Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinkkiä lukkoperän asennukseen (input flange)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    Vinkkiä lukkoperän asennukseen (input flange)

    Eli lukkoperän kardaanin päänpuoleisen kiinnitysmutteri pitäisi saada "oikeaan" momenttiin, koska rattaiston esijännitys tehdään käsittääkseni tuon mutterin kiristyksellä.

    Merkkasin kyllä ruuviin ja siihen "kierretappiin" merkit. Eli nyt vaan kierretään niin kauan kun merkit kohtaa. Kysymys onkin, että kuinka kauan sitä kiertää eli mikä mutterin kierros on se "oikea", jolloin kiristäminen tulee lopettaa?

    Mietin tässä, että jos kiristys menee yli, niin stefan joutuu vaihtamaan uudelleen.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ei se stefan vaihto mitään, mutta siellä on puristuva holkki sisällä. Jos kiristät liikaa, tilannetta ei enää voi korjata kuin vaihtamalla sen holkin.



    nro. 8
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #3
      Auttaisiko tämä:
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1637

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Ei se stefan vaihto mitään, mutta siellä on puristuva holkki sisällä. Jos kiristät liikaa, tilannetta ei enää voi korjata kuin vaihtamalla sen holkin.



        nro. 8
        Juu, mutta itse kysymykseen ei tullut vastausta?

        JOnsku: Momenteista ei tainnut löytyä oikeaa

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Ei tullut ei kun sellaista en osaa antaa riittävällä tarkkuudella Kunhan varoittelin, momenttiavaimella tuota ei voi kiristää, se täytyy saada joko täsmälleen samaan kohtaan tai vaihtaa tuo holkki ja säädättää kohdalleen, koska tuolla säätyy samalla pääakselin paikka -> rataskosketus.

          Koska tuo holkki ei palaudu käytännössä yhtään, eikö oikeaa kierrosta löydä pyörittämällä kunnes vastusta tulee?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1637

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Ei tullut ei kun sellaista en osaa antaa riittävällä tarkkuudella Kunhan varoittelin, momenttiavaimella tuota ei voi kiristää, se täytyy saada joko täsmälleen samaan kohtaan tai vaihtaa tuo holkki ja säädättää kohdalleen, koska tuolla säätyy samalla pääakselin paikka -> rataskosketus.

            Koska tuo holkki ei palaudu käytännössä yhtään, eikö oikeaa kierrosta löydä pyörittämällä kunnes vastusta tulee?
            Ohjeissa on nimenomaan kerrottu, että merkkaa mutterin aseman suhteessa akseliin. No eihän siinä auta kuin kokeilla.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16419
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Ei tullut ei kun sellaista en osaa antaa riittävällä tarkkuudella Kunhan varoittelin, momenttiavaimella tuota ei voi kiristää, se täytyy saada joko täsmälleen samaan kohtaan tai vaihtaa tuo holkki ja säädättää kohdalleen, koska tuolla säätyy samalla pääakselin paikka -> rataskosketus.

              Koska tuo holkki ei palaudu käytännössä yhtään, eikö oikeaa kierrosta löydä pyörittämällä kunnes vastusta tulee?
              Pääakseli eli pinjoni ? Taitaa sen paikan määrätä takimmaisen laakerin alle tuleva shimmilevy.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Hmm, totta muuten, pitäis ajatella ensin. Tuollahan on tosiaan vastakkaiset vinot rullalaakerit ja se holkki on niiden välissä jotta laakerien välyksen saisi ylipäätään säädettyä. Noniin, kartalla taas

                Tästä oivalluksesta taas tuskin oli mitään hyötyä...
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Racink
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 840
                  • Jkl

                  #9
                  Originally posted by MarttiKK View Post
                  Eli lukkoperän kardaanin päänpuoleisen kiinnitysmutteri pitäisi saada "oikeaan" momenttiin, koska rattaiston esijännitys tehdään käsittääkseni tuon mutterin kiristyksellä.

                  Merkkasin kyllä ruuviin ja siihen "kierretappiin" merkit. Eli nyt vaan kierretään niin kauan kun merkit kohtaa. Kysymys onkin, että kuinka kauan sitä kiertää eli mikä mutterin kierros on se "oikea", jolloin kiristäminen tulee lopettaa?

                  Mietin tässä, että jos kiristys menee yli, niin stefan joutuu vaihtamaan uudelleen.
                  Itse stefaa vaihtaessani merkkasin mutteriin sekä akselin päähän merkin kuten sinäkin, ja mutteria pois ruuvatessani laskin mutterin kierrokset. Mutta jos laippa on jo irti niin kyllähän se oikea kohta löytyy kun mutteri alkaa kiristyä, tällöin merkkien pitäisi olla jo suht. lähellä. Tuskin ainakaan ilman pitkää jatkovartta sitä kierrosta yli vedät.

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1637

                    #10
                    Joo, huomasin Aika hyvin se kiristyy niiden merkkien viereen eli siitä siten lopullinen kiristys.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