m50 pätkii ajollaan. *uusi vika* suutin ei aukea..

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anza(kla)
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 969
    • kokkola

    #1

    m50 pätkii ajollaan. *uusi vika* suutin ei aukea..

    tiedä'n hirveästi tekstiä,mutta koittakaa jaksaa lukea.

    joo,eli cäbissä on semmoinen vika että nykii ajettaessa tasakaasulla. niin kylmällä kuin kuumallakin moottorilla. tosin lämpimällä tuo nykiminen on huomattavasti pienempää.

    vikakoodit luettu.

    vikoina oli bensatankin huohotusventtiili sekä lambda arvot pysyivät paikoillaan. eli lambda oli yksinkertaisesti ihan paskana eikä mitannut ollenkaan.
    koodin lukujen jälkeen välittömästi vaihdettu uusi bosch:in alkuperäinen lambda ja irroitettu akusta plus kaapeli,jotta lambda "oppii" heti uudet/omat arvot. samalla vaihdoin tulpat uusiin.

    osien vaihdon jälkeen vika-koodina oli enään tuo tankin huohotus-venttiili. mikä virka tällä aparaatilla on.? ja onkohan sillä edes enään mitään virkaa koska autona on tekniikan vaihto e30 cäbi 2.5 moniventtiili koneella.
    eli siis onko tuo tankin huohtus ihan turha kapistus koska moottori on e30:ssä.?
    mitään eroa ei ollut käyntiin kun laitoin venttiiliin liittimen kiinni. ainut vaan että sillä sai tuo vika koodin pois ja sen jälkeen ei tullut mitään vikakoodeja autosta. tosin tuntuu että vedättäessä puutuisi hieman normaalia enempi kun tuon liittimen laittoi paikoilleen.
    myös imuvuodot tarkistettu "starti-pilot:illa" ja niitä ei löytynyt.

    kevään aikana kattilaan tehty kansi remontti. täyskaasukiihdytyksessä pöläyttää sinistä sekä paikoillaan tyhjää käydessä tupsuttelee sinistä. paikallinen "moottori-guru" sanoi että tuosta M50 koneessa saa lyötyä liian helposti venttiili-varren suojakumit liian syvälle sekä myöskin hieman kieroon. joten pöläytys johtunee hyvinkin suurella todennäköisyydellä tästä.
    uudet suojakumet vaihdetaan heti kun vaan aikaa siihen löytyy.

    eikös tuolta aika hyvin näe jos imusarjan irroittaa että falskaako imuventtiilien suojakumet.? pakoventtiileijä ei tuossa pääse näkemään oikeastaan edes peilin kanssa joten pako-nokka täytyy ottaa irti.

    tietysti tämä öljyn palotilaan pääsy voi johtaa tuohon nykimiseen myöskin.

    mikäs se separaattori on mistä monet puhuvat.? ja missä tämä sijaitsee.?

    M60 koneessahan se oli tuolla imusarjan takana/alla. mutta onko sillä separaattorissa sama virka tässä m50 koneessa kuin m60.?

    sehän voi olla kun saa tuon öljyn pääsyn tuonne palotilaan loppumaan,että tuo nykiminen lakkaa.
    mutta katsotaan nyt jos jollakin olisi hyviä vinkkejä mikä muu vika se voisi olla,oisin todella kiitollinen näistä tiedoista.

    täytyisi saada auto timmiin partyille,joten siksi pitää hieman kysellä onko porukalla ollut samaa vikaa M50 koneessa.?

    *nyt uusi vika* katsokaa post #15
    Last edited by anza(kla); 07-07-2009, 10:30.
  • Luntti
    2Wheel Driver
    • Jul 2003
    • 5021
    • Yka

    #2
    Ns. tulpanhatut voi kipinöidä kanteen.

    Itse en löytänyt toissapäivänä imuvuotoa starttipilotilla. Vaan sillä, että laitoin painetta imusarjaan. Silloin kuului tuhina selvästi.
    Tosin seiskasta kyse, mutta saahan tuohonkin laitettua painetta.

