Minkälainen pakoputki kannattaisi tehdä... bmw 525i 24v vm.-91

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    #16
    Noh en osaa sanoa saako tuosta 2-1 pätkän vaihtamisesta isompaan tässä vaiheessa mitään iloa mutta omaan silmään se vakioputken "kollektori" on aika käpyisen näköinen.

    Jos oikein muistan niin toista putkea on taivutettu ja siihen on tehty reikä johon toinen on sitten hitsattu kiinni. Siinä toisessa oli vielä ehkä vähän turhaa mutkaakin. En mitannut pituuksia mutta hiukan erimittaisilta ne näytti, voi tietenkin olla myös tarkoituksella että saadaan karvan levitettyä vääntökäyrää kun haarojen viritykset osuu vähän eri kierroksille.

    Tässä juttua mitä postasin joku aika sitten m42club.comin foorumille:

    Took few measurements while under the car yesterday:

    4-2 part

    pipe diameter: 38 mm
    pipe lenght: 35 cm

    2-1 part

    pipe diameter: 45 mm
    pipe lenght: 35 cm

    To catalysator (and rest of the exhaust I presume)

    pipe diameter: 52 mm (there is a dent between resonator and muffler giving even smaller effective diameter)

    Incidentally those 4-2-1 manifold pipe diameters are exactly spot on as given in Graham Bell's engine tuning book. BMW clearly did not arrive to those dimensions by pure luck

    I think there are few things that could be improved on stock/almost stock engine:

    - 2-1 pipe Y merge/collector does not seem too good, merge angle could be smaller
    - exhaust diameter of 2 1/4 could be slightly more suitable
    Eli kannesta kollektorin loppuun yhden haaran pituus on joku 70 senttiä, pituus jakautuu melko tasan 4-2 ja 2-1 pätkien välille.

    Mallia melko optimoiduista pakosarjoista voi katsoa täältä:





    Moottorit ei tosin ole bemarin mutta tilavuus on samaa luokkaa kuin M42:lla. Noista kovimmilla putkilla on dynotettu 304 hevosvoimaa kahdesta litrasta joten jos noilla mitoilla tekee omat putket niin ei pitäisi ainakaan ahdistaa. Viimeisen kollektorin lähtö on noissa kokoa 2. 75" eli 3" pakoputki 192 heppaisessa kutosessa saattaa olla lievästi liioittelua, ehkä
    Last edited by Jochen; 11-07-2008, 14:33.

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16696
      • Asikkala

      #17
      Originally posted by Jochen View Post
      Noh en osaa sanoa saako tuosta 2-1 pätkän vaihtamisesta isompaan tässä vaiheessa mitään iloa mutta omaan silmään se vakioputken "kollektori" on aika käpyisen näköinen.

      Jos oikein muistan niin toista putkea on taivutettu ja siihen on tehty reikä johon toinen on sitten hitsattu kiinni. Siinä toisessa oli vielä ehkä vähän turhaa mutkaakin. En mitannut pituuksia mutta hiukan erimittaisilta ne näytti, voi tietenkin olla myös tarkoituksella että saadaan karvan levitettyä vääntökäyrää kun haarojen viritykset osuu vähän eri kierroksille.

      Tässä juttua mitä postasin joku aika sitten m42club.comin foorumille:



      Eli kannesta kollektorin loppuun yhden haaran pituus on joku 70 senttiä, pituus jakautuu melko tasan 4-2 ja 2-1 pätkien välille.

      Mallia melko optimoiduista pakosarjoista voi katsoa täältä:





      Moottorit ei tosin ole bemarin mutta tilavuus on samaa luokkaa kuin M42:lla. Noista kovimmilla putkilla on dynotettu 304 hevosvoimaa kahdesta litrasta joten jos noilla mitoilla tekee omat putket niin ei pitäisi ainakaan ahdistaa. Viimeisen kollektorin lähtö on noissa kokoa 2. 75" eli 3" pakoputki 192 heppaisessa kutosessa saattaa olla lievästi liioittelua, ehkä
      Saattaa tuo kollektoriasia noinkin olla eikä siitä kuitenkaan huonompaa tule vaikka yrittäiskin, samat mittaukset ja samaan Bellin kirjaan olen noita verrannut itsekkin.

