330Dat imusarjan läpät.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jauhi
    Newbiemmer
    • Feb 2008
    • 11

    #1

    330Dat imusarjan läpät.

    Moro.
    Kertokaas mulle tietäjät missä vaiheessa ko. autoon tuli nämä surullisen kuuluisat imusarjan läpät, Autoni on siis 330 Dat 5/00 ja tarkoitus olisi päivitys tehdä imusarjapuolelle jos on tarvis = poistaa ne mokomat lirpakkeet.. Mitä todenäköisemmin autostani löytyy ne.:think
    Mutta valaiskaa. Thanks!
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Search on kaveri. Tuossa vähän purtavaa... tosin en tiedä onko 330d:hen tullu läpät samoihin aikoihin kun 530d:hen.















    http://www.btcf.fi/forum/showthread....rjan+l%E4p%E4t

    http://www.btcf.fi/forum/showthread....rjan+l%E4p%E4t

    http://www.btcf.fi/forum/showthread....rjan+l%E4p%E4t
    Last edited by Thuppu; 18-05-2008, 16:33.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Nisti
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2007
      • 705
      • På Gränsen

      #3
      Originally posted by jauhi View Post
      Moro.
      Kertokaas mulle tietäjät missä vaiheessa ko. autoon tuli nämä surullisen kuuluisat imusarjan läpät, Autoni on siis 330 Dat 5/00 ja tarkoitus olisi päivitys tehdä imusarjapuolelle jos on tarvis = poistaa ne mokomat lirpakkeet.. Mitä todenäköisemmin autostani löytyy ne.:think
      Mutta valaiskaa. Thanks!
      Jos sama kone ku 530d (vois hyvin uskoa), niin läpät tuli 3/00...
      "MURPHY'S LAW"
      "Whatever can go wrong will go wrong,
      and at the worst possible time,
      in the worst possible way"

      Comment

      • Jonezu
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 55
        • Oulu

        #4
        Jos asia on vielä ajankohtainen, niin Tässä ohjeet kuvineen, miten itse poistin läpät omasta 330xda vm.2002:sta.
        Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

        Comment

        • Blacksatin
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2007
          • 954
          • Mäntsälä

          #5
          En nyt jaksanu lukea noita topicceja läpi , mutta siis mitä haittaa noista läpistä on??

          Comment

          • Laxa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1363
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Blacksatin View Post
            En nyt jaksanu lukea noita topicceja läpi , mutta siis mitä haittaa noista läpistä on??
            Sitten kun jaksat niin lue ihmeessä läpi topicit. "Mitä haittaa" on hieman erikoinen kysymys, sillä ei niistä olekkaan normaalisti mitään haittaa, saatika hyötyäkään, mutta sitten jos yksikin niistä irtoaa imusarjasta ja päätyy männän päälle ja sitä kautta pakosarjaan niin sanoisin, että silloin alkaa olemaan haittaa kun on venttiilit solmussa. Tällöin vaihtoehtona on siivota ja korjata jäljet muutamalla satasella/tonnilla tai mennä Laakkosen marmoritiskille tilaamaan uutta moottoria ja voin kertoa, että jälkimmäistä meistä monikaan ei ole valmis itse maksamaan. Tähän käy se sanonta aika hyvin:"Älykäs selviää vaikeasta tilanteesta varsin näppärästi, mihin viisas ei edes joudu"...
            Last edited by Laxa; 09-07-2008, 11:33.
            Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

            E30 325i Cabrio M-Tech II -91

            EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
            EX: E61 530xdAT -07
            EX: E60 520dA Sedan -08
            EX: F30 320dA xDrive Sport -13
            EX: E39 530dAT -02
            EX: E36 320iA -91
            EX: R1150RT -03

            Comment

            • Blacksatin
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 954
              • Mäntsälä

              #7
              Originally posted by Laxa View Post
              Sitten kun jaksat niin lue ihmeessä läpi topicit. "Mitä haittaa" on hieman erikoinen kysymys, sillä ei niistä olekkaan normaalisti mitään haittaa, saatika hyötyäkään, mutta sitten jos yksikin niistä irtoaa imusarjasta ja päätyy männän päälle ja sitä kautta pakosarjaan niin sanoisin, että silloin alkaa olemaan haittaa kun on venttiilit solmussa. Tällöin vaihtoehtona on siivota ja korjata jäljet muutamalla satasella/tonnilla tai mennä Laakkosen marmoritiskille tilaamaan uutta moottoria ja voin kertoa, että jälkimmäistä meistä monikaan ei ole valmis itse maksamaan. Tähän käy se sanonta aika hyvin:"Älykäs selviää vaikeasta tilanteesta varsin näppärästi, mihin viisas ei edes joudu"...
              Eikös se mene takuuseen jos tuon läpän hajoamisen/irtoamisen takia kone hajoaa.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7035
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Blacksatin View Post
                Eikös se mene takuuseen jos tuon läpän hajoamisen/irtoamisen takia kone hajoaa.
                Tottakai, jotkut meistä vain haluavat ajaa yli kaksi vuotta vanhoilla autoillakin.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Blacksatin
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2007
                  • 954
                  • Mäntsälä

                  #9
                  Taidanpa itekkin poistaa noi läpät. Tuli luettua noi topicit.