    Comment

    • Masahi
      Bimmer Rookie
      • Mar 2008
      • 46
      • Siilinjärvi

      #3
      Separaattori

      Eipä taida olla M50 koneessa separaattoria.. ainakaan itselläni ei ole.

      Comment

      • anza(kla)
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 969
        • kokkola

        #4
        Originally posted by Luntti View Post
        Ns. tulpanhatut voi kipinöidä kanteen.

        Itse en löytänyt toissapäivänä imuvuotoa starttipilotilla. Vaan sillä, että laitoin painetta imusarjaan. Silloin kuului tuhina selvästi.
        Tosin seiskasta kyse, mutta saahan tuohonkin laitettua painetta.
        no ilmankos noista tulpanhatuista 2 oli hieman halki/rispaantunut helmasta. täytyypä koittaa uusia ne hatut. vois koittaa itekkin tuota imusarjan paineistusta jos sillä voisi paikantaa sen vuodon sitten.

        Comment

        • armageddon
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 443
          • Kokkola

          #5
          Originally posted by anza(kla) View Post
          no ilmankos noista tulpanhatuista 2 oli hieman halki/rispaantunut helmasta. täytyypä koittaa uusia ne hatut. vois koittaa itekkin tuota imusarjan paineistusta jos sillä voisi paikantaa sen vuodon sitten.
          mulla on anza taas niitä "kokeilu"vara-osia... soitappa jos tarvit jotain nii katotaan
          ei ne tehot vaan se kuski...

          Comment

          • Luntti
            2Wheel Driver
            • Jul 2003
            • 5021
            • Yka

            #6
            Originally posted by anza(kla) View Post
            no ilmankos noista tulpanhatuista 2 oli hieman halki/rispaantunut helmasta. täytyypä koittaa uusia ne hatut. vois koittaa itekkin tuota imusarjan paineistusta jos sillä voisi paikantaa sen vuodon sitten.
            Niissä ei kärsi olla mitään jälkiä. Eräs e39 "nypytti" kun yhdessä hatussa oli pieni jälki.
            Jos raaskit niin tilaa kaikki uudet.

            Comment

            • anza(kla)
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 969
              • kokkola

              #7
              Originally posted by Luntti View Post
              Niissä ei kärsi olla mitään jälkiä. Eräs e39 "nypytti" kun yhdessä hatussa oli pieni jälki.
              Jos raaskit niin tilaa kaikki uudet.

              no eipä nuo hatut näyttäny olevan ku 14.5 dollaria/kpl realoem:ässä,joten ei ole pahan hintaiset.

              muutenkin tuossa venakopassa on huonot kierteet millä puolat tulevat kiinni,joten samalla kun taas käyttää puolat irti,niin vois koittaa nykästä jotku helicoil-kierteet sinne. saapahan nekin sitten kunnolla kiinni. kyllä ne on tukevasti nyttenkin,mutta ei kuitenkaan niin hyvin mitä tehtaalta lähtiessään.

              Joni: mä soittelen huomenna,jos vaan töiltäni kerkeen,niin tuun hakee varaosat lainaan,niin saa koittaa että muuttuuko tuo miten. on tosiaan kohtuu pitkä päivä taas kerran töissä. pitäs saaja mahtuu 26 tuntia vuorokauteen,mutta mun mielestä se on aikalailla mahdottomuus.:think

              Comment

              • anza(kla)
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 969
                • kokkola

                #8
                no niin eli nyt on hieman edenny tämäkin homma.

                on tosiaan ollu todella kiirus töissä ja nyt on tämä v-loppu "vapaata" joten se pyhitetään bmw:lle.

                no tuo pölytys oli aika lailla ilmeistä kun otin imusarjan pois ja katsoin venttiilin varsia. jokainen venttiilin lautanen aivan ui öljyssä. heti että kun venttiili oli kiinni,sitä öljyä saattoi olla jopa millin kerros venttiilin päällä.

