Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 koneet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    M30 koneet

    Ristiriitaista tietoa liikkuu m30b34/35 koneista. Voisiko joku selventää missä on ollut b34 ja missä b35 ja samoin iskutilavuudet. Vielä jos tehotkin saisi niin riittäisi hetkeksi ihmeteltävää. E28 koneet löytyykin foorumilta mutta entäs e32/e34 koneet?

    Thanks.
  • ///Mikki
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 209

    #2


    e: eipäs näyttäny olevan koko b34 tuolla.
    e36 325 coupe ///M-Technic
    e46 330dA Touring "///M-Sport"

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Originally posted by ///Mikki View Post
      http://www.bmwclub.fi/fi/engines/m30/index.html

      e: eipäs näyttäny olevan koko b34 tuolla.
      Tuo nyt täyttä sontaa tuolla. Jo e28 535:ssa on 5-6 eri konetta eri tehoilla.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8258
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        viimeiset b35 koneet oli varmaan 535 ja 635 autoissa -86 tai jossain siinä paikkeilla
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          M30B35, 84mm isku ja 93.4mm poraus. Vaihtui -81 -> M30B34, 86mm isku ja 92mm poraus.

          Viimeisin M30B34 kehitysversio tuli E32/E34 korisiin.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Obelix
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 60
            • Jokela

            #6
            bmw masterille voisin sanoi sen et noi bmw club finlandin tiedot on BMW:EEN TEHDASTIETOJA

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Originally posted by Obelix View Post
              bmw masterille voisin sanoi sen et noi bmw club finlandin tiedot on BMW:EEN TEHDASTIETOJA
              Tokkopa kuitenkaan.

              Tavallinen suomalainen jannu ne on sinne naputellut ja tarkistanut tietojansa "jostain" lähteestä. Siellä on selkeitä puutteita ja virheitä.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #8
                No ei siellä ole esim. E46 M3:a ollenkaan.
                Retard Member

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by T3 View Post
                  ....
                  Voisitko kirjoittaa taas kerran sen listan e28 535 koneista, en löydä sitä mistään?

                  Comment

                  • baku
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 347
                    • Kausala

                    #10
                    Jossain aikaisemmassa threadhissa ihmettelin myös noita moottorityyppejä. Tieto kun tahtoo olla osittain ristiriitaista. Tuossa perässä on listassa Motronic- ohjatut mallit. Lista tuntuisi pitävän aika hyvin yhtä myös Mahlen mäntäluettelon kanssa.

                    Jostain löytyi myöskin sellainen yleistys, että B34- konetta oli tarjolla kahta eri mallia, katillisessa tehoa 18x hp ja ilman kattia 218 hp. Noita tehtiin rinnakain jonnekin 9/88 asti, jonka jälkeen nuo korvattiin B35- versiolla, jossa on tehoa 211 hp ja aina katti. Eli ensimmäiset sekä e34 että e32 mallit olisi olleet B34- koneita ja uudemmat B35:ia. Se ei taas pidä täysin paikkaansa tuon Motronicin listan kanssa, esim. e32:ssa olisi tuon mukaan ollut aina B35, ainoastaan Motronicin boxi olisi vaihtunut uudempaan. Toisaalta taas ihan ensimmäisiä e34:sia ei tuossa listassa ole ainkaan.

                    Lähes kaikissa lähteissä on jotain, joka ei kuulu joukkoon, joten varmaan siksi noita tulkintojakin on niin paljon. Mikäs sitten oikeasti pitää paikkansa? Kaikissa lähteissä annetaan molemmilla moottorityypeillä iskuksi 86 mm. Suurin osa väittää myös, että molemmissa tapauksissa on poraus 92 mm. Tästä taas päädyttäisiin siihen lopputulokseen, että sekä B34:ssa että B35:ssa on tilavuus 3430.

                    Mitäs niissä sitten on eroa? Taas karkea yleistys. Katittomassa B34:ssä on pattipäämännät ja katillisessa on männissä ammeet. B35 olisi myös patillinen, mutta erilainen kuin B34. B34 kannessa taas on milliä pienempi imuventtiili kuin B35:ssa ja palotila on hieman pienempi kuin B35:ssa. B35:n imukanavat taas ovat huomattavasti isommat kuin B34:ssa, eroa on imusarjan leveydessä n.7 mm.


