Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57D30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2016
    • 1048
    • Suomi

    M57D30 viritys

    Ei pikasesti hakemalle löytyny täältä valmista topikkia , ni tehdään tämmönen M57D30 liittyvä sitten...

    530D E39 " käyttöauto " , ideana ois saada 300hv tai enemmän ( mielellään ~350hv ) ja vääntöä sen mitä nyt tuosta voi saada ilman että räjähtää.

    E39 omaa M57D30 meinasin käyttää kun ei jaksa paisutella enempää päivittämällä uudempaan ja noita myllyjä alkaa nurkkiin kertymään.

    Mitä nyt ajatuksena ollu suht pikku budjetilla:
    - holset hx35w #12 pakopesällä ( saa aika edullisesti uutta ) + 3" savupiippu alusta loppuun ( on jo , mut vaatii uuden dp toki sit )
    - iso välijäähy
    - kärkien vaihto suuttimiin ?? Pari vaihtoehtoa on jos ei huono vaihtoehto.
    - R90 pumppu
    - koneen perushuolto, kanteen seetityöt, kevyt porttaus ja isommat imuventtiilit M57TU2 kannesta -- ja toki jäykemmät jouset (~30kg seetipaine)
    - 6v ZF + kestävä kytkin (765) /vp paketti

    Sit suosituksia mihin vie softattavaks ( maf delete samalla ).

    Suutin homma vähä kysymysmerkki, kun ulkomailla tuntuu olevan vaihtoehtona joko 35D suuttimet tai kärkien vaihto omiin suuttimiin.
    Last edited by Juho_; 15-03-2024, 05:44.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16228
    • Asikkala

    #2
    Onko tehotavoitetta ?

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2629
      • .fi

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Onko tehotavoitetta ?
      näyttäis olevan:
      Originally posted by Juho_
      ideana ois saada 300hv tai enemmän ( mielellään ~350hv ) ja vääntöä sen mitä nyt tuosta voi saada ilman että räjähtää.
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • Juho_
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2016
        • 1048
        • Suomi

        #4
        Venttiilinjousia mittailin:
        M57D30 ( ajettu vajaa 500tkm )
        59mm korkeus ( 0kg )
        43mm = 19kg
        33mm = 37kg

        Jäykemmät jouset ( luvattu +50% )
        59mm korkeus ( 0kg )
        43mm = 27kg
        33mm = 44kg

        Noin 1mm on varaa vielä tiukata kummassakin jolloin max nosto 9mm ja sitten oltava tarkkana venttiilien asennetun korkeuden kanssa, ettei pääse jousi pohjaamaan.

        OM646 ( 6110530220 ) jouset sattui löytymään yhdestä hylätystä kannesta ja huvikseen mittailin ne.
        Nämä on " kartiojouset " eli vastaavan näköiset mitä esim. M52TU/M54
        60mm korkeus ( 0kg )
        45mm = 31kg
        35mm = 55kg

        Ylälautanen (retainer) ei sovi bemarista tuohon. Joutuu joko vähän hiomaan / sorvaamaan tai sitten ottaa toiset lautaset siihen. Mersun lautaset ei käy kun erilaiset lukot.

        Aika edullisesti löysin loput mersun jouset mitä tarvitsee, että yhden M57D30 kannen saa kasaan.
        Niin tilasin samalla 27.4mm imuventtiilit ja tekee yhden kannen noilla hilppeillä.. muotit kanavista ja katsoo mitä saa aikaseks.
        Yks romu kansi löytyy mille ei kannata mitään tehdä kun saa aika halvalla näitä hattuja vielä, niin sitä voi vähän puhkoa että saa seinämävahvuuksiin selvyyden.

