Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitääkö turbon antaa jäähtyä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    Pitääkö turbon antaa jäähtyä?

    Iltaa!

    Tyhmänä ajattelin kysellä sellaista, että pitääkö näissä turbodiisseleissä antaa pidemmän matka-ajon jälkeen antaa koneen käydä esim 1-2min? Tämähän on jonkinlainen Tabu liittyen näihin turbodiisseleihin tai turboihin yleensä. Itse kun ajan päivittäin 300-500km, niin tulee aina mietittyä että miten asia on? Itsellä on aina tapana antaa koneen käydä maantieajon jälkeen.

    Hevostoimiston mukaan uusimmissa diisseleissä ei tarvitsisi koneen antaa käydä, mutta miten on esim 2000- luvun alun mallien? Itsellä alla 2000 vuoden 330d touring, jossa kuitenkin kohtuullisen kokoinen turbo.
  • Keppana
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2008
    • 190
    • Kittila

    #2
    Ainaki hiässin manuaalissa suositellaan, riippuen ajosta 1-2 minuttia.

    Comment

    • tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

      #3
      Originally posted by teamwerner View Post
      Iltaa!

      Tyhmänä ajattelin kysellä sellaista, että pitääkö näissä turbodiisseleissä antaa pidemmän matka-ajon jälkeen antaa koneen käydä esim 1-2min? Tämähän on jonkinlainen Tabu liittyen näihin turbodiisseleihin tai turboihin yleensä. Itse kun ajan päivittäin 300-500km, niin tulee aina mietittyä että miten asia on? Itsellä on aina tapana antaa koneen käydä maantieajon jälkeen.

      Hevostoimiston mukaan uusimmissa diisseleissä ei tarvitsisi koneen antaa käydä, mutta miten on esim 2000- luvun alun mallien? Itsellä alla 2000 vuoden 330d touring, jossa kuitenkin kohtuullisen kokoinen turbo.
      Terve.

      Eihän se missään nimessä ainakaan pahaa tee... Vetäisee vaikka nortin(jos polttaa) ajon jälkeen ja odottelee sen aikaa ja sammuttaa sitten...
      Eli hyvä sitä on pari minuuttia käyttää... Ainakin henkisellä tasolla tuo hyvän tunteen auton kunnon ylläpitämisestä...

      Tosin on aivan eri juttu, että saavutetaanko sillä mitään merkittävää nykydieseleiden suhteen... Tuskin.
      Bensaturboissa on tuo jälkikäyttäminen selvästi tarpeellisempaa... Käyvät kuumempana.

      Se mitä yleensä myös pelätään on se seikka, että voitelu loppuu turbolta kuin seinään, kun auto sammutetaan heti... En tiedä onko nykydieseleissä jo keksitty tuohon ratkaisu...
      Last edited by tumppi$; 01-09-2008, 21:39.

      Comment

      • Keppana
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2008
        • 190
        • Kittila

        #4
        Originally posted by tumppi$ View Post
        Eihän se missään nimessä ainakaan pahaa tee... Vetäisee vaikka nortin(jos polttaa) ajon jälkeen ja odottelee sen aikaa ja sammuttaa sitten...
        Eli hyvä sitä on pari minuuttia käyttää... Ainakin henkisellä tasolla tuo hyvän tunteen auton kunnon ylläpitämisestä...

        Tosin on aivan eri juttu, että saavutetaanko sillä mitään merkittävää nykydieseleiden suhteen... Tuskin.
        Bensaturboissa on tuo jälkikäyttäminen selvästi tarpeellisempaa... Käyvät kuumempana.

        Se mitä yleensä myös pelätään on se seikka, että voitelu loppuu turbolta kuin seinään, kun auto sammutetaan heti... En tiedä onko nykydieseleissä jo keksitty tuohon ratkaisu...
        Eikö se ole se että, urpo käy vielä helevetin kuumana:think

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Tuskin se ainakaan haitaksi on.
          Luulen kuitenkin että lähes jokainen ajaa jonkinlaista jäähdyttelyajoa (hiljainen taajama-ajo jne) jo hieman ennen kuin pysähtyy, jolloin lämmöt tasaantuvat. Tietysti jos esim. ajaa moottoritiellä 120km/h ja vetäsee ABC:lle tai jollekin muulle tienvarsihuoltsikalle niin varmaan kannattaa se pari minuuttia antaa tyhjäkäynnillä rouskutella.
          Mielestäni yhtä suuri merkitys tuolla jäähdytyksellä on myös sille, että koneen lämmöt tasaantuvat, jolloin kannentiiviste ym. pysyy ehjinä.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Ite oon kuullu tämmösen perustelun tuolle jälkikäytölle, että öljyn ja turbon lämpötila kerkeää tasaantumaan, eikä öljy pala tulikuumassa turbossa kiinni laakeripintoihin heti sammutuksen jälkeen öljynkierron loppuessa. Periaatteessa ihan loogista, mut faktoista en tuon asian suhteen tiedä.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • tumppi$
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 457
              • Päijät-Häme

              #7
              ............................
              Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:47.

