Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46 Valvetronicin toiminnan varmentaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mppa
    Bimmer Rookie
    • May 2018
    • 91
    • Tampere

    #31
    Originally posted by Latexi81 View Post
    Päivitystä tähän hommaan. Otin öljykopan irti ja tutkaili vvt akselin ja moottorin toimintaa, koska servo moottori pitää ihme kiekaisuja kun pistää virrat päälle ja antaa hakea oikean paikan. Epäkeskoakseli liikkuu mun mielestä vähän heikosti. Talttapää ruuvarilla sain akselin liikkumaan kai ihan ok ja mutta aika nihkeästi. Ehkä akselin rullalaakerit karstassa. Kone on selvästi karstainen. Huomaa että öljyjen vaihtoväli on ollu liian pitkä. Servomoottori kyllä pyörii mutta epäilen että se ei kestä kuormaa. Katse kohdistuu nyt mullakin siis Valvetronicciin. Ainakin Bimmerzennillä on hyvä viedeonpätkä youtubessa miten VVT puretaan ja kasataan ilman erikoistyökaluja. Täytynee munkin purkaa, putsata ja laakeroida aksila uudelleen. Uskon että kone käy rikkaalla jumittelevan VVTn takia.

    Pakkohan se oli ittekki tälläseen sekaantua koska uteliaisuus vei voiton ja onhan tämä aika mielenkiintoinen moottori.​
    Siinä voisi olla potentiaalinen vian aiheuttaja kyllä. Pitkät välit kyllä karstoittavat ne laakerit tehokkaasti, ovat niiiiin huonolla voitelulla sijoittelunsa ja suht tuhnun öljyn pumppauksen vuoksi.

    Aloin itsekin samaan, sain jo tuon toisen koneen koneiston putsattua ja kasattua, mutta en vielä kerennyt asentamaan paikoilleen. Käytä nippusiteitä vaan kylmästi siinä epäkeskoakselin ja nokka-akselin lukituksessa toisiinsa. Näyttää ehkä hankalalta, mutta ei ole sitä. Varovasti niiden jousten kanssa kun irroitat, ovat aika jännittyksellä niissä keinuissa.

    Toivotaan että näillä toimilla lähtis rokkaamaan koneet. Ja kiitos vinkistä tuon sähkön kanssa, toivon todella, ettei sinne puolelle tarvi lähteä.

    Onhan näissä "hienoa" tekniikkaa, ainahan se kiehtoo. Näin vanhemmiten vaan aiheuttaa hieman päänvaivaa. Olen aina sanonut, että BMW on kyllä aina laadukkaasti toteuttanut kaiken mitä ovat päättäneet toteuttaa. Se, että onko se mitä päätettiin sitten toteuttaa aina laadukasta, onkin toinen juttu .

    Minulla on seuraavakin jo ensi kesäksi odottelemassa. Pieni tauko näistä n46 koneista, sillä pihassa odottelee kk-laakerivikainen f10 550i . Katotaan kuinka se vastustelee...
    320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
    Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
    Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

    Ex-bimmerit:
    525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
    130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

    Comment

    • Mppa
      Bimmer Rookie
      • May 2018
      • 91
      • Tampere

      #32
      Tämä minun on kyllä mielenkiintoinen tapaus. Vaihdoin koko vvt koneiston ja vanospyörät ja solenoiditkin, ei toki uusia, mutta pinnoista päätellen huomattavasti tuoreempia kuin muu moottori. Tarkastin akselin neulalaakerit ja kaiken muunkin vvt:stä, silmämääräisesti oikein hyvässä kunnossa.

      Solenoidit putsasin ja testasin jännitteellä, liikkuvat hyvin. Servomoottorin opetusohjelma menee hyvin läpi, ajoin sitä ilman venttiilikoppaakin ja tosiaan liikkuu hyvin. Servomoottorin ohmit mittasin navoilta, 4 ohm taisi olla, käsittääkseni ok.

      Mutta, kun auton käynnistää, lähtee se vaivoin käymään ja tyhjäkäynti on todella takkuista, hetken päästä vähän paranee. Kaasulla toimii komeasti.