                no niin ei muutaku venttiili koppa pois ja ajoitus kohalleen,kepit pois eestä,nokka pukit ja sit tosiaa alettiin jousia painella irti ja kas, joku AMMATTILAINEN on naputellut kanteen millin suuremmat suojakumet.:think

                vois sanoa että erittäin ammattitaitoinen paja on nuo suojakumet asentanut keväällä.

                ja vois sanoa että pajan ammattitaidon puutteen olen huomannu purkuvaiheessakin valitettavan monesta kohtaa.

                no ei muutaku kaikki kumet vaihtoon ja ja tänään auto nippuun. tuli eilen pakerrettua tämän kanssa 11.5 tuntia ja ei vaan jaksanut enempää joten tänään jatkuu.

                tänää pitäis hakea armageddonilta noita puolia lainaan koska niissä on ehjät tulpan hatut.

                auto on käynyt hieman raskaasti tyhjää taikka sillee hieman pätkyttäen ja luultavasti siihenkin löyty syy. triggeripyörässä yksi hammas lintassa. tiedä sitten että onko pyörä tipahtanut vai mitä sille on käynyt,mutta siihen pitää hitsata pikku "hefti" ja hioo se vaikka jollain dremelillä kunnolla.

                mutta eiköhän me pojat kuule tällä pääse kalajoelle.

                ens viikolla tarvii hakee uudet takarenkaat ja hieman tuota maalia ja sitten pitää maalata takahiekkapelti sekä helmat ja tuo tech helma keulaan.

                Comment

                • anza(kla)
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 969
                  • kokkola

                  #9
                  Ja voi vitun vittu.

                  auto pätkii aina vaan. :think

                  kertokaas nyt hyvät ihmiset missä vika vois olla.?

                  uutta/vaihdettua osaa tähän mennessä:

                  -bosch:in lambda
                  -uudet tulpan "hatut"
                  -pari uutta puolaa ja loput mitattu ja todettu hyviksi
                  -kampi-akselan ja nokan-asento tunnistimet mitattu ja mittauksien mukaan nämä on täysin kunnossa.
                  -uusi bensa-pumppu
                  -Re-manufactered ilmamassa-mittari
                  -uudet tulpat
                  -suuttimet pesty

                  eli periaattees sytkä tai bensa puolella on enää läpi käymättä ruisku-boxi.

                  vikakoodit luettu jo varmaan 20 kertaa ja nyt viimeksi oli ainoastaan koodi että akun kenkä irti (tosin tämä ei ollut enää päällä,mutta muistiin oli jäänyt)

                  sanokaasnyt joku missä se vika vois olla.? eli siis tasa-kaasulla ajettaessa pätkii. ja tuntuu muutenkin hieman "puutuneelta" vedättäessä.
                  kerran tehnyt nyt viime aikoina sitä että auto "puutuu" miltei täysin ja kiekka-mittari painuu nollille,mutta kun hieman nostaa tai painaa kaasua kiekka-mittari herää eloon taas ja vetoja on,mutta aina vaan tuntuu "puutuneelta" siihen mitä tuo pitäs vetää.

                  tosiaan anturit mitattu ja todettu toimiviksi.

                  huomenna koitan päästä tuohon yhdelle pajalle ja jos päästäis oskillosskoopilla käsiks nokan ja kammen-anturi tietoihin.

                  alkaa pikku hiljaa panokset loppumaan.
                  jotta ois oikeesti ihan hyvä jo jos vika selviäis,ettei tulis paljoo enää "turhia" osia ostettua.

                  tiedän että tuo kiekka-mittarin pätkiminen voi mitä suuremmalla todennäköisyydellä johtua kampi-akselin asento tunnistimesta,mutta kun se on mitattu,eikä se anna vika-koodia. mutta toivottavasti huomenna saa ajan tuonne pajalle niin saa pojat tutkia anturin elämää.

                  eli voiko tästä nyt kuitenki tulkita että tuo mittaus sekä vikakoodittomuus ei välttämättä kuitenkaan tarkoita että kammen-asento tunnistin oisi ehjä.?

                  alkaa pikku hiljaa hampaitakin naurattaan tää homma.

