Announcement

Collapse
No announcement yet.

330Dat imusarjan läpät.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #31
    Originally posted by TiK View Post
    Testailitko tai kertoiko perstuntuma vaikuttiko operaatio mitenkään moottorijarrutukseen?
    Toiset kun kirjottaa että siihen se vaikuttaa eniten.
    Itsellä on ajatuksena ollut hakea marmoritiskiltä uusi imusarja ja samalla keikalla tulpata egr.
    Eiköhän silläkin pitäisi olla huolettomia kilometrejä edessä siltä osin.
    BMW:n virallisten dokumenttien kyseessä on saastelaite, eikä se edes ole käytössä kuin matalalla kuormituksella, moottorijarrutusta se ei siellä ole lisäämässä. Tiedä sitten millaisia tuntemuksia joillekin on aiheuttanut, mutta ainakaan muutamissa itse ajamissani mitään eroa ei ole ollut eikä myös parissa joista olen omistajalta kommentit kuullut. Ei siis kannata stressata.

    Tulee muuten halvat huolettomat kilometrit jos uuden haet marmorilta
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • TiK
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 109
      • suomi

      #32
      Originally posted by Cell View Post
      BMW:n virallisten dokumenttien kyseessä on saastelaite, eikä se edes ole käytössä kuin matalalla kuormituksella, moottorijarrutusta se ei siellä ole lisäämässä. Tiedä sitten millaisia tuntemuksia joillekin on aiheuttanut, mutta ainakaan muutamissa itse ajamissani mitään eroa ei ole ollut eikä myös parissa joista olen omistajalta kommentit kuullut. Ei siis kannata stressata.

      Tulee muuten halvat huolettomat kilometrit jos uuden haet marmorilta
      Saastelaitteeksi minäkin niitä veikkaisin, ihmetyttää vaan siinä se ettei niitä ole sitten manuaalissa.
      Mutta kaikella lie syynsä...
      Niin kyselin tuota sarjaa ja marmoritiskillä se oli luokkaa 470e
      - Vihellys ja Pauke -

      E91 320dA Touring -06

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #33
        Eihän niitä aluksi ollut automaateissakaan, tuli vasta kun koneet saatettiin uuteen päästöluokkaan. Tomaatti ilmeisesti ajattaa testissä semmoisella kierrosalueella ettei enää mene läpi ilman.

        Niin ja siis huom. nämä ns. pussitestissä, katsastuksessahan ei näy mitenkään.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Jonezu
          Bimmer Rookie
          • Mar 2008
          • 55
          • Oulu

          #34
          Originally posted by TiK View Post
          Testailitko tai kertoiko perstuntuma vaikuttiko operaatio mitenkään moottorijarrutukseen?
          Toiset kun kirjottaa että siihen se vaikuttaa eniten.
          Itsellä on ajatuksena ollut hakea marmoritiskiltä uusi imusarja ja samalla keikalla tulpata egr.
          Eiköhän silläkin pitäisi olla huolettomia kilometrejä edessä siltä osin.
          En huomannu perstuntumalla moottorijarrutuksessa mitään selvää eroa.. Ei juuri jarruttanut ennen eikä jälkeen..

          Testasin myös kiihtyvyyden 0-100 km/h ennen ja jälkeen läppien poston. Molemmilla kerroilla kiihdytin 3 kertaa samassa paikassa:
          Läppien kanssa 9,71 s
          Ilman läppiä 9,73 s.

          Eipä näyttäis kauheasti vaikuttavan kiihtyvyyteenkään nuo läpykät. Auto 330xda -02.
          Last edited by Jonezu; 16-07-2008, 22:19.
          Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

          Comment

          • sassi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2008
            • 412
            • Nivala

            #35
            Kyllä manuualistakin voi läpät löytyä

            Originally posted by Jonezu View Post
            Läpät löytyy 3-litran dieselkoneista, joissa automaattivaihteet. Manuuaalivaihteisissa ei ole läppiä.

