Originally posted by SledgeHammer82
View Post
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
tästä tietoa tai mielipiteitä, laittoivatko merkkihuollossa oikeeta kamaa koneeseen? eikös tuohon vanhempaan m52-pataan pitäisi olla ei-LL öljy, eikä edes 0w40?!?Originally posted by Risto113 View Postmulle laittoivat m52-koneeseen shell helix ultra 0w40 laakkosella.
onko tuo nyt sitten liian litkua mun koneeseen?
auto on 528 -96, eli ei ole TU-koneella.
Comment
-
Plaseboa ja plaseboa, mutta esim. ite huomasin eron moottorin käynnissä TB:n Diamondin ja Castrolin Magnatecin välillä.Originally posted by Hemi View PostNäin. Eikä tarvitse edes maksaa 50-60€ pelkästä plasebovaikutuksesta....
Mielenkiinnosta kysyn, et mitkä öljyt sulla ja missä koneissa?Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
No on niissä silti aika isoja eroja noissa öljyissä. Ei oo ku vajaa vuosi ku oli TM:ssä testissä öljyt ja siinä kyl huomas et halpis öljymerkit käyttää halvempia(lyhytkestoisempia) lisäaineita öljyssä.Originally posted by Hemi View PostNäin. Eikä tarvitse edes maksaa 50-60€ pelkästä plasebovaikutuksesta....
Comment
-
Updatea... tapaus E39 528i '98 eli M52B28. Castrolin suosituksilla mennään, ja koska en 0W liruihin ole perustanut niin 5W tuli vaatimukseksi.
Siispä:
Castrol TXT Softec 5W-40, ompa tällä jopa BMW Longlife 98 -suositus, tosin ei ole niin hinnalla pilattua että ei voisi vaihtaa esim. 10tkm kohdalla.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive '20 mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
F40 128ti '22 individual storm bay metallic w/ dakota perf. magmarot/akzent
Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, Muuli, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E90 320i LCI ///M-Sport '09, E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
No vanhetessaan öljyn ominaisuudet huononi radikaalisti. Pitäs kaivaa jostaki se lehti ja vaikka skannata tänne.Originally posted by Vanquish View PostMiten tuon keston tuosta testistä huomasi?
Comment
-
No vanhetessaan vai olikos se lämmetessään tjsp öljyn ominaisuudet huononi radikaalisti. Pitäs kaivaa jostaki se lehti ja vaikka skannata tänne.Originally posted by Vanquish View PostMiten tuon keston tuosta testistä huomasi?
Comment
-
Oikaistaanpa pari harha käsitystä. Ei se mitään litkua ole, kylmänpään viskositeetti on vain erittäin matala (eli öjyn juoksevuus säilyy myös erittäin kylmässä). SAE 0W-40 Moniasteöljy sisältää kaikki viskositeetti arvot väliltä 0 -> 40 (Eli siis 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 ja 40) Toisin sanoen öljy käy erittäin kylmiin ja suht lämpimiin olosuhteisiin. Sitä kalliimpi öljy mitä laajempi tuo viskositeetti alue. Nykyäänhän ei enää vaihdeta erikseen talvi- ja kesäöljyjä kun nuo litkut on sen verran jo kehittyneitä.Originally posted by Risto113 View Postmulle laittoivat m52-koneeseen shell helix ultra 0w40 laakkosella.
onko tuo nyt sitten liian litkua mun koneeseen?
auto on 528 -96, eli ei ole TU-koneella.
Jos esim. ajaisit aina jossain +30 lämpötilassa vuoden ympäri, autoosi kävisi hyvin vaikka SAE 30 -yksiasteöljy. Mutta kun vaikkapa Suomessa lämpötilanvaihtelut öljynvaihtojen välillä voi olla +30 aina -40, niin siksi tarvitaan moniasteöljyjä. Tuossa SAE 0W-40 tarkoittaa W=Winter. Pieni kylmäpään viskositeetti ei siis koskaan haittaa, voihan olla se auto pitää joskus potkaista käyntiin vaikkapa -38 pakkasella ilman lämmitystä ja silloin voitelun pitää toimia.Last edited by Driver22; 26-10-2007, 19:37.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
Teoriassa näin, mutta käytännössä laaja viskositeettialue kuten esim. 0w40 tai 5w50 vaatii todella paljon lisäaineita, joilla viskositeettialueen rajat saadaan täytettyä uudella öljyllä. Valitettavasti monessa testissä on näytetty, että lisäaineilla "keinotekoisesti" parannettu kuuman pään viskositeetti ei enää toteudu käytetyillä öljyillä lisäaineiden leikkaannuttua. Eli siis perusöljy on litkua, jota lisäaineilla yritetään saada toimimaan myös kuumassa päässä.Originally posted by Driver22 View PostPieni kylmäpään viskositeetti ei siis koskaan haittaa, voihan olla se auto pitää joskus potkaista käyntiin vaikkapa -38 pakkasella ilman lämmitystä ja silloin voitelun pitää toimia.