      Ongelmaksi näyttäisi muodostuvan se, että vvtn nosto jää jostain syystä tappiin eli 9,85 mm:n, eikä laskeudu minimiinsä, vaikka tyhjäkäynnillä se siellä minimissään pitäisi olla, lukema taitaa olla joku 0,58 mm tms... Venttiilien nosto aiheuttaa taas sen, että imusarjan painepyynti on yli asteikkonsa, sekä myös MAFfin arvo huitelee taivaissa. Vaihdoin MAFfin eilen, ei vaikutusta, jonka kyllä arvasinkin.

      Ecu taitaa luulla nyt, että ajetaan täysillä tuon vvtn noston perusteella, mutta mikään muu ei taas tue sitä tietenkään. Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Minulla on kolme servomoottoria, joiden ohmit näyttävät kaikki samoja lukemia... Mikähän tuolle servolle kertoo, mitä pitää tehdä? ECU suoraan?

      Edellisen 316in kohdallahan minulla oli tämä tismalleen sama imusarjan painepyyntiongelma, joka korjaantui sitten servomoottorin vaihdolla, mutta nyt se ei näytä auttavan, kun servomoottoreitakin olen vaihdellut.

      Mitään vikakoodia auto ei anna, autocomilla eikä INPAlla.
      320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
      Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
      Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

      Ex-bimmerit:
      525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
      130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #33
        Eikö sen pitäisi huutaa täysillä kiekoilla jos nosto jääny maksimiin? Eikö se käytä kaasuläppää vasta kun joku valvetronicin vikakoodi estää valvetronicin toiminnan?
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Mppa
          Bimmer Rookie
          • May 2018
          • 91
          • Tampere

          #34
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Eikö sen pitäisi huutaa täysillä kiekoilla jos nosto jääny maksimiin? Eikö se käytä kaasuläppää vasta kun joku valvetronicin vikakoodi estää valvetronicin toiminnan?
          Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Ilmaa se haluaisi kuitenkin noston mukaan eli täydet. Eikös kaasuläppä aukea täysin näissä, kun vvt on toiminnassa? Ja näin ollen on "käyttämättä" nimenomaan sitä. Voisiko olla, ettei se aukea oikein? Sen live-arvot noudattelevat kyllä kaasun painallusta prosenttilukuina ihan oikein, mutta eihän se sitä vielä tarkoita, että se oikeasti fyysisesti aukeaa.

          Käynnistyksestä puuttuu ikäänkuin se sellainen "ryyppy" tai kierrosten nousu kun sen starttaa...
          320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
          Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
          Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

          Ex-bimmerit:
          525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
          130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

          Comment

          • Ovaali
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 242
            • Ylivieska

            #35
            Jotenkin olettaisi että kylmäkäynnistys tapahtuisi imuvenat isolla nostolla ja ilman ohjaus kaasuläpällä, tällöin esim imuvuodot oireilisi kovimmin kun imuputkistossa alipaine on suurimmillaan. Kaasuläpän toiminta/kunto vois olla hyvä tarkistaa, onhan läppä tukevasti akselilla kiinni. Oletan että näissä on map-anturi, sen toiminta? Minkälainen huohotin näissä on, voiko aiheuttaa oireita?

            Nämä arvelut tulivat sitten ilman syvempää tuntemusta BMW:n tekniikasta.

            Comment

            • Mppa
              Bimmer Rookie
              • May 2018
              • 91
              • Tampere

              #36
              Originally posted by Ovaali View Post
              Jotenkin olettaisi että kylmäkäynnistys tapahtuisi imuvenat isolla nostolla ja ilman ohjaus kaasuläpällä, tällöin esim imuvuodot oireilisi kovimmin kun imuputkistossa alipaine on suurimmillaan. Kaasuläpän toiminta/kunto vois olla hyvä tarkistaa, onhan läppä tukevasti akselilla kiinni. Oletan että näissä on map-anturi, sen toiminta? Minkälainen huohotin näissä on, voiko aiheuttaa oireita?

