Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25/Huohotus/Öljy ongelma = Öljyä imuputkissa. Ongelma "ratkaistu" kuvia lisätty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erno
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 19
    • Helsinki/Vuosaari

    M20B25/Huohotus/Öljy ongelma = Öljyä imuputkissa. Ongelma "ratkaistu" kuvia lisätty

    Eli ongelman ilmaantui kun vaihdoin öljyt.
    Kone m20/b25, joka on viellä täysin tuntematon kone minulle.
    Vanhat öljyt oli TEBOIL GOLD 5-40.
    Uudet öljyt NESTE SPECIAL 10-30.

    Ongelmana on se että kone täyttää huohotin letkusta koko imuputkisto öljyllä, eli siis öljy ei oikein tahdo pysyä sisällä koneessa, tätä myöten kone sammuu kun saa öljyä imusarjaan, kait ?
    Ajattelin ongelmaan ratkaisua joko siirtyä takaisin em. öljyyn/viskoon tai sitten huohotinöljyn ohjaisi keruusäiliöön, ja riittääkö että tulppa imupuolen huohotusreiän.
    Muilla vastaavanlaista ongelmia ja sen ratkaisua ??

    Huom ensimmäinen BMW ja kysymyksiä varmasti tulee olemaan.
    Ja tiedän search on olemassa mutta on sen verta topicit täynnä OT/BS niin ei niistä ota mitään selvää.
    Last edited by Erno; 09-03-2009, 21:38.
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    #2
    No ei ainakaan kannata tukkia huohotinta. Tunkee vain jostakin muualta öljyt ulos. Paljonko laitoit öljyä koneeseen? Oikea määrä on joku 5-6l kun vaihdetaan suodatin.

    On muuten aika jankkia öljyä tuo 10-30 talvella. Ehkä kannattaisi vaihtaa ne 5W-40. Vaikka tuskin tuo viskositeetti yksin aiheuttaa tuota huohotusta.
    Last edited by marko.m; 09-03-2009, 11:43.
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • Erno
      Bimmer Rookie
      • Feb 2009
      • 19
      • Helsinki/Vuosaari

      #3
      Joo no en ainakaan ylitäyttänyt, kerkesin ton ekan pänikän sinne laskemaan (noin 4l).
      Ja tuosta huohottimesta, en tarkoittanut tuukkivan kannesta huohotin reikää vaan siitä kaasuläpän kohdalta ? Onks se reikä kovin tarpeellinen koneen toiminnan kannalta ?

      Comment

      • marko.m
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 333
        • Keminmaa

        #4
        Mulle ei tuo m20 ole oikein tuttu. Mutta meneekö tuon kuvan letku kaasuläpälle?

        http://www.realoem.com/bmw/showparts...86&hg=11&fg=15

        Jos menee niin pääseekö öljy valumaan mihinkään jos kaasuläpän päästä tukkii? Vaikka en suosittele tukkimaan mitään. Öljy kyllä tulee JOSTAKIN ulos jos on tullakseen. Kannattaisi vaihtaa ne 5W-40 takasin jos ennen kerta pelasi.

        PS. www.realoem.com Kannattaa tutustua.
        Last edited by marko.m; 09-03-2009, 11:52.
        316i e46 -04.
        Ex. 525i e34 -91

        Comment

        • Erno
          Bimmer Rookie
          • Feb 2009
          • 19
          • Helsinki/Vuosaari

          #5

          //nro.5
          Tuo letku taitanee olla se huohottimen letku, ja idea oli johtaa tuo johonkin säiliöön josta sitten letku tuohon kaasuläpälle, eli öljy jäisi ilmaa painavampana säiliön pohjalle ja ilman takaisin tuonne kaasuläpälle.

          Mutta kuinka tarpeellista on tuo ilman/(tällä hetkellä öljyllä höystetyn) johtaminen tuohon kaasuläpälle ?

          Niin ja tuo viskon takaisin vaihtaminen taitaisi olla helpoin ja idioottivarma ratkaisu tähän onglemaan. Olet oikeassa.
          Last edited by Erno; 09-03-2009, 12:05.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Erno View Post

            Mutta kuinka tarpeellista on tuo ilman/(tällä hetkellä öljyllä höystetyn) johtaminen tuohon kaasuläpälle ?
            Täysin tarpeetonta. Kone ei tykkää hyvää siitä öljypaskasta. Vedä vaikka letku maahan tai keruu säiliöön.

            Miksi ihmeessä se työntää öljyä huohottimeen niin paljon?

            Comment

            • Erno
              Bimmer Rookie
              • Feb 2009
              • 19
              • Helsinki/Vuosaari

              #7
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Täysin tarpeetonta. Kone ei tykkää hyvää siitä öljypaskasta. Vedä vaikka letku maahan tai keruu säiliöön.

              Miksi ihmeessä se työntää öljyä huohottimeen niin paljon?
              Eli siis sen takia kone sammuu ajossa toisinaan,
              Ja minä en tosiaan tiedä miksi se tunkee sitä öljyä sinne, olisiko se tuon viskositeetin muutumisen takia ? Joku öljynero tähän osaa vastata.