                  Edit: Pitää ottaa silmä käteen ja lukea. Tämä läppä vika siis automaatissa?
                  Last edited by Blacksatin; 09-07-2008, 15:13.

                  Comment

                  • Jonezu
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2008
                    • 55
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Blacksatin View Post
                    Taidanpa itekkin poistaa noi läpät. Tuli luettua noi topicit.

                    Edit: Pitää ottaa silmä käteen ja lukea. Tämä läppä vika siis automaatissa?
                    Läpät löytyy 3-litran dieselkoneista, joissa automaattivaihteet. Manuuaalivaihteisissa ei ole läppiä.

                    Ja läpät tulivat muistaakseni ainakin 530da:han 3/2000, 330da:sta en tiedä mutta olettaisin että samoihin aikoihin. Eli vanhemmissa ei ole koskaan läppiä, vaikka olisi automaattivaihteinen 3-litran diesel.
                    Last edited by Jonezu; 09-07-2008, 16:18.
                    Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 2004
                      • Tampere

                      #11
                      Näkyy läpät olevan myös vm. 2003 E39 525DA:ssa. Noissa viimeisissä, kun on 3L kone.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7035
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Näkyy läpät olevan myös vm. 2003 E39 525DA:ssa. Noissa viimeisissä, kun on 3L kone.
                        Läppiä löytyy jopa ihan neloskoneisesta parin litran dieselistä, eivät ole pelkästään 530/330DA yksinoikeus. Toisinsanoen, oli autosi mikä tahansa "uusista dieseleistä", tarkista oliko läpät. Sekin ihmeellisyys on nähty kerran, että manuaalissa oli läpät. Kaikkea löytyy ja varma on aina varma, tarkistus ei kuitenkaan vaadi oikeastaan mitään purkamista.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • pacce
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 99
                          • Pirkanmaa from Nokia

                          #13
                          Kannattaa siis poistaa ne läpät, olen nyt poistanut kahdesta 530 dat ja yhdestä 330 dat mallista ja on ihan simppeli juttu ja mitään vaikutusta ei ole käytännön ajossa - onko ne siellä ne läpät vai ei. Tai en ole ainakaan huomannut. Kolmisatkussa on pikkasen enempi työtä. Läpäthän tuli tosiaan alkuvuodesta -00, parhaiten asia selviää kun kurkkaa imusarjan alle - että näkyykö se läppien akselitanko...

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Läppiä löytyy jopa ihan neloskoneisesta parin litran dieselistä, eivät ole pelkästään 530/330DA yksinoikeus. Toisinsanoen, oli autosi mikä tahansa "uusista dieseleistä", tarkista oliko läpät. Sekin ihmeellisyys on nähty kerran, että manuaalissa oli läpät. Kaikkea löytyy ja varma on aina varma, tarkistus ei kuitenkaan vaadi oikeastaan mitään purkamista.
                            Läpät E39 manuaalissa, ei kai sentään? E60/61 M57N/N2 tiukempien päästörajojen takia läpät löytyvät myös manuaalivaihteisesta.

                            Originally posted by pacce View Post
                            Läpäthän tuli tosiaan alkuvuodesta -00, parhaiten asia selviää kun kurkkaa imusarjan alle - että näkyykö se läppien akselitanko...
                            Kurkkaamalla ei taida onnistua ilman peiliä. Käden kun tyrkkää sinne imusarjan alle, niin läppien käyttötanko tulee kyllä vastaan, jos imusarjassa on läpät.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Anzafin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 3749
                              • Kajaani

                              #15
                              Hyvät ohjeet!

                              Itse kun puhdistin läppäsysteemin omasta E60 05/2004 530d manuaalista niin läpät olivat tämän näköisessä paketissa:


                              Kun on välillä ollut puhetta "parannetusta" imusarjasta niin en tiedä onko tämä nyt sitä, mutta hyvä että puhdistin kumminkin. Poisto on varmaan seuraava toimenpide sitten täälläkin päin...

                              Comment

                              Working...
                              X