Hukkaportin ohjaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10522
    • Saaressa

    #16
    Originally posted by mapa View Post
    Lesjöforsilla kaarinassa laaja valikoima kaikenlaisia vietereitä. Aika hakemiseksi kyllä menee, että löytää oikean. Mikset laita toisenlaista ohjausta portille:think? Sais helpommin tuon halutun paineen...
    Meinaat vissiin ruuvia?
    Olis ne hyvä saada tolla jousella ees vähän sinne päin ja loput sitten hoitaa ruuvilla.. :think
    Last edited by duuk; 14-10-2010, 23:04.

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • mapa
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 518
      • Turku

      #17
      Originally posted by duuk View Post
      Meinaat vissiin ruuvia?
      Olis ne hyvä saada tolla jousella ees vähän sinne päin ja loput sitten hoitaa ruuvilla.. :think
      Ei tartte jousella hakea, riittää se mikä siellä on paikallaan. Ns. 0.7 jousi paikallaan, hyvin tulee se 2.3bar. Enemmänkin tulee tarvittaessa. Turhaa hommaa tuo jousilla leikkiminen.
      Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
      Tig hitsausta, myös alumiini

      Comment

      • duuk
        Moderator
        • Dec 2006
        • 10522
        • Saaressa

        #18
        Originally posted by mapa View Post
        Ei tartte jousella hakea, riittää se mikä siellä on paikallaan. Ns. 0.7 jousi paikallaan, hyvin tulee se 2.3bar. Enemmänkin tulee tarvittaessa. Turhaa hommaa tuo jousilla leikkiminen.
        Ookoo.. Kävitkö sen oman bleedin hakemassa hiflexsistä vai mistä? :think

        duke's garage:
        Suzuki R50
        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
        S38 S54 S62

        instagram: _duuk

        Comment

        • mapa
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 518
          • Turku

          #19
          Originally posted by duuk View Post
          Ookoo.. Kävitkö sen oman bleedin hakemassa hiflexsistä vai mistä? :think
          Ei se ole bleedaamista. Bleedaaminen tarkoittaa ohipuhallusta, siinä on kyllä yleensä hakemista. Ei saa sekoittaa asioita. Olisko ollut juuri tuo Hiflex, mistä tuli haettua. Skaala säätimessä on 0-4bar, pitäis riittää sinnekkin. Tulen kyllä jelppimään, jos tarvetta.
          Last edited by mapa; 14-10-2010, 22:58.
          Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
          Tig hitsausta, myös alumiini

          Comment

          • duuk
            Moderator
            • Dec 2006
            • 10522
            • Saaressa

            #20
            Originally posted by mapa View Post
            Ei se ole bleedaamista. Bleedaaminen tarkoittaa ohipuhallusta, siinä on kyllä yleensä hakemista. Ei saa sekoittaa asioita. Olisko ollut juuri tuo Hiflex, mistä tuli haettua. Skaala säätimessä on 0-4bar, pitäis riittää sinnekkin. Tulen kyllä jelppimään, jos tarvetta.
            Hahaa sitä ollaan tarkkana siel. Joo hiffaan mitä meinaat ku sillon pökkikselle laitettiin se. Että eiköhän se onnistu.. Mulla ei vaan ole siellä hatun puolella mitään järkevää liitintä et pitää sellanenki hommata samalla.
            Kai se 4bar just riittää kiinanturbolle
            Pitää kattella sitte ku saan kotteron pyörilleen taas..

            duke's garage:
            Suzuki R50
            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
            S38 S54 S62

            instagram: _duuk

            Comment

            • Mystinen
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1206
              • Kehä3

              #21
              Ota portti pöydälle, letkua, T-haara ja painemittari. Sit vaan annat ilmaa ja katot missä paineessa alkaa lautanen avautumaan ja millä paineella täysin auki. Näkee onko lähemmäs kilon vai puolen kilon jousi..
              Mulla on kilon jousia, mut en tiiä käykö tuohon.

              Vaparien virittäminen on säälittävää
              350hp/480Nm@0,666bar
              xxxhp/670Nm@1,6bar
              - Mystinen.Fi -
              -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

              Comment

              • duuk
                Moderator
                • Dec 2006
                • 10522
                • Saaressa

                #22
                Tilasin jo kilon jousen. Katotaan tuleeko tarvetta.

                duke's garage:
                Suzuki R50
                E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                S38 S54 S62

                instagram: _duuk

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Nostellaan vahnaa säiettä. Pitäis vähä muutosta tehä hukkaportin ohjaukseen, enkä haluais sähköistä ecun ohjaamaa säädintä alkaa soveltamaan tohon VEMS:iin. Pitäis softa päivittää, ja sen ny tietää miten käy ku VEMS:in softaa uusii.

