä).
      Mjaa...
      E70 3.0sd
      EX:e36M3individual cäbi
      EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
      EX: 523iSUOMIAUTO

      Comment

      • pope
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 687
        • Harjavalta

        #48
        Originally posted by Sene View Post
        LYS 3300 AX peliin ni eiköhän sillä pärjää
        Lysholm 2300 riittäisi jo hyvin, mutta lysholm on mennyt n. vuosi sitten konkkaan joten lysholmia tuskin tulee. Mikäli nuo meikäläisen laskut nyt pitävät paikkansa niin pitäisi riittää ahdin mikä tuottaa 2-2,6 litraa kierroksella. Olettaen että sitä ahdinta pystyy kierrättämään 2*moottorin max kierrosnopeus. Tällöin ei tarvitsisi edes kierrättä vielä ahdinta maksimi kierroksilla.

        Nyt olikin ajatuksena varmistella sitä onko nuo laskut oikein (tulokset järkevän näköisiä)?
        e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

        Comment

        • Eepo
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 5388
          • Tampere

          #49
          Originally posted by enyce View Post
          Sanokaas miksi remmiahtimen kaveriksi tyrkytetään IC:a, ja sen asennusta pidetään itsestään selvyytenä. Itellä ei käy järkeen ainakaa roots-ahtimessa IC, vai lämpeneekö se ilma muka niin paljon vaikka ei ole pakokaasut lämmittämässä.
          Voisiko johtua siitä että kylmempää ilmaa menee samaan tilaan enemmän kuin lämmintä (ymmärsiköhän tuota kukaan)
          -Harley Davidson Sportster - 89-
          -Harley Davidson softail -89-
          -Suzuki PV50 -86-

          Comment

          • MrBubbles
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2009
            • 799
            • Seinäjoki

            #50
            Originally posted by Eepo View Post
            Voisiko johtua siitä että kylmempää ilmaa menee samaan tilaan enemmän kuin lämmintä (ymmärsiköhän tuota kukaan)
            ymmärsi, mutta siinä on myös se että ahdettuna ilma lämpee muutenkin 0,1bar=+10ºc eli barin ylipaineella ilma on jo +100ºc. näin siis teoriassa. mutta kyllä se jokatapauksessa lämpee kun ahdetaan.
            No life, no friends, just motorsport!

            -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
            -jokunen e30.
            -e28

            Comment

            • pope
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 687
              • Harjavalta

              #51
              Originally posted by enyce View Post
              Sanokaas miksi remmiahtimen kaveriksi tyrkytetään IC:a, ja sen asennusta pidetään itsestään selvyytenä. Itellä ei käy järkeen ainakaa roots-ahtimessa IC, vai lämpeneekö se ilma muka niin paljon vaikka ei ole pakokaasut lämmittämässä.

              Tiedän siis että ilma lämpenee kokoon puristuessaan, mutta taas toisaalta coolerihan jonkin verran perus-turbovehkeissä syö kaasunvastavuutta(roots vehkeistä en tiedä).
              Sillä pakokaasun lämmöllä on niin pieni merkitys verrattuna siihen, mitä ilma lämpeää kokoon puristuessaan, että sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä.

              roots ahtimen muistelisin toimivan jotenkin näin:

              Roots ahdin siirtää ilmaa, ei siis purista sitä kasaan. Kun ko. ahdin siirtää ilmaa enemmän mitä moottori hengittää, syntyy painetta. Kun ahdin siirtää ilmaa ahtoputkeen, jossa on tietty paine ja ahtimen luukku aukeaa, siirtyy ahtoputkesta osa ilmasta takaisin ahtimeen. Tämä ahtimeen siirtyvä ilma on jo kerran lämmitetty, koska se on paineistettu. Sitten kun ahtimen luukku taas aukeaa, siirtyy se kerran lämmitetty ilma takaisin ahtoputkeen ja puristuu uudestaan kasaan (lämpeää lisää) ja taas ahtoputkesta pääsee vähän ilmaa takaisin ahtimeen jne...
              Tästä syystä etenkin roots ahdin tuottaa paljon lämpöä.

              Tulipas epäselvää tekstiä, mutta toivottavasti siitä saa jotain selvää
              e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #52
                Roots-ahtimen (esim Eatonit) bypass kun aukeaa, ei ilma enää puristu kasaan imusarjassa ja sen kuumeneminenkin loppuu. Ahtimen rakenteen lämpö kuitenkin siirtyy edelleen ilmaan eli vaikka painekuumentuminen loppuu, lämpenee ilma jonkin verran. Tällä ei tietenkään ole niin kauheasti väliä kun ei se ilma ole paineistettua. Silloin kun painetta tarvitaan, tarvitaan myös mahdollisimman viileää ilmaa.

                Välijäähdytin sopii rootsin kaveriksi oikein mainiosti ja sen tarpeen määrittääkin lähinnä painetaso jolla halutaan ajaa.

                Itsellä on Eatonin MP112 V8-moottorin päällä ja välijäähdytin (neste-ilma) on integroitu imusarjan sisään. Sellaisenaan systeemi riittää hyvin tietylle tehotasolle mutta mitä viileämpää ilma olisi, sen parempi. Siksi minulla on myös vesi-metanoliruiskutus jolla imulämpö tippuu entisestään ja samalla puristukestävyyskin nousee metanolin avulla jolloin voi käyttää järkevämpiä sytytysennakoita.

                EDIT: Tein joskus excelillä taulukon jossa pääsee laskemaan ahtimen tilavuuden syöttämällä eri hihnapyörien antamat nopeudet ja ilmatilavuudet ja sitä kautta ahtopaineen. Voin lähettää kysyjälle sähköpostilla sen jos oikein kauniisti pyytää..
                Last edited by -Tapi; 21-09-2011, 08:48.
                ---

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