Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 koneeseen venttiilikopan tiivisteen vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nikoo77
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 69
    • Espoo

    M52 koneeseen venttiilikopan tiivisteen vaihto?

    Tarttis vaihtaa tohon omaan koslaani venttiilikopan tiiviste.
    Onko miten v-mäinen operaatio?

    Onnistuuko tällaiselta perus jampalta jolla ei kauheasti kokemusta ole mutta meisseli kuitenkin pysyy kädessä?
    Vinkkejä?

    Kiitos!

    Edit:siis M52b25 kone kyseessä....
    E39 523iA touring

    In memoriam:
    E34 525i 24v
    E30 320
    E30 318
  • kosmik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 167
    • Tampere

    #2
    Originally posted by nikoo77 View Post
    Tarttis vaihtaa tohon omaan koslaani venttiilikopan tiiviste.
    Onko miten v-mäinen operaatio?

    Onnistuuko tällaiselta perus jampalta jolla ei kauheasti kokemusta ole mutta meisseli kuitenkin pysyy kädessä?
    Vinkkejä?

    Kiitos!

    Edit:siis M52b25 kone kyseessä....
    Sainoisin, että onnistuu. Itse varmaan ~saman tason kotimekaanikko ja multa ainakin onnistui m52b28:iin. Noita ohjeita sovelsin ja muistaakseni pääpiirteittäin homma meni ohjeen mukaan. Käytännössä ehkä jopa helpommin mitä tuon mukaan alkuun arvelin.

    The valve covers on the BMW four and six cylinder engines are very prone to messy and annoying leaks. The valve cover seal replacement is an easy task, as shown in this technical article.
    ---------------
    e39 528iA
    ex: e36 325TDS

    Comment

    • Tozi
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2056
      • Epsoo

      #3
      Joo, voin myös vahvistaa että kyllä onnistuu jos pysyy jakari kädessä.
      Normaalia varovaisuuttaa ja huolellisuutta noudattaen menee noin 1-2h

      BMW varaosat, tuning & styling!

      E92 335i -06
      ex E46 330Ci -02
      ex E46 328i Coupe -99
      ex E36 325i Coupe -92

      Comment

      • nikoo77
        Bimmer Rookie
        • Sep 2003
        • 69
        • Espoo

        #4
        No niin sain venttiilinkopan purettua,tiiviste lähti sentin palasina tuolta venttiilikopan hahlosta....
        Ei paljoa tiivistämisestä voinut puhua.

        Nuo kuvat tuossa linkissä näkyy olevan jostain M50-koneesta,kysymys kuluukin että minne kohtiin olette laittanut tuota tiivisteliimaa tässä M52 koneessa?
        E39 523iA touring

        In memoriam:
        E34 525i 24v
        E30 320
        E30 318

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #5
          Ei tarvita liimoja. Juuri vaihdoin 528:siin.
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 935
            • Espoo

            #6
            Originally posted by nikoo77 View Post
            No niin sain venttiilinkopan purettua,tiiviste lähti sentin palasina tuolta venttiilikopan hahlosta....
            Ei paljoa tiivistämisestä voinut puhua.

            Nuo kuvat tuossa linkissä näkyy olevan jostain M50-koneesta,kysymys kuluukin että minne kohtiin olette laittanut tuota tiivisteliimaa tässä M52 koneessa?
            Korjausoppaasta katselen juuri... ja vapaasti suomentaen:
            Tahnaa tulee kohtaan, jossa Vanos-yksikkö/jakoketjun kotelo kohtaa kannen sekä kannen takaosassa oleviin pyöreiden reikien kulmiin. Sitten muistutetaan ettei saa unohtaa tulpanreikien tiivistettä ja kehotetaan varmistumaan, että tiivistee istuu oikein jne.