                  Nyt on siis hukkaportin ohjaus toteutettu pelkällä alapuolisella ohjauksella jota säädetään Turbosmartin mekaanisella säätimellä. Ahdot hiipuu yläkierroksia kohden ja oletan et portti alkaa rakoilemaan pakopaineen johdosta.

                  Saisko ton nyt pysymään kiinni tavoitteeseen asti niin, et laittaa vielä jatkuvan paineen portin yläosaan ja säätää sit alaosan painetta ihan normaalisti? Eli siis pakopaine ja säädettävä alapaine joutuu ylittämään jousipaineen ja jatkuvan yläpaineen.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11227
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Nostellaan vahnaa säiettä. Pitäis vähä muutosta tehä hukkaportin ohjaukseen, enkä haluais sähköistä ecun ohjaamaa säädintä alkaa soveltamaan tohon VEMS:iin. Pitäis softa päivittää, ja sen ny tietää miten käy ku VEMS:in softaa uusii.

                    Nyt on siis hukkaportin ohjaus toteutettu pelkällä alapuolisella ohjauksella jota säädetään Turbosmartin mekaanisella säätimellä. Ahdot hiipuu yläkierroksia kohden ja oletan et portti alkaa rakoilemaan pakopaineen johdosta.

                    Saisko ton nyt pysymään kiinni tavoitteeseen asti niin, et laittaa vielä jatkuvan paineen portin yläosaan ja säätää sit alaosan painetta ihan normaalisti? Eli siis pakopaine ja säädettävä alapaine joutuu ylittämään jousipaineen ja jatkuvan yläpaineen.
                    Saat sen tehtyä vain 4-tie ahtopaine solenoidilla. Normaali 3-tie solenoidilla saat vain säädettyä joko perus jousipaineesta ylöspäin tai alaspäin. Normaalisti säädetään jousipaineesta alaspäin, kuten sullakin oletettavasti on ja jousipaine on sitten maksimi ahtopaine. Toisinpäin voi tehdä että nykyinen ahtopaine ois minimipaine ja siitä ylöspäin säädetään solenoidilla. Mutta tuo ei ole oikeen järkevä tapa toimia, koska todennä silloin joutuu monesti käyttään niin löysää jousta saadakseen minimi ahtopaineen järkeväksi että se alkaa itsekseen raotteleen hukkaporttia pakopaineesta.

                    4-tie venttiilillä voi sitten ohjata ahtopaineita kalvon ylä ja alapuolelle miten haluaa ja voit säätää sillä ahtoja perus jousipaineesta ylös ja alaspäin. Miinuksena, että aito 4-tie mac esim. on suht arvokas ja olen todennut että tommonen 4-tie venttiili on aika paljon herkempi ahtopaineen ohjauksen säädöille kuin 3-tie.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Saat sen tehtyä vain 4-tie ahtopaine solenoidilla. Normaali 3-tie solenoidilla saat vain säädettyä joko perus jousipaineesta ylöspäin tai alaspäin. Normaalisti säädetään jousipaineesta alaspäin, kuten sullakin oletettavasti on ja jousipaine on sitten maksimi ahtopaine. Toisinpäin voi tehdä että nykyinen ahtopaine ois minimipaine ja siitä ylöspäin säädetään solenoidilla. Mutta tuo ei ole oikeen järkevä tapa toimia, koska todennä silloin joutuu monesti käyttään niin löysää jousta saadakseen minimi ahtopaineen järkeväksi että se alkaa itsekseen raotteleen hukkaporttia pakopaineesta.

                      4-tie venttiilillä voi sitten ohjata ahtopaineita kalvon ylä ja alapuolelle miten haluaa ja voit säätää sillä ahtoja perus jousipaineesta ylös ja alaspäin. Miinuksena, että aito 4-tie mac esim. on suht arvokas ja olen todennut että tommonen 4-tie venttiili on aika paljon herkempi ahtopaineen ohjauksen säädöille kuin 3-tie.
                      No juu, mulla on toises harrastees 4-tie MAC Maxxecun ohjaamana ja sillä tosiaan saa viivasuoran ahtopaineen punarajalle saakka. Olisin tähän vaan halunnu ihan mekaanisen säätösysteemin. Nytkin on menty vaan pelkällä mekaanisella Boost-Tee:llä. Jotta saisin sähköisen solenoidin ohjauksen VEMS:ltä, niin joutuisin päivittään firmwaren ja se on sit ihan tuurista kii kuin sekaisin toi purkki on sen jälkeen. Ajattelin vaan, et olisko olemassa joku mekaaninen rane ghetto sovellus jolla onnistuis pitää portti kiinni kunnes käsky käy?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11227
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        No juu, mulla on toises harrastees 4-tie MAC Maxxecun ohjaamana ja sillä tosiaan saa viivasuoran ahtopaineen punarajalle saakka. Olisin tähän vaan halunnu ihan mekaanisen säätösysteemin. Nytkin on menty vaan pelkällä mekaanisella Boost-Tee:llä. Jotta saisin sähköisen solenoidin ohjauksen VEMS:ltä, niin joutuisin päivittään firmwaren ja se on sit ihan tuurista kii kuin sekaisin toi purkki on sen jälkeen. Ajattelin vaan, et olisko olemassa joku mekaaninen rane ghetto sovellus jolla onnistuis pitää portti kiinni kunnes käsky käy?
                        Jäykempi jousi hukkikseen.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Vex
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 168
                          • Kokkola / Lohtaja

