Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B38 ahtaminen ja vakio kannentiivisteen kestävyys yms.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    S38B38 ahtaminen ja vakio kannentiivisteen kestävyys yms.

    Moi

    Paljonko M5 E34 3.8:n S38B38 moottori kestää ahtopaineita vakio männillä, kiertokangilla ja kannentiivisteellä? Männäthän tässä on Mahlen valumännät, eli kestävemmät kuin ne 3.6 "hypereutektiset" ja kiertokangetkin taitaa kestää jo aika pitkälle, mutta miten tuo vakio kannentiiviste kestää? Jos jollain on ahdettu (turbo, remmi, ilokaasu) S38B38 vakio-osilla niin kertokaas omakohtaisia kokemuksia. Onko tietoa mikä on maksimi sytytysennakko vakiolastulla?

    Lisäys: Vakio puristussuhde on 10,5:1 ja omassa moottorissa on Schrick 280 nokat vakioiden 264 tilalla. Eli pitäisi kestää paremmin ahtamista kuin vakio nokilla, vai miten se nyt menee? Noilla nokillahan moottorin pitäisi sietää jo kovempia puristussuhteitakin nakuttamatta.

    Janne
    Last edited by MM-5; 05-11-2009, 09:33. Reason: Mahlen männät on valumännät eikä takomännät
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Aika korkeat puristuksethan tuossa on jo vakiona joten tuskin kovin paljon kestää. Ja tämä siis ihan asiasta tietämättömän mutuilua..


    Kannattaa vilkaista www.pure-pf.com foorumia, sieltä löytyy paljon ahdettuja S38:ja
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by MM-5 View Post
      Lisäys: Vakio puristussuhde on 10,5:1 ja omassa moottorissa on Schrick 280 nokat vakioiden 264 tilalla. Eli pitäisi kestää paremmin ahtamista kuin vakio nokilla, vai miten se nyt menee?
      Jos nuo Schrickin nokat on vapariin tarkoitettu, niin turbokäyttöön suotuisampi overlap lienee vakionokissa.

      Originally posted by MM-5 View Post
      Onko tietoa mikä on maksimi sytytysennakko vakiolastulla?
      Vakio puristussuhteella ahtaminen vaatinee heti kättelyssä sen kunnollisen moottorinohjauksen ja säädön joten onko tällä merkitystä.. Ei kannata säästää väärässä paikkaa, S38 remontti tekee lompakkoon hieman isomman loven kuin M20
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • MM-5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 153
        • Askola

        #4
        Mielessä on käynyt ilokaasun käyttäminen korkeaoktaanisella kilpabensalla suljetulla alueella. Lisäpolttoaine ja ilokaasu tulisi jokaisen vakiosuuttimen alle, eli ns. Nozzle systeemi. Vakiolastun sytytysennakko kiinnostaa, koska kilpabensalla voidaan käyttää suurempaa sytytysennakkoa ilman moottorin nakuttamista. Tulpat vaihtuu eri mallisiin kahta pykälää kylmempiin Iridium kilpatulppiin vähemmän ulostyöntyvällä eristinjalalla. "Normaalissa" ajossa haluan että moottori toimii niinkuin viritetty vapari, joten Schrick 280 nokat saa jäädä.
        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

        Comment

        • Mystinen
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1206
          • Kehä3

          #5
          No eiköhän kisabensalla voi helposti alle 10 ennakoilla ajaa vakiolastulla
          Antaa mennä vaan.

          Vaparien virittäminen on säälittävää
          350hp/480Nm@0,666bar
          xxxhp/670Nm@1,6bar
          - Mystinen.Fi -
          -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

          Comment

          • Miuge
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 630
            • Tampere

            #6
            Kysypä kalle7876:lta kyseisen koneen ahtamisesta, hänellä muistaakseni oli vakiopuristukset, -pahvi ja -männät käyttöautossa josta vanhalla ahtimella oli otettu 650hp..
            Webshop - MRT Engineering
            Facebook - MRT Engineering
            Instagram - mrtengineering
            YouTube - miugemrt

            Comment

            • MM-5
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 153
              • Askola

              #7
              Kiitettäviä lukemia...kiitos vinkistä!
              Pojat me ollaan hävitty tää peli...