      Comment

      • Haggis
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1571
        • Wackyland

        #18
        Itse tuli reilu vuosi sitten laitettua kyseiseen autoon takavaimentimeksi Magnaflowin takapönttö
        3" sisään tulolla ja 4" ulostulolla. Juuri ja juuri mahtui sinne. Joutu tietenkin tekemään ennen pönttöä Y-mallisen pätkän. Pönttö + asennus=n.450e. Äänet vähän liiankin möreät,mutta sitä saa mitä tilaa
        Käyttis:Kia Optima TF

        Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

        Comment

        • TumiTuning
          Newbiemmer
          • Mar 2006
          • 25
          • /Teeriniem

          #19
          Originally posted by Haggis View Post
          Itse tuli reilu vuosi sitten laitettua kyseiseen autoon takavaimentimeksi Magnaflowin takapönttö
          3" sisään tulolla ja 4" ulostulolla. Juuri ja juuri mahtui sinne. Joutu tietenkin tekemään ennen pönttöä Y-mallisen pätkän. Pönttö + asennus=n.450e. Äänet vähän liiankin möreät,mutta sitä saa mitä tilaa
          Huh! olipa kallis tuolla rahalla olis tehny pakosarjalta loppuun asti vieläpä rosterista :think
          E34 ALPINA B10 num: 0188

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            #20
            Toki olisi, mutta laatu tuskin on samaa tasoa. BBS:n vanteenkin hinnalla saa monta kiekkoa Biltemasta.
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • TumiTuning
              Newbiemmer
              • Mar 2006
              • 25
              • /Teeriniem

              #21
              Originally posted by jsa014 View Post
              Toki olisi, mutta laatu tuskin on samaa tasoa. BBS:n vanteenkin hinnalla saa monta kiekkoa Biltemasta.
              Tuollasen pätkän saa samaan rahaan tehtyä.. ja kaikki rosteria ja tig hitsattu




              tai ei tämäkään jää kauas tuosta rahasta:



              tai tämä:




              Last edited by TumiTuning; 13-07-2008, 21:27.
              E34 ALPINA B10 num: 0188

              Comment

              • jsa014
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1651
                • Turun Pallivaha

                #22
                Joku tuttu hitsariko? Tai no, ei kai se AISIrööri omaisuuksia maksa, työn osuushan noissa isoin on. Mihis hintaan 540:iin kunnon torvi tulee :think
                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                Comment

                • Kape30
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 509
                  • Nokia

                  #23
                  Originally posted by jsa014 View Post
                  Joku tuttu hitsariko? Tai no, ei kai se AISIrööri omaisuuksia maksa, työn osuushan noissa isoin on. Mihis hintaan 540:iin kunnon torvi tulee :think
                  No kaippa sitä itsekkin tigillä voi hitsailla...:think Metallimies tekee mitä haluaa muut mitä osaavat.

                  Kuulostaa kyllä aikas suolaselta, jos peräpöntöstä pulittaa 450e...
                  E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                  E39 520d Touring -00 Sienarot II
                  MB Sprinter
                  Lynx Rave Re 600 -15
                  Suzuki GSX-R1100 -95

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    #24
                    Eisenmannin peräpönttö 540:iin 750€, ilman asennusta

                    Noi hinnat on aina vähän suhteellisia, kun ei voi sanoo että hitsasin ite pakoputkiston, väänsin putket setämiehen pajassa ja materiaalin sain tutulta tukkurilta halvalla. Kuitenkaan kaikilla ei ole mahdollisuutta moiseen, joten aika moni on sen varassa mitä kaupasta saa tai mitä joku paja velottaa työstä. Mutta luulenpa että "Tumituning" saisi aika monta putkistoa kaupaksi tälläkin foorumilla noilla hinnoilla.
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • bimmeri-1
                      Newbiemmer
                      • Dec 2007
                      • 17

                      #25
                      Entä 740 e-38:siin???

