Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Viime vuoden TM:n testin mukaan ei ainakaan leikkautuvuudessa pärjää Venäläisöljy. TB:n öljyt olivat kaikista huonoimmat leikkautuvuus-kokeessa.
    Eli on käytetty ohutta perusöljyä ja kun annetaan kunnolla happea lisäaineet leikkaantuu ja kuumaviskositeetti laskee -> voitelukalvo ohenee -> maksimikuormalla kuluminen nopeutuu ja ääriolosuhteissa saattaa jopa voitelu pettää.

    Kylmäkäynnistyksessä tosin hyvää öljyä näytti olevan...
    Pärjäskö liidelin 15W40 ölppä (n.10e / 5L), sitä meinaa M40 moottori rakastaa!
    ...

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by reddewil View Post
      Pärjäskö liidelin 15W40 ölppä (n.10e / 5L), sitä meinaa M40 moottori rakastaa!
      Näin. Eikä tarvitse edes maksaa 50-60€ pelkästä plasebovaikutuksesta....

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        Originally posted by Risto113 View Post
        mulle laittoivat m52-koneeseen shell helix ultra 0w40 laakkosella.
        onko tuo nyt sitten liian litkua mun koneeseen?
        auto on 528 -96, eli ei ole TU-koneella.
        tästä tietoa tai mielipiteitä, laittoivatko merkkihuollossa oikeeta kamaa koneeseen? eikös tuohon vanhempaan m52-pataan pitäisi olla ei-LL öljy, eikä edes 0w40?!?

        Comment

        • Carbonfiber
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 5226
          • Hki 43

          Originally posted by Hemi View Post
          Näin. Eikä tarvitse edes maksaa 50-60€ pelkästä plasebovaikutuksesta....
          Plaseboa ja plaseboa, mutta esim. ite huomasin eron moottorin käynnissä TB:n Diamondin ja Castrolin Magnatecin välillä.

          Mielenkiinnosta kysyn, et mitkä öljyt sulla ja missä koneissa?
          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
          Z3 Roadster 2.8 '98
          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

          Comment

          • Bemu500
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2005
            • 2992
            • INvaLA

            Originally posted by Hemi View Post
            Näin. Eikä tarvitse edes maksaa 50-60€ pelkästä plasebovaikutuksesta....
            No on niissä silti aika isoja eroja noissa öljyissä. Ei oo ku vajaa vuosi ku oli TM:ssä testissä öljyt ja siinä kyl huomas et halpis öljymerkit käyttää halvempia(lyhytkestoisempia) lisäaineita öljyssä.
            -Official member of BTCF-Sauna team-


            e91 325i -06

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              Updatea... tapaus E39 528i '98 eli M52B28. Castrolin suosituksilla mennään, ja koska en 0W liruihin ole perustanut niin 5W tuli vaatimukseksi.

              Siispä:
              Castrol TXT Softec 5W-40, ompa tällä jopa BMW Longlife 98 -suositus, tosin ei ole niin hinnalla pilattua että ei voisi vaihtaa esim. 10tkm kohdalla.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                Originally posted by Bemu500 View Post
                No on niissä silti aika isoja eroja noissa öljyissä. Ei oo ku vajaa vuosi ku oli TM:ssä testissä öljyt ja siinä kyl huomas et halpis öljymerkit käyttää halvempia(lyhytkestoisempia) lisäaineita öljyssä.
                Miten tuon keston tuosta testistä huomasi?

                Comment

                • Bemu500
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 2992
                  • INvaLA

                  Originally posted by Vanquish View Post
                  Miten tuon keston tuosta testistä huomasi?
                  No vanhetessaan öljyn ominaisuudet huononi radikaalisti. Pitäs kaivaa jostaki se lehti ja vaikka skannata tänne.
                  -Official member of BTCF-Sauna team-


                  e91 325i -06

                  Comment

                  • Bemu500
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 2992
                    • INvaLA

                    Originally posted by Vanquish View Post
                    Miten tuon keston tuosta testistä huomasi?
                    No vanhetessaan vai olikos se lämmetessään tjsp öljyn ominaisuudet huononi radikaalisti. Pitäs kaivaa jostaki se lehti ja vaikka skannata tänne.
                    -Official member of BTCF-Sauna team-


                    e91 325i -06

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2093
                      • *

                      Originally posted by Risto113 View Post
                      mulle laittoivat m52-koneeseen shell helix ultra 0w40 laakkosella.
                      onko tuo nyt sitten liian litkua mun koneeseen?
                      auto on 528 -96, eli ei ole TU-koneella.
                      Oikaistaanpa pari harha käsitystä. Ei se mitään litkua ole, kylmänpään viskositeetti on vain erittäin matala (eli öjyn juoksevuus säilyy myös erittäin kylmässä). SAE 0W-40 Moniasteöljy sisältää kaikki viskositeetti arvot väliltä 0 -> 40 (Eli siis 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 ja 40) Toisin sanoen öljy käy erittäin kylmiin ja suht lämpimiin olosuhteisiin. Sitä kalliimpi öljy mitä laajempi tuo viskositeetti alue. Nykyäänhän ei enää vaihdeta erikseen talvi- ja kesäöljyjä kun nuo litkut on sen verran jo kehittyneitä.

