Kattelin kuvasta tarkemmin niin saako tuota 2-1 kollektoria valmiina mistään ? Fiksun näköinen palikka.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Minkälainen pakoputki kannattaisi tehdä... bmw 525i 24v vm.-91
Collapse
X
-
Muistakaa myös noissa putkien suunnittelussa äänien kannalta se että läpivirtaava vaimennin vaimentaa korkeita ääniä ja kammiollinen matalia.
Ja nelitahtikone tarvii se vastapainetta tahi ei, niin kyllä vaan enempi "tehoa" saadaan pihalle oikein mitoitetulla putkistolla kuin sillä että on isketty 4" suora rööri auton alta läpi. turbot sitten erikseen.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostKattelin kuvasta tarkemmin niin saako tuota 2-1 kollektoria valmiina mistään ? Fiksun näköinen palikka.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostJa nelitahtikone tarvii se vastapainetta tahi ei, niin kyllä vaan enempi "tehoa" saadaan pihalle oikein mitoitetulla putkistolla kuin sillä että on isketty 4" suora rööri auton alta läpi. turbot sitten erikseen.
Comment
-
-
Originally posted by Tomppa111 View PostSulla on mustaa valkoisella tästä ? Dynolappu tms.
Mutta kannattaako muutamasta hepasta ressata, jos haluaa kerran ääniä.330d -03 M57N
Comment
-
-
Minkään kokoinen putki ei sinne kyllä imua tuo, putkesta aiheutuu aina painehäviötä. Mikään moottori ei tarvitse painehäviötä pulssitoimintaa luovien osien jälkeen (ts. kollektorit, supistukset, laajennukset ENNEN vaimentimia/kattia), koska tuo painehäviö vain luo vain vastapainetta ja vähentää siten pulssitoiminnan hyötyä, eli pienentää amplitudia. Käytettäessä kiinteitä palikoita, mitä enemmän halutaan hyötyä, sitä pahemmaksi käy myös vastaresonanssi. Sen takia pienemmällä putkella voidaan saada lisää alavääntöä, pienentämällä pulssitoiminnan voimakkuutta putkea kuristamalla pienenee alakierroksilla oleva vastaresonanssi. Samalla menetetään myös ylhäältä voimaa, kyseessä on siis kompromissi. Oikein suunnitellulla pako- ja imupuolella (nämä pelaavat aina yhteen) käyttöaluetta ei tarvitsisi säätää kuristamalla loppuputkea, jolloin pumppaushäviöt laskevat.
Eri kokoiseen putkeen vaihtaminen vaikuttaa myös tuohon pulssiviritykseen siten, että usein asennetaan jonkinlainen kartio sovitteeksi vanhan putken/pakosarjan ja loppuputken väliin. Tuo on myös yksi elementti joka vaikuttaa pulssiviritykseen mikäli se on ennen vaimentimia/kattia (tasoittavat tehokkaasti paineaaltoja). Muuttunut lopputulos ei siis välttämättä ole loppuputken koon syy, mikäli autoa ei ole alunperin kuristettu toiminta-alueelleen.
Pulssitoiminta tarvitsee käytännössä vastapainetta, koska se perustuu paineaaltojen heijastumiseen. Tämä toiminta tapahtuu pakosarjassa ja mahdollisissa kollektoreissa tai vastaavissa (x-pipe, y-pipe jne), loppuputken tehtävänä on vain kuljettaa mahdollisimman pienellä painehäviöllä tavara ulos, mikäli muu suunnittelu on mennyt nappiin, sen takia kisavehkeissä on yleensä isoa rööriä (esim. rapakon takaiset kisabemut katukoneilla, 3,5" rööriä, samoin vanhat E30 DTM vehkeet isolla putkella).
Jäähtynyt pakokaasu tosiaan pienenee tilavuudeltaan ja samalla sen virtausnopeus laskee. Virtausnopeus vaikuttaa painehäviöön, mutta lämpötila vaikuttaa myös machin lukuun, joten ihan suoraviivaista se ei ole että loppuputkella "ei ole niin väliä".
Koulusta lomailtu jo sen verran pitkään että termit on mitä on ja takana sekopäinen työpäivä, mutta koittakaa arvailla.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Tomppa111 View PostSulla on mustaa valkoisella tästä ? Dynolappu tms.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostEri kokoiseen putkeen vaihtaminen vaikuttaa myös tuohon pulssiviritykseen siten, että usein asennetaan jonkinlainen kartio sovitteeksi vanhan putken/pakosarjan ja loppuputken väliin. Tuo on myös yksi elementti joka vaikuttaa pulssiviritykseen mikäli se on ennen vaimentimia/kattia (tasoittavat tehokkaasti paineaaltoja). Muuttunut lopputulos ei siis välttämättä ole loppuputken koon syy, mikäli autoa ei ole alunperin kuristettu toiminta-alueelleen.
