Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60B30 päästöongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paaki
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 53
    • Helsinki

    M60B30 päästöongelmia

    Jälleen kerran yksi auto jossa ongelmia päästöjen kanssa, 1994 M60-koneinen 530i E34, ajettu 288 tuhatta. Tyhjäkäynti on melko huonoa, koko auto tärisee. Kierroslukumittari pysyy tasaisesti noin 600 kierroksessa. Heti kun kierroksia nostaa vähän, tärinä lakkaa.

    Autoon vaihdettu sytytystulpat, tyhjäkäyntisäädin, molemmat lambdat, huohotin, venakoppien tiivisteet, 1 puola. Näitten lisäksi imusarjasta löytynyt halkeama paikattu ja sylinterien puristuspaineet mitattu. Puristuspaineet olivat 11,3 bar ja 12,2 bar välillä.

    Myös pakoputken keskipönttö vuotaa, joten happiarvot ovat koholla sen takia.

    Kun vikaa ei saatu selville Bemu Oy:ssä, vein auton Alppilan Autohuoltoon.

    Siellä havaittu seuraavaa:
    -HC-arvot moninkertaiset ja sytytyshäiriöitä moottorissa --> palamishäiriöitä
    -CO-arvot myös moninkertaiset, joten seoksensäätely ei toimi (mahdollisesti myös katalysaattorivika)
    -kierroksilla arvot laskevat, joten kyseessä erittäin mahdollinen venttiilivaurio (ei voi tarkentaa lambdan arvosta, koska lambda ei säädä lainkaan)

    Myös suuttimien huoltoa suositellaan.

    Tässä päästömittaukset:

    Kierrosluvulla 900:
    CO 0.609
    CO2 9.9
    HC 1749
    O2 6.52
    Lambda 1.245

    Toinen mittaus kierrosluvulla 900:
    CO 0.253
    CO2 12.37
    HC 266
    O2 3.64
    Lambda 1.174

    Kierrosluvulla 2150:
    CO 0.265
    CO2 13.55
    HC 122
    O2 1.8
    Lambda 1.076

    Vikakoodit:
    24 Sytytyspiiri, sylinteri 3
    50 Sytytyspiiri, sylinteri 6
    49 Sytytyspiiri, sylinteri 8
    25 Sytytyspiiri, sylinteri 1
    22 Sytytyspiiri, sylinteri 7
    52 Sytytyspiiri, sylinteri 2
    23 Sytytyspiiri, sylinteri 5
    51 Sytytyspiiri, sylinteri 4
    200 Ohjainlaite, ohjelmamuisti viallinen
    203 Lambdasäätö 2 maksimialueen ulkop.
    201 Lambdasäätö 1 maksimialueen ulkop.
    13 Lamda-anturi 1 Katkos
    15 Ensiöpiirin valvonta
    41 Ilmamassanmittari Impulssi liian alhainen

    Kannattaako tässä nyt lähteä avaamaan konetta ja katsomaan missä kunnossa ne venttiilit on vai onko tässä nyt mahdollista, että se vika kuitenkin on vielä jossain muualla? Onko mitään ideoita?
    Last edited by Paaki; 09-11-2009, 15:07.
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #2
    Aika mahdottomalta kuulostaa, että nuo kaikki viat pitäisivät paikkaansa, kuten esimerkiksi sytytyshäiriöitä jokaisessa sylinterissä. Jos puristuspaineet ovat noinkin tasaiset, niin ei siellä ainakaan venttiilivauriota ole. Teehän ohivuotomittaus vielä.

    Ettei major vika olisi vain ECU-boksissa, tuskin muuten noin montaa vikakoodia lykkäisi? Ja tuossahan onkin, "Ohjainlaite, ohjelmamuisti viallinen". Voihan sieltä olla vaikka mitä muutakin paskana, kuten vaikkapa ilmamassamittari, joka vaikuttaa melko radikaalisti päästöarvoihin. Tuossa kun lukee "Ilmamassamittarin impulssi liian alhainen, niin voisiko se olla vain yksinkertaisesti paskainen se mittari? Jos on, putsaa asetonilla. Jos joku näkee asetonin käytön vaaralliseksi tuohon tarkoitukseen ilmoittakoon siitä.
    Last edited by gubbe89; 29-01-2009, 23:23.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • Paaki
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 53
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by gubbe89 View Post
      Aika mahdottomalta kuulostaa, että nuo kaikki viat pitäisivät paikkaansa, kuten esimerkiksi sytytyshäiriöitä jokaisessa sylinterissä. Jos puristuspaineet ovat noinkin tasaiset, niin ei siellä ainakaan venttiilivauriota ole. Teehän ohivuotomittaus vielä.