            Ja läpät tulivat muistaakseni ainakin 530da:han 3/2000, 330da:sta en tiedä mutta olettaisin että samoihin aikoihin. Eli vanhemmissa ei ole koskaan läppiä, vaikka olisi automaattivaihteinen 3-litran diesel.
            Pieni korjaus tähän.

            Menneenä viikonloppuna tuli pieni bore ja niinpä ruuvasin tuosta 330d manuaalista imusarjan irti aikomuksenani putsata sen ja tulpata samalla EGR, ettei se enää ole sotkemassa..

            Kun sain imusarjan käteen niin olipa melkoinen ylläri, kun tuossa olikin nuo imusarjan läpät! Olen lukenut nuo läppiä koskevat viestiketjut ja kaikki sanovat, että manuaalissa noita ei ole, mutta näyttääpä vain olevan!
            Moottori M57N, vm. 05/2003.

            Edellinen omistaja on kuitenkin ollut valveutunut, koska läppiä ohjaava alipaineletku oli tukittu, eli läpät eivät ole olleet toiminnassa, vaikka ovatkin paikallaan. Alipaineletku oli tulpattu 4mm torx -ruuvilla ja letkut oli niputettu nätisti alipainekellon kylkeen, eli oisko jopa jonkun huollon toimesta tehty.

            No sanomattakin selvää, että nyt nakkasin nuo läpät kuikkaan!
            Imusarja ja nuo läpät oli aivan järkyttävässä pikipaskassa, samoin EGR, autolla ajettu 164 000km (ks. kuvat)

            Imusarjan putsaamisen ja EGR:n tulppaamisen jälkeen olen huomaavinani, että alavääntö alle 2000rpm parani ja korkeammilla kierroksilla vetää paremmin. Tiedä sitten onko tuo vain placebo -vaikutus ja se vaan tuntuu siltä, kun tietää että nyt imusarja on puhdas ja kone ei saa enää missään tilanteessa pakokaasuja "poltettavakseen"


            PS. Nätti homma tehdä, paitsi tuo imusarjan putsaus... Olisi ehkä vaatinut vielä enemmän liottamista, mutta homma hoitui loppupeleissä höyrypesurilla, 150 asteinen vesihöyry tekee ihmeitä Onneksi moinen värkki on harrastuksen puolesta käytettävissä. Taisin samalla aiheuttaa pienen ekokatastrofin, kun imusarjasta tullut möhnä meni ihan tavalliseen viemäriin...
            Attached Files
            --
            Sassi
            - F10 530d
            - KTM 690 Enduro
            Ex. E90 330d, E46 330d

            Comment

            • TiK
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 109
              • suomi

              #36
              Mullakin on nyt nuo läpät historiaa, päädyttiin purkamaan imusarja ja poistamaan läpät.
              Näistä kuvista mitä täällä on esiintynny on sanottava että mulla oli imusarja varmaan puhtaimmasta päästä, en tiedä mistä johtuu ja onko ajotavalla vaikutusta.
              Jokatapauksessa läpät on nyt pois ja EGR:n jätin vielä toistaiseksi auki kun se ei tosiaan tähänastikaan ollut juuri paikkoja paskannut.
              Eniten jännitti operaatiossa suuttimien johtosarja joka oli kuin rautalankaa...
              Riittävän pitkään kuumassa ja öljyssä kylpeneenä johtoja ei millään olis uskaltannu liikutella, kävin toki kysymässä merkkiliikkeestä johtosarjaa ja olisin sen vaihtanut jos olisi ollut varastossa.
              Nykytrendin mukaan kun mitään ei ole varastossa niin en ala varttumaan viikkoa auto levällään yhtä johtonippua jos ei ole ihan välttämätön pakko.
              Toivomme että se pelaa....
              - Vihellys ja Pauke -

              E91 320dA Touring -06

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #37
                Originally posted by sassi View Post
                Pieni korjaus tähän.

                Menneenä viikonloppuna tuli pieni bore ja niinpä ruuvasin tuosta 330d manuaalista imusarjan irti aikomuksenani putsata sen ja tulpata samalla EGR, ettei se enää ole sotkemassa..

