Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57D30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2016
    • 1064
    • Suomi

    M57D30 viritys

    Ei pikasesti hakemalle löytyny täältä valmista topikkia , ni tehdään tämmönen M57D30 liittyvä sitten...

    530D E39 " käyttöauto " , ideana ois saada 300hv tai enemmän ( mielellään ~350hv ) ja vääntöä sen mitä nyt tuosta voi saada ilman että räjähtää.

    E39 omaa M57D30 meinasin käyttää kun ei jaksa paisutella enempää päivittämällä uudempaan ja noita myllyjä alkaa nurkkiin kertymään.

    Mitä nyt ajatuksena ollu suht pikku budjetilla:
    - holset hx35w #12 pakopesällä ( saa aika edullisesti uutta ) + 3" savupiippu alusta loppuun ( on jo , mut vaatii uuden dp toki sit )
    - iso välijäähy
    - kärkien vaihto suuttimiin ?? Pari vaihtoehtoa on jos ei huono vaihtoehto.
    - R90 pumppu
    - koneen perushuolto, kanteen seetityöt, kevyt porttaus ja isommat imuventtiilit M57TU2 kannesta -- ja toki jäykemmät jouset (~30kg seetipaine)
    - 6v ZF + kestävä kytkin (765) /vp paketti

    Sit suosituksia mihin vie softattavaks ( maf delete samalla ).

    Suutin homma vähä kysymysmerkki, kun ulkomailla tuntuu olevan vaihtoehtona joko 35D suuttimet tai kärkien vaihto omiin suuttimiin.
    Last edited by Juho_; 15-03-2024, 06:44.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16427
    • Asikkala

    #2
    Onko tehotavoitetta ?

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2694
      • .fi

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Onko tehotavoitetta ?
      näyttäis olevan:
      Originally posted by Juho_
      ideana ois saada 300hv tai enemmän ( mielellään ~350hv ) ja vääntöä sen mitä nyt tuosta voi saada ilman että räjähtää.
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • Juho_
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2016
        • 1064
        • Suomi

        #4
        Venttiilinjousia mittailin:
        M57D30 ( ajettu vajaa 500tkm )
        59mm korkeus ( 0kg )
        43mm = 19kg
        33mm = 37kg

        Jäykemmät jouset ( luvattu +50% )
        59mm korkeus ( 0kg )
        43mm = 27kg
        33mm = 44kg

        Noin 1mm on varaa vielä tiukata kummassakin jolloin max nosto 9mm ja sitten oltava tarkkana venttiilien asennetun korkeuden kanssa, ettei pääse jousi pohjaamaan.

        OM646 ( 6110530220 ) jouset sattui löytymään yhdestä hylätystä kannesta ja huvikseen mittailin ne.
        Nämä on " kartiojouset " eli vastaavan näköiset mitä esim. M52TU/M54
        60mm korkeus ( 0kg )
        45mm = 31kg
        35mm = 55kg

        Ylälautanen (retainer) ei sovi bemarista tuohon. Joutuu joko vähän hiomaan / sorvaamaan tai sitten ottaa toiset lautaset siihen. Mersun lautaset ei käy kun erilaiset lukot.

        Aika edullisesti löysin loput mersun jouset mitä tarvitsee, että yhden M57D30 kannen saa kasaan.
        Niin tilasin samalla 27.4mm imuventtiilit ja tekee yhden kannen noilla hilppeillä.. muotit kanavista ja katsoo mitä saa aikaseks.
        Yks romu kansi löytyy mille ei kannata mitään tehdä kun saa aika halvalla näitä hattuja vielä, niin sitä voi vähän puhkoa että saa seinämävahvuuksiin selvyyden.