                      Jos esim. ajaisit aina jossain +30 lämpötilassa vuoden ympäri, autoosi kävisi hyvin vaikka SAE 30 -yksiasteöljy. Mutta kun vaikkapa Suomessa lämpötilanvaihtelut öljynvaihtojen välillä voi olla +30 aina -40, niin siksi tarvitaan moniasteöljyjä. Tuossa SAE 0W-40 tarkoittaa W=Winter. Pieni kylmäpään viskositeetti ei siis koskaan haittaa, voihan olla se auto pitää joskus potkaista käyntiin vaikkapa -38 pakkasella ilman lämmitystä ja silloin voitelun pitää toimia.
                      Last edited by Driver22; 26-10-2007, 19:37.
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        Originally posted by Driver22 View Post
                        Pieni kylmäpään viskositeetti ei siis koskaan haittaa, voihan olla se auto pitää joskus potkaista käyntiin vaikkapa -38 pakkasella ilman lämmitystä ja silloin voitelun pitää toimia.
                        Teoriassa näin, mutta käytännössä laaja viskositeettialue kuten esim. 0w40 tai 5w50 vaatii todella paljon lisäaineita, joilla viskositeettialueen rajat saadaan täytettyä uudella öljyllä. Valitettavasti monessa testissä on näytetty, että lisäaineilla "keinotekoisesti" parannettu kuuman pään viskositeetti ei enää toteudu käytetyillä öljyillä lisäaineiden leikkaannuttua. Eli siis perusöljy on litkua, jota lisäaineilla yritetään saada toimimaan myös kuumassa päässä.

                        Esim. Tekniikan Maailman 1/2001 testissä yksikään 0w40-luokan öljy ei käytettynä täyttänyt SAE 40 luokan vaatimusta 100 asteen lämpötilassa (SAE:n vaatima mittauslämpötila). Samassa testissä samojen valmistajien kaikki 0w30 öljyt taas täyttivät myös käytettynä väitetyt vaatimukset. Eli yhteenvetona kannattaisi aina valita mahdollisimman pieni väli kuuma- ja kylmäviskositeetille, jolloin perusöljy on voitu valita tähän väliin sopivaksi, eikä lisäaineistusta tarvita kilokaupalla sopivan viskositeetin saavuttamiseksi, jolloin ominaisuudet säilyvät myös ajossa.

                        Lämpimiin olosuhteisiin esim. M50-moottoriin BMW:kin suosittelee 15w40 tai jopa 20w50 öljyjä kun taas kylmiin olosuhteisiin esim. 5w30 öljyjä. Huomatkaa tässäkin kapeahko väli viskositeeteissa. Toki ympärivuotiseen käyttöön on hyväksytty myös 5w40 ja jopa 0w40 öljyjä, mutta sama perusperiaate pätee: paras hinta-laatusuhde saadaan mahdollisimman kapealla viskositeettialueella.

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2093
                          • *

                          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                          ...
                          Aivan totta varmasti, tosin mainitsemasi testi on vuodelta 01, jolloin käsittääkseni markkinoille alkoi tulla ensimmäisiä 0w öljyjä, 5w tuli jo vähän aikaisemmin? Uskoisin että tuote kehittely on kuitenkin mennyt jo tuostakin aika lailla eteenpäin.

                          Ja kuten sanoin sitä kalliimpaa on öljy mitä laajempi viskositeettialue. Ja kuitenkin suomalaisissa autoissa on ne lohkolämmittimet, niin mitä sitä tarpeettomasta maksaa.
                          Last edited by Driver22; 26-10-2007, 22:43.
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            Originally posted by Driver22 View Post
                            Aivan totta varmasti, tosin mainitsemasi testi on vuodelta 01, jolloin käsittääkseni markkinoille alkoi tulla ensimmäisiä 0w öljyjä, 5w tuli jo vähän aikaisemmin? Uskoisin että tuote kehittely on kuitenkin mennyt jo tuostakin aika lailla eteenpäin.

                            Ja kuten sanoin sitä kalliimpaa on öljy mitä laajempi viskositeettialue. Ja kuitenkin suomalaisissa autoissa on ne lohkolämmittimet, niin mitä sitä tarpeettomasta maksaa.
                            Kyllä niitä 0w-öljyjä on ollut ainakin 96 vuodesta asti Suomessa myynnissä, kehitys kehittyy mutta itse olen ollut 2004 tekemässä mittausta Mobil 1 0w-öljylle, joka leikkaantui samalla tavoin kuin 2001 vuonna. Ei ne muovikikkareet siellä öljyn seassa vaan kauaa kestä leikkaantumattomana. Öljy on kalliimpaa mitä laajempi viskositeettialue, mutta se on toinen asia onko se silti yhtään parempaa.

                            Viime vuodeltahan on myös testi, jossa halpis 5w50-öljy hävisi kaikissa ominaisuuksissa laadukkaille 5w40-öljyille jo uutena. Laadukas 5w50-öljy taas uutena pesi kuumissa olosuhteissa 5w40-öljyt, mutta edelleen hetken käytön jälkeen hävisi 5w40-öljyille suuremmasta hinnastaan huolimatta.

                            Comment

                            • ttw
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1016
                              • Vantaa

                              Neste City Pro 5W-40 LongLifet on koneessa.

                              Jep, vähän liian "hyvät", mutta turha sitä säästellä.
                              728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                              Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                              MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                              Comment

                              • BMDoubleJuu
                                Newbiemmer
                                • Sep 2007
                                • 7
                                • Vantaa

                                No 5W-öljyillä on jähmepite vähintään n. -45 astetta, että käytännössä alhaisempaa kylmäviskositeettia ei Suomessa tarvita
                                BMW 325 Cabrio -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