Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 (535) koneen kainujen vaihto? HOWTO?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarQu
    Moderator
    • Mar 2006
    • 5517
    • Vaasa

    M30 (535) koneen kainujen vaihto? HOWTO?

    Eli kyseinen operaatio mahdollisesti edessä ja nyt tiedustelen onko joku tehnyt tuota ja mitä pitää ottaa irti yms. (kansi, syyläri yms?)
    Ja mitkä ovat ne asiat missä operaatio voi mennä pieleen? Ei viitti alkaa keksimään pyörää uudelleen...
    Kiitoksia.
    T:Markku
    sigpic
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8258
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    kansi käteen, imusarjaa ei kannata irrottaa kun alemmat mutterit on todella paskamaiset irrottaa. kansi mahtuu tulemaan pois irrottamatta syyläriä mutta painaa sen verran että ota kaveri avuksi.. tai jos saat kerättyä riittävän vitutuksen niin nousee kyllä yksinkin keinuvipuakseli on 2 osainen ja liu´utetaan kannen pituus suunnassa.. kaikkia pikku kikkoja siinä on mitä ei nyt tule mieleen kyllä ne siinä tekemällä huomaa..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Viisaammat varmaan korjaa tarvittaessa. Kansi irti ja pöydälle, purkaa entiset keinuvipuakselit keinuineen pois. Kansi pesuun ja taso kannattaa oikaisuttaa. Uusia keinuja laitettaessa ei saa käyttää lekaa tms, ensin nokka-akseli paikoilleen ja sitten keinuvipuakselit, yksi kerrallaan vaan pujottelee vivut ja pyöräyttää välillä nokka-akselia. Uudet tiivisteet ja voiteluputki yms. kannattaa tietenkin vaihtaa ja venttiilit ehkä hioa.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5517
        • Vaasa

        #4
        jeps kiitoksia. Eli kannen joutuu irrottamaan. Tarkoitus ilmeisesti tässä projektissa on vaihtaa ykkössylinterin katkenneet keinut imu/pako. Muistaakseni tuo plaanaus oli suositeltavaa mutta ei ehkä pakollista? Mitäs mieltä m30 asiantuntijat ovat tästä, toisaalta olis vissii parempi tehdä oikein kun nopeesti. Mitäs kaikkee jakopuolelta joutuu irrottamaan? Aivan sikana tyhmiä kysymyksiä mutta mieluummin kysyä kun tuskastellä yksin tallissa
        sigpic

        Comment

        • goldenm
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 544

          #5
          Ehdottomasti plaanaukseen..
          Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

          Comment

          • Eepo
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 5388
            • Tampere

            #6
            Originally posted by MarQ83 View Post
            jeps kiitoksia. Eli kannen joutuu irrottamaan. Tarkoitus ilmeisesti tässä projektissa on vaihtaa ykkössylinterin katkenneet keinut imu/pako. Muistaakseni tuo plaanaus oli suositeltavaa mutta ei ehkä pakollista? Mitäs mieltä m30 asiantuntijat ovat tästä, toisaalta olis vissii parempi tehdä oikein kun nopeesti. Mitäs kaikkee jakopuolelta joutuu irrottamaan? Aivan sikana tyhmiä kysymyksiä mutta mieluummin kysyä kun tuskastellä yksin tallissa
            me vaihdettiin kaverin m30 kans ykkösen keinut, homma on ihan simppeli, ainakin e28 tilaa on
            me ei kyllä plaanattu kantta ja hyvin kestää/kesti kunnes ykkösen keinu katkes uudestaa, syynä on todennäköisesti todella kulunut nokka-akseli!
            itse en ole koskaan mistään bmw:stä plaanannut kantta kun se on irroitettu jonkin muun seurauksen syynä kuin kansipahvin palamisen takia. mielestäni aivan turhaa homma, hyvin ovat pitäneet eikä yksikään ole vuotanut/kansi vääntynyt/pahvi palanut, muistaa vaan laittaa kannen oikeisiin momentteihin ja kiristää ohjeiden mukaan.
            keinujen akselit liikkuvat tulipeltiin päin, todennäköisesti liikkuvat ainoastaa siihen suuntaan.

            jos/kun irroitat imusarjan kannesta niin kannattaa myös tarkistaa sen kiinnityspinnan suoruus, niissäkin on ollu kieroja versioita, ja aiheuttavat luonnollisesti käyntihäiriöitä yms jänniä juttuja
            ja ehdottomasti tarkasta nokka-akselin kuluneisuus,hyvin usein syynä keinujen katkeiluun, ettei tarvitse kulkea takaisin lähtöruudun kautta niikuin me.
            hommaan meni muistaakseni jotain 150e (keinu 15e/kpl, kansipahvi m-sportilta 80e,+muita tiivisteitä mitä ei voi muistaa.

            jakopään ajoitus tuotti meille hieman harmaita hiuksia sillä pyörässä/kannessa etc ei ollut minkäänlaisia merkintöjä, joten kannattaa ottaa ne selville tai vetästä nippusiteellä ketju kiinni rattaaseen ja laittaa "lepäämään" silleen ettei pompsahda alhaalta pois.
            me laitettiin vaan 1-syl ykk:hon ja kaikkiin mahdollisiin paikkoihin merkit.
            hyvin toimi!

            toivottavasti sait selvää tästä bullshitistä!
            -Harley Davidson Sportster - 89-
            -Harley Davidson softail -89-
            -Suzuki PV50 -86-

            Comment

            • Willtord
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2006
              • 3302
              • Vaasa

              #7
              entä pitääkö m30 kannenpultit vaihtaa kun pistetään uudelleen nippuun uusien keinujen kera?