            Jos koneesi porsii, niin en ota vastuuta. Olen vaihtanut ko. tiivisteen vain Corollaan...
            Last edited by E39-530A; 28-03-2008, 19:56. Reason: korjaus
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              #7
              Ei siellä liimaa ole tehtaalta lähtiessäkään. Samaa mulle tulkutettiin:pane liimaa juuri noihin kohtiin ja toiset(mielestäni tietäjät)sanoivat, ettei liimaa tarvita. No, en pannut liimaa ja hyvin pitää. Tuskin se liima siellä toisaalta mitään haittaakaan.
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • SLK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 275
                • Päijät-häme

                #8
                Onnistuu melko helposti keneltä vaan Itse laitoin tiivistetahnat kaikkiin noihin "sauma" kohtiin ja niihin edessä ja takana oleviin puoliympyrän muotoisten reunoihin. Eipähän tarvitse miettiä, että vuotaako vai ei.

                Ja kannattaa sitten varautua pesemään se venttiilikoppa karstasta.
                exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                Comment

                • Ketzi
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 217
                  • Pohojammaa

                  #9
                  Omaani vaihdoin tuossa arviolta 2tkm sitten. Ja jälleen vuotaa pakosarjan puolelta takaosasta sivusta.. Varmasti puhdistin tiivistepinnat yms.
                  Voisiko siellä nyt olla jostian syystä liikaa painetta tms.?

                  Jos tuon ottaa jälleen auki, niin onko taas laitettava uusi tiiviste.
                  Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Ettei olis jääny yks niistä venttiilikopan takana kulkevista johdoista väliin?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Kannattaa laittaa moottorisilikonia yhdyskohtiin vanos yksikön kohdalle sekä takapäähän puolikuun reunoihin. Kyllä se varmaan hetken pysyy kuivana mutta todennäköisesti menee kosteaksi jonkinajan päästä jollei laita.

                      Omaani vaihdoin tuossa arviolta 2tkm sitten. Ja jälleen vuotaa pakosarjan puolelta takaosasta sivusta.. Varmasti puhdistin tiivistepinnat yms.
                      Voisiko siellä nyt olla jostian syystä liikaa painetta tms.?

                      Jos tuon ottaa jälleen auki, niin onko taas laitettava uusi tiiviste.
                      Voi käyttää usemman kerran kun tiiviste on suht uusi. Ite avasin vuoden kiinni olleen tiivisteen ja vielä täysin vetreä ja kuminen. Sehän siinä on ideana että kunhan on kuminen eikä korppu niin tiivistää ja voi käyttää uudelleen näitä kumitiivisteitä.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Ketzi
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 217
                        • Pohojammaa

                        #12
                        Ei ole johdot/kumiletkut välissä.. Tiivistemössöä laitoin saumakohtiin ja puolikuun kohtiin, samoin kuin eräässä ulkomaisen sivun ohjeessa oli neuvottu.
                        Hohhoijaa. Ei kyllä kiinnostais taas päästää irti... Sopivalle kireydelle pultit mielestäni laitoin ja ristiin rastiin kiristelin.. No täytyy nyt seurata.
                        Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                        Comment

                        • Risto113
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1204
                          • GrassLake

                          #13
                          Pulttien alla olevat kumiprikat jos kovettuvat/litistyvät liikaa, ei tiiviste painu tarpeeksi ja vuotaa uutenakin, kannattaa uusia samalla.
                          Mun mielestä ne pitäisi kuulua jo tiivistesatsiin.

                          Rakennehan on oikeastaan aikas fiksu: pultit pohjaa kanteen, ja painavat kaikki näitä kumiprikkoja yhtä lujaa, ja koppa tulee joka kohdasta yhtä kireälle...
                          Eli jos nämä on väsyneet, ei sitä voi korvata kiristämällä pultteja lisää. Ne eivät mene llian syvälle, vaan ottavat kanteen kiinni.

                          ...ei taida saada kuin merkkiliikkeestä noita, itse ostin 10 kun ei ollut enempää hyllyssä, ja laitoin pakosarjan puolelle ja taakse uudet, muista valkkasin parhaat käyttöön.
                          Pakosarjan lähellä olleet oli korppuna, eivätkä painaneet koppaa ollenkaan vaikka oli uusi tiiviste!!

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            #14
                            Missä kuvassa tollaset kumiprikat näkyvät kun en löytänyt realoemista noita?
                            Retard Member

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1204
                              • GrassLake

                              #15

                              8 on metalliprikka, 9 on se kumijuusto.
                              Last edited by Risto113; 29-04-2009, 19:56.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