Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 käy viidellä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    #16
    Originally posted by Supa View Post
    Yleismittarilla näkee pääpiirteittäin meneekö suuttimelle ollenkaan pulssia. Toki siihen voi pienen lampun laittaa rinnalle. Mutta oli mittaustapa mikä tahansa kannattaa huomioida että motronic katkoo suuttimien maita, ei jännitettä. Joten mittarin toinen kärki pitää mennä paikkaan mistä tulee +12v jännite.
    Eli toinen pää vaikka akun plus napaan. Suuttimelle menevä plusjohto on siis jatkuva ja maata katkotaan. Olisi varmaan turvallista ensin kokeilla kumpi johdoista on plussa, ettei sitten yhdistä kahta plussa yhteen.

    Pitää kuitenkin ensin antaa valohoitoa, otin akunkengät irti nollatakseni ohjausyksikön ja illalla katson jos alkaa pelaamaan. Jos se nyt nollaantuu niin helposti.
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • marko.m
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 333
      • Keminmaa

      #17
      Akunkenkien irroitus yöksi ei auttanut asiaa. Yleismittarilla mittasin että suuttimen sähköliittimille ei tule virtaa. Onko vika silloin siinä että ECU ei anna virtaa? Jos on niin onko korjattavissa? Pystyykö ecun nollaamaan jotenkin siitä liittimestä mistä nollataan huoltovalot?
      316i e46 -04.
      Ex. 525i e34 -91

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #18
        Originally posted by marko.m View Post
        Akunkenkien irroitus yöksi ei auttanut asiaa. Yleismittarilla mittasin että suuttimen sähköliittimille ei tule virtaa. Onko vika silloin siinä että ECU ei anna virtaa? Jos on niin onko korjattavissa? Pystyykö ecun nollaamaan jotenkin siitä liittimestä mistä nollataan huoltovalot?
        Eli siis ECU yhdistin maan kuitenkin kun mittasi jännitettä vasten mutta toiseen suuttimen liittimen pinneistä ei tullut jännitettä? Käsittääkseni nuo suuttimien jännitejohdot on yhdistetty siinä kaapelikourussa joka on moottoritilan takaosaa vasten ja jossa kulkee kaikki moottorinohjauksen johdot, josko siellä olisi katkos? Tuliko muille suuttimille jännite?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • kole
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 506
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by marko.m View Post
          Miten vika korjattiin?

          Mulla mahtaa olla suutin pimeänä koska siitä ei kuulunut naputusta, muista kuului aivan selvästi. Voiko esim tavallisella virtakynällä kokeilla meneekö suuttimelle virtaa vai miten sen voi selvittää?
          Mun autossa boxilta tuli jokaiselle suuttimelle oma piuha mut ohjauksiahan ei oo kun kaks, eli kolme suutinta samanaikaisesti. Otin toiselta suuttimelta ohjauksen ja hyvin pelitti.

          Comment

          • K.S.
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 649
            • Espoo

            #20
            akun kaapelit yhteen ja akku tietty pois välistä. 30min noin ja varmasti on kaikki nollaantunu.
            Last edited by K.S.; 06-01-2008, 21:00.

            Comment

            • marko.m
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 333
              • Keminmaa

              #21
              Originally posted by Supa View Post
              Eli siis ECU yhdistin maan kuitenkin kun mittasi jännitettä vasten mutta toiseen suuttimen liittimen pinneistä ei tullut jännitettä? Käsittääkseni nuo suuttimien jännitejohdot on yhdistetty siinä kaapelikourussa joka on moottoritilan takaosaa vasten ja jossa kulkee kaikki moottorinohjauksen johdot, josko siellä olisi katkos? Tuliko muille suuttimille jännite?
              Laitoin toisen mittapään suuttimen toiseen johtoon ja toisen mittapään toiseen. Kaikille muille suuttimille tuli virta.

              Originally posted by kole View Post
              Mun autossa boxilta tuli jokaiselle suuttimelle oma piuha mut ohjauksiahan ei oo kun kaks, eli kolme suutinta samanaikaisesti. Otin toiselta suuttimelta ohjauksen ja hyvin pelitti.
              Mutta minun käsittääkseni syttyy vain yksi pytty aina kerralla. Eli moottori pyörähtää kahdesti ennen kuin kaikki pytyt on käyty läpi. Ainakin nelipyttyisessä on näin. Tällöin suutin ruiskauttaa bensaa venttiilin päälle kaksi kertaa ennen kuin se menee sylinteriin. Onkohan näin?
              316i e46 -04.
              Ex. 525i e34 -91

              Comment

              • marko.m
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2007
                • 333
                • Keminmaa

