Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomaatti 325
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 207
    • Heinola

    jaksanut koko ketjua lukea mutta sen mitä luin niin yksi asia pisti silmään. Mikä ihmeen moottoriöljyn laadun mittari se on kuluttaako moottori jotain öljyä vai ei? Tuntuu vaan olevan monella perusteluna. Eikös laadun mitta ole sen voitelukyky? Ominaisuuksina vähäinen öljyn kulutus ja voitelukyky ei taida kävellä käsi kädessä.
    Sellaista konettahan ei tietääkseni olekaan joka ei tippaakaan öljyä kuluta.
    325 A Coupe -93

    Comment

    • BemariVompatti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 440
      • VT 6

      Originally posted by tomaatti 325
      jaksanut koko ketjua lukea mutta sen mitä luin niin yksi asia pisti silmään. Mikä ihmeen moottoriöljyn laadun mittari se on kuluttaako moottori jotain öljyä vai ei? Tuntuu vaan olevan monella perusteluna. Eikös laadun mitta ole sen voitelukyky? Ominaisuuksina vähäinen öljyn kulutus ja voitelukyky ei taida kävellä käsi kädessä.
      Sellaista konettahan ei tietääkseni olekaan joka ei tippaakaan öljyä kuluta.
      Juu ja ei. Jos kone syö holona öljyä niin sehän toisin sanoen tarkoittaa sitä että öljy palaa pois eikä jää pinnoille voitelemaan, mikä ei ole hyvä juttu. Täyssynteettinen voi voidella kuin turisti miliisiä, mutta se ei auta jos se ei pysy siellä missä pitäisi. Johtuuko tämä sitten vuodoista, holosta moottorista vai sopimattomasta öljystä pitäisi olla selvitettävissä. Helmet menee sioilla hukkaan, ja eipä ne possut niillä eläiskään.

      Ja eihän ihmiset mitään laatua ole hehkuttaneet(vaikka se epäsuorasti selvilla käykin), jokainen on kertonut mikä öljy pysyy sisällä ja saa koneen käymään hyvin?

      Nythän on muuten niin että Mobil lopetti Superin(sanoi mies tiskin takaa), tilalle taitaa tulla tai olla jo tullut Super S(tässäkin ketjussa mainittu kirjainporno jyllää). Lappeenrannasta en enää viime vaihtoon Mobilia löytänyt joten ostin Valvolinen MaxLifet, 10W-30 http://www.valvoline.com/pages/produ....asp?product=7, ja hyvät on olleet. Käynti on tasaista, valo sammuu heti startissa ja ei kulu mihinkään, nyt on 2500 km ajettu. Rahtusen tiukempi on startatessa kuin Super, ei tarvitse sahailla yhtään. Väri on vaihtunut mutta viskositeetti ei.

      Onkos muuten kukaan havainnut eroja öljynsuodattimissa? Itse aina otan mitä hyllyssä on, ja on toimineet kaikki hyvin.

      Comment

      • kmr
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 175
        • Turku / Kotka

        Vaihdoin merkkiä Mobil RF 5w-50:stä Motulin 15w-50:n. Harmi vaan kun vaihdoin putkiston samalla ni ei tiedä kuinka paljon se vaikuttaa, mut öljyn lämmöt tippu n.120 asteesta 90-100 asteeseen, tyhjäkäynnillä paineet nousi puoli kiloa ja kulutus pieneni hiukan. Eikä tuo öljy paljoa kalliimpi ole.
        F11 530Xd M-sport
        ex. E92 325d -07
        ex. E30 320tic -87

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by BemariVompatti
          Juu ja ei. Jos kone syö holona öljyä niin sehän toisin sanoen tarkoittaa sitä että öljy palaa pois eikä jää pinnoille voitelemaan, mikä ei ole hyvä juttu. Täyssynteettinen voi voidella kuin turisti miliisiä, mutta se ei auta jos se ei pysy siellä missä pitäisi. Johtuuko tämä sitten vuodoista, holosta moottorista vai sopimattomasta öljystä pitäisi olla selvitettävissä.
          Mutta jos onkin niin että se kertoo siitä että öljy ei tunkeudu eikä pysy sylinteriseinämillä jos sitä ei kulu? Kunnossa oleva moottori ei kuitenkaan kuluta minkään merkkistä öljyä?
          Eli jos öljyä ei jää sohlon koneen sylinteriseinämille, ei sitä ehkä ole mm.kylmäkäynistyksissä juuri muuallakaan? Vai?

