N52- moottorin öljyviskositeetti

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bleifrei
    Newbiemmer
    • Oct 2019
    • 14
    • Porvoon seutu

    #1

    N52- moottorin öljyviskositeetti

    Onko kokemuksia esim. 5w-50 öljyn käytöstä N52moottorissa? Ajatus on, jos ns. paksumpi öljy pienentäisi öljynkulutusta, mutta onko tuo öljykanaville liian paksua. Tähän asti koneessa on ollut lähinnä Castrolin 5w-40 täyssynteettinen, nyt ehdottivat korjaamolta 10w-60- öljyä, mutta tämä on kyllä talvea kohti mielestäni kylmällä liian kankeaa..
    Last edited by bleifrei; 31-08-2025, 17:19.
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2407
    • Vantaa

    #2
    Meinaat varmaan n52? 10w60 melko tervaa talvelle, enkä kyllä usko että korjaa mitään kulutus ongelmaa.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3764
      • Raisio

      #3
      Missään tapauksessa en 10w60 suosittele jos normaalissa talvikäytössä. Tiukoilla laakerivälyksillä tulee vain haittaa alapään laakereille ym, vaikka hiukan auttaa velttojen männänrenkaiden ohjureiden ym kohdalla.

      Rikkinäistä moottoria ei korjata öljyllä.

      Käärmeöljyilä ja italialaisella koeajolla voi kokeilla saadaanko öljynkulutusta pienemäksi/siedettäväksi.

      Mikä nykyinen kulutus öljyllä?
      Last edited by ritariässä; 31-08-2025, 12:30.

      Comment

      • bleifrei
        Newbiemmer
        • Oct 2019
        • 14
        • Porvoon seutu

        #4
        Korjasin painovirheen, piti olla N52…

        Öljynkulutus on lisääntynyt vähitellen ja nyt vuotaa ja kuluttaa n. litran / 100-300km. Separaattori vaihdettu n. vuosi sitten, mutta eipä ollut vaikutusta mihinkään, puristuspaine yhdessä sylinterissä alempi kuin muissa ja mäntien päällä näkyi öljyä. Auto nyt pajalla tutkittavana vuodoista.

        Keväällä meni katsastuksesta läpi ilman mutinoita, tosin pesin konehuoneen täysin puhtaaksi ensin, edes päästöt eivät korkanneet…

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2407
          • Vantaa

          #5
          No on kyllä melko pahasti jotain vialla jos litra menee 100-300km. Hyvin äkkiä katti entinen myös.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 5168
            • Paimio

            #6
            Joo kyllä tuo on jo semmoinen kulutus että jotain on pahasti pielessä. Ja jos mäntien päällä öljyä niin huono merkki on. Renkaat ainakin sököt?

            Syöhän nämä N-sarjalaiset öljyä paljonkin mutta ei kyllä NOIN paljoa. Ei tuota viskositeetin vaihdolla pelasteta!
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • bleifrei
              Newbiemmer
              • Oct 2019
              • 14
              • Porvoon seutu

              #7
              Venttiilivarsien kumit varmaan loppu, samoin jonkun sylinterin/sylinterien renkaat. Tulee hintaa pajalla remontille, eivätkä mielellään edes ota työn alle, kahdesta firmasta kysytty ja kolmas paja nyt tsekkaa ainakin vuodot, joita niitäkin on riittämiin. Paikallistin ainakin öljypohjan tiivisteen vuodon, kannen kulmapultti öljynsuodattimen jalan takaa poikki ja vuotaa, ehkä kammen stefat. Venttiilikoppa on kuiva ja koneen kyljet, poislukien tuon katkenneen pultin levittämä öljy vasemmassa kyljessä.

              Toinen kone tilalle olisi vaihtoehto, sikäli kun käytetty, ehjä N52B25- moottori jostain löytyisi. Yksi firma tarjosi Ruotsista konetta, rahteineen n. 4000€, asennus pari tonnia, ynnä siihen vielä vesipumppu, vauhtipyörä ja kytkin ym. joten jossain 8000€ kaikkineen. Ei ole järkeä laittaa 2005 vuoden pirssiin tuota summaa.