              Nämä arvelut tulivat sitten ilman syvempää tuntemusta BMW:n tekniikasta.
              Näin se varmasti (tai arvelisin myös) onkin, että kylmästartissa venat on täysin auki ja sillä kierrokset sitten nostetaan hetkeksi ylös, mutta kaasuläppähän ei sit tosiaan ehkä välttämättä lävähdä täysin auki, nostonkin ollessa täysillä, vaan rajoitettaisiinko sillä sitten kuitenkin... Ainakin se liikkuu, kun autossa on vain virrat päällä. Mutta täytyy ehkä sitä vielä sitten tutkia. MAPanturin vaihdoin juurikin, arvot heittelevät kaasun painalluksen mukaan kyllä suht järkevän oloisesti, ainoa vaan tosiaan että menevät asteikosta tosiaan yli, kun nuo venat huutavat aukioloaan...

              Huohotin ja letkut on myös uusittu hiljan, "perussysteemi" näissä sinänsä on, eli kerätään erottimelle, josta valuu öljypohjaan. Käsittääkseni vuodot aiheuttaisivat ehkä jotain koodeja...

              On kyllä mystinen kapistus...
              320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
              Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
              Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

              Ex-bimmerit:
              525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
              130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

              Comment

              • Ovaali
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 242
                • Ylivieska

                #37
                Pätevän oloista tekstiä tuolla jos lontoo taipuu
                Valvetronic is, most probably, the most hated hub of the BMW engine. In the same time, it’s “last hope” of the engine repair specialists – if they are not able to find the cause of the problem, most probably, Valvetronic will be the one to blame. Of course, sometimes it […]

                Comment

                • Mppa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2018
                  • 91
                  • Tampere

                  #38
                  Valoa tunnelin päässä, tai sitten se on juna.

                  Kävin oikein reilulla lenkillä ja kengin autoa oikein tarkoituksella ja sain pari koodiakin ilmestymään.

                  2a88, pakopuolen Vanos flank adaptaatio
                  2sa8, katin jälkeisen lambdan lämmityspiiri

                  Tästä tajusin alkaa katselemaan vanoksien asentoja livestä, ja kaiketi jos interneetin syövereistä oikein ymmärsin niin pakopuolen vanospyörä ei säädy nyt ecun haluamalla tavalla ja se aiheuttaa koodin. Säätyvät öljynpaineella, joten siellä lienee nyt sitten jotain ropleemaa... Joku oli saanut korjaantumaan ihan suojattimenkin vaihdolla ja 50 öljyillä, täytynee testata.

                  Lambdakaupoille tarvinnee ilmeisesti myös lähteä.

                  Lisää harmia siis tällä erää, mutta positiivista on se, että on taas jotain mitä lähteä selkeästi tekemään... Huoh...

                  2f9e tuli myös tauluun, öljyntasoanturi, kera keltaisen öljyvalon, mutta koska kone on aivan satavarmasti täynnä öljyä, lienee tämäkin vain anturivika. Vaihdetaampa sekin samalla sitten.

                  Itse tarkasteltu ongelma, VVT servomoottori pelasi nyt oikein komiasti, tipauttelu nostoa aivan oikein käynnin ja kaasun painalluksen mukaisesti...
                  320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                  Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                  Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                  Ex-bimmerit:
                  525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                  130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                  Comment

                  • Mppa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2018
                    • 91
                    • Tampere

                    #39
                    Solenoidin vaihdolla korjaantui flank adaptaatiovika, vaan eipä silti vielä toiminut kunnolla.

                    Inpan nokkien säädöt liikkuvat, mielestäni kaiketi suht järkevästikin, kun aiemmin pakopuoli hakkasi vain sitä 120 astetta.

                    Ajattelin sitten, että kai se on kurkistettava vanospyörien sisään ja pyörittäessäni konetta käsin ykk:hon huomasin, että imupuolen vanospyörä pyörii välillä ilman että itse nokka pyörii. Vaikuttaisi siltä, että vanospulttini ovat siis tiensä päässä ja tilasin uudet. Kyllä, olen muutaman kerran tuon purkanut ja kasannut samoilla, kaikki ohjeethan tämän kieltävät ja nyt näytti tulevan silmille, miksi . Tämän johdosta imupuolen nokka oli ehkä noin 10 astetta väärässä asennossa, joten jakohan se sitten on pielessä ollut.