Pulssitoiminta tarvitsee käytännössä vastapainetta, koska se perustuu paineaaltojen heijastumiseen. Tämä toiminta tapahtuu pakosarjassa ja mahdollisissa kollektoreissa tai vastaavissa (x-pipe, y-pipe jne), loppuputken tehtävänä on vain kuljettaa mahdollisimman pienellä painehäviöllä tavara ulos, mikäli muu suunnittelu on mennyt nappiin, sen takia kisavehkeissä on yleensä isoa rööriä (esim. rapakon takaiset kisabemut katukoneilla, 3,5" rööriä, samoin vanhat E30 DTM vehkeet isolla putkella).
Imupuoli on kohtuu kunnossa ja miedot virinokat on vaihettu. Marteliuksen pakosarjan loppuosa on 2,5" kuten on myös 328:in alkupään putki. Tiedossahan on että vakiosarja ahdistaa jos se kerran on sama kuin 320i:ssä.
Lähinnä mietityttää että onko pakosarjasta hyötyä jos keskiosa putkesta säilyy samana mukaanlukien katit, vai ehtisikö kaasut jäähtyä jo pidemmän pakosarjan aikana niin ettei suurempaa halkaisijaa loppuputkelle tarvittaisi.
Säätäjä tuumasi dynon jälkeen että putkistoon jotain muutoksia tarttis tehdä niin huipputeho nousisi, koska huippukierroksilla seos alkoi mennä jo liian rikkaan puolelle.
Comment
-
-
Seossuhde muutoksen perustana on hiukka outo, etenkin jos kyseessä oli vakio-ohjelma joissa usein otetaan "varmuuden vuoksi" ja lisätehon saamiseksi ylhäällä rikkaammalle kuin ala- ja keskikierroksilla. Onko vakio imusarja ja kaasuläppä vielä paikallaan?
Ostamalla marteliuksen pakosarjan ero M3 pakosarjaan on dynossa luultavasti olematon, sen sijaan hinnassa saattaa olla se 500e. Näissä perhekutosissa riittää vielä kun käyttää 6-2-1 sarjaa, ja ensimmäiseen 3-1 kollektoriin tulee yhtä pitkät putket. Enemmän vaikuttaa sen 2-1 kollektorin paikka ja muoto (ja sekin enemmän vasta jyrkemmillä nenillä, miedoilla nokilla ei niin väliä). 3" putki sinne kannattaa ehdottomasti rykäistä, mutta mikäli ei pääse kokeilemaan tuon 2-1 kollektorin paikkaa, kannattaa se heittää mutulla 1-1,5m päähän pakovenasta, suht loivalla kartiolla. Eli M3 pakosatsi ja loppuputki 3", näillä pääsisi mielestäni parhaaseen hinta-laatusuhteeseen. Kahdella vaimentimella ja katilla niin ei metelikään ole mahdoton.
Edelleen voi olla että tehoa et saa tällä muutoksella oikeastaan yhtään enempää kuin sillä että vaihtaisit vakiopakosarjalta perään yhden 3" röörin, pakopuolen ahdistukset vaikuttaa melko vähän vapareissa. Ajoitukset on tärkeämpi juttu eikä nekään hirveitä vaikuta niin kauan kun on miedohkot nokat.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by TumiTuning View PostVakio vapari autoon saa vaan äänet pakosarjalla+putkistolla... no voi sieltä joku kaakki ehkä vahingos irrotakki325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Tuonnäköistä jälkeä tulee ensikertalaisilta (minä suunnittelen ja leikkaan, pikkuveli hitsaa )
Pakoventtiililtä tulee matkaa kollektorille aika tasan tarkkaan 100 cm, sekundääristen putkien (2-1 osuus siis) pituus on nyt noin 60 cm ja primääriputket on sen 35-40 cm. Materiaali on siis jautaa joka on ruostumisen hidastamiseksi ruiskutettu alumiinilla.
Myöhemmin varmaan väsään uudet primääriputketkin jolloin tuo sekundäärien pituus voi lyhentyä jonkun sentin.