              Comment

              • Jonhson
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 486

                #8
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Tuskin se ainakaan haitaksi on.
                Luulen kuitenkin että lähes jokainen ajaa jonkinlaista jäähdyttelyajoa (hiljainen taajama-ajo jne) jo hieman ennen kuin pysähtyy, jolloin lämmöt tasaantuvat. Tietysti jos esim. ajaa moottoritiellä 120km/h ja vetäsee ABC:lle tai jollekin muulle tienvarsihuoltsikalle niin varmaan kannattaa se pari minuuttia antaa tyhjäkäynnillä rouskutella.
                Mielestäni yhtä suuri merkitys tuolla jäähdytyksellä on myös sille, että koneen lämmöt tasaantuvat, jolloin kannentiiviste ym. pysyy ehjinä.
                Näimpä Säästääp polttoainetta ja ympäristöä, kun jäähdyttelee jo ajoissa.
                -Varmasti vedän sutia, poltan suorastaan kumia-

                Comment

                • tumppi$
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 457
                  • Päijät-Häme

                  #9
                  .....................
                  Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:47.

                  Comment

                  • erese
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 478
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by teamwerner View Post
                    Iltaa!

                    Tyhmänä ajattelin kysellä sellaista, että pitääkö näissä turbodiisseleissä antaa pidemmän matka-ajon jälkeen antaa koneen käydä esim 1-2min? Tämähän on jonkinlainen Tabu liittyen näihin turbodiisseleihin tai turboihin yleensä. Itse kun ajan päivittäin 300-500km, niin tulee aina mietittyä että miten asia on? Itsellä on aina tapana antaa koneen käydä maantieajon jälkeen.

                    Hevostoimiston mukaan uusimmissa diisseleissä ei tarvitsisi koneen antaa käydä, mutta miten on esim 2000- luvun alun mallien? Itsellä alla 2000 vuoden 330d touring, jossa kuitenkin kohtuullisen kokoinen turbo.
                    Kyllä mä annan koneen rallattaa tyhjäkäynnillä ainakin minuutin ellei parikin jos olen ajellut moottoritienopeuksilla pidemmän pätkän, ei siitä haittaa voi ainakaan olla
                    F40 -20
                    F20 -13
                    E46 320D Touring -01
                    E36 "nokivasara" Touring -99

                    Comment

                    • kt11118
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 74

                      #11
                      Originally posted by O-Peksi View Post
                      Ite oon kuullu tämmösen perustelun tuolle jälkikäytölle, että öljyn ja turbon lämpötila kerkeää tasaantumaan, eikä öljy pala tulikuumassa turbossa kiinni laakeripintoihin heti sammutuksen jälkeen öljynkierron loppuessa. Periaatteessa ihan loogista, mut faktoista en tuon asian suhteen tiedä.

                      Kyllä, näin neuvotaan myös 25 vuotta vanhan Valmetin käyttöohjekirjassakin..

                      Eli käytän turbokonetta ajon jälkeen, raskaan ajon jälkeen pitempäänkin

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #12
                        Itse bensakoneilla (ja rouvan td): vesijäähdytetyt ahtimet - käytöstä riippuen mutta väh 0.5 min. Jäähdyttämätön ahdin - n. 2 min, kovan ajon jälkeen enemmän. Viimeisillä kilometreillä kotio tms. yritän olla repimättä - jäähtyisivät raukat vähän...
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • jii.veivo
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 564
                          • Haapavesi

                          #13
                          Niin ja kannattaa muistaa että turbo ei ole ainoa asia jota kannattaa jäähdytellä, mitäs tapahtuu esim. pitkälle 24v kannelle jos sammuttaa suoraan kovan ajon jälkeen.
                          e38 750ial
                          Husaberg 650 fs -05
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                          Comment

                          • jamoc8
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 277
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Tzeimi View Post
                            Itse bensakoneilla (ja rouvan td): vesijäähdytetyt ahtimet - käytöstä riippuen mutta väh 0.5 min. Jäähdyttämätön ahdin - n. 2 min, kovan ajon jälkeen enemmän. Viimeisillä kilometreillä kotio tms. yritän olla repimättä - jäähtyisivät raukat vähän...
                            Entäpäs ajoviiman jäähdyttävä vaikutus!? Nimenomaan ajamalla sievästi loppumatkat ennen sammutusta kuulostaa järkevimmältä.
                            ---- Bee äm dapl juu ----

                            Comment

                            • zeneg
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 1238
                              • Oulu

                              #15
                              Ei ole laisinkaan haittaa tyhjäkäyntirallatuksesta, itsellä alla E34 535i ja aina matka-ajon jälkeen pysähtyessä annan moottorin rallattaa hetken aikaa ennen sammuttamista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