        Halvalla löysin ehjän Schwitzer S200G turbon, niin sille tehtävä sitten jossain kohtaa (varmaa 1-2kk eteenpäin) kun kerkeää ; pakosarja... turhaa alkaa mitää adapterilaippoja väsäämään kun aika helppo tämmöseen tehdä pakosarja. sen verran halpa oli, että ei haittaa yhtään jos ei toimi toivotulla tavalla.
        Suuttimiin isommat kärjet katottava jostain ja sit tuo R90 pumppu kans sitten jossain kohtaa.. sit pitäiskin niputtaa toinen kone perushuollettuna valmiilla kannella ym.
        Ehkä kesällä sitten on viisaampi mitä tuossa tapahtuu ja sit toki tiedettävä jo mihin vie softan askarteluun vaik ainakin pari paikkaa mielessä mihin vois viedä.... ei varmasti ole mitenkään siedettävällä tavalla toimiva jos kärkiä, pumppua ym vaihtelee.
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1687
          • vihti

          #5
          Eiks näihin kannattais sellanen compound setuppi vääntää niin tulee se 300hv käyttöön mukavammin?
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Juho_
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2016
            • 1064
            • Suomi

            #6
            Oishan se joo tai muokattu 2260 vaa niiku vinkattiin.
            Mut tuon S200G sain halval ni kokeilen huvin ja urheilun vuoksi sillä ekana ku täysin ehjä on.
            On sit myöhemmi viisaampi millane tommone hukkaportillinen työkone ahdin on m57d30 kaverina.

            Käytetyn , väljän alipaineohjatun 2260 saa samalla hinnalla mitä tuon ostin.

            Tehotavoitteet varsin pessimistisiä, ja voi olla että kuitenkin saa olla enemmän.... painava koppa kuitenkin.

            "+300hv/700nm" 530/535d e61 mitä ajanu , ni aika mitään sanomattomia olleet mut epäilen et ollu aika paljo yläkanttiin lukemat.
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1687
              • vihti

              #7
              Nuistahan tulee ohjelmalla sellaset luvut heittämällä mutta eipä tuommoset luvut isossa hiljaisessa autossa tunnu missään
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Lapa98
                Newbiemmer
                • May 2019
                • 6
                • Tampere

                #8
                Päivitteleppä sitten kun tiedät suutinkärjistä ja softan tekijästä enemmän. Blacksmoke racing taitaapi tehdä ohjelmaa näihin myös.

                Comment

                • Juho_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2016
                  • 1064
                  • Suomi

                  #9
                  Juu koitan tästä vähä lähempää katella.
                  Lähi viikkoin voi alkaa kyselee paikkaa missä onnistuu softapuolen muutokset + penkissä ajaa sit.

                  Jos ens viikol kärjet tilaa ebay kautta ja mikäli kerkeen ni ainakin kannen vois tehdä ja kattoo osia läpi mitä tarvii muuta ku laakereita, tiivisteitä ja m-renkaat.
                  2kpl m57d30 pitää muutenki kasailla mihin toivottavasti ens viikol saa kannentiivisteet ku oli posti onnistunut hävittämään ni sen jälkee samoil lämpösillä voi tähän pyöräyttää kellarinkin ja kannen viskaa siihe, ni on helppo vaihtaa valmis paketti ja nykyinen mylly olkoot varalla.

                  Alustaa vaa joutuu vähä laittelee, et saa ohj.kulmat kuntoo ni kelpaa rullillekkin.

                  Oisko joku softa tuos jo sisäl ku winolsil (demo) katoin et 1,4bar ahtoja tavoitteena (~2400mbar ilmanpaine huomioituna) ja sen verran tuo ahtaakin mitä nyt välil 1,5bar työntää livedatan perusteella.
                  Täyskaasul 4 vaihteel ja 5 vaihteel jossai kohtaa vissii karkaa ahdot (ei oo ollu testeri mukana) kun vikatilaan vetää ja sit siirtopaine kyykkää (vikakoodi) -- uuden halvan ( ) tarvikepumpun laitoin ja meni huonompaan suuntaan.
                  Vanha siirtopumppu oli myös joku pilipali tarvike.
                  No eipä siinä, viskaan kunnon pumpun vaa sinne ja uus suodatin ja toivoo et ei enää tuota ongelmaa tuu jatkossa.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Juho_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2016
                    • 1064
                    • Suomi

                    #10
                    DLLA144P1417 kärjet löytyis nyt, tosin softan tekijä suositteli suosiolla DLLA145P1655 niin hommaan ne tässä myöhemmin kuitenkin... kokeilee nyt ekana ensin mainituilla.

