Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60B30 päästöongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    Eikös tässä konemallissa ole tyypillistä imusarjan/venttiilokopan tiiviste vuodot jotka pistää koneen laihalle josta johtuen tulee noita "sytytys" vikoja ja lambda luulee sen johdosta, että seos on rikkaalla ja korjaa sitä vielä enemmän väärään suuntaan. Tämä taas polttaa katit kun palamatonta tavaraa menee kateille asti.. Erittäin yleinen vika M60 koneissa tälläkin foorumilla on tyhjät katit.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Paaki
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 53
      • Helsinki

      #17
      Syyksi paljastui viallinen lambda. Autoonhan vaihdettiin tarvikelambdat, joista toinen ei sitten toiminut ollenkaan. Myös toinen katalysaattori piti vaihtaa. Nyt käynti on tasainen ja päästöt kunnossa.

      Comment

      • Paaki
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 53
        • Helsinki

        #18
        Lisää käyntihäiriöitä...katsastusäijä ei saanu mitattua päästöjä kierroksilla, koska kiekkoja ei millään saa pidettyä tasaisena. Kiekat heijaa ylös ja alas vaikka kaasupolkimen pitää samassa asennossa. Inssi epäili imuvuotoa, ja semmoinen löytyikin: bensapaineensäätimelle menevä alipaineletku oli kokonaan irti imusarjasta. No, sen laitoin takaisin ja eikun kokeilemaan. Nyt kierrokset sai pidettyä tasaisesti ~2000 kiekassa. Ajattelin että tämähän korjaantui helposti, mutta seuraavana päivänä ongelma jatkui aivan samanlaisena kuin aikaisemmin.

        Mistähän lähtis ettimään vikaa? Bensapaineensäädin? Kaasuläpän asennontunnistin? Imuvuoto? Imuvuotoja en kylläkään löytänyt suihkimalla starttipilottia.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1996
          • Tampere

          #19
          ilmeneekö kylmänä/lämpimänä ?

          Ootko koittanu resetoida DME:n korjausarvoja pitämällä akunkenkiä irti puolisen tuntia ?

          Comment

          • Paaki
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 53
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by pheno View Post
            ilmeneekö kylmänä/lämpimänä ?

            Ootko koittanu resetoida DME:n korjausarvoja pitämällä akunkenkiä irti puolisen tuntia ?
            Ihan kylmällä koneella en ookaan koittanu, mut aina lämpimänä. Akunkengät otin irti yli puoleksi tunniksi, ei auttanut. Voisi ehkä koittaa pitää useamman tunnin niitä irti, jos se nyt mihinkään vaikuttaa.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Oliko se MAF oikeasti ehjä vai vaan toisesta autosta? M6x tuntuu syövän niitä, ulkoista näkyvää vikaa siihen ei yleensä tule mutta käynti menee ihan päin helvettiä. Johdon irroittaessa pitää käynnin muuttua, mihinkään vikatiloihin tuo ei jää vaikka koodi jää muistiin. Lambdojen vaikutus on käyntiin hyvin vähäinen tässä koneessa.

              Saattaahan tuo olla tosiaan viallinen ecukin...
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • ihu412
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Tampere/Rovaniemi

                #22
                Onko rikkinäisen oil/air separator valven mahdollisuus pois suljettu ja batterissa kauraa?

                Comment

                • Paaki
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 53
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Cell View Post
                  Oliko se MAF oikeasti ehjä vai vaan toisesta autosta? M6x tuntuu syövän niitä, ulkoista näkyvää vikaa siihen ei yleensä tule mutta käynti menee ihan päin helvettiä. Johdon irroittaessa pitää käynnin muuttua, mihinkään vikatiloihin tuo ei jää vaikka koodi jää muistiin. Lambdojen vaikutus on käyntiin hyvin vähäinen tässä koneessa.

                  Saattaahan tuo olla tosiaan viallinen ecukin...
                  Kun maffin irrottaa niin käynti huononee selvästi. Eli se vissiin on sitten kunnossa.