                Kun sain imusarjan käteen niin olipa melkoinen ylläri, kun tuossa olikin nuo imusarjan läpät! Olen lukenut nuo läppiä koskevat viestiketjut ja kaikki sanovat, että manuaalissa noita ei ole, mutta näyttääpä vain olevan!
                Moottori M57N, vm. 05/2003.
                Mä oon tainnu joskus aiemminkin todeta et m57n eli 204hp-> on läpät myös manuaalissa. Ilmeisesti kyseessä on eu4 päästöluokitus, eu3:sta varten vain tomaatti tarvitsi läpät.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #38
                  Läppiä löytyy E46 320d manuaalistakin.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2195
                    • kaustinen

                    #39
                    Joo niissä läpät on m47n koneissa pois lukien manuaali 318d. m47 koneissa sen sijaan ei ole automaatissakaan.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • Izzman
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 97

                      #40
                      Itsellä levisi eilen vm. 04, 82000 km ajettu 530D manuaali 130 km päähän kotoa vajaan 400 km maantieajorupeaman päätteeksi.. lähdin risteyksestä kiihdyttämään niin KRRRRÄÄÄKSRIKSPOKS ja sen jälkeen todella voimakas TÄRINTÄRIN ja hytkymistä.. nilkutin pari sataa metriä bussipysäkille johon jäätiin odottelemaan hinausautoa. Tänään sitten tieto merkkihuollosta että kaksi läppää irronnut, läpät löytyivät mutta akselinpätkät eivät (siis ovat koneessa sisällä). Moottorin vaihtoa suositeltiin, mutta näitä ketjuja luettuani (eikä kyllä muutenkaan) se ole vaihtoehto laisinkaan, mikäli ei sitten tehdas maksa leijonanosaa tuosta.

                      Voin laittaa myöhemmin updatea, että löysinkö itseni lisäksi ketään maksumiestä. Tuossahan pätee takuuajan jälkeen jatkuva virhevastuu, kuluttajariitalautakunta on päätynyt korvaamisen suosittelemiseen esimerkiksi jakohihnan katkettua vaihtovälin sisällä mutta takuuajan umpeuduttua. Tuolla imusarjalla on 100 tkm suositusvaihtoväli. Onhan se nyt hemmetti outoa jos ostat vajaan 80 000 (varusteineen) euron pirssin (siis itsehän ostin sen vuosi sitten käytettynä) ja joudut 80 tkm välein tekemään 20 000 euron remontin!

                      Edit: niin siis moottori on M57N ja auto on tosiaan manuaalivaihteinen
                      BMW 135is Coupe manuaali

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        #41
                        Noniin taas hyvä esimerkki josko väki alkais pikkuhiljaa heivaamaan niitä läppiä myös e60 koppaisista pois... Eli ei paljon näemmä tee autuaaksi tuo 100tkm vaihtovälikään kun jo ennen sitä lähtee läppiä liikkeelle.
                        Itellä oli myös yksi aksila katki mutta kaikki rojut oli vielä tallessa, näytti siltä että oli ollut rikki jo pidemmän aikaa. Ja samaan syssyyn ne laatikkoöljyt vaihtoon niistä automaateista, tai tietysti toinen toimiva ratkaisu on tuo tapa että 100tkm välein uusi moottori+laatikko.

                        Varmaan jos itse joutunee koko lystin maksamaan niin kannattaa kurkata nyt ainakin sinne kannen alle onko se kone vielä pelastettavissa. Joskushan noista menee sitten vielä samaan syssyyn turbo ja katalysaattorikin.
                        Onko muuten e60 ja e39 m57d koneen alakerrassa eroja? niitä varmaan ainakin löytyisi jo helpommalla?
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7518
                          • Jyväshyvä

                          #42
                          Eikö niitä läppiä saa irti ilman imusarjan irroitusta kun näyttävät olevan irroitettavaa mallia? Vai onko niin ahdas paikka?

                          Pitänee harkita tuohon -06:een samaa projektia, ~150tkm mittarissa...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9141
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Eikö niitä läppiä saa irti ilman imusarjan irroitusta kun näyttävät olevan irroitettavaa mallia? Vai onko niin ahdas paikka?
                            Ei saa.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