Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51d25 TDS ajoituksen säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalyytik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 77
    • Espoo

    #16
    hehkutulppien vaihto ja jakopumpun kääntö ääriasentoon auttoivat

    Jep eli juuri äsken sain hehkutulpat vaihdettua ja käännettyä pumppua.

    Hehkut: 3 tulppaa oli kirkkaita kärjestään (kenties ehjiä) ja 3 oli kauttaaltaan mustan noen peittämiä (kenties mykkiä). Ainakin pari-kolme tulppaa hajosi irroitettaessa niin, että sähköjohdon ruuvi lähti pyörimään runkoon nähden. Yksi meni myös poikki. Mitään ei kuitenkaan tippunut palotiloihin. Oli aika ahdas toimenpide, kun en irroittanut suuttimille meneviä polttoaineputkia.

    Pumppu: Kiesus, että ne 3 mutteria oli sitten hankalissa paikoissa - tai ehkä se oli vaan työkalujen puutetta. Joka tapauksessa yllätykseksi se pumppu oli jo melkolailla ääriasennossaan valmiiksi. Siinä takimmaisen 3. mutterin alla olevassa kiinnikelevyssä on se "leveä" reikä jossa kierretappi kulkee säädettäessä ajoitusta. Tappi oli jo lähestulkoon leveän reiän "aikaisimmassa" päässä. Pumppu olisi kyllä kiepsahtanut myöhemmälle jos olisi halunnut. Sain käännettyä sitä vain asteen tai pari - eli sieltä 3. mutterin kohdalta vain arviolta 0,5 - 1,0 milliä.

    Näillä toimenpiteillä kone lähti kylmänä ihan normaalisti käyntiin eli paremmin kuin pitkään aikaan. Nyt jos tulee vielä ylitsepääsemättömiä ongelmia, niin ei auta muu kuin pistää jakopumpun ja jakopään ketjut vaihtoon.

    Tässä vielä muutama kuva toimenpiteestä: http://picasaweb.google.fi/kalle.lyy...tionPumpTiming
    Last edited by kalyytik; 09-05-2009, 14:38.
    2005 530d(A) touring
    ex: 1998 325tds touring

    Comment

    • make_wt
      BTCF Member
      • Oct 2006
      • 1314
      • Yka

      #17
      Originally posted by kalyytik View Post
      Jep eli juuri äsken sain hehkutulpat vaihdettua ja käännettyä pumppua.

      Hehkut: 3 tulppaa oli kirkkaita kärjestään (kenties ehjiä) ja 3 oli kauttaaltaan mustan noen peittämiä (kenties mykkiä). Ainakin pari-kolme tulppaa hajosi irroitettaessa niin, että sähköjohdon ruuvi lähti pyörimään runkoon nähden. Yksi meni myös poikki. Mitään ei kuitenkaan tippunut palotiloihin. Oli aika ahdas toimenpide, kun en irroittanut suuttimille meneviä polttoaineputkia.

      Pumppu: Kiesus, että ne 3 mutteria oli sitten hankalissa paikoissa - tai ehkä se oli vaan työkalujen puutetta. Joka tapauksessa yllätykseksi se pumppu oli jo melkolailla ääriasennossaan valmiiksi. Siinä takimmaisen 3. mutterin alla olevassa kiinnikelevyssä on se "leveä" reikä jossa kierretappi kulkee säädettäessä ajoitusta. Tappi oli jo lähestulkoon leveän reiän "aikaisimmassa" päässä. Pumppu olisi kyllä kiepsahtanut myöhemmälle jos olisi halunnut. Sain käännettyä sitä vain asteen tai pari - eli sieltä 3. mutterin kohdalta vain arviolta 0,5 - 1,0 milliä.

      Näillä toimenpiteillä kone lähti kylmänä ihan normaalisti käyntiin eli paremmin kuin pitkään aikaan. Nyt jos tulee vielä ylitsepääsemättömiä ongelmia, niin ei auta muu kuin pistää jakopumpun ja jakopään ketjut vaihtoon.
      Ei sen pumpun tarvikkaan kääntyä sen enempää. Pienikin muutos vaikuttaa melkopaljon tuossa moottorissa:think
      E61 530d M-Sport LCI

      HJ61

      ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

      Comment

      • kaitsute
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 79

        #18
        Jossain jotain häikkää jos on säätö ääriasennossa. 380 tuhatta ajetussa koneessakaan ei ollut vielä pumpun asento lähelläkään ääripäätä eikä ketjukaan ollut venynyt mahdottomia. Ainoastaan laahain kiristäjästä puuttui palasia. Oiskohan päässyt pumpun ketjupyörä pyörähtämään akselilla, joka muistaakseni tais olla kartiosovitus ilman kiilaa.

        Comment

        • uti
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 195

          #19
          ketjupyörä

          Kyllä siellä on kiila.

          Comment

          • kaitsute
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 79

            #20
            Originally posted by uti View Post
            Kyllä siellä on kiila.
            Parempimuistinen korjasi.

            Comment

            • [Snowboarder]
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 2188
              • Karstula

              #21
              Kuinka pystyn säätäämään "pumpun hienosäädön:think", eli perusajoitus pitäisi olla ok, mutta kuinka saan mitattua hienosäädön kohdalleen, ilmeisesti mittakelloa käyttäen, mutta kuinka?Tarvitseeko erikoistyökaluja? Jos ohjeet saisin rautalangasta vääntäen niin olisin kiitollinen
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

              Comment

              • däädää
                Bimmer Fanatic
                • May 2010
                • 756
                • Tornio

                #22
                Originally posted by [Snowboarder] View Post
                Kuinka pystyn säätäämään "pumpun hienosäädön:think", eli perusajoitus pitäisi olla ok, mutta kuinka saan mitattua hienosäädön kohdalleen, ilmeisesti mittakelloa käyttäen, mutta kuinka?Tarvitseeko erikoistyökaluja? Jos ohjeet saisin rautalangasta vääntäen niin olisin kiitollinen
                Mikkeri kirjotti mulle tuonne toiseen topiciin ohjeet josta jopa minä käsitin jotain

                Originally posted by Mikkeri View Post
                Oikein säätämisessä menee maks puol tuntia.. Työkaluiksi pari lenkkiavainta, heittokello ja kampuralle lukitsintappi.
                Jos mä en väärin muista...
                Jakajan perseestä proppu pois, heittokello paikalleen, pyörittää motin niin että kellon viisari ei liiku, nollaa kellon siihen, pyörittää ykkösen ykk:an, tappi paikalleen, kääntää jakajaa niin että viisari nousee abaut 1.0mm kohtaan.
                Vielä pyörittää mottia pari kiekkaa tarkistuksen vuoksi.

                Suunnilleen noin se homma menee, voi vaikuttaa sekavalta, mutta kun vähän miettii niin homma on todella yksinkertainen.

                Muisti pätkii hieman, pitikö ketjunlaahain lukita paikalleen, vai riittääkö esikiristys kiristämään ketjun säädön aikana..

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