Äänet on siedettävämmät kuin pelkäsin nyt kun kokeilin autoa ulkoilmassa. Tyhjäkäynnillä on hiukan kumeaa ääntä sisällä mutta yllättävän hiljaista kovemmilla kierroksilla. Auton takana kyllä sitten huomaa että ei ole vakioputki, voikukat heiluu vielä 3 metrin päässä pakoputken päästä tyhjäkäynnillä.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Originally posted by Jochen View Post
Tuonnäköistä jälkeä tulee ensikertalaisilta (minä suunnittelen ja leikkaan, pikkuveli hitsaa )
Pakoventtiililtä tulee matkaa kollektorille aika tasan tarkkaan 100 cm, sekundääristen putkien (2-1 osuus siis) pituus on nyt noin 60 cm ja primääriputket on sen 35-40 cm. Materiaali on siis jautaa joka on ruostumisen hidastamiseksi ruiskutettu alumiinilla.
Myöhemmin varmaan väsään uudet primääriputketkin jolloin tuo sekundäärien pituus voi lyhentyä jonkun sentin.
Äänet on siedettävämmät kuin pelkäsin nyt kun kokeilin autoa ulkoilmassa. Tyhjäkäynnillä on hiukan kumeaa ääntä sisällä mutta yllättävän hiljaista kovemmilla kierroksilla. Auton takana kyllä sitten huomaa että ei ole vakioputki, voikukat heiluu vielä 3 metrin päässä pakoputken päästä tyhjäkäynnillä.
Comment
-
-
Joo kollektori siirtyi kohtuullisesti taaksepäin. Lähinnä katsoin mallia ja mittoja (pituudet/halkaisijat) vastaavista pienistä korkealle kiertävistä moottoreista ja niiden hyvin tehdyistä 4-2-1 pakosarjoista. Tosin niissäkin on aika paljon vaihtelua, joissakin sikapitkät primäärit ja aivan nysät sekundäärit, joissakin taas pituudet menee about puoliksi.
Tulin siihen johtopäätökseen että kun kyseessä ei ole kilpa-auto eikä käytössä ole dynoa niin turha miettiä liian tarkkaan, kyllä ne kaasut aina löytää pihalle jotenkin... Putken mitoitus voinee vaikuttaa lähinnä koneen luonteeseen mutta ei se tehoja mitenkään kamalasti tuo tai vie ellei ole todella pahasti metsässä.
Putki lienee valmiina mallia -9 kg +9 dB ja +9 hp, tosin tuota viimeistä ei ole vielä todennettu
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostSeossuhde muutoksen perustana on hiukka outo, etenkin jos kyseessä oli vakio-ohjelma joissa usein otetaan "varmuuden vuoksi" ja lisätehon saamiseksi ylhäällä rikkaammalle kuin ala- ja keskikierroksilla. Onko vakio imusarja ja kaasuläppä vielä paikallaan?
Ostamalla marteliuksen pakosarjan ero M3 pakosarjaan on dynossa luultavasti olematon, sen sijaan hinnassa saattaa olla se 500e. Näissä perhekutosissa riittää vielä kun käyttää 6-2-1 sarjaa, ja ensimmäiseen 3-1 kollektoriin tulee yhtä pitkät putket. Enemmän vaikuttaa sen 2-1 kollektorin paikka ja muoto (ja sekin enemmän vasta jyrkemmillä nenillä, miedoilla nokilla ei niin väliä). 3" putki sinne kannattaa ehdottomasti rykäistä, mutta mikäli ei pääse kokeilemaan tuon 2-1 kollektorin paikkaa, kannattaa se heittää mutulla 1-1,5m päähän pakovenasta, suht loivalla kartiolla. Eli M3 pakosatsi ja loppuputki 3", näillä pääsisi mielestäni parhaaseen hinta-laatusuhteeseen. Kahdella vaimentimella ja katilla niin ei metelikään ole mahdoton.
Edelleen voi olla että tehoa et saa tällä muutoksella oikeastaan yhtään enempää kuin sillä että vaihtaisit vakiopakosarjalta perään yhden 3" röörin, pakopuolen ahdistukset vaikuttaa melko vähän vapareissa. Ajoitukset on tärkeämpi juttu eikä nekään hirveitä vaikuta niin kauan kun on miedohkot nokat.
Mistä saat m3 pakosarjan ~200 eurolla? 3 tuuman putkikin pitäisi teetättää jossain kun ei ole taitoja eikä välineitä. Mitä veikkaat paljonko pajat veloittaa moisesta urakasta?
Videon mustassa compactissa on juuri samat palikat ja ohjelma kuin itsellä plus lisäksi pakosarja+m3 keskiputki ja katti ja loppuun bastuckin pönttö. Mielestäni lähtee todella paljon rivakammin kuin oma biili. Tyyppi oli muistaakseni dynottanut noin 237hv ja itellä noin 220hv. Toki dynoissa on eroja, mutta on noilla muutoksilla jotain saatu aikaan.
Comment
-
Comment