                    535i/is
                    E28
                    M30/B34
                    85-87
                    0 261 200 059
                    Bosch Motronic M1.0 Adaptive (24 pin)

                    535i/is
                    E28
                    M30/B34
                    88
                    0 261 200 059
                    Bosch Motronic M1.0 Adaptive (28 pin)

                    535i/is
                    E28
                    M30/B34 (218hp)
                    85-87
                    0 261 200 061
                    Bosch Motronic M1.0

                    535i
                    E34
                    M30/B35
                    89-92
                    0 261 200 179
                    Bosch Motronic M1.3


                    635csi
                    E24
                    M30/B34
                    85-87
                    0 261 200 059
                    Bosch Motronic M1.0 Adaptive

                    635csi
                    E24
                    M30/B35
                    86-88
                    0 261 200 150
                    Bosch Motronic M1.1

                    635csi
                    E24
                    M30/B35
                    89
                    0 261 200 179
                    Bosch Motronic M1.3


                    735i
                    E23
                    M30/B35
                    09/80-09/82
                    0 261 200 001
                    Bosch Motronic M1.0 Basic

                    735i
                    E23
                    M30/B34 (218hp)
                    84-87
                    0 261 200 011
                    Bosch Motronic M1.0 Adaptive

                    735i
                    E23
                    M30/B34
                    84-87
                    0 261 200 059
                    Bosch Motronic M1.0 Adaptive

                    735i/iL
                    E32
                    M30/B35
                    86-88
                    0 261 200 150
                    Bosch Motronic M1.1

                    735i/iL
                    E32
                    M30/B35 (211hp)
                    89-92
                    0 261 200 179
                    Bosch Motronic M1.3

                    745i
                    E23
                    M102/B34 (252hp)
                    83--86>
                    0 261 200 013
                    Bosch Motronic M1.0


                    535i/
                    Alpina B9
                    E28
                    M30/B34 (245hp)
                    85-87
                    0 261 200 011
                    M1.0
                    F20 116d
                    E63 645
                    E28 528
                    F30 320d x-drive
                    F31 335d x-drive

                    ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                    KTM 1290 Super Adventure
                    K1200S
                    ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      M30B35 on todellakin tuo 84mm iskuinen, 93,4mm porauksella varustettu motti. -81 asti ollut käytössä. Jenkit käyttävät näitä B34/b35 termejä ihan miten sattuu...

                      M30B34 oli tosiaan katittomana 218hp ja katillisena 185hp. Nämä E28 ikäluokan B34:ssä. Sittemmin koneesta tuotiin seuraava kehitysversio joka kammettiin E32/E34 nokalle, jonka kattiversiossa oli 211hp ja katittomassa 218hp. Molemmat kuitenkin M30B34 koneita. Muutoksia tehtiin useaan kohtaan tuossa "revisiossa".
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        M30B35 on todellakin tuo 84mm iskuinen, 93,4mm porauksella varustettu motti. -81 asti ollut käytössä. Jenkit käyttävät näitä B34/b35 termejä ihan miten sattuu...
                        Aivan... Eipä tässä tarvita ETK:ta kummempaa, tuossa omasta kiulusta:

                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          #13
                          Tuli poistettua tästä se moottorilista. Ihan vaan vittuillakseni kaikille.
                          Last edited by T3; 12-10-2007, 18:28.
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • baku
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 347
                            • Kausala

                            #14
                            No, kaivoin vielä asiaa Mahlen mäntäluettelon mielestä. Tuo Lekan ETK on aika mielenkiintoinen, nimittäin luulisi että ETK ja TIS olisivat yhteneväisiä?? TIS ilmoittaa e34:n ainoiksi M30 moottoreiksi B30 ja B35, B34:sta ei mitään.

                            Tuosta kannesta vielä. Eli niissä oli ihan selvä juttu, että niitä on kahta mallia. Miksi tämä joka paikassa uudemmaksi, paremmin virtaavaksi mainittu kansi, tyyppi B35 löytyy e34 -92:sta? Eli B34 moottorissa olisi B35 kansi. Mulla on tuossa pöydällä tuollainen ja siinä on tosiaan valussa M30B35.