      Ettei major vika olisi vain ECU-boksissa, tuskin muuten noin montaa vikakoodia lykkäisi? Ja tuossahan onkin, "Ohjainlaite, ohjelmamuisti viallinen". Voihan sieltä olla vaikka mitä muutakin paskana, kuten vaikkapa ilmamassamittari, joka vaikuttaa melko radikaalisti päästöarvoihin. Tuossa kun lukee "Ilmamassamittarin impulssi liian alhainen, niin voisiko se olla vain yksinkertaisesti paskainen se mittari? Jos on, putsaa asetonilla. Jos joku näkee asetonin käytön vaaralliseksi tuohon tarkoitukseen ilmoittakoon siitä.
      On kokeiltu toista ilmamassamittaria, ei mitään vaikutusta. Eikä se näytä ollenkaan likaiselta. Miten tuo ohivuotomittaus tehdään?

      Comment

      • xAnZax
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 92
        • Sunshine City/ Riftinki Lossi

        #4
        Originally posted by Paaki View Post
        On kokeiltu toista ilmamassamittaria, ei mitään vaikutusta. Eikä se näytä ollenkaan likaiselta. Miten tuo ohivuotomittaus tehdään?
        Originally posted by Rockford
        jo kdffz< jerraan näin i´nssinn alasti ihan posliini

        Comment

        • Ravermeister
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1508
          • Melkeen Turkkuses

          #5
          Originally posted by Paaki View Post
          On kokeiltu toista ilmamassamittaria, ei mitään vaikutusta. Eikä se näytä ollenkaan likaiselta. Miten tuo ohivuotomittaus tehdään?
          Kai nollasitte vikamuistin kun kokeilitte toista mittaria? Eli akusta navat puoleksi tunniksi irti tai akunkengät yhteen (omalla vastuulla)
          Jos vaan heittää toisen maffin paikalleen ja kokeilee niin ei pitäisikään muuttua mikään arvo tai käynti parantua.
          -Turku Connection-
          HDJ80 4.2TD
          ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1996
            • Tampere

            #6
            Ei pitäis kovin paljon täristä kone. Tasaisesti pitäis koneen käydä myös vaikka IMM johto on otettu irti.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Ravermeister View Post
              Kai nollasitte vikamuistin kun kokeilitte toista mittaria? Eli akusta navat puoleksi tunniksi irti tai akunkengät yhteen (omalla vastuulla)
              Ei ne kyllä tollee nollaannu.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Harzzza
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 218
                • Tampere

                #8
                Sama kone itellä ja siitä laukes ECU kerran... ja kyllä toi on joku "isompi" vika kun tosiaan noin paljo lykkää koodia. JA jos tosiaan vikamuistin nollauskaan ei noita poista täytyy sen melko varmasti olla sökö.
                Tietty kannattaa varmistaa liittimestä että saa asianmukaiset n. 12v käyttöjännitteet ja kunnon maat se ECU ettei semmosen piuhavian takia vaan sekoile... Helppo kokeilla toisella ECU :lla että paraneeko käynti.

                Mulla se laukes silleen että kaikki releet naksutteli tasaseen tahtiin, ecun päävirtarele, bensapumpun rele, ilmastoinnin rele... ja kone kävi heijaamalla samaa tahtia. Purkuauton ECU ja vika tipotiessään...

                Comment

                • bmw e34
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2002
                  • 633
                  • raahe

                  #9
                  Originally posted by Paaki View Post
                  Jälleen kerran yksi auto jossa ongelmia päästöjen kanssa, 1994 M60-koneinen 530i E34, ajettu 288 tuhatta. Tyhjäkäynti on melko huonoa, koko auto tärisee. Kierroslukumittari pysyy tasaisesti noin 600 kierroksessa. Heti kun kierroksia nostaa vähän, tärinä lakkaa.

