Jälleen kerran yksi auto jossa ongelmia päästöjen kanssa, 1994 M60-koneinen 530i E34, ajettu 288 tuhatta. Tyhjäkäynti on melko huonoa, koko auto tärisee. Kierroslukumittari pysyy tasaisesti noin 600 kierroksessa. Heti kun kierroksia nostaa vähän, tärinä lakkaa.
Autoon vaihdettu sytytystulpat, tyhjäkäyntisäädin, molemmat lambdat, huohotin, venakoppien tiivisteet, 1 puola. Näitten lisäksi imusarjasta löytynyt halkeama paikattu ja sylinterien puristuspaineet mitattu. Puristuspaineet olivat 11,3 bar ja 12,2 bar välillä.
Myös pakoputken keskipönttö vuotaa, joten happiarvot ovat koholla sen takia.
Kun vikaa ei saatu selville Bemu Oy:ssä, vein auton Alppilan Autohuoltoon.
Siellä havaittu seuraavaa:
-HC-arvot moninkertaiset ja sytytyshäiriöitä moottorissa --> palamishäiriöitä
-CO-arvot myös moninkertaiset, joten seoksensäätely ei toimi (mahdollisesti myös katalysaattorivika)
-kierroksilla arvot laskevat, joten kyseessä erittäin mahdollinen venttiilivaurio (ei voi tarkentaa lambdan arvosta, koska lambda ei säädä lainkaan)
Myös suuttimien huoltoa suositellaan.
Tässä päästömittaukset:
Kierrosluvulla 900:
CO 0.609
CO2 9.9
HC 1749
O2 6.52
Lambda 1.245
Toinen mittaus kierrosluvulla 900:
CO 0.253
CO2 12.37
HC 266
O2 3.64
Lambda 1.174
Kierrosluvulla 2150:
CO 0.265
CO2 13.55
HC 122
O2 1.8
Lambda 1.076
Vikakoodit:
24 Sytytyspiiri, sylinteri 3
50 Sytytyspiiri, sylinteri 6
49 Sytytyspiiri, sylinteri 8
25 Sytytyspiiri, sylinteri 1
22 Sytytyspiiri, sylinteri 7
52 Sytytyspiiri, sylinteri 2
23 Sytytyspiiri, sylinteri 5
51 Sytytyspiiri, sylinteri 4
200 Ohjainlaite, ohjelmamuisti viallinen
203 Lambdasäätö 2 maksimialueen ulkop.
201 Lambdasäätö 1 maksimialueen ulkop.
13 Lamda-anturi 1 Katkos
15 Ensiöpiirin valvonta
41 Ilmamassanmittari Impulssi liian alhainen
Kannattaako tässä nyt lähteä avaamaan konetta ja katsomaan missä kunnossa ne venttiilit on vai onko tässä nyt mahdollista, että se vika kuitenkin on vielä jossain muualla? Onko mitään ideoita?
Autoon vaihdettu sytytystulpat, tyhjäkäyntisäädin, molemmat lambdat, huohotin, venakoppien tiivisteet, 1 puola. Näitten lisäksi imusarjasta löytynyt halkeama paikattu ja sylinterien puristuspaineet mitattu. Puristuspaineet olivat 11,3 bar ja 12,2 bar välillä.
Myös pakoputken keskipönttö vuotaa, joten happiarvot ovat koholla sen takia.
Kun vikaa ei saatu selville Bemu Oy:ssä, vein auton Alppilan Autohuoltoon.
Siellä havaittu seuraavaa:
-HC-arvot moninkertaiset ja sytytyshäiriöitä moottorissa --> palamishäiriöitä
-CO-arvot myös moninkertaiset, joten seoksensäätely ei toimi (mahdollisesti myös katalysaattorivika)
-kierroksilla arvot laskevat, joten kyseessä erittäin mahdollinen venttiilivaurio (ei voi tarkentaa lambdan arvosta, koska lambda ei säädä lainkaan)
Myös suuttimien huoltoa suositellaan.
Tässä päästömittaukset:
Kierrosluvulla 900:
CO 0.609
CO2 9.9
HC 1749
O2 6.52
Lambda 1.245
Toinen mittaus kierrosluvulla 900:
CO 0.253
CO2 12.37
HC 266
O2 3.64
Lambda 1.174
Kierrosluvulla 2150:
CO 0.265
CO2 13.55
HC 122
O2 1.8
Lambda 1.076
Vikakoodit:
24 Sytytyspiiri, sylinteri 3
50 Sytytyspiiri, sylinteri 6
49 Sytytyspiiri, sylinteri 8
25 Sytytyspiiri, sylinteri 1
22 Sytytyspiiri, sylinteri 7
52 Sytytyspiiri, sylinteri 2
23 Sytytyspiiri, sylinteri 5
51 Sytytyspiiri, sylinteri 4
200 Ohjainlaite, ohjelmamuisti viallinen
203 Lambdasäätö 2 maksimialueen ulkop.
201 Lambdasäätö 1 maksimialueen ulkop.
13 Lamda-anturi 1 Katkos
15 Ensiöpiirin valvonta
41 Ilmamassanmittari Impulssi liian alhainen
Kannattaako tässä nyt lähteä avaamaan konetta ja katsomaan missä kunnossa ne venttiilit on vai onko tässä nyt mahdollista, että se vika kuitenkin on vielä jossain muualla? Onko mitään ideoita?
Comment