Announcement

Collapse
No announcement yet.

Minkälainen pakoputki kannattaisi tehdä... bmw 525i 24v vm.-91

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW DriveR
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 30
    • Tervo

    Minkälainen pakoputki kannattaisi tehdä... bmw 525i 24v vm.-91

    Eli minkälainen pakoputki kannattaisi tehdä ^^tommoseen malliin kateilta taakse?
    Olen miettinyt, että ostaisin motonetistä 2 semmosta simonsin 3''
    aika lyhyttä vaimenninta ja tekisin kateilta taaksepäin yhellä 3 tuumasella
    putkella. Ja pistäisin yhen pöntön heti kattien jälkeen ja toisesta tekisin loppuvaimentimen.
    Kertokaa onko tossa mitään järkee, kun tiedätte paremmin? Vai pitäiskö ostaa ihan oikea loppuvaimennin?
  • Bääm
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 401
    • Pori

    #2
    Todennäkösesti tulee aika kovat möykät. Jos kolmetuumasesta tekee niin laittasin yhden välivaimentimen ja "oikean" loppuvaimentimen. Ei noillakaan ääni liian hiljaseksi jää...
    330d -03 M57N

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #3
      Suosituskoot taitaa tollasella 2,5 litrasella koneella olla 2-1/4 tuumasta 2,5 tuumaan, siis silloin jos koneelle ei ole tehty mitään radikaalia. 3 tuuman putkelle tuo tehohaarukka lähtee päältä kahdensadan humman. Eli ylisuurella putkella on vaarana ennemminkin tehojen laskeminen kuin nouseminen. Mutta virityshän on onnistunut jos tehot ei laske yli 20% alkuperäisestä..
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • Kape30
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 509
        • Nokia

        #4
        Itellä M50B25 koneessa putki toteutettu siten että kateilta lähtee 2kpl 2" putkia ja vähän ennen takavaimenninta muuttuu 1 3" putkeks. Ainoona vaimentimena takana motonetistä ostettu 3" kammiollinen vaimennin, hinta oli siinä 70€ paikkeilla. Äänet kin on vielä siedettävät, tänään kävin leimalla eikä ollu inssillä mitään sanomista äänistä.
        E30 M50b28 -90 Cirrusblau
        E39 520d Touring -00 Sienarot II
        MB Sprinter
        Lynx Rave Re 600 -15
        Suzuki GSX-R1100 -95

        Comment

        • BMW DriveR
          Bimmer Rookie
          • Jul 2008
          • 30
          • Tervo

          #5
          Originally posted by Kape30 View Post
          Itellä M50B25 koneessa putki toteutettu siten että kateilta lähtee 2kpl 2" putkia ja vähän ennen takavaimenninta muuttuu 1 3" putkeks. Ainoona vaimentimena takana motonetistä ostettu 3" kammiollinen vaimennin, hinta oli siinä 70€ paikkeilla. Äänet kin on vielä siedettävät, tänään kävin leimalla eikä ollu inssillä mitään sanomista äänistä.
          Tommosen vois ehkä rakentaakin. Sulla on vaan yks vaimennin??

          Onko muita hyviä ideoita? Minkälainen on muuten tuo kammiollinen
          vaimennin??
          Äänet pitäs olla semmoset sopivat pörinät/murinat

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7060
            • Turenki

            #6
            Kaverilla on 535:ssä 1 pieni läpivirtaava vaimennin lopussa+katit, eikä se nyt NIIIN pahaa ääntä pidä
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • Kape30
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 509
              • Nokia

              #7
              Originally posted by BMW DriveR View Post
              Tommosen vois ehkä rakentaakin. Sulla on vaan yks vaimennin??

              Onko muita hyviä ideoita? Minkälainen on muuten tuo kammiollinen
              vaimennin??
              Äänet pitäs olla semmoset sopivat pörinät/murinat
              Eihän se mikään hiljanen oo yhdellä vaimentimella, mut kuitenkin siedettävä... Pakkosyistä on vaan yks vaimennin, kun ei oikeen e30:piin mahtunu järkevästi kattien kans kahta. Kyllä toi kattikin varmaan vähän vaimentaa.