                    Itse pyörät olivat kunnossa kaikin puolin, lukuunottamatta toisen pyörän siivekkeiden "jousien" katkeamista. Onneks oli vanhatkin, niin sain kahdesta kasattua yhden ehjän. Tiedä kuinka tarpeelliset muutenkaan ovat, keskipakoisvoima ne siivet kuitenkin aikalailla ulkokehälle pakottavat.

                    Uusia pultteja odotellessa alku viikkoon menee kasaus, mutta josko se perskule siitä jo sitten lähtisi toimimaan. Toki nyt näytti taas VVT jääneen jumiin jotenkin kummallisen oloiseen kohtaan, enkä aluksi saanut imupuolen nokan lukituskalua paikoilleen, moottorin irroituksen jälkeen jousi käänsi akselin onko se sitten minimiin.

                    Ehkä se siitä...
                    320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                    Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                    Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                    Ex-bimmerit:
                    525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                    130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                    Comment

                    • Latexi81
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 157
                      • Seinäjoki

                      #40
                      Itse olen käännellyt ja väännellyt (kun olen ehtinyt) epäkeskonokkaa käsin ja se ei oikein tunnu liikkuvan. Olen koittanut "herätellä" nokan laakereita moottorin puhdistusaineella, crc:llä ja bräääcleanerilla. Siellä on venttiili koneisto aika likaisen oloinen ja nyt se jo liikkuu melko vapaasti. Aluksi ei mielestäni liikkunut kun väkisin.
                      NYt VVT moottori pitää kummallisen rääkäisyn liikkuessaa, mutta se kuitenkin liikuttaa akselia kohtuu hyvin. Koitan vielä liikutella nokkaa ja saada sen liikkumaan paremmin, josko se alkaisi pelittämään minunkin projekti.
                      Uskon edelleen että monen ongelman takana on koko vvt järjestelmä ja liian pitkät öljyn vaihtovälit.
                      sigpic

                      Comment

                      • Latexi81
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 157
                        • Seinäjoki

                        #41
                        Originally posted by Mppa View Post
                        Solenoidin vaihdolla korjaantui flank adaptaatiovika, vaan eipä silti vielä toiminut kunnolla.

                        Inpan nokkien säädöt liikkuvat, mielestäni kaiketi suht järkevästikin, kun aiemmin pakopuoli hakkasi vain sitä 120 astetta.

                        Ajattelin sitten, että kai se on kurkistettava vanospyörien sisään ja pyörittäessäni konetta käsin ykk:hon huomasin, että imupuolen vanospyörä pyörii välillä ilman että itse nokka pyörii. Vaikuttaisi siltä, että vanospulttini ovat siis tiensä päässä ja tilasin uudet. Kyllä, olen muutaman kerran tuon purkanut ja kasannut samoilla, kaikki ohjeethan tämän kieltävät ja nyt näytti tulevan silmille, miksi . Tämän johdosta imupuolen nokka oli ehkä noin 10 astetta väärässä asennossa, joten jakohan se sitten on pielessä ollut.

                        Itse pyörät olivat kunnossa kaikin puolin, lukuunottamatta toisen pyörän siivekkeiden "jousien" katkeamista. Onneks oli vanhatkin, niin sain kahdesta kasattua yhden ehjän. Tiedä kuinka tarpeelliset muutenkaan ovat, keskipakoisvoima ne siivet kuitenkin aikalailla ulkokehälle pakottavat.

                        Uusia pultteja odotellessa alku viikkoon menee kasaus, mutta josko se perskule siitä jo sitten lähtisi toimimaan. Toki nyt näytti taas VVT jääneen jumiin jotenkin kummallisen oloiseen kohtaan, enkä aluksi saanut imupuolen nokan lukituskalua paikoilleen, moottorin irroituksen jälkeen jousi käänsi akselin onko se sitten minimiin.