                    Softa tuosta tosiaan oli vähän miten sattuu tehty, kun ecun softan lähetin pätevämmälle hepulle joka löyti siitä virheitä -- tuli huomattua että tavoite ahtopaine ei vastannut toteutunutta sit kuitenkaan minkä takia vikatila tuli.
                    Samalla syöttöjä reilummin lisää ym. ja hienosti pelitti ja kulkua oli hyvin aiempaan nähden. Jossain kohtaa alkoi tehot hiipumaan kun turbo oli sen verran ehtoopuolella.

                    Lopulta sain orkkis turbon aikalailla kirjaimellisesti räjähtämään ja pakosiipipyörä akselin kera löytyi pakoputken viimeisestä mutkasta, ja lähes kaikki moottoriöljyt pääs pakoputken kautta pihalle kun joutui ajamalla siirtämään hetken että pääs hinaamaan hallille.

                    Siinä mietin et mitäs nyt, kun hyllyllä on vakio turboja mut kaikki enemmän tai vähemmän väljiä.
                    No löytyyhän tuosta se Schwitzer S200G. Eipä löydy täältä mistään laippoja, joten lattarautaa ja jyrsimellä ajamaan "sinne päin" laipat pikapikaa ja hitsaamaan suoraan valupakosarjaan kiinni tigillä.
                    "Pienen" askartelun jälkeen sai ahtimen pultattua kiinni ja 3,5" dp tehtyä sekä liitettyä jotenkin 3" savupiippuun tunkin varassa (nosturilla toinen auto levällään).

                    Ahtaa n. 2bar paineilmamittarilla katottuna (map tunnistin tulee vastaan) ja herää noin 3000rpm.
                    Pakosarja ahdistaa varmasti jonkin verran kun ei ihan sopinut T3 jaettuun laippaa, ja materiaali loppuu kesken niin en viittiny paljoo avarrella jyrsintapilla ja loput vingulla vähän koitin siistiä mut motivaatio loppu siiihen kun kuitenkin teen uuden kunnollisen pakosarjan tuohon.
                    Pari pinnapulttiakin lähti kävelemään jo, niin vähän vuotaa välistä, joka vaikuttanee heräämiseen jonkin verran -- ehkä siellä noin 2500rpm voi herätä sitten, tai ei.

                    Laatikko huutaa hoosiannaa vähemmän yllättäen, niin vaikea arvioida miten tuo oikeastaan vetää muuten kun että ainakin askin sai luistamaan.
                    Matalapainepumppu kans kyykkää nähtävästi mikä oli kyllä tiedossa kun oli vähän heikkotehoinen... jos vaikka 044 kopio pumpun biltemasta laastarina kokeilee laittaa kun sieltä pitäis välijäähykin hakea.

                    Ensi viikolla pitäis suuttimet käyttää mitattavana isommilla kärjillä, ja laittaa paikoilleen + softamuutokset.
                    Varmaan tehtävä vähintään se kansi tässä välissä, kun vakio ventt.jouset ei oikein tykkää paineista myöskään.... mut toisaalta koko kone pitäis leväyttää edelleen ; jospa heinäkuun aikana sitten kerkeäisi ja jaksaisi.

                    Aika paljon kaikenlaista puuhastelua vielä on, mut ehkäpä tuo alkaa kulkemaan vielä kunnolla.
                    Ja manuaaliaskia sitten viimeistään kun GM tomaatti päättää lopettaa toiminnan.

                    E: vuodon kun korjas pakosarjan ja ahtimen väliltä ni 2500rpm 5 vaihteel 1bar ahtopaine.
                    Joku ahtovuoto tosin tuli jo uudestaan kun vaatii nii älyttömästi kuormaa et herää ja suhina vaa kuuluu kuten tässä illalla ku lähti ahtopainemittarin letku irti.
                    2,5bar ahto ennen ku alko päästää paineita jostai ja 4 vaihteel tuli sutattua 2 raitaa jarruu vasten (gm tomaatti kiittää).
                    Last edited by Juho_; 29-06-2024, 22:23.
                    YouTube
                    Instagram // Juhon Moottoripaja