                #22
                Originally posted by K.S. View Post
                akun kaapelit yhteen ja akku tietty pois välistä. 30min noin ja varmasti on kaikki nollaantunu.
                Onko tämä varmasti turvallista? Jos on vaikka varauksia jossakin ja ne purkaantuu väärään paikkaan. Pitää kokeilla jos ei ole varaa.
                316i e46 -04.
                Ex. 525i e34 -91

                Comment

                • marko.m
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 333
                  • Keminmaa

                  #23
                  Onko suuttinparit (1&6, 2&5 ja 3&4) aina yhtäaikaa molemmat auki vai aukeavatko ne aina yksi kerrallaan sytytysjärjestyksen mukaisesti? Olis hyvä tietää niin vois 1. suuttimelle vetää ohjauksen 6. suuttimelta. Tietenkin olisi mukava saada toimimaan oikealla lailla. Mikä voi ECUssa olla ettei ohjaa yhtä suutinta.
                  316i e46 -04.
                  Ex. 525i e34 -91

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Kyllä siellä on jokaiselle suuttimelle oma "driveri" ecussa, jos johtovika on poissuljettu vika lienee siinä.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • marko.m
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 333
                      • Keminmaa

                      #25
                      Originally posted by Cell View Post
                      Kyllä siellä on jokaiselle suuttimelle oma "driveri" ecussa, jos johtovika on poissuljettu vika lienee siinä.
                      Sitä minäki. Aikasemmin vain meinattiin että siinä ei ole kuin kaksi ohjausta (ilmeisesti 4 syl. tapauksessa) kutosessa olisi siis kolme ohjausta. Mutta eihän se niin voi olla, koska imuventtilit ovat auki vain yhdessä pytyssä kerrallaan. Jos 6. suuttimesta ottais ohjauksen niin suutin aukeais silloin kun pakoventtiilit aukeaa. Ei näin.
                      316i e46 -04.
                      Ex. 525i e34 -91

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        M50 koneessa käytetään kolmea erilaista ruiskutuskäytäntöä riippuen tilanteesta. Täyssekventiaaliruiskutuksesta on tottakai omat hyötynsä, mutta ilmankin pärjää eikä sitä voida/kannata käyttää kaikissa ajotilanteissa. Vanhemmissa oli vähemmän, eikä tämä ole riippuvainen sylinterien lukumäärästä vaan lähinnä aikakaudesta ja moottorinohjauksen kyvykkyydestä.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • marko.m
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 333
                          • Keminmaa

                          #27
                          Löysin tämmöistä. Tuossa on siis ECUn 16 ja 17 pinnit jotka ohjaavat ruiskuja. Ei tuossa siis ole kuin kaksi ohjausta ja toinen ohja 1,3,5 ja toinen 2,4,6. En nyt ymmärrä miten kaksi pinniä voi ohjata kuutta suutinta siten että jokainen toimii eri aikaan.

                          16# injector pulse, cyls 1, 3 and 5 ignition on nbv
                          cranking cold 11.0 to 12.0 ms
                          running cold 5.0+ ms
                          cranking hot 5.0+ ms
                          acceleration 6.0+ ms
                          17# injector pulse, cyls 2, 4 and 6 ignition on nbv
                          cranking cold 11.0 to 12.0 ms
                          running cold 5.0+ ms
                          cranking hot 5.0+ ms
                          acceleration 6.0 ms



                          Nuo ovat kylläkin M20, M30 ja M40 koneille. M50 ei löytynyt erikseen mutta eikö siinäkin ole 55 pinninen ECU ja pinnit samalla lailla.
                          Last edited by marko.m; 07-01-2008, 18:23.
                          316i e46 -04.
                          Ex. 525i e34 -91

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #28
                            Ei ole sama. Sulla on Motronic 3.1. Ei se pinnien lukumäärä itsessään mitään kerro.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • marko.m
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 333
                              • Keminmaa

                              #29


                              Mulla on samannäköinen 3 rivinen kuin kuin tuossa linkissä mutta -405 loppuinen. kahdellä alemmalla rivillä 55 pinniä ja ylimmällä 33. Onko tuossa siis 16. ja 17. pinni ruiskuille? Johdoissa ei näyttänyt olevan vikaa joten kannoin motronicin sisälle. Pitää katsoa jos siellä näkyy jotain.

                              Mutta 3.1 näkyy olevan.
                              Last edited by marko.m; 07-01-2008, 19:54.
                              316i e46 -04.
                              Ex. 525i e34 -91

                              Comment

                              • marko.m
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2007
                                • 333
                                • Keminmaa

                                #30


                                Tuolta sivulta löytyy kuva josta näkyy mihin M3.1:sen pinnit menevät.
                                316i e46 -04.
                                Ex. 525i e34 -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