              Comment

              • kalle7876
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 493

                #8
                3,8 kestää aika hyvinkin. mulla oli 10 ruttu(milli monttua lisää männässä) muuten vakio motti. mäntä on paljon parempi kun 3.6.ssa, mut veivit onkin sit toisin päin. itteekin jo pelotti veivien kestävyys, mut onneks pensapumppu loppu tohon 657hv/870nm 0.9 bar. olis ollu kiva kokeilla sit isommilla suuttimilla ja kahdella possin 044 pumpulla mut en saanut aikaseks mennä penkkiin takas. 1.5 bar oli tarkoitus tolla kokoon panolla kokeilla, mut haaveeks jäi

                aika hyvin kestää kyl ellei pääse nakuttaan, siitä ei pahvi tykkää :(

                btw: kyseessä ei ollu mikään vanha ahdin niinkuin tuolla lukee. vaan master power 810009
                Last edited by kalle7876; 03-03-2009, 18:31.
                www.kkdmotorsport.com
                www.pirkanmaanturbo.fi

                Comment

                • MM-5
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 153
                  • Askola

                  #9
                  Kylmemmät erimalliset sytytystulpat auttaa nakuttamistaipumukseen ja ilokaasun kanssa syötettävä polttoaine (VP Racingin VP Import). Kun normaali 98 bensan MON luku on noin 88 oktaania, niin VP Importin on 120+. Jos perusmoottori tuottaa esim. 375 heppaa ja ilokaasulla otetaan 125 heppaa lisää, eli 3/4 98 perusbensaa (88 MON) ja 1/4 VP Import (120+ MON) niin kokonaisoktaaniluku ilokaasukäytössä on (3x88)+120:4=96 MON, eli noin 105 RON oktaania. Tänään meni toi VP Import tilaukseen. Sille tulee oma tankki ja pumppu. Ei pitäisi nakuttaa tolla ilokaasumäärällä ainakaan niin helposti.
                  Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                  Comment

                  • kalle7876
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2005
                    • 493

                    #10
                    juu oli mullakin vakiosta poikkeevat tulpat.
                    nyt mulle tulee kutoseen zex 82023 setti(75-125hv) http://www.hevosvoima.com/site/tuott...?lang=0&tid=41
                    piisaa mulle ihan varmasti, näin alkuun
                    www.kkdmotorsport.com
                    www.pirkanmaanturbo.fi

                    Comment

                    • Miuge
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 630
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by kalle7876 View Post
                      btw: kyseessä ei ollu mikään vanha ahdin niinkuin tuolla lukee. vaan master power 810009
                      Meinasin tolla "vanhalla" että ahdin vaihtumassa uuteen isompaan, sigun perusteella. Paljonko tavotteet ja päivittelekkö tekniikkaa muuten?
                      Webshop - MRT Engineering
                      Facebook - MRT Engineering
                      Instagram - mrtengineering
                      YouTube - miugemrt

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Tuleepahan tulpanvaihto tutuksi kun vaihtaa pari pykälää kylmemmät ja kadulla ajelee samoilla
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • kalle7876
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2005
                          • 493

                          #13
                          Originally posted by M.ICE View Post
                          Meinasin tolla "vanhalla" että ahdin vaihtumassa uuteen isompaan, sigun perusteella. Paljonko tavotteet ja päivittelekkö tekniikkaa muuten?
                          juu tulee isompi masteri, 76,5 kompura 78,5 pako. je-männät ,wössnerin veivit. jukin porttaama kansi ,modattu plenumi, isompi ic jne..
                          ja koriin pikku muutos kattoon ----> touring

                          kaikku muu oikestaan on jo paitsi kytkin ja laatikko+ muutama tunti hommiin :(
                          Last edited by kalle7876; 04-03-2009, 21:34.
                          www.kkdmotorsport.com
                          www.pirkanmaanturbo.fi

                          Comment

                          • hednam
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 959

                            #14
                            Saahan sen pahvin hajalle jo 0.3bar jos säädöt on persillään, samoin vaikkapa vaparina. Naulaaminen on pop näissä asioissa, tätä me käytetään paljon pohojanmaalla, nauloja siis

                            2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

                            Comment

                            • hednam
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 959

                              #15
                              Originally posted by kalle7876 View Post
                              juu tulee isompi masteri, 76,5 kompura 78,5 pako. je-männät ,wössnerin veivit. jukin porttaama kansi ,modattu plenumi, isompi ic jne..
                              ja koriin pikku muutos kattoon ----> touring

                              kaikku muu oikestaan on jo paitsi kytkin ja laatikko+ muutama tunti hommiin :(
                              Täs on makua, ensimmäinen farkkumummo ahtimella Kelpaa pentuja kuskata kouluun kyllä

                              2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