        Halvalla löysin ehjän Schwitzer S200G turbon, niin sille tehtävä sitten jossain kohtaa (varmaa 1-2kk eteenpäin) kun kerkeää ; pakosarja... turhaa alkaa mitää adapterilaippoja väsäämään kun aika helppo tämmöseen tehdä pakosarja. sen verran halpa oli, että ei haittaa yhtään jos ei toimi toivotulla tavalla.
        Suuttimiin isommat kärjet katottava jostain ja sit tuo R90 pumppu kans sitten jossain kohtaa.. sit pitäiskin niputtaa toinen kone perushuollettuna valmiilla kannella ym.
        Ehkä kesällä sitten on viisaampi mitä tuossa tapahtuu ja sit toki tiedettävä jo mihin vie softan askarteluun vaik ainakin pari paikkaa mielessä mihin vois viedä.... ei varmasti ole mitenkään siedettävällä tavalla toimiva jos kärkiä, pumppua ym vaihtelee.
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1572
          • vihti

          #5
          Eiks näihin kannattais sellanen compound setuppi vääntää niin tulee se 300hv käyttöön mukavammin?
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Juho_
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2016
            • 1048
            • Suomi

            #6
            Oishan se joo tai muokattu 2260 vaa niiku vinkattiin.
            Mut tuon S200G sain halval ni kokeilen huvin ja urheilun vuoksi sillä ekana ku täysin ehjä on.
            On sit myöhemmi viisaampi millane tommone hukkaportillinen työkone ahdin on m57d30 kaverina.

            Käytetyn , väljän alipaineohjatun 2260 saa samalla hinnalla mitä tuon ostin.

            Tehotavoitteet varsin pessimistisiä, ja voi olla että kuitenkin saa olla enemmän.... painava koppa kuitenkin.

            "+300hv/700nm" 530/535d e61 mitä ajanu , ni aika mitään sanomattomia olleet mut epäilen et ollu aika paljo yläkanttiin lukemat.
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1572
              • vihti

              #7
              Nuistahan tulee ohjelmalla sellaset luvut heittämällä mutta eipä tuommoset luvut isossa hiljaisessa autossa tunnu missään
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Lapa98
                Newbiemmer
                • May 2019
                • 6
                • Tampere

                #8
                Päivitteleppä sitten kun tiedät suutinkärjistä ja softan tekijästä enemmän. Blacksmoke racing taitaapi tehdä ohjelmaa näihin myös.

                Comment

                • Juho_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2016
                  • 1048
                  • Suomi

                  #9
                  Juu koitan tästä vähä lähempää katella.
                  Lähi viikkoin voi alkaa kyselee paikkaa missä onnistuu softapuolen muutokset + penkissä ajaa sit.

                  Jos ens viikol kärjet tilaa ebay kautta ja mikäli kerkeen ni ainakin kannen vois tehdä ja kattoo osia läpi mitä tarvii muuta ku laakereita, tiivisteitä ja m-renkaat.
                  2kpl m57d30 pitää muutenki kasailla mihin toivottavasti ens viikol saa kannentiivisteet ku oli posti onnistunut hävittämään ni sen jälkee samoil lämpösillä voi tähän pyöräyttää kellarinkin ja kannen viskaa siihe, ni on helppo vaihtaa valmis paketti ja nykyinen mylly olkoot varalla.

                  Alustaa vaa joutuu vähä laittelee, et saa ohj.kulmat kuntoo ni kelpaa rullillekkin.

                  Oisko joku softa tuos jo sisäl ku winolsil (demo) katoin et 1,4bar ahtoja tavoitteena (~2400mbar ilmanpaine huomioituna) ja sen verran tuo ahtaakin mitä nyt välil 1,5bar työntää livedatan perusteella.
                  Täyskaasul 4 vaihteel ja 5 vaihteel jossai kohtaa vissii karkaa ahdot (ei oo ollu testeri mukana) kun vikatilaan vetää ja sit siirtopaine kyykkää (vikakoodi) -- uuden halvan ( ) tarvikepumpun laitoin ja meni huonompaan suuntaan.
                  Vanha siirtopumppu oli myös joku pilipali tarvike.
                  No eipä siinä, viskaan kunnon pumpun vaa sinne ja uus suodatin ja toivoo et ei enää tuota ongelmaa tuu jatkossa.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