              Kammiollinen vaimennin ei ole suora vaan siinä on semmonen kammio välissä, eli et nää läpi kun kurkistat vaimentimen rööriin...
              E30 M50b28 -90 Cirrusblau
              E39 520d Touring -00 Sienarot II
              MB Sprinter
              Lynx Rave Re 600 -15
              Suzuki GSX-R1100 -95

              Comment

              • -Dobermann-
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1021
                • Jyväskylä

                #8
                Se nyt on ihan sama mitä putkea sinne lyö noin niin kun tehojen puolesta. Itse en näe mitään ideaa lyödä kateilta taakse sitä isointa viemärinputkea mikä pajan nurkista sattuu löytymään. Ainakin muutamassa 325:sessa vakioputkella on jo niin kovat äänet etten haluaisi niitä yhtään koventaa. Takapenkiltä ei kuule mitä edessä puhutaan. Tämä tietysti karvan verran eri kuin 500-sarjalaisessa, mutta jos yhtään sivistynyttä ääntä meinaa säilyttää niin en muuttaisi mitään. Jos välttämättä haluat äänien takia jotain tehdä niin vaihda pelkkä takapönttö johonkin pörinä malliin. Jos meinasit tehojen takia tuon tehdä niin koko putkisto katteineen vaihtoon. Tämän lisäksi myös pakosarja. Tällä sitten se +10hv!
                Last edited by -Dobermann-; 10-07-2008, 17:45.

                Comment

                • BMW DriveR
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2008
                  • 30
                  • Tervo

                  #9
                  No minkälainen putkisto ja pakosarja pitäs ostaa jotta sais nuo ''10'' heppaa lisää ja
                  paljonko tuommoset 'paketit' maksaa ja paljonko niistä lähtee ääntä??
                  Mutta itse meinasin tehdä samallatavalla kun on Kape30 tehnyt.

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    #10
                    2.5" putki riittää kirjojen mukaan jonnekin 240 hp asti. Liian pieni käy ahistamaan korkeilla kierroksilla ja liian suuri taas antaa pakokaasun nopeuden laskea liikaa ja se heikentää sylinterien tyhjenemistä palaneista kaasuista. Sanoisin ettei ainakaan tuota 2.5" isompaa vakioon 2.5 litraiseen.

                    Itellä on tulossa moponetin 2.5" osista uusi putki kunhan lomalle selviän. Katiksi tulee 3" metallipurkki, sen jälkeen pitkä ja ohut resonaattori ja lopuksi ei-läpivirtaava vaimennin. Väsään myös uuden loppupätkän pakosarjalle paremmalla kollektorilla ja isommilla putkilla.

                    Nykyiset 160-170 konia ei moista vaadi mutta tarkoitus on rakentaa se ärjympi kone ensi talvena ja sille (toivottavasti...) vakioputki olisi liian pieni.


                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16501
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by Jochen View Post
                      2.5" putki riittää kirjojen mukaan jonnekin 240 hp asti. Liian pieni käy ahistamaan korkeilla kierroksilla ja liian suuri taas antaa pakokaasun nopeuden laskea liikaa ja se heikentää sylinterien tyhjenemistä palaneista kaasuista. Sanoisin ettei ainakaan tuota 2.5" isompaa vakioon 2.5 litraiseen.

                      Itellä on tulossa moponetin 2.5" osista uusi putki kunhan lomalle selviän. Katiksi tulee 3" metallipurkki, sen jälkeen pitkä ja ohut resonaattori ja lopuksi ei-läpivirtaava vaimennin. Väsään myös uuden loppupätkän pakosarjalle paremmalla kollektorilla ja isommilla putkilla.

                      Nykyiset 160-170 konia ei moista vaadi mutta tarkoitus on rakentaa se ärjympi kone ensi talvena ja sille (toivottavasti...) vakioputki olisi liian pieni.

                      Olet kopioinut minun suunnitelman ... Paitsi että pakosarja jää vakioksi, katti 2,5 " ja putki tark. tehdä 60 mm. rööristä. Eihän tuossa olekkaan mitään samaa Ööh, varmaankin siis teet uuden ALKUpätkän l. pakosarjan ? Painoakin lähtee uudella putkella mukavasti pois.

                      Comment

                      • Jochen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1229
                        • Valkeakoski & Trondheim

                        #12
                        Pakosarjan 4-2 alkupää jää vielä vakioksi, kaikki siitä pakosarjan ja pakoputken välisestä laipasta taaksepäin tulee uutta. Lasken sen pätkän tuosta laipasta 2-1 kollektoriin asti myös pakosarjan osaksi vaikka se onkin kiinteä osa pakoputkea

                        M42 koneen pakosarja näyttäisi olevan mitoiltaan erittäin hyvä ja uskoisin ettei siihen tarvitse puuttua ennenkuin koneen tehot oikeasti alkaa olla ihan toista luokkaa kuin vakiossa. Nyt väsään sen 2-1 osan 2 x 2" putkesta joka muuttuu kollektorissa sitten 1 x 2.5" putkeksi.