                        Ehkä se siitä...
                        Ootko päässyt testailemaan lisää, jumiiko sulla myös edelleen vvt nokka?
                        Itse olen kaatanut tuota Motul Engine Clean nokkien kiinnityspukkien voitelureikiin ja liikutellut taltta päällä nokkaa ja sanoisin että nokka on juminut ja tuolla sain sen liikkumaan jouhevammin. Nokan laakereitten vaihto voisi korjata ehkä tämän ongelman.
                        sigpic

                        Comment

                        • Latexi81
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 157
                          • Seinäjoki

                          #42
                          Itse olen käännellyt ja väännellyt (kun olen ehtinyt) epäkeskonokkaa käsin ja se ei oikein tunnu liikkuvan. Olen koittanut "herätellä" nokan laakereita moottorin puhdistusaineella, crc:llä ja bräääcleanerilla. Siellä on venttiili koneisto aika likaisen oloinen ja nyt se jo liikkuu melko vapaasti. Aluksi ei mielestäni liikkunut kun väkisin.
                          NYt VVT moottori pitää kummallisen rääkäisyn liikkuessaa, mutta se kuitenkin liikuttaa akselia kohtuu hyvin. Koitan vielä liikutella nokkaa ja saada sen liikkumaan paremmin, josko se alkaisi pelittämään minunkin projekti.
                          Uskon edelleen että monen ongelman takana on koko vvt järjestelmä ja liian pitkät öljyn vaihtovälit.
                          sigpic

                          Comment

                          • Mppa
                            Bimmer Rookie
                            • May 2018
                            • 91
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by Latexi81 View Post
                            Itse olen käännellyt ja väännellyt (kun olen ehtinyt) epäkeskonokkaa käsin ja se ei oikein tunnu liikkuvan. Olen koittanut "herätellä" nokan laakereita moottorin puhdistusaineella, crc:llä ja bräääcleanerilla. Siellä on venttiili koneisto aika likaisen oloinen ja nyt se jo liikkuu melko vapaasti. Aluksi ei mielestäni liikkunut kun väkisin.
                            NYt VVT moottori pitää kummallisen rääkäisyn liikkuessaa, mutta se kuitenkin liikuttaa akselia kohtuu hyvin. Koitan vielä liikutella nokkaa ja saada sen liikkumaan paremmin, josko se alkaisi pelittämään minunkin projekti.
                            Uskon edelleen että monen ongelman takana on koko vvt järjestelmä ja liian pitkät öljyn vaihtovälit.
                            Kyllä, uusilla nokka-akseleiden(vanospyörien) pulteilla homma lähti kyllä rokkaamaan, ja nyt pyörii nokka ketjun mukana. Meinasin jo ajella katsastuskonttorillekin, mutta matkalla huomasin vielä, että venakopan tai alipainepumpun raosta tiputti öljyä sen verta pakosarjalle, että pölläys kabiinissa oli taattu. Lisäksi takalambda sytytti vikavalon, tai ei valoa mutta koodin, vaihtelin senkin sitten pois. Huomenna uusi yritys.

                            VVT minulla pelaa nyt komiasti, mutta kyllä ongelma on juurikin tuo kuvaamasi öljynvaihtoväli. Se koko systeemi on niin ylhäällä moottorissa ja kun näissä on se öljypumppukin vähän onneton, yhdistettynä jakopään ohjureiden rikkoutumisiin ja muovihelyjen liikkeellelähtöön, on soppa valmis. Parhaiten sen ehkä tajuaa, kun ottaa ne VVTn hujakoilla olevat öljyputket käsiin, että kuinka pienet ne reiät ovat. Siellä ei kummallista asiaa tarvitse olla tukkeena, kun voitelu lakkaa. Lisäksi lyhyet ajomatkat varsinkin talvella keräävät kaiken moottorin kosteuden juurikin sinne VVT koneistoon, sen jäädessä aina kylmimmäksi osaksi moottoria.

                            Tuo herättely epäkeskoakselille voi onnistuakin, mutta kyllä se koko sirkus sieltä oikeasti olisi hyvä ottaa pöydälle ja putsata joka paikasta oikein kunnolla. Toki se vaatii sitten jakopään lukituskalutkin yms...

                            Kauhulla sitä ajattelee, että kuinkahan monta miljoonaa VVT servomoottoriakin on vaihdettu vuosien saatossa täysin turhaan, kun vika onkin mekaanisessa takkuamisessa...
                            320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                            Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                            Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                            Ex-bimmerit:
                            525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                            130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