                  Autoon vaihdettu sytytystulpat, tyhjäkäyntisäädin, molemmat lambdat, huohotin, venakoppien tiivisteet, 1 puola. Näitten lisäksi imusarjasta löytynyt halkeama paikattu ja sylinterien puristuspaineet mitattu. Puristuspaineet olivat 11,3 bar ja 12,2 bar välillä.

                  Myös pakoputken keskipönttö vuotaa, joten happiarvot ovat koholla sen takia.

                  Kun vikaa ei saatu selville Bemu Oy:ssä, vein auton Alppilan Autohuoltoon.

                  Siellä havaittu seuraavaa:
                  -HC-arvot moninkertaiset ja sytytyshäiriöitä moottorissa --> palamishäiriöitä
                  -CO-arvot myös moninkertaiset, joten seoksensäätely ei toimi (mahdollisesti myös katalysaattorivika)
                  -kierroksilla arvot laskevat, joten kyseessä erittäin mahdollinen venttiilivaurio (ei voi tarkentaa lambdan arvosta, koska lambda ei säädä lainkaan)

                  Myös suuttimien huoltoa suositellaan.

                  Tässä päästömittaukset:

                  Kierrosluvulla 900:
                  CO 0.609
                  CO2 9.9
                  HC 1749
                  O2 6.52
                  Lambda 1.245

                  Toinen mittaus kierrosluvulla 900:
                  CO 0.253
                  CO2 12.37
                  HC 266
                  O2 3.64
                  Lambda 1.174

                  Kierrosluvulla 2150:
                  CO 0.265
                  CO2 13.55
                  HC 122
                  O2 1.8
                  Lambda 1.076

                  Vikakoodit:
                  24 Sytytyspiiri, sylinteri 3
                  50 Sytytyspiiri, sylinteri 6
                  49 Sytytyspiiri, sylinteri 8
                  25 Sytytyspiiri, sylinteri 1
                  22 Sytytyspiiri, sylinteri 7
                  52 Sytytyspiiri, sylinteri 2
                  23 Sytytyspiiri, sylinteri 5
                  51 Sytytyspiiri, sylinteri 4
                  200 Ohjainlaite, ohjelmamuisti viallinen
                  203 Lambdasäätö 2 maksimialueen ulkop.
                  201 Lambdasäätö 1 maksimialueen ulkop.
                  13 Lamda-anturi 1 Katkos
                  15 Ensiöpiirin valvonta
                  41 Ilmamassanmittari Impulssi liian alhainen

                  Kannattaako tässä nyt lähteä avaamaan konetta ja katsomaan missä kunnossa ne venttiilit on vai onko tässä nyt mahdollista, että se vika kuitenkin on vielä jossain muualla? Onko mitään ideoita?
                  jos vikakoodeja ei ole nollattu ennenkuin on uusi IMM laitettu paikoilleen,ei sillä ole mitään vaikutusta. ecu on edelleenkin vikatilassa ja toimii sen mukaan.
                  HC arvo on katalysaattori autolle hälyyttävän korkea (max. 1000 ppm/tyhjäkäynti rpm) eli palamaton bensaa kyllä lykkää putkeen.
                  tuo yhdistettynä pois pelistä olevaan lambda säätöön ja häiriöihin sytytyksessä joka sylinterissä niin on jo ihme jos katalysaattorit vielä toimii. oletko mitannut että DME :n jännitesyöttö on yli 12v ja kaikki maadoitukset on kunnossa, akku - runko, runko - ecu, runko - moottori ?. vikakoodien perusteella kyllä voisi alkaa heti epäileen että DME on kyrvähtänyt mutta maadoitusviosta aiheutuva alijännite saattaa aiheuttaa vastaavia vikakoodeja jotka äkkiä katsottuna saattaa näyttää pahemmalta kuin oikeasti onkaan.