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Ei se kammen tunnistin välttämättä aina anna vikakoodia.
                    Voiko tuossa m50 koneessa se triggeripyörä muuttaa asentoa niin että sen "luettavuus" heikkenee :think
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • anza(kla)
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 969
                      • kokkola

                      #11
                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Ei se kammen tunnistin välttämättä aina anna vikakoodia.
                      Voiko tuossa m50 koneessa se triggeripyörä muuttaa asentoa niin että sen "luettavuus" heikkenee :think
                      niin oon myös paljon lukenu täältä että ei läheskään aina anna vika-koodia tuosta anturista.

                      vasta viikon päähän torstaiksi oisi saanut ajan tuonne oskillosskooppiin. ja kuulemma maksaa about 100€ se mittaus. joten varmaan paras vaan siihen hintaa hakee uus anturi marmori-tiskiltä. ompahan sekin sitte uus.

                      mutta voi vittu että helvetti repee jos se ei saatana ala pelaan sillä ku huomenna haen sen anturin. pakko kai se on taas yks satku lyyä tuohon vitun mato-laatikkoon.:think

                      just loppuu harrastaminen ja lähtee kaikki vitun vessat ja avotakat myyntiin.

                      Comment

                      • anza(kla)
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 969
                        • kokkola

                        #12
                        wuhuu

                        nyt on uusi kampi-akselan asento tunnistin kiinni ja ensimmäiset pikku koe-ajot suoritettu. ja voi pojat että nyt käy auto siististi. ja vetääkin jo ihan hyvin.

                        ei mitään oireilua kun ajoin sillä n.15km testilenkin juuri.
                        vielä pitää kuitenkin mitata kaikki muutkin anturit ja tarvittaessa vaihtaa nekin vielä.
                        nyt taas hieman ispiraatio kasvoi tätä autoa kohtaan.

                        kävin lenkin heittämässä ja oli hymy kyllä ihan korvissa kun pääsi kepittelemään kunnolla ilman mitään ongelmaa.

                        eli näillä näkymin vika oli sitten tuossa kampi-akselin asento tunnistimessa.
                        ei antanut vika koodeja ja mittauksien mukaankin ihan ehjä,mutta silti kärsineen näköinen. oskillosskoopillahan tuo oisi viimeistään selvinnyt,mutta siihenkin oisi viikko mennyt ennenkuin oisi siihen päässyt. ja se skooppaaminen oisi maksanut tuon anturin verran joten otin riskin ja uusin anturin ja jätin tuon skooppin väliin.

                        eihän tätä kohta enään malta myydäkkään.

                        toivottavasti tuota vikaa ei enään ilmene kun kylillä hieman kauemmin ajelee,vaan että se vika oli juuri tuossa asento-tunnistimessa.

                        tästä on hyvä jatkaa lämpimiä kelejä kohti,katto auki fiilistellen.

                        jatkan tähän topic:iin vielä jos vikaa ilmenee.

                        Comment

                        • mtv67
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2008
                          • 364
                          • Kokkola

                          #13
                          Originally posted by anza(kla) View Post
                          wuhuu

                          nyt on uusi kampi-akselan asento tunnistin kiinni ja ensimmäiset pikku koe-ajot suoritettu. ja voi pojat että nyt käy auto siististi. ja vetääkin jo ihan hyvin.

                          ei mitään oireilua kun ajoin sillä n.15km testilenkin juuri.
                          vielä pitää kuitenkin mitata kaikki muutkin anturit ja tarvittaessa vaihtaa nekin vielä.
                          nyt taas hieman ispiraatio kasvoi tätä autoa kohtaan.

                          kävin lenkin heittämässä ja oli hymy kyllä ihan korvissa kun pääsi kepittelemään kunnolla ilman mitään ongelmaa.

                          eli näillä näkymin vika oli sitten tuossa kampi-akselin asento tunnistimessa.
                          ei antanut vika koodeja ja mittauksien mukaankin ihan ehjä,mutta silti kärsineen näköinen. oskillosskoopillahan tuo oisi viimeistään selvinnyt,mutta siihenkin oisi viikko mennyt ennenkuin oisi siihen päässyt. ja se skooppaaminen oisi maksanut tuon anturin verran joten otin riskin ja uusin anturin ja jätin tuon skooppin väliin.