                  Originally posted by ihu412
                  Onko rikkinäisen oil/air separator valven mahdollisuus pois suljettu ja batterissa kauraa?
                  Onko tää siis se imusarjan takaosassa oleva osa? Mistä tietää että se on kunnossa? Akussa kyllä on virtaa.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Se on just se huohotin, mutta etkös sanonut että se on vaihdettu?
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Paaki
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 53
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Cell View Post
                      Se on just se huohotin, mutta etkös sanonut että se on vaihdettu?
                      Niinhän tuo on vaihdettu viime joulukuussa.

                      Comment

                      • Radon
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 463
                        • Suomi-Finland

                        #26
                        Originally posted by Paaki View Post
                        Kaasuläpän asennontunnistin?
                        Tuo kannattanee tarkastaa, jollei mene tyhjäkäynninsäädin pois päältä niin voisi varmaan tuollaista kierrosten heittelyä tehdä.

                        Comment

                        • mrrk
                          BTCF Member
                          • Sep 2007
                          • 515
                          • Satakunta.

                          #27
                          Usein jos m60 ajetaan nilkka suorana se huohotin antautuu, veikkaisin et imusarjassa on oljyä.

                          Yleensä noissa toimii se tyhjäkäyntisysteemi hyvin vaikka on tosi paskanen.kannattaa puhdistaa

                          Comment

                          • Paaki
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 53
                            • Helsinki

                            #28
                            Jos tyhjäkäyntiventtiilin liittimen ottaa irti, niin käsittääkseni venttiili pysyy silloin kiinni eikä moottorin pitäisi pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä? Kokeilin tuota, ja sehän kävi tyhjäkäyntiä, vaikkakin melko epätasaisesti. Tyhjäkäyntisäädin on vaihdettu uuteen vajaa vuosi sitten, ei kai sen nyt niin nopeasti pitäisi hajota? Vai onkohan sinne jo ehtinyt kertyä paskaa niin paljon että se aiheuttaa ongelmia?

                            Comment

                            • bavaria:39
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 323
                              • Kotka

                              #29
                              Originally posted by Paaki View Post
                              Jos tyhjäkäyntiventtiilin liittimen ottaa irti, niin käsittääkseni venttiili pysyy silloin kiinni eikä moottorin pitäisi pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä? Kokeilin tuota, ja sehän kävi tyhjäkäyntiä, vaikkakin melko epätasaisesti. Tyhjäkäyntisäädin on vaihdettu uuteen vajaa vuosi sitten, ei kai sen nyt niin nopeasti pitäisi hajota? Vai onkohan sinne jo ehtinyt kertyä paskaa niin paljon että se aiheuttaa ongelmia?
                              Kyllä moottorin kuuluukin jäädä käyntiin, vaikka tuon tyhjäkäyntisäätimen johdon irroittaa. Kierrosten pitäisi hiukan nousta, johto takaisin ja kierrosten pitäisi hiukan notkahtaa. Kyseessähän on säätöventtiili mikä on ilman virtoja auki. ECU säätää sen läpi menevää ilmaa pwm jännitteellä. Eli se värähtelee tietyllä taajuudella.

                              Ota säädin irti ja heiluttele käsissä sen moottorin akselin suuntaisesti. Mikäli sisällä ei tunnu olevan mitään liikkuvaa, se kaipaa puhdistusta. Bensaa vaan jommasta kummasta reiästä sisälle ja heiluttelemaan, kunnes sisällä tuntuu jokin heiluvan.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                Originally posted by bavaria:39 View Post
                                Kyllä moottorin kuuluukin jäädä käyntiin, vaikka tuon tyhjäkäyntisäätimen johdon irroittaa. Kierrosten pitäisi hiukan nousta, johto takaisin ja kierrosten pitäisi hiukan notkahtaa. Kyseessähän on säätöventtiili mikä on ilman virtoja auki. ECU säätää sen läpi menevää ilmaa pwm jännitteellä. Eli se värähtelee tietyllä taajuudella.
                                Näin ei käy näiden kolmejohtoisten venttiilien kanssa, vaan niiden vanhojen kaksijohtoisten. Sisällä ei ole mitään jousia, vaan asento säädetään kahden eri suuntaan vääntävän käämin voimasuhteella. Sähköt kun katkaisee niin luisti liikkuu sen jälkeen löysänä -> voi mennä oikeastaan mihin vaan asentoon tai olla liikkumatta.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