              Comment

              • Rik3
                Newbiemmer
                • Dec 2024
                • 6
                • Uusimaa

                #8
                N52B30 ei käytännössä koskaan kuluta erityisesti öljyä, mutta tuossa N52B25 on tunnettu vika männänrenkaat. Eikös näitä männänregasremontteja tehdä ihan liukuhihnalta Volvoihin ja VAG:n TFSI-koneisiin? Hintaa kai niille on tullut jotain päälle 3000 €.

                Muutenhan tuo kone on erittäin luotettava mukaan lukien käytännössä ikuinen jakoketju. Että siltä kantilta voi arvioda, kannattaako remontoida. Vesipumpun, VANOS-solenoidit, jäähdyttimen ja muutamat tiivisteet (venttiilikoppa, öljypohja ja öljynsuodattimen jalka) vaihtaa niin pääsee +400 tkm.
                Last edited by Rik3; 31-08-2025, 20:33.

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 787
                  • Uusimaa

                  #9
                  Moottorijarrussa kaasuläppä on lähes kiinni ja palotilassa on kova alipaine. Tässä tilanteessa huonojen venttiilivarsien kumien kautta alipaine imee sylinteriin öljyä. Öljyinen bensa palaa huonosti ja tukkii männän renkaat. Jos pitkän moottorijarrun ja alamäen jälkeen polkaisee kunnolla kaasua ja valkoista/sinertävää savua pukkaa niin luultavasti venttilivarren kumit entiset -> älä jarruta moottorilla

                  Jotkut sepät on vaihtaneet noita kumeja kantta purkamatta mutta saattaa olla että N52 ei onnistu.

                  Comment

                  • bleifrei
                    Newbiemmer
                    • Oct 2019
                    • 14
                    • Porvoon seutu

                    #10
                    Joku seppä olisi hyvä löytää, nyt on törmätty vain puoskareihin. Tuo kumien vaihto kansi paikallaan voisi olla vaihtoehto, jos onnistuisi. Löytyykö foorumilta asiantuntijaa tähän operaatioon?

                    Onneksi leimaa on huhtikuun alkuun ensi vuoteen..

                    Comment

                    • Rattiukko
                      BTCF Member
                      • Nov 2022
                      • 787
                      • Uusimaa

                      #11
                      Voipi olla että kansi paikallaan kumien vaihto lähentelee urbaania legendaa. Mutta onnistuu se joihinkin moottoreihin, ainakin joihinkin amerikkalaisiin moottoreihin.

                      Comment

                      • bleifrei
                        Newbiemmer
                        • Oct 2019
                        • 14
                        • Porvoon seutu

                        #12
                        Kas, tuubin syövereistä löytyi video, jossa heppu vaihtoi nuo venttilivarsien kumit kansi paikallaan N52- koneeseen…

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 787
                          • Uusimaa

                          #13
                          Jaa vaihtoi, heitä linkki?

                          Comment

                          • 314da
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 380
                            • J

                            #14
                            Originally posted by bleifrei View Post
                            Korjasin painovirheen, piti olla N52…

                            Öljynkulutus on lisääntynyt vähitellen ja nyt vuotaa ja kuluttaa n. litran / 100-300km. Separaattori vaihdettu n. vuosi sitten, mutta eipä ollut vaikutusta mihinkään, puristuspaine yhdessä sylinterissä alempi kuin muissa ja mäntien päällä näkyi öljyä. Auto nyt pajalla tutkittavana vuodoista.

                            Keväällä meni katsastuksesta läpi ilman mutinoita, tosin pesin konehuoneen täysin puhtaaksi ensin, edes päästöt eivät korkanneet…
                            Tuo matalampi paine yhdessä pytyssä viittaa kyllä männänrengasongelmaan -> kannattaa tarkasti harkita mitä tuolle koneelle tekee ettei turhaan kuluta liikaa satasia ja lopuksi totea, että koko kone vaihdettava.

                            Comment

                            • mmie
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 519
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by Rattiukko View Post
                              Jaa vaihtoi, heitä linkki?
                              BMW N52 Engine Valve Stem Seals Replacement Part 2 of 3 - YouTube
                              ex e36 325
                              ex e46 328
                              e92 335i FBO
                              Ducati 900S ie
                              KTM 640
                              Suzuki GT550
                              Honda CBR600

                              Comment

                              Working...
                              X