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4645
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Willtord View Post
                entä pitääkö m30 kannenpultit vaihtaa kun pistetään uudelleen nippuun uusien keinujen kera?
                Kannenpultit eivät ole venyviä, eli ei tarvitse vaihtaa.

                edit: noita ei muuten saa edes varaosana, "marmoritiski only" - tavaraa..
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • jappi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 206

                  #9
                  Originally posted by Jonsku View Post
                  Kannenpultit eivät ole venyviä, eli ei tarvitse vaihtaa.

                  edit: noita ei muuten saa edes varaosana, "marmoritiski only" - tavaraa..
                  Saa kyllä.

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4645
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by jappi View Post
                    Saa kyllä.
                    Niinkö, mistäköhän (KL ja Merteil tilaavat suoraan bmw maahantuojalta eli se ei ole vastaus).

                    Itse näet sain tällaisia vastauksia;
                    Koneistamo jossa kone tehtiin - ei saa
                    Motonet - ei ole
                    2 varaosaliikettä - ei saa

                    edit; tosin se ei haitannut koska noitahan ei tarvitse uusia...
                    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • Alpina E34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1122
                      • Masku

                      #11
                      Motonetista 2 sarjaa M10 kannenpultteja, pari jää yli.
                      E34 Lenz 536ds -89

                      E34 osille tarve:
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                      Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                      Originally posted by T3
                      BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                      'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                      Comment

                      • Blacksatin
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2007
                        • 954
                        • Mäntsälä

                        #12
                        Itse tuossa juuri asentelin keinuja jne ja itsellä ainakin ne keinuvipujen akselit meni molemmista päistä sisään. Kirjoitin tämän siksi että enhän ole nyt hajoittanut mitään ns reunaa kannesta johon akseli mahdollisesti nojaa. Akselit meni kuiteskin ihan nätisti molemmista päistä paikoilleen. Kun tuossa aikaisemmin oli puhetta että akselit ei mene kuin tulipellin päästä sisään.
                        Last edited by Blacksatin; 25-11-2008, 21:07.

                        Comment

                        • Keke71
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 340
                          • Kiiminki

                          #13
                          Tässä yrittäny ettiä tosta voiteluputkesta enänpi tietoo mut en oo heti kyllä löytäny. Kysymys kuuluukin että saako tohon moottoriin jotain parannettua voiteluputkea, sellaista missä ne öljykanavan reiät olis itse nokkien kohdalla eikä niin kuin kahden nokan välissä? Tällöinhän voitelu nokille paranisi huomattavasti. Muistelisin joskus netin syövereitä selatessani törmänneeni tällaiseen juttuun, missä oli laitettu joku "päivitetty" voiteluputki ja ne kiinnitys pultit, mutta ei vaan pätkähdä mieleen enään se sivusto, eikä sillä oo mitään väliä, jos joku foorumilaisista tietäis mistä tällaisia "päivitettyjä" voiteluputkia saisi. Marmoritiski myy kuiteski samanlaista putkea mikä on jo paikoillaan, vai myykö? Vai täytyykö ostaa tylysti vaan uusi putki ja modifioida itse siihen ne reiät oikeille paikoille, tietty tukkia ne alkuperäiset reiät.
                          E39 540iA Touring

                          Comment

                          • PaRa
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 42
                            • Pertteli

                            #14
                            Originally posted by Keke71 View Post
                            Tässä yrittäny ettiä tosta voiteluputkesta enänpi tietoo mut en oo heti kyllä löytäny. Kysymys kuuluukin että saako tohon moottoriin jotain parannettua voiteluputkea, sellaista missä ne öljykanavan reiät olis itse nokkien kohdalla eikä niin kuin kahden nokan välissä? Tällöinhän voitelu nokille paranisi huomattavasti. Muistelisin joskus netin syövereitä selatessani törmänneeni tällaiseen juttuun, missä oli laitettu joku "päivitetty" voiteluputki ja ne kiinnitys pultit, mutta ei vaan pätkähdä mieleen enään se sivusto, eikä sillä oo mitään väliä, jos joku foorumilaisista tietäis mistä tällaisia "päivitettyjä" voiteluputkia saisi. Marmoritiski myy kuiteski samanlaista putkea mikä on jo paikoillaan, vai myykö? Vai täytyykö ostaa tylysti vaan uusi putki ja modifioida itse siihen ne reiät oikeille paikoille, tietty tukkia ne alkuperäiset reiät.
                            Tai sitten sen putken voi laittaa oikeinpäin paikoilleen silloin reiät on nokkien kohdilla, ne öljyreiät ei ole symmetrisesti siinä putkessa. Uudet banjopultit (lukite valmiina) tai ainakin vanhat lukitteella kiinni, näillä on taipumusta löystyä.

                            Comment

                            • x-men
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 162
                              • .....

                              #15
                              M30 Dual Chambered Oil Sprayer Bar (DCOSB) How-To...

                              Samalla kun säädän venttiilinvälykset niin ajattelin tuon modin tehdä.. mitenkäs sitten kannattaako tuo voiteluputki jotenkin puhdistaa jos sen sisälle on kertynyt ajan myötä möhnää ja paskaa? mikä olisi paras keino? polttamalla?
                              E34 535 -91

                              ex.
                              E28 520 -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