260 getragin hinta on jossain 200-250e paikkeilla. Hyvä "peruslaatikko". Ollut itsellä jokapäiväisessä käytössä +400Nm ja +300hp tehoilla - ei ongelmia.
265 on sitten "viimosen päälle" - kestää. Virtala ainakin myi näitä joskus 800e hintaan.
Ymmärtääkseni 260 ja 265 kestävyys on samaa luokkaa. 280 on sitten selkeästi joka kohdasta järeämpi.
E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport
Vaihteiston tunnistaminen / kohdentaminen automalliin tapahtuu kytkinkoppaan stanssatujen kirjainten perusteella jotka taasen löytyvät ETKltä pääryhmästä 23. Askissa saattaa olla esim 023583 HG eli etsi vaihteistoruuduista se aski minkä perässä on ETKlla kirjaimet HG ja siitä autosta on vaihteistosi. Numerosarjalla se voidaan kohdentaa myös valmistenumeroon mutta sitä tietokantaa ei ole yleisesti saatavilla vaan maahantuojakin joutuu kysymään sen tehtaalta.
Gertag 262 on 4v aski irrotettavalla kytkinkopalla. Löytyy mm E3 korista eli vaikka vanha 2500. Valussa on aina merkintä 262 vaikka olisikin 265
Getrag 265/5 on kahta versiota. Joko Schongang tai Sport. Kyseinen aski on myös irrotettavalla kytkinkopalla. Sport -version erottaa helpoiten siitä että siirtohaarukoiden lukituskuulien tulpat ovat päätykappaleessa eivätkä sitä edeltävässä valurungon osassa
Getrag 260/5 on kahdella eri "kytkinkopalla" vaikkei se irrotettava olekaan kuten 265. M30 koneeseen sopiva löytyy malleista 525i ja 528i muistaakseni 9.85->. Sisuskalut ovat identtiset M20 260/5 askin kanssa.
Getrag 260/6 on 3,5L M30 perässä pääasiassa E32 ja E34 korissa sekä viimeisissä E28 535i. Aski on helppo tunnistaa isoista jäähdytysrivoistaan ja on valukuoriltaan identtinen Getrag 280/5 Sport askin kanssa.
Getrag 280/5 Sport on M88/3 ja S38 moottoreiden vakioaski. Vaihteisto ei ole käänteiselle kaaviolla Sport -liitteestään huolimatta. Valukuoret ovat samat Getrag 260/6 kanssa mutta sillä erolla että siinä on ns lisäpala välissä jossa on ylimääräinen laakerointi. Kahta versiota valussa joissa vanhemmissa on paikat motronic-antureille ja uudemmissa ei.
Missä noista loppujen lopuksi on irrallinen kytkinkoppa?
Tarvis löytää laatikko ihan muuhun laitteeseen ja tuo asia kiinnostaa istuttamista ajatellen erityisesti. Onko irrallinen siis vain 265:ssä ja 280:ssä, vai kenties myös joissakin 260/6:ssa?
Kriteereihin sopivaa laatikkoa saa myös tarjota tähän suuntaan.
mb 190 2.3 16v pitäis käsittääkseni löytyä Getrag 265/6 eli sama loota mitä käytetään E30 M3:ssä.ja joissain 124 korisissa isommissa bensoissa pitäisi löytyä vastaava loota mutta ZF:n valmistamana!eli samanlainen loota kuin getrag 265/6 mutta ZF:n tekemänä.
onko kellään tietoa että onko tämä ZF:n valmistama loota sitten ihan yhtä kestävä kuin getragin tekele :think
190E 2.3-16 mallissa on 5 vaihdetta eli laatikko ei voi olla 265/6. Olen tässä itsekin kyseisen auton omistajana kuumeisesti koittanut löytää tietoa Getrageista ja "varmaa" tietoa tuntuu olevan jos jonkinlaista.
Soppaa vielä hieman sekoittaakseni:
Omassa kiesissäni on ilmeisesti Getrag 265, vaihdekaavio on se käännetty versio ja vitonen on suora. Muut välitykset ovatkin sitten sellaiset, ettei löydy mistään vastaavia Getrageja:
1. vaihde 4,075 !!!
Ja lisäksi kytkinkoppa on kiinteä vaikka ilmeisesti irrotettavaa kytkinkoppaa pidetään yleisesti parhaimpana 265:n tuntomerkkinä.
Kun nyt löytyisi jostain joku joka oikeasti tietää Getrageista.
190E 2.3-16 mallissa on 5 vaihdetta eli laatikko ei voi olla 265/6. Olen tässä itsekin kyseisen auton omistajana kuumeisesti koittanut löytää tietoa Getrageista ja "varmaa" tietoa tuntuu olevan jos jonkinlaista.
Soppaa vielä hieman sekoittaakseni:
Omassa kiesissäni on ilmeisesti Getrag 265, vaihdekaavio on se käännetty versio ja vitonen on suora. Muut välitykset ovatkin sitten sellaiset, ettei löydy mistään vastaavia Getrageja:
1. vaihde 4,075 !!!
Ja lisäksi kytkinkoppa on kiinteä vaikka ilmeisesti irrotettavaa kytkinkoppaa pidetään yleisesti parhaimpana 265:n tuntomerkkinä.
Kun nyt löytyisi jostain joku joka oikeasti tietää Getrageista.
265/6 on viisvaihteinen perinteisellä kaaviolla ja 0,81 vitosella oleva aski joka käytössä mm. usa ja japsi M3:ssa. Jonkun teorian mukaan kyseisissä laatikoissa ei olisi edes irroitettavaa kytkinkoppaa.
Sopiikos tollasen e30 325ix:än laatikko heittämällä takavetoiseen 325:seen?
Peräpää laatikossa ainakin näyttäisi olevan erillainen.
Muistan lukeneeni jotain näitten eroista täältä mutta en löytäny kyseistä topiccia enään.
Laatikossa merkinnät 260.0.1346.90.
Comment