          Comment

          • Rudenorth
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 2415
            • Iisalmi

            Just vaihdettiin Hondaan Teboilin Goldit, halvat öljyt ja ajavat asiansa täysin.
            MB W204 C320 CDI
            Kawasaki Ninja ZX-7R

            Comment

            • BemariVompatti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 440
              • VT 6

              Originally posted by Hemi
              Mutta jos onkin niin että se kertoo siitä että öljy ei tunkeudu eikä pysy sylinteriseinämillä jos sitä ei kulu? Kunnossa oleva moottori ei kuitenkaan kuluta minkään merkkistä öljyä?
              Eli jos öljyä ei jää sohlon koneen sylinteriseinämille, ei sitä ehkä ole mm.kylmäkäynistyksissä juuri muuallakaan? Vai?
              Melkein kaikkihan pitäis öljypohjaan valua ajon lopuksi. Omassa koneessa on kannen alle kurkattu ja kyllä ainakin omat tunkeutuu sinne minne pitää, eipä ole kiinni leikannut tai kuumentunut kummasti. Tiukoissa ja hyvin käyvissä moottoreissa öljyä ei pitäisi kulua tiettyä rajaa alemmas vaihtojen välillä, mutta kuluneissa tai viallisissa moottoreissa sitä saattaa päästä vuotamaan palotilaan, jolloin pientä kulutusta esiintyy. En osaa vielä sanoa korjaantuiko omasta öljylaadun vaihdolla. Liian jäykkä tavara taas haittaa koneen käyntiä kylmänä, kulutuksesta en tiedä varmaa sanoa. Kyllä sen tietää jos on erilaisia sekoituksia kokeillut.

              Omat nyrkkisäännöt:

              Hyvä öljy: pysyy moottorissa ja säiliössä, käynnistys on helppoa kylmänä, moottori käy tasaisesti, vaivattomasti ja hiljaa lämpimänä. Viskositeetti ei muutu vaihtojen välillä, väri tasainen ja kylläinen. Ilmanputsarin kotelossa ei ole runsaasti öljyä(lohkon huohotusletku menee koteloon nääs).
              Laiha öljy: kuluu moottorista ja säiliöstä, käynnistyksessä joutuu sahaamaan ja liputtamaan, moottori käy ylänuotilla ja turhankin pirteästi. Viskositeetti ei muutu jos laatuöljy. Ilmanputsarin kotelossa tasaisesti öljyä. Pakoputkesta sinertävää savua jos palaa riittävästi kerralla.
              Jäykkä öljy: kuluu tai ei sou not, käynnistykset tukkoisia ja joutuu painamaan kaasua, moottori käy työläästi. Viskositeetti ei muutu jos laatuöljy. Ilmanputsarin kotelossa vuolaasti öljyä putken suun luona. Pakokaasu saattaa sinertää ja olla nokimustaa.

              Voihan toki olla jotta liian jäykkä tavara ei pääse kaikkiin rakoihin, mutta kyllä yleensä kaikki kiertävät moottorissa kuin moottorissa, viimeistään lämpimänä. Ratkaisevaa onkin käyttää paitsi tarpeeksi voitelevaa tavaraa myös sopivan jäykkää, jotta saadaan sekä voitelu että pysyvyys. Terveessä moottorissa on molemmat ominaisuudet itsessään, tai sitten on erikoinen moottori.