                        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                        Comment

                        • Tomppa111
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 92

                          #13
                          Originally posted by Jochen View Post
                          2.5" putki riittää kirjojen mukaan jonnekin 240 hp asti. Liian pieni käy ahistamaan korkeilla kierroksilla ja liian suuri taas antaa pakokaasun nopeuden laskea liikaa ja se heikentää sylinterien tyhjenemistä palaneista kaasuista.
                          Ei nelitahtikone kaipaa vastapainetta. Iso putki=pieni virtausnopeus, pieni putki=suuri virtausnopeus. Voi sinne varmaan laittaa vaikka 4" tuuman putken eikä se IMO tehoja syö, mikäli liitos pienempää alkuosaan tehty jouheaksi. Se on taas eriasia onko siinä mitään järkeä, isoputki=enemmän mölyä.

                          Isommasta halkaisijasta eniten hyötyä siellä missä pakokaasut vielä kuumia, jäähtynyt pakokaasu pärjää pienemmällä röörillä.

                          Comment

                          • Jochen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1229
                            • Valkeakoski & Trondheim

                            #14
                            Joo ei kai vastapainetta pahemmin tarvita mutta se että saadaan kaasu pysymään liikkeellä (eli putkessa etenevä pakopulssi vetää perässään seuraavan sylinterin tyhjäksi ja toivottavasti vielä vähän auttaa uutta seosta sylinteriin) tarpeeksi nopeasti vaatii oikeankokoisen putken. Liian pieni ja nopeutta kyllä on mutta niin on myös virtausvastustakin, liian isossa ei taas pystytä käyttämään edellistä pakopulssia hyödyksi. Voi olla että kokonaan ilman putkea olisi paras mutta sepä ei käy melurajojen takia.

                            Toisaalta taas putken tarkka viritys voi olla vähän turhaa ensimmäisen tilavuudeltaan vähänkään isomman kammion jälkeen. Eli iso katti tai viimeistään resonaattori vie pulsseilta niin paljon energiaa että sen jälkeen pulsseista ei ole enää niin väliä.

                            Tutkailin uuden E90 korisen 320si kilpa-auton pakoputkea kuukausi pari sitten. Vaikka koneen tilavuus on vain se 2 litraa niin putket näytti olevan 2 x 2.5" ainakin vaihdelaatikosta eteenpäin. Mitään isoja resonaattereita ei näkynyt putkissa muistaakseni. Taka-akselin takana oli sitten molemmille putkille omat vaimentimen ja vaimentimien JÄLKEEN oli 2 x katalysaattori jotka päästi kaasut sitten suoraan pihalle. Jänskästi näki sen kennorakenteen. Idea tuossa on ilmeisesti se että kaasut saa virrata pitkän matkaa terävinä pulsseina ilman että niitä vaimennetaan, noin saadaan ehkä sitten hyvä ja tehokas huuhtelu sylintereille. Jos tuollaisen väsää katuautoon niin ongelmaksi voi tulla desibelit ja se miten katit saa tarpeeksi kuumiksi katsastukseen, ne taitaa vaatia jonkun 250 astetta lähteäkseen käyntiin.

                            Juu tuota pakoputken halkaisijan vaiheittaista pienentämistä taaksepäin mentäessä harkitsin mutta näytti sopivien putkien ja vaimentimien löytäminen sen verran hankalalta että annoin olla. Idea oli just se että kuumat kaasut putken etupäässä vaatii isomman putken kuin viilenneet kaasut loppupäässä kun kaasun tilavuus on pienentynyt. Vaikka putken pinta-alat olisi erilaiset niin kaasujen nopeus pysyisi kuitenkin melko samoina.

                            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16501
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Jochen View Post
                              Pakosarjan 4-2 alkupää jää vielä vakioksi, kaikki siitä pakosarjan ja pakoputken välisestä laipasta taaksepäin tulee uutta. Lasken sen pätkän tuosta laipasta 2-1 kollektoriin asti myös pakosarjan osaksi vaikka se onkin kiinteä osa pakoputkea

                              M42 koneen pakosarja näyttäisi olevan mitoiltaan erittäin hyvä ja uskoisin ettei siihen tarvitse puuttua ennenkuin koneen tehot oikeasti alkaa olla ihan toista luokkaa kuin vakiossa. Nyt väsään sen 2-1 osan 2 x 2" putkesta joka muuttuu kollektorissa sitten 1 x 2.5" putkeksi.
                              Selkis, samaa mieltä tuosta pakosarjasta. Maksaako vaivaa tehdä tuo 2-1 uusiksi, jos tekis vaan jouhean liitoksen kollektoriin isolle putkelle ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