Originally posted by mabo
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
BMW 530iA Touring -05
-
-
Lukkoperäänkään ei tarvitse ostaa öljyä merkkikorjaamolta. Ainakin Varaosamaailma myy ja tyyppihän on Mobil VS500. Hinta muistaakseni samaa luokkaa kuin VS600:lla. Käytännössä peräöljyn vaihtovälillä ei ole mitään väliä paljonko öljy maksaa. Pääasia, että toimii. Kilometrejä kohti kustannukset olemattomat. Saattaa olla, että muiltakin valmistajilta löytyy yhtä hyviä öljyjä, mutta itse en ainakaan lukkoperällisen öljyissä käytä muuta kuin tätä BMW:n suosittelemaa. Onpahan ainakin testattua öljyä. Manuaali laatikkoon omasta mielestä sopii mitkä tahansa täyssynteettiset AUTOMAATTI öljyt. Muuta ei kannata käyttää jos haluaa, että toimii myös talvella hyvin.
Huonona puolella paukkupakkasilla vaihteisto on kylmänä ajoon lähtiessä jäykempi, mutta kun ajaa sen sata metriä 1:llä niin vaihteisto toimii taas erinomaisesti, mutta siis automaattiöljyillä alkoi toimimaan pakkasella nopeammin.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Lukkoperäänkään ei tarvitse ostaa öljyä merkkikorjaamolta. Ainakin Varaosamaailma myy ja tyyppihän on Mobil VS500. Hinta muistaakseni samaa luokkaa kuin VS600:lla. Käytännössä peräöljyn vaihtovälillä ei ole mitään väliä paljonko öljy maksaa. Pääasia, että toimii. Kilometrejä kohti kustannukset olemattomat. Saattaa olla, että muiltakin valmistajilta löytyy yhtä hyviä öljyjä, mutta itse en ainakaan lukkoperällisen öljyissä käytä muuta kuin tätä BMW:n suosittelemaa. Onpahan ainakin testattua öljyä. Manuaali laatikkoon omasta mielestä sopii mitkä tahansa täyssynteettiset AUTOMAATTI öljyt. Muuta ei kannata käyttää jos haluaa, että toimii myös talvella hyvin.
Huonona puolella paukkupakkasilla vaihteisto on kylmänä ajoon lähtiessä jäykempi, mutta kun ajaa sen sata metriä 1:llä niin vaihteisto toimii taas erinomaisesti, mutta siis automaattiöljyillä alkoi toimimaan pakkasella nopeammin.
edit:
Tämä on Autodatasta
Riippuu ilmeisesti jostain värimerkeistä...tai jotain :?: :?: :roll:Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Comment
-
-
Mutta eikös tehdas ole just suositellu automaattioljyjä noihin manuaaleihinkin... muistaakseni ainakin joka paikassa lukee näin...
edit:
Tämä on Autodatasta
Riippuu ilmeisesti jostain värimerkeistä...tai jotain :?: :?: :roll:
"
Manual transmission* . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Gear oil, viscosity SAE 80 to API-GL4, or single-grade mineral-based
engine oil, viscosity SAE 20, 30 or 40 to API-SG
Automatic transmission . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dexron ll type ATF
"
Lainaus Haynesin korjausoppaasta.
Ja tosiaan minulla ainakin vaihteiston (Getrag) toiminta parani huomattavasti (kovimpia pakkasia lukuunottamatta) vaihtamalla pois automaattiöljyt.
Comment
-
-
Originally posted by jani73Masinol, vaihdelaatikosta pitäisi löytyä tuollainen tarra, joka kertoo, mitä öljyä vaihteistoon kuuluu.Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Comment
-
-
No niin nyt kävin ostamassa 2 purkkia Castrolin GTX magnatec 5w40 öljyä, eiköhän tuolla talven yli pärjää.
Mainospuhe purkin kyljessä on ainakin hyvä:
"Uusi GTX magnatec on öljy, joka tarttuu moottorin voideltaviin pintoihin magneetin lailla suojaten näin moottoria heti sitä käynnisttettäessä. Tavanomaiset öljyt eivät toimi täysitehoisesti heti käynnistyksen jälkeen vaan ne saattavat vaatia siihen jopa 10 minuutin lämpenemisajan. Uusi GTX magnatec on erinlainen. Sen ainutlaatuinen koostumus sisältää molekyyleja jotka tarttuvat metalliin. Tällöin se on moottorin voideltavissa kohteissa valmiina suojaamassa niitä heti käynnistettäessä."
Pitäis huomenna vaihtaa... :roll:
Comment
-
-
Originally posted by TuomasTeeMiksei saa? Onko liian löysää kylmäkäynnistyksessä ja siinä tapauksessa haitaksi koneelle? Voiko olla myös muille koneille haitaksi, vai mihin tuo juttu perustuu?
Comment
-
-
Originally posted by TuomasTeeMiksei saa? Onko liian löysää kylmäkäynnistyksessä ja siinä tapauksessa haitaksi koneelle? Voiko olla myös muille koneille haitaksi, vai mihin tuo juttu perustuu?
Mobilin vastaus: F1 käytetään samaa öljyä!
Minä: Taitaa olla F1 moottorin valmistustoleranssit vähän toista luokkaa kun sarjavalmisteisen henkilöauton...
M-koneet kiertää paljon, kova rasitus mm KK-laakereille. Kalvon on kestettävä suurempaa rasitusta kun keskivertokoneessa jne.
S38 koneessa jääräpäinen asiakas ei uskonut ja työnsi 0W-30 öljyä. Seurauksena voimakasta öljysavutusta. Tulee mehuna ulos.
Jokaisen oma valinta. Itse käytän vain Castrol TWS 10W-60 tai Shell Helix Ultra Racing 10W-60. Shellin öljy on tosin puhdas kilpaöljy eli korroosionsuojaominaisuudet eivät ole "normaaliöljyn" luokkaa. Ei saa pitää koneessa 3-4kk pidempään.
Perään ja vaihteistoon Castrolin kilpaöljyjä, tyyppejä en muista enään. Jarruneste on SRF Racing. Kaikki kisaöljyt vaativat tiuhaa vaihtoväliä korroosionsuojan puutteen johdosta ellei erikseen ole toisin mainittu.
Esim SRF max 6kk. Mitäpä niillä kilpaöljyillä normaaliautoissa normaaliajossa tekisi. Vaan jos ei ole normaaliauto ja antaa sille piiskaa niin tuskin kannattaa öljyissä säästää.
Käyttöautossa ajelen Liqui Moly 10W-60 rasvalla vuoden ympäri. Edullisin 10W-60 jonka tiedän (5L ovh 39€, nto 30€). En asu Siperiassa joten en tarvitse 0W -öljyä.
Comment
-
-
Synt s
Mobil 1 RF 5W/50 ei ole BMW Longlife suositusta, Synt S:llä oli ostin siis sitä.
Myyjä vaan sanoi että Rally Formula surffaa 25 vuotta sitten hankkimallaan maineella, ei enää lähellekkään paras markkinoilla.
Myyjä kehui mulla Teboil Diamondia, siinä oli kyllä luokitukset, MB, VW, BMW Longlife, Porsche ym..G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Comment