                      Onkohan kattien poistosta 740 vastaavaa hyötyä?Vai paljon turhaa työtä?
                      tarkoitus vaihtaa viimeisten vaimentimien tilalle rosteriset läpivirtausvaimentimet ja vaihtaa lastu...Ja tuli sitten mieleen että tekisi samalla kattien tilalle
                      laipalliset väliputket että saa vielä leimattuakin!
                      Sinnehän jää vielä ne kookkaat välivaimentimet joita tuskin uskaltaa mennä poistamaan kun olis tarkoitus että auto olis vielä hiljainen....
                      Hirvittää tuo viimeistenkin vaimentimien kanssa että miten mölisee..
                      kertokaa jos kokemuksia etten turhaan silppua hyvää putkea:think

                      Comment

                      • TumiTuning
                        Newbiemmer
                        • Mar 2006
                        • 25
                        • /Teeriniem

                        #26
                        Originally posted by jsa014 View Post
                        Eisenmannin peräpönttö 540:iin 750€, ilman asennusta

                        Noi hinnat on aina vähän suhteellisia, kun ei voi sanoo että hitsasin ite pakoputkiston, väänsin putket setämiehen pajassa ja materiaalin sain tutulta tukkurilta halvalla. Kuitenkaan kaikilla ei ole mahdollisuutta moiseen, joten aika moni on sen varassa mitä kaupasta saa tai mitä joku paja velottaa työstä. Mutta luulenpa että "Tumituning" saisi aika monta putkistoa kaupaksi tälläkin foorumilla noilla hinnoilla.
                        Sitä tässä vaan ynnäilin huonolla matikkapäällä, että jos kaveri maksaa Magnaflowsta sen abt 250€ vaikkapa tilaamalla nettikaupasta, ja käy asennuttamassa sen vaikka missä pajassa, niin työssä menee edelleen se tunti. Eli aika kovan hinnan ovat repineet asennuksesta.

                        Toki jos on maksanut siitä peräpöntöstä sen 410-420€ ni sitten ihan ok.

                        Sen verran lähellä laihiaa asun, että en 200€ yhdestä saumasta maksa.
                        E34 ALPINA B10 num: 0188

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16696
                          • Asikkala

                          #27
                          Originally posted by bimmeri-1 View Post
                          Onkohan kattien poisto... että saa vielä leimattuakin!
                          Ei taida onnistua jos on vähäpäästöinen ?

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            #28
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Ei taida onnistua jos on vähäpäästöinen ?
                            Ilmeisesti tässä oli kyse että katsastukseen ruuvataan katit takas kiinni, sen takia laipalliset väliputket

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16696
                              • Asikkala

                              #29
                              No niin näytti olevan...

                              Comment

                              • Jochen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 1229
                                • Valkeakoski & Trondheim

                                #30
                                Originally posted by Jochen View Post
                                Pakosarjan 4-2 alkupää jää vielä vakioksi, kaikki siitä pakosarjan ja pakoputken välisestä laipasta taaksepäin tulee uutta. Lasken sen pätkän tuosta laipasta 2-1 kollektoriin asti myös pakosarjan osaksi vaikka se onkin kiinteä osa pakoputkea

                                M42 koneen pakosarja näyttäisi olevan mitoiltaan erittäin hyvä ja uskoisin ettei siihen tarvitse puuttua ennenkuin koneen tehot oikeasti alkaa olla ihan toista luokkaa kuin vakiossa. Nyt väsään sen 2-1 osan 2 x 2" putkesta joka muuttuu kollektorissa sitten 1 x 2.5" putkeksi.
                                Nonii, putki on kasattu ja ensimmäiset savut otettu, huomenna vielä hitsauksien putsaus ja alumiinispray pintaan ja sitten kuvia ottamaan.

                                Kokeilin käyttää vain auton ollessa tallissa ja ilman pakosarjan ja putken välistä tiivistettä joten siitä liitoksesta tuli "hiukan" ylimääräistä ääntä mutta ei tuota muutenkaan kyllä vakioputkeen voi sekoittaa äänien puolesta. Ehdin jo harmitella kun en ostanut läpivirtaavaa vaimenninta mutta nyt ei harmita enää yhtään...

                                Painoa lähti joku 9 kg vakioon nähden, muista hyödyistä ei ole vielä tietoa

                                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                                Comment

                                Working...
                                X