Esim. Tekniikan Maailman 1/2001 testissä yksikään 0w40-luokan öljy ei käytettynä täyttänyt SAE 40 luokan vaatimusta 100 asteen lämpötilassa (SAE:n vaatima mittauslämpötila). Samassa testissä samojen valmistajien kaikki 0w30 öljyt taas täyttivät myös käytettynä väitetyt vaatimukset. Eli yhteenvetona kannattaisi aina valita mahdollisimman pieni väli kuuma- ja kylmäviskositeetille, jolloin perusöljy on voitu valita tähän väliin sopivaksi, eikä lisäaineistusta tarvita kilokaupalla sopivan viskositeetin saavuttamiseksi, jolloin ominaisuudet säilyvät myös ajossa.
Lämpimiin olosuhteisiin esim. M50-moottoriin BMW:kin suosittelee 15w40 tai jopa 20w50 öljyjä kun taas kylmiin olosuhteisiin esim. 5w30 öljyjä. Huomatkaa tässäkin kapeahko väli viskositeeteissa. Toki ympärivuotiseen käyttöön on hyväksytty myös 5w40 ja jopa 0w40 öljyjä, mutta sama perusperiaate pätee: paras hinta-laatusuhde saadaan mahdollisimman kapealla viskositeettialueella.
Comment
-
Aivan totta varmasti, tosin mainitsemasi testi on vuodelta 01, jolloin käsittääkseni markkinoille alkoi tulla ensimmäisiä 0w öljyjä, 5w tuli jo vähän aikaisemmin? Uskoisin että tuote kehittely on kuitenkin mennyt jo tuostakin aika lailla eteenpäin.Originally posted by SledgeHammer82 View Post...
Ja kuten sanoin sitä kalliimpaa on öljy mitä laajempi viskositeettialue. Ja kuitenkin suomalaisissa autoissa on ne lohkolämmittimet, niin mitä sitä tarpeettomasta maksaa.Last edited by Driver22; 26-10-2007, 22:43.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
Kyllä niitä 0w-öljyjä on ollut ainakin 96 vuodesta asti Suomessa myynnissä, kehitys kehittyy mutta itse olen ollut 2004 tekemässä mittausta Mobil 1 0w-öljylle, joka leikkaantui samalla tavoin kuin 2001 vuonna. Ei ne muovikikkareet siellä öljyn seassa vaan kauaa kestä leikkaantumattomana. Öljy on kalliimpaa mitä laajempi viskositeettialue, mutta se on toinen asia onko se silti yhtään parempaa.Originally posted by Driver22 View PostAivan totta varmasti, tosin mainitsemasi testi on vuodelta 01, jolloin käsittääkseni markkinoille alkoi tulla ensimmäisiä 0w öljyjä, 5w tuli jo vähän aikaisemmin? Uskoisin että tuote kehittely on kuitenkin mennyt jo tuostakin aika lailla eteenpäin.
Ja kuten sanoin sitä kalliimpaa on öljy mitä laajempi viskositeettialue. Ja kuitenkin suomalaisissa autoissa on ne lohkolämmittimet, niin mitä sitä tarpeettomasta maksaa.
Viime vuodeltahan on myös testi, jossa halpis 5w50-öljy hävisi kaikissa ominaisuuksissa laadukkaille 5w40-öljyille jo uutena. Laadukas 5w50-öljy taas uutena pesi kuumissa olosuhteissa 5w40-öljyt, mutta edelleen hetken käytön jälkeen hävisi 5w40-öljyille suuremmasta hinnastaan huolimatta.
Comment
-
No 5W-öljyillä on jähmepite vähintään n. -45 astetta, että käytännössä alhaisempaa kylmäviskositeettia ei Suomessa tarvitaBMW 325 Cabrio -86
Comment
Comment