                    Comment

                    • Juho_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2016
                      • 1064
                      • Suomi

                      #11
                      Kärkimutterit oli huonoksi menneet suuttimista kun menin ne uudelleen käyttämään, mihin DLLA144P1417 kärjet vaihdettu -- eli muttereissa pieni halkeama, mistä vuoti muistaakseni +200-300bar paineella testattaessa jo. Kuulemma aina uusittava ne mutterit, kun on riski että voi tuolleen murtua uudelleen käytettäessä.
                      Tilasin uusia muttereita 12kpl ni saa yhden setin DLLA144P1417 kärjillä ja toisen sit 216 runkoihin DLLA145P1655 kärjillä tehtyä... kummatkin kärkisetit hyllyssä.

                      Sen verran muuta hommaa ollut, ettei ole kerennyt ihmeempiä tekemään.
                      Orkkis pakosarjaa modailin jossain kohtaa lisää ja täyttöhitsasin lisää vahvuutta -- silti aika paljon huonompi mitä "nopeasti" migillä turattu pakosarja. Viskasin myös 530D E60 suuttimet ilman muutoksia, missä on alunperin jo DLLA160P1308 kärjet eli ruiskutuskulma väärä mut sai ainakin jotenkin koitettua lisää syöttöjä kun Schwitzerillä ei 85mm3 riittänyt oikein mihinkään.
                      Seuraava ongelma oli siirtopumppu, minkä päivitin vaan 044 kopiopumppuun.
                      Valusarjakin halkesi lopulta keskeltä ihan kunnolla, kun sain Bilteman "ison" välijäähyn paikoilleen ja ahtoputket osittain tehtyä kunnolliseksi ( imusarjan ja välijäähyn välille vielä jäi pari pätkää kumiputkea jotka ei ole pitkäikäisiä ), ja ahdin työnti noin 2,7bar kuorman kanssa millä liikkui ihan OK mitä nyt vissiin venttiilinjouset kaiketi tulee vastaan.

                      Ennen kuin pakosarja halkes, niin ihan iloisesti jaksoi jarrua vasten sutia 4 vaihteella -- 5 vaihteella lähti aski vaan luistamaan.
                      Joku siellä jarruttelee vieläkin kun vähänkään pidemmässä vedossa alkaa tehot hyytymää reilusti. Puolikaasulla vetää hyvin kyllä.

                      Kone alkaa kans vetelemään viimeisiään huohotuksesta ja jonkunlaisesta naputuksesta päätellen. Schwitzeriä sen verran kokeilen toisen koneen kanssa, et teen ajan kanssa fiksumman pakosarjan , ja sit tilalle koittaa Masterpower RB545 turboa mitä Turbotohtori suositteli kun ilmeisesti tuo Schwitzer ei nyt kovin kummoisesti ole huollettu jossain kohtaa kun aika nopeasti tuli väljää laakerointiin ja savujakin päästelee "jonkin verran" ( voi toki olla myös koneen reilun huohotuksen aiheuttamaa ) .
                      Pitää varmaan toisen koneen kaveriksi hommata suosiolla vaan se 6v zf aski niin saa päästää GM tomaatin eläkepäiville. 765 sre sintterilevyn kanssa saa varmaan riittää.

                      RB545 kaveriksi vaan joku hukkaportti laitettava, ei ehkä kuitenkaan ihan kehtaa ilman hukkaporttia lähteä koittamaan paljonko se työntää koneeseen painetta, vaikka +3bar sais toki ahtaa.
                      Luulisi kyllä kaiken järjen mukaan pääsevän jo noilla romuilla ja päivitetyllä myllyllä yli 400hv ( ei mainostehoja ) , mikä herää vielä ihan hyvin -- jos Schwitzerikin jaksaa tällä hetkellä herätä n. 2500rpm *taas* vuotavan pakosarjan kanssa.
                      Ei kehtaa tuota RB545 viskata paikoilleen kokeiltavaks nyt, kun saattais vähän vituttaa jos kone sylkäsee romua ahtimelle -- vaikka jossain kohtaa kovasti houkutteli.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