                          #27
                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Nostellaan vahnaa säiettä. Pitäis vähä muutosta tehä hukkaportin ohjaukseen, enkä haluais sähköistä ecun ohjaamaa säädintä alkaa soveltamaan tohon VEMS:iin. Pitäis softa päivittää, ja sen ny tietää miten käy ku VEMS:in softaa uusii.

                          Nyt on siis hukkaportin ohjaus toteutettu pelkällä alapuolisella ohjauksella jota säädetään Turbosmartin mekaanisella säätimellä. Ahdot hiipuu yläkierroksia kohden ja oletan et portti alkaa rakoilemaan pakopaineen johdosta.

                          Saisko ton nyt pysymään kiinni tavoitteeseen asti niin, et laittaa vielä jatkuvan paineen portin yläosaan ja säätää sit alaosan painetta ihan normaalisti? Eli siis pakopaine ja säädettävä alapaine joutuu ylittämään jousipaineen ja jatkuvan yläpaineen.
                          Saat sen toimimaan juurikin noin.
                          Itellä oli kyseinen ohjaus omassa ja hienosti sai toimimaan aina 2 kiloon asti.
                          Yläpuolelle täyspaine ja alapuolelle kuularuuvin kautta.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11227
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Vex View Post
                            Saat sen toimimaan juurikin noin.
                            Itellä oli kyseinen ohjaus omassa ja hienosti sai toimimaan aina 2 kiloon asti.
                            Yläpuolelle täyspaine ja alapuolelle kuularuuvin kautta.
                            Jep toimii kyllä. Mutta jos tuolla setupilla haluaa ajaa esim. min 0,5 bar paineilla, niin se jousi pitää olla niin löysä että tahtoo raotella hukkaporttia auki ennenkuin pääsee kunnolla ahdoille ja ahtopaine alkaa painamaan porttia kiinni -> herää hitaasti. Jos isompi minimipaine on ok, niin silloin voi käyttää jo jäykempää jousta, mikä todennäköisesti ei raottele ennenkuin ahtopaineet nousee.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Ok, pitää kokeilla tota. Ei haittaa vaikka on isompi minimipaine. En ny muista mikä jousisetuppi oli tos Tialis, aika jämäkkä kuitenki, pitää kurkata mitkä värit on tuolla hyllys vielä.

                              Toki itellä varmaan alkaa pakopaneetkin olemaan kohtuullisen kovat, pitäis ne mitata. Maks ahdot nyt 2bar ja laskee tasaisesti noin 1,2 baariin punarajalla. Maks teho tuli 1,6 barilla @6350rpm.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Eipä tuota setuppia jossa yläpuolelle tulee täys paine ja alapuolelle säädettävä tunnu saavan pelittämään omassa setupissa sitten millään. Tosi kevyen jousen laitoin porttiin, mut silti piikkaa välittömästi kolmosvaihteella yli. Kakkosella sentään sai pysymään jossain 2,3 baarissa Eikö sitten kuitenkaan oo tarpeeksi pakopainetta..?

                                Mietin vielä tota kytkentää, et kun hukkiksen kalvon kummallekin puolelle ohjataan vaikka täys paine niin nehän kumoaa toisensa, eli vastaa tilannetta jossa ei ole ohjausta ollenkaan, eli ollaan jousipaineen varassa jonka pakopaine pitää kumota. Mut jos laittais pienen kuristimen yläletkuun, silloin myös alapaineella sais apua ohjaukseen. :think

                                Tosin sain nyt kyllä pelittämään ton sähköisen ohjauksen ja olis yks 3-porttinen n75 solenoidi tos hyllys. Mut katotaan ny miten ton sais pelaamaan... Ehkä tähänki pitää vaan se 4-porttinen laittaa...
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X