Onko kokemuksia esim. 5w-50 öljyn käytöstä N52moottorissa? Ajatus on, jos ns. paksumpi öljy pienentäisi öljynkulutusta, mutta onko tuo öljykanaville liian paksua. Tähän asti koneessa on ollut lähinnä Castrolin 5w-40 täyssynteettinen, nyt ehdottivat korjaamolta 10w-60- öljyä, mutta tämä on kyllä talvea kohti mielestäni kylmällä liian kankeaa..
N52- moottorin öljyviskositeetti
Collapse
X
-
Missään tapauksessa en 10w60 suosittele jos normaalissa talvikäytössä. Tiukoilla laakerivälyksillä tulee vain haittaa alapään laakereille ym, vaikka hiukan auttaa velttojen männänrenkaiden ohjureiden ym kohdalla.
Rikkinäistä moottoria ei korjata öljyllä.
Käärmeöljyilä ja italialaisella koeajolla voi kokeilla saadaanko öljynkulutusta pienemäksi/siedettäväksi.
Mikä nykyinen kulutus öljyllä?Last edited by ritariässä; 31-08-2025, 12:30.
Comment
-
Korjasin painovirheen, piti olla N52…
Öljynkulutus on lisääntynyt vähitellen ja nyt vuotaa ja kuluttaa n. litran / 100-300km. Separaattori vaihdettu n. vuosi sitten, mutta eipä ollut vaikutusta mihinkään, puristuspaine yhdessä sylinterissä alempi kuin muissa ja mäntien päällä näkyi öljyä. Auto nyt pajalla tutkittavana vuodoista.
Keväällä meni katsastuksesta läpi ilman mutinoita, tosin pesin konehuoneen täysin puhtaaksi ensin, edes päästöt eivät korkanneet…
Comment
-
Joo kyllä tuo on jo semmoinen kulutus että jotain on pahasti pielessä. Ja jos mäntien päällä öljyä niin huono merkki on. Renkaat ainakin sököt?
Syöhän nämä N-sarjalaiset öljyä paljonkin mutta ei kyllä NOIN paljoa. Ei tuota viskositeetin vaihdolla pelasteta!F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
Venttiilivarsien kumit varmaan loppu, samoin jonkun sylinterin/sylinterien renkaat. Tulee hintaa pajalla remontille, eivätkä mielellään edes ota työn alle, kahdesta firmasta kysytty ja kolmas paja nyt tsekkaa ainakin vuodot, joita niitäkin on riittämiin. Paikallistin ainakin öljypohjan tiivisteen vuodon, kannen kulmapultti öljynsuodattimen jalan takaa poikki ja vuotaa, ehkä kammen stefat. Venttiilikoppa on kuiva ja koneen kyljet, poislukien tuon katkenneen pultin levittämä öljy vasemmassa kyljessä.
Toinen kone tilalle olisi vaihtoehto, sikäli kun käytetty, ehjä N52B25- moottori jostain löytyisi. Yksi firma tarjosi Ruotsista konetta, rahteineen n. 4000€, asennus pari tonnia, ynnä siihen vielä vesipumppu, vauhtipyörä ja kytkin ym. joten jossain 8000€ kaikkineen. Ei ole järkeä laittaa 2005 vuoden pirssiin tuota summaa.
Comment
-
N52B30 ei käytännössä koskaan kuluta erityisesti öljyä, mutta tuossa N52B25 on tunnettu vika männänrenkaat. Eikös näitä männänregasremontteja tehdä ihan liukuhihnalta Volvoihin ja VAG:n TFSI-koneisiin? Hintaa kai niille on tullut jotain päälle 3000 €.
Muutenhan tuo kone on erittäin luotettava mukaan lukien käytännössä ikuinen jakoketju. Että siltä kantilta voi arvioda, kannattaako remontoida. Vesipumpun, VANOS-solenoidit, jäähdyttimen ja muutamat tiivisteet (venttiilikoppa, öljypohja ja öljynsuodattimen jalka) vaihtaa niin pääsee +400 tkm.Last edited by Rik3; 31-08-2025, 20:33.
Comment
-
Moottorijarrussa kaasuläppä on lähes kiinni ja palotilassa on kova alipaine. Tässä tilanteessa huonojen venttiilivarsien kumien kautta alipaine imee sylinteriin öljyä. Öljyinen bensa palaa huonosti ja tukkii männän renkaat. Jos pitkän moottorijarrun ja alamäen jälkeen polkaisee kunnolla kaasua ja valkoista/sinertävää savua pukkaa niin luultavasti venttilivarren kumit entiset -> älä jarruta moottorilla
Jotkut sepät on vaihtaneet noita kumeja kantta purkamatta mutta saattaa olla että N52 ei onnistu.
Comment
-
Originally posted by bleifrei View PostKorjasin painovirheen, piti olla N52…
Öljynkulutus on lisääntynyt vähitellen ja nyt vuotaa ja kuluttaa n. litran / 100-300km. Separaattori vaihdettu n. vuosi sitten, mutta eipä ollut vaikutusta mihinkään, puristuspaine yhdessä sylinterissä alempi kuin muissa ja mäntien päällä näkyi öljyä. Auto nyt pajalla tutkittavana vuodoista.
Keväällä meni katsastuksesta läpi ilman mutinoita, tosin pesin konehuoneen täysin puhtaaksi ensin, edes päästöt eivät korkanneet…
Comment
-
Originally posted by Rattiukko View PostJaa vaihtoi, heitä linkki?ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Comment
Comment