                  Comment

                  • Paaki
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 53
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by bmw e34 View Post
                    jos vikakoodeja ei ole nollattu ennenkuin on uusi IMM laitettu paikoilleen,ei sillä ole mitään vaikutusta. ecu on edelleenkin vikatilassa ja toimii sen mukaan.
                    HC arvo on katalysaattori autolle hälyyttävän korkea (max. 1000 ppm/tyhjäkäynti rpm) eli palamaton bensaa kyllä lykkää putkeen.
                    tuo yhdistettynä pois pelistä olevaan lambda säätöön ja häiriöihin sytytyksessä joka sylinterissä niin on jo ihme jos katalysaattorit vielä toimii. oletko mitannut että DME :n jännitesyöttö on yli 12v ja kaikki maadoitukset on kunnossa, akku - runko, runko - ecu, runko - moottori ?. vikakoodien perusteella kyllä voisi alkaa heti epäileen että DME on kyrvähtänyt mutta maadoitusviosta aiheutuva alijännite saattaa aiheuttaa vastaavia vikakoodeja jotka äkkiä katsottuna saattaa näyttää pahemmalta kuin oikeasti onkaan.
                    En kyllä osaa sanoa nollattiinko vikakoodit ennen kokeilua kun en sitä itse tehnyt. Kun irrottaa imm:n liittimen niin käynnissä ei tapahdu mitään muutosta, käynti on yhtä huonoa.

                    Mistä pinnistä mittaan DME:lle tulevan jännitteen?

                    Comment

                    • Harzzza
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 218
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Paaki View Post
                      En kyllä osaa sanoa nollattiinko vikakoodit ennen kokeilua kun en sitä itse tehnyt. Kun irrottaa imm:n liittimen niin käynnissä ei tapahdu mitään muutosta, käynti on yhtä huonoa.

                      Mistä pinnistä mittaan DME:lle tulevan jännitteen?
                      Haulla ihan parissa minuutissa löyty...



                      Tuolta kattot sitten vaan dokumentin sivun 103 kaikista 555 sivusta. Ja siitä eteenpäin, sivulle 105 asti riittää listaa
                      jossa on mainittu kaikki pinnit selkeellä lontoon kiälellä !
                      Sitten jokunen sivu siitä eteenpäin on sama väännetty rautalangasta eli tarkemmat piirrokset. Joten tukippa sieltä...
                      Last edited by Harzzza; 31-01-2009, 11:16. Reason: Täydennys

                      Comment

                      • Paaki
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 53
                        • Helsinki

                        #12
                        Kävin mittaamassa DME:n jännitteitä, kyllä sinne se reilu 12 volttia tulee. Ei kellään sattuisi olemaan DME:tä, jota voisin kokeilla? Siis 0 261 200 404.

                        Luin Carsoft 6.5:lla vikakoodit ja ainoa vikakoodi jonka se antoi oli lambda. Jos lambdat on hajalla niin pitäisikö niiden irroittamisen jälkeen käynnin muuttua? Irrotin nimittäin lambdojen liittimet vikakoodien nollauksen jälkeen eikä sillä ollut mitään vaikutusta käyntiin.

                        Marraskuun lopulla käytin auton katsastuksessa ja siellä päästöarvot olivat tyhjäkäynnillä ja kierroksilla:
                        CO: 0,41 0,52
                        HC: 117 83
                        CO2: 14,60 14,90
                        O2: 1,33 0,87
                        Lambda 1,02

                        Eli päästöt ovat huonontuneet melko paljon parin kuukauden aikana. Voiko tästä tehdä mitään johtopäätöksiä?

                        Comment

                        • Yltti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2792
                          • Kuopio suamen texas

                          #13
                          Lambdat menny sököksi,jonka seurauksena on rikkoutunu myös katit..
                          1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                          F10 525d Xdrive comfort sitte
                          Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                          www.rotator.fi

                          Comment

                          • Paaki
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 53
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Yltti View Post
                            Lambdat menny sököksi,jonka seurauksena on rikkoutunu myös katit..
                            Niin ja semmonen vielä että lambdojen piuhat oli yhessä vaiheessa väärin liitetty...

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Eikös tuo vikaluettelo nyt kuitenkin viittaa ihan selkeästi imuvuotoon+vuotavaan putkeen?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