Originally posted by SledgeHammer82
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Risto113 View Postmulle laittoivat m52-koneeseen shell helix ultra 0w40 laakkosella.
onko tuo nyt sitten liian litkua mun koneeseen?
auto on 528 -96, eli ei ole TU-koneella.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNäin. Eikä tarvitse edes maksaa 50-60€ pelkästä plasebovaikutuksesta....
Mielenkiinnosta kysyn, et mitkä öljyt sulla ja missä koneissa?Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNäin. Eikä tarvitse edes maksaa 50-60€ pelkästä plasebovaikutuksesta....
Comment
-
-
Updatea... tapaus E39 528i '98 eli M52B28. Castrolin suosituksilla mennään, ja koska en 0W liruihin ole perustanut niin 5W tuli vaatimukseksi.
Siispä:
Castrol TXT Softec 5W-40, ompa tällä jopa BMW Longlife 98 -suositus, tosin ei ole niin hinnalla pilattua että ei voisi vaihtaa esim. 10tkm kohdalla.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostMiten tuon keston tuosta testistä huomasi?
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostMiten tuon keston tuosta testistä huomasi?
Comment
-
-
Originally posted by Risto113 View Postmulle laittoivat m52-koneeseen shell helix ultra 0w40 laakkosella.
onko tuo nyt sitten liian litkua mun koneeseen?
auto on 528 -96, eli ei ole TU-koneella.
Jos esim. ajaisit aina jossain +30 lämpötilassa vuoden ympäri, autoosi kävisi hyvin vaikka SAE 30 -yksiasteöljy. Mutta kun vaikkapa Suomessa lämpötilanvaihtelut öljynvaihtojen välillä voi olla +30 aina -40, niin siksi tarvitaan moniasteöljyjä. Tuossa SAE 0W-40 tarkoittaa W=Winter. Pieni kylmäpään viskositeetti ei siis koskaan haittaa, voihan olla se auto pitää joskus potkaista käyntiin vaikkapa -38 pakkasella ilman lämmitystä ja silloin voitelun pitää toimia.Last edited by Driver22; 26-10-2007, 19:37.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Driver22 View PostPieni kylmäpään viskositeetti ei siis koskaan haittaa, voihan olla se auto pitää joskus potkaista käyntiin vaikkapa -38 pakkasella ilman lämmitystä ja silloin voitelun pitää toimia.
Esim. Tekniikan Maailman 1/2001 testissä yksikään 0w40-luokan öljy ei käytettynä täyttänyt SAE 40 luokan vaatimusta 100 asteen lämpötilassa (SAE:n vaatima mittauslämpötila). Samassa testissä samojen valmistajien kaikki 0w30 öljyt taas täyttivät myös käytettynä väitetyt vaatimukset. Eli yhteenvetona kannattaisi aina valita mahdollisimman pieni väli kuuma- ja kylmäviskositeetille, jolloin perusöljy on voitu valita tähän väliin sopivaksi, eikä lisäaineistusta tarvita kilokaupalla sopivan viskositeetin saavuttamiseksi, jolloin ominaisuudet säilyvät myös ajossa.
Lämpimiin olosuhteisiin esim. M50-moottoriin BMW:kin suosittelee 15w40 tai jopa 20w50 öljyjä kun taas kylmiin olosuhteisiin esim. 5w30 öljyjä. Huomatkaa tässäkin kapeahko väli viskositeeteissa. Toki ympärivuotiseen käyttöön on hyväksytty myös 5w40 ja jopa 0w40 öljyjä, mutta sama perusperiaate pätee: paras hinta-laatusuhde saadaan mahdollisimman kapealla viskositeettialueella.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View Post...
Ja kuten sanoin sitä kalliimpaa on öljy mitä laajempi viskositeettialue. Ja kuitenkin suomalaisissa autoissa on ne lohkolämmittimet, niin mitä sitä tarpeettomasta maksaa.Last edited by Driver22; 26-10-2007, 22:43.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Driver22 View PostAivan totta varmasti, tosin mainitsemasi testi on vuodelta 01, jolloin käsittääkseni markkinoille alkoi tulla ensimmäisiä 0w öljyjä, 5w tuli jo vähän aikaisemmin? Uskoisin että tuote kehittely on kuitenkin mennyt jo tuostakin aika lailla eteenpäin.
Ja kuten sanoin sitä kalliimpaa on öljy mitä laajempi viskositeettialue. Ja kuitenkin suomalaisissa autoissa on ne lohkolämmittimet, niin mitä sitä tarpeettomasta maksaa.
Viime vuodeltahan on myös testi, jossa halpis 5w50-öljy hävisi kaikissa ominaisuuksissa laadukkaille 5w40-öljyille jo uutena. Laadukas 5w50-öljy taas uutena pesi kuumissa olosuhteissa 5w40-öljyt, mutta edelleen hetken käytön jälkeen hävisi 5w40-öljyille suuremmasta hinnastaan huolimatta.
Comment
-
Comment