                          eihän tätä kohta enään malta myydäkkään.

                          toivottavasti tuota vikaa ei enään ilmene kun kylillä hieman kauemmin ajelee,vaan että se vika oli juuri tuossa asento-tunnistimessa.

                          tästä on hyvä jatkaa lämpimiä kelejä kohti,katto auki fiilistellen.

                          jatkan tähän topic:iin vielä jos vikaa ilmenee.
                          Piä vain se katto alhaalla,sillä loppukesä sataa vettä.
                          e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
                          e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

                          Comment

                          • marrom
                            Newbiemmer
                            • Jul 2009
                            • 15
                            • Finland

                            #14
                            Mitäs sellainen kampiakselin asennontunnistin makso? Oliko isoki homma vaihtaa? Itellä ollu tuota "puutumista" myös havaittavissa tietyllä kierros alueella välillä. Vaihdoin venakopan tiivisteen kun oli päässyt niin huonoon kuntoon että 5 tulppaa oli hukkunu öljyyn. Puutuminen väheni mutta ei poistunu täysin, niin ajattelin että vois olla samaa vikaa.:think Itellä myös m50 mylly tuolla pellin alla

                            Comment

                            • anza(kla)
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 969
                              • kokkola

                              #15
                              Originally posted by marrom View Post
                              Mitäs sellainen kampiakselin asennontunnistin makso? Oliko isoki homma vaihtaa? Itellä ollu tuota "puutumista" myös havaittavissa tietyllä kierros alueella välillä. Vaihdoin venakopan tiivisteen kun oli päässyt niin huonoon kuntoon että 5 tulppaa oli hukkunu öljyyn. Puutuminen väheni mutta ei poistunu täysin, niin ajattelin että vois olla samaa vikaa.:think Itellä myös m50 mylly tuolla pellin alla
                              oisko tuo ollu jotain huntin luokkaa.

                              no eipä siinä. vikahan tavallaan poistui.
                              auto kävi todella hienosti.
                              mutta hetken seistessään joutui sahaamaan kauan käyntiin joten ajattelin että päästää bensanpaineen takas tankkiin ja ei muutakuin paineensäädin vaihtoon ja sen jälkeen auto ei olekkaa enään käynnistynyt.
                              lauantai aamuna ajoin työpaikalle että vaihdanpas sen säätimen ja sillä tiellä ollaan vieläkin.

                              bensaa tulee tukille asti ja kipinä (hyvä) tulee joka puolan nokkaan,mutta suuttimet ei aukea.
                              miksi ei,siinäpäs vasta probleema.?
                              toista boksiakin kokeilin ei mitään vaikutusta.
                              ja siitä mistä johtosarjan saa kahteen osaan irroitin myös päät toisistaan ja kontakti-spraytä sekaan ja annoin haihtua ja liitin takaisin kiinni. ei vieläkään suuttimet aukea.

                              kertokaas nyt että onko vielä joku paikka missä vika voisi olla muutakuin tuossa hirveässä johtosarjassa joku johto poikki tai vastaavaa. sieltähän vikaa ei koskaan löydä. ja korostan sitä että ajoin auton työpaikalle missä irroitin suuttimien johtosarjan/kotelon suuttimista ja suutin tukin irroitin ja vaihdoin tukin päähän b.paineen säätimen ja sen jälkeen ei ole suuttimet auennut.

                              ja olen omasta mielestäni tarkistanut jokaisen paikan että liittimet ja johtosarjan maadoitus on kiinni.

                              ja kyllä,olen tarkistanut suuttimien liittimet jotta ovat varmasti kiinni suuttimissa.

                              tämän vitun ongelman kanssa on painittu nyt jo niin kauan että just vaihtuu m30 pellin alle.

                              ja kun tuo search ei saatana voi toimia vaan tulee aina blanco sivu.
                              Last edited by anza(kla); 07-07-2009, 10:30.

                              Comment

                              Working...
                              X