              Comment

              • kani
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 699
                • Espoo

                320d:ssä: Mobil rf 0w40
                Type-R:ssä Motul 300v power 5w50
                E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                Comment

                • TrafficWB
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 185
                  • Vantaa

                  Olis hemmetin kiva kuulla käyttääkö joku jotain halpaöljyä hyvällä menestyksellä kun tuossa tavallisessa 5w-40 luokituksen öljyissä on todella halpoja öljyjä joissa tuo BMW:n longlife merkintäkin näkyy purkin kyljessä. Esim. Motox, jota saa 21e 5l ja vielä sopivasti 4,90e 1 litran kannu. Semmosella täyttelis sopivasti 6.5 litran ostotarpeen kutoskoneelle. Varmaan on vieläkäkin reippaasti halvempiakin 5w-40 ja BMW:n luokitukset täyttäviä öljyjä.

                  Kun on näitä vain Castrol magnatecciä tai vain Castrol edgeä tai vain Mobil 1:stä heppuja. Ja sitten on taas näitä "kunhan on täys-synteettistä, niin ei mitään välii mitä sinne laittaa" jehupettereitä kans

                  Jos ei sillä ole väliä niin voihan sitä ostaa edullisempaakin..
                  MYYTYE36 325i -93

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    Originally posted by TrafficWB
                    Olis hemmetin kiva kuulla käyttääkö joku jotain halpaöljyä hyvällä menestyksellä kun tuossa tavallisessa 5w-40 luokituksen öljyissä on todella halpoja öljyjä joissa tuo BMW:n longlife merkintäkin näkyy purkin kyljessä. Esim. Motox, jota saa 21e 5l ja vielä sopivasti 4,90e 1 litran kannu. Semmosella täyttelis sopivasti 6.5 litran ostotarpeen kutoskoneelle. Varmaan on vieläkäkin reippaasti halvempiakin 5w-40 ja BMW:n luokitukset täyttäviä öljyjä...
                    Tarjoustalossa sattui silmään Eurol-merkkistä ölppää, 5W-50, BMW Longlife 98 -luokituksella, muistaakseni 17,90 / 4 litraa. Litran pulloissa samaa öljyä oli myös 5W-40 viskositeetilla, joka hieman ihmetytti.
                    Vois tuollaista heittää koneeseen seuraavaksi... tai tuota Motoxia...
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Motoxia Carinassa ja hyvin voitelee. Tais olla 20w-50.

                      Bemareissa 15w-40 turbodiesel öljyä, vaikka bensa koneita onkin.

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        Mä olen sitä Motoxia käyttänyt jo kolme öljynvaihtoa. Tulee ölpänvaihto edulliseksi kun menee 6 litraa=27€+5€(suodatin)=33€ ja itse tekee. Varsinkin talvelle tuo on suositeltavaa, on tosi ohutta kylmänä. Toivottavasti kuumana ei liian ohutta...
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • blc
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2006
                          • 127

                          Äsken kaatu Esson 15W-40:stä koneeseen.

                          Comment

                          • JTMD
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 834
                            • Helsinki

                            Öljyistä

                            Koneeseen:
                            Castrol GTX Magnatec 5W-40

                            Looda:
                            Castrol Transmax Z

                            Perä:
                            Castrol SAF-X0 75W-90

                            Onko viisasta työntää koneeseen täyssynteettistä öljyä öljynvaihdossa jos aikaisemmat öljyt on ollu jotain aivan muuta?
                            Tulisko jotain ongelmia öljynkulutuksessa? ehkä tiivisteissä?

                            Mitä mieltä muuten ihmiset on Redlinen öljyistä? Parani edellisessä autossani vaihteiston tunto aivan maagisella tavalla.
                            Last edited by JTMD; 13-08-2006, 20:32.
                            -10 e93 325i
                            -04 e46 320i
                            -92 e31 850i 6speed
                            -92 e30 325 cab
                            -93 e36 M3
                            -91 e36 325

                            Comment

                            • samtheMan
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 4759
                              • Tikkaslovakia

                              Castrol TWS 10w-60 edelleen.
                              Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                              PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                              Comment

                              • Keimo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2032
                                • Kekkoslovakia

                                Nyt on Gulf GLV, BMW LongLife -01, Acea -luokitus A5/B5, taisi olla 19 euroa 4l. Auto 525d -01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