                            B34

                            92 mm poraus

                            BMW, Gasoline
                            92
                            M 30 B 34 M.45, R 6, 3430 cm³, 136 kW (185 PS), 8:1Injection, Catalytic converter,


                            535 i 85…87
                            535 i (USA) 85…88
                            635 CSi 85...87
                            635 CSi (USA) 85...88
                            735 i (USA) 85...88
                            735 i 85...86

                            BMW, Gasoline
                            92
                            M 30 B 34 MA, R 6, 3430 cm³, 185 kW (252 PS), 8:1Injection, Turbo,


                            745 i 83…86


                            BMW, Gasoline
                            92
                            M 30 B 34 ME, R 6, 3430 cm³, 160 kW (218 PS), 10:1Injection,


                            535 i 85…87
                            635 CSi 82…87
                            735 i 85…86


                            B35


                            92 mm poraus

                            BMW, Gasoline
                            92
                            M 30 B 35 ME 7, R 6, 3430 cm³, 155 - 162 kW (211 - 220 PS), 9,2:1Injection, Catalytic converter,


                            535 i 88…92
                            535 i (USA) 88…93
                            635 CSi 88...89
                            735 i 86...92



                            93.4 mm poraus

                            BMW, Gasoline
                            93,4
                            M 30 B 35, R 6, 3453 cm³, 191 kW (260 PS), 9,8:1Injection, Catalytic converter,


                            M 3 85…89
                            M 635 CSi 86…89


                            BMW, Gasoline
                            93,4
                            M 30 B 35 L, R 6, 3453 cm³, 160 kW (218 PS), 9,3:1Injection,


                            535 I 79…81
                            635 CSi 78…83
                            735 I 79…83

                            BMW, Gasoline
                            93,4
                            M 30 B 35 M 88/3, R 6, 3453 cm³, 210 kW (286 PS), 10,5:1Injection, 4 Valves, Catalytic converter,


                            M5 86…88
                            M 635 CSi 83…89
                            F20 116d
                            E63 645
                            E28 528
                            F30 320d x-drive
                            F31 335d x-drive

                            ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                            KTM 1290 Super Adventure
                            K1200S
                            ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #15
                              Originally posted by baku View Post


                              B34

                              92 mm poraus

                              BMW, Gasoline
                              92
                              M 30 B 34 M.45, R 6, 3430 cm³, 136 kW (185 PS), 8:1Injection, Catalytic converter,


                              535 i 85…87
                              535 i (USA) 85…88
                              635 CSi 85...87
                              635 CSi (USA) 85...88
                              735 i (USA) 85...88
                              735 i 85...86

                              BMW, Gasoline
                              92
                              M 30 B 34 MA, R 6, 3430 cm³, 185 kW (252 PS), 8:1Injection, Turbo,


                              745 i 83…86


                              BMW, Gasoline
                              92
                              M 30 B 34 ME, R 6, 3430 cm³, 160 kW (218 PS), 10:1Injection,


                              535 i 85…87
                              635 CSi 82…87
                              735 i 85…86


                              B35


                              92 mm poraus

                              BMW, Gasoline
                              92
                              M 30 B 35 ME 7, R 6, 3430 cm³, 155 - 162 kW (211 - 220 PS), 9,2:1Injection, Catalytic converter,


                              535 i 88…92
                              535 i (USA) 88…93
                              635 CSi 88...89
                              735 i 86...92



                              93.4 mm poraus

                              BMW, Gasoline
                              93,4
                              M 30 B 35, R 6, 3453 cm³, 191 kW (260 PS), 9,8:1Injection, Catalytic converter,


                              M 3 85…89
                              M 635 CSi 86…89


                              BMW, Gasoline
                              93,4
                              M 30 B 35 L, R 6, 3453 cm³, 160 kW (218 PS), 9,3:1Injection,


                              535 I 79…81
                              635 CSi 78…83
                              735 I 79…83

                              BMW, Gasoline
                              93,4
                              M 30 B 35 M 88/3, R 6, 3453 cm³, 210 kW (286 PS), 10,5:1Injection, 4 Valves, Catalytic converter,


                              M5 86…88
                              M 635 CSi 83…89

                              Ei nyt millään pahalla mutta...

                              Tuo sun listas on ihan yhtä tyhjän kanssa. Kaikenlaisia moottoreita luetellaan, mutta missään ei yksilöidä, miten voi tunnistaa jonkun moottorin olevan juuri se ja se.

                              Lisäksi, eikös tässä nimenomaan puhuttu 12-venttiilisistä M30-moottoreista. Nyt sulla on tuossa listassa mukana myös M88-moottoreita.
                              Mikäs sitten on tuossa keskellä oleva 260hv moottori, jota on käytetty M3 ja M635Csi-malleissa. Uskaltaisin väittää, että yksikään M3 ei ole lähtenyt tehtaalta tuollaisella moottorilla.
                              Tais mennä vähän puurot ja vellit sekaisin
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