              Niin ja BTW, kiitos hyvistä vastauksista ja asiallisesta käytöksestä.

              Comment

              • Erno
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 19
                • Helsinki/Vuosaari

                #8
                Tässä topicissa käsitelty ongelma on ratkaistu, ja tuntui toimivan

                Projektiin paloi rahaa kaiken kaikkiaan 30e
                Keruu säiliö 10€
                Letku 8 €
                Muut osat 12 € (letkunkiristin, sovite kannen huohotus putkeen ja 2 muunnosnippaa 1/4-3/8)
                Ja hinnat ovat maahantuojan hintoja...

                Asennus oli melkosen äärimmäisen helppoa vanha putki pois, sovite kannenhuohotus porttiin kiinni, letkut paikalleen imusarjan ali pujottaessa käytin kätevää "pujotus/ujutus" työkalua muuten se voi olla hankalaa.

                Toki koeponnistin tämän letkuhärdellin ennen sen asennusta, koska liitin tuosta keruu säiliöstä letkun alkuperäiseen huohotusputken paikalle kaasuläpälle.

                Parikuvaa idean todentamiseksi jos onnistun liittämään,

                Hyhhhyh onpa likainen konehuone,

                Attached Files
                Last edited by Erno; 09-03-2009, 21:15. Reason: edit: Hyhhhyh onpa likainen konehuone,

                Comment

                • marko.m
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 333
                  • Keminmaa

                  #9
                  Kätevän näköinen systeemi. Kuinka nopeasti tuo säiliö suunnilleen täyttyy?
                  316i e46 -04.
                  Ex. 525i e34 -91

                  Comment

                  • vexu524tdic
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 776
                    • Gallia = Kinnula

                    #10
                    Käykö auto normaalisti tyhjäkäyntiä? Sammuuko kun öljykorkin irroittaa?

                    Jos vastaus toiseen tai molempiin on EI > tarkista imusarjan alla oleva metalliputki ja sen yläpään O-rengas. Putki on alhaalta jousikiristeinen sitä voi siis helposti raottaa painamalla alaspäin.
                    Monesti tullut vastaan kansiremontin tai imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen kyseiset ongelmat öljyn kertymisestä imusarjaan. Putki on siis lohkon ja imusarjan välissä, pystyasennossa.

                    Ilmiö johtuu siitä että, moottori saa ylimääräistä ilmaa vuotavan putken kautta.
                    Ilma liikkuu vauhdilla vuotokohdasta imusarjan huohotinkanavaan, siitä kannen öljytilaan josta se ottaa öljyä mukaansa ja venttiilikopasta huohotinletkuun.
                    Esim. Turbotettaessa on tuo huohotinletku jätettävä venttiilikopan päästä vapaaksi / avosäiliöön ja haitariletkun liitos on tukittava. Muutoin ahtopaine pääsee "takaperin" huohotinletkua pitkin moottorin öljytilaan ja aiheuttaa öljyvuotoja.
                    Last edited by vexu524tdic; 09-03-2009, 21:55.
                    e70 X5 3.0sd -08
                    f30 320i xdrive -16
                    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                    e30 316 -88 2,2TIC M10
                    e21 323i -81 ruostekasa...

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Miksi laitoit huohotuksen kaasuläpälle? Ei kone käyntiinsä tarvitse pahan hajuista ilmaa. Olisit laittanut ulkoilmaan, päähän suodatin ettei vedä pölyä sisäänpäin.

                      Comment

                      • Erno
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2009
                        • 19
                        • Helsinki/Vuosaari

                        #12
                        Mä en tiedä =), kuvittelin että jos sitä ei vedä takaisin sinne niin se tulisi tulpata ettei vedä ilmaa siitä välistä ?

                        Voisin viisampien neuvojen mukaan laittaa kaasuläpän huohotinkohtaan suodattimen pienen letkun päähän ja ohjaa keruu säiliön ulostulon ihan vain maahan ?

                        Toimiiko noin ?

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by Erno View Post
                          Mä en tiedä =), kuvittelin että jos sitä ei vedä takaisin sinne niin se tulisi tulpata ettei vedä ilmaa siitä välistä ?

                          Voisin viisampien neuvojen mukaan laittaa kaasuläpän huohotinkohtaan suodattimen pienen letkun päähän ja ohjaa keruu säiliön ulostulon ihan vain maahan ?

                          Toimiiko noin ?
                          Siis kaasuläpässä oleva reikä pitää tukkia kokonaan umpeen. Siihen maahan menevään huohotin letkuun pieni suodatin päähän. Semmoisia huohotin suodattimia saa kaupasta.

                          Comment

                          • Erno
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2009
                            • 19
                            • Helsinki/Vuosaari

                            #14
                            Joo laitan päivityksen tähän kun saan muutoksen tehtyä, löysin jo sen suodattimenkin.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Jotenkin tuntuu että ei pitäisi huohottaa noin paljoa.

                              Onko tuo Nesteen öljy ihan jotain sontaa vai oliko oiretta jo ennen öljynvaihtoa?

                              Vai onko kone jo muuten niin väljä / kypsä että huohottaa solkenaan?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