Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulpat M60B40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    Tulpat M60B40

    Kysymys 1) Tuli vaihdettua tänään tulpat autoon, ja sen jälkeen ilmeni ongelmia. Vanhat tulpat oli jotkut Bosch:in nelikärkiset platina tulpat, uudet tulpat ovat tuplakärkiset NGK BKR6EK. Ongelma on se, että täyskaasu kiihdytyksessä vetää ykkösellä hyvin, ja kakkoselle vaihdettaessa vähän aikaa hyvin mutta kierrosrekisterin yläpäässä auto nuutuu täysin ja kiihtyvyys on samanlaista kuin nostaisi kaasun puoliksi pois. Kolmoselle vaihdettaessa vetää taas hyvin koska kierrokset laskevat vaihdossa.

    Eli tulpat eivät tunnu lämmetessään toimivan yläkierroksilla.

    Pitäisikö noiden olla pätevät tulpat vai pitäisikö vaihtaa samanlaiset kuin oli aikaisemminkin? Mistä tuo puutuminen johtuisi? Lämpöarvoltaan ihmeen lämmin tuo NGK (6)? Uskaltaako noilla NGK:lla edes ajaa ettei tulisi damagea?

    Kysymys 2) Onko tuo Castrol SMX oikea vaihteistoöljy manuaalivaihteiseen E34 540i ´94:seen kun paikallinen huolto suositteli sitä? Merkkikorjaamo taas sanoi että vaihdelaatikon kyljestä pitää tarrasta katsoa joku koodi joka syötetään heidän koneelle joka taas kertoo mikä on tämä salainen öljy jota autossani tulisi käyttää.
    Last edited by BMW; 17-07-2009, 21:39.
    P
    R
    N
    D
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    1. BKR6EK on ok ja ehkä jopa parasta tuolle koneelle. 4 kärkisilläkin saattaa toimia tai sitten ei ollenkaan riippuen puolien valmistajasta /tyypistä. Vakiotulppa on siis kaksikärkinen, ensiasennuksena Bosch F7LDCR (ei siis FR...), tuo NGK on vastaava. Lieneekö nyt kuitenkin puolat käyttöikänsä loppupuolella ja eivät jaksa antaa tarpeeksi kipinää, tosin useimmiten nämä ongelmat ilmenevät juurikin noilla nelikärkisillä.

    2. öljyn tyyppi pitää katsoa vaihteistossa olevasta lätkästä, punainen jossa lukee ATF tarkoittaa dexron tyyppistä ATF öljyä, Vihreä BMW/ Esson LT koodilla tarkoittaa ns. Lifetime ATF öljyjä ja taisi vielä muitakin vaihtoehtoja olla. Mitään salaisuutta tässä öljyn tyypin selvittelyssä ei ole, haulla löytänee lisää asiaaan liittyviä topikkeja.

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3822
      • California

      #3
      Originally posted by WSE1 View Post
      1. BKR6EK on ok ja ehkä jopa parasta tuolle koneelle. 4 kärkisilläkin saattaa toimia tai sitten ei ollenkaan riippuen puolien valmistajasta /tyypistä. Vakiotulppa on siis kaksikärkinen, ensiasennuksena Bosch F7LDCR (ei siis FR...), tuo NGK on vastaava. Lieneekö nyt kuitenkin puolat käyttöikänsä loppupuolella ja eivät jaksa antaa tarpeeksi kipinää, tosin useimmiten nämä ongelmat ilmenevät juurikin noilla nelikärkisillä.

      2. öljyn tyyppi pitää katsoa vaihteistossa olevasta lätkästä, punainen jossa lukee ATF tarkoittaa dexron tyyppistä ATF öljyä, Vihreä BMW/ Esson LT koodilla tarkoittaa ns. Lifetime ATF öljyjä ja taisi vielä muitakin vaihtoehtoja olla. Mitään salaisuutta tässä öljyn tyypin selvittelyssä ei ole, haulla löytänee lisää asiaaan liittyviä topikkeja.
      Vanhat tulpat oli Boch fgr-7-dqp platina tulpat. Tuo ongelma alkoi juurikin sen jälkeen kun tulpat vaihdettiin, ja olen siitä täysin varma.

      Siksi mietinkin että olisiko ongelman syynä tulpat, tulpan johtojen kiinnittyminen tulppaan tai sitten se että tulppienvaihdon yhteydessä huomattiin ilmanputsarikotelolta lähtevän haitariputken olleen huonosti kiinni moottorin päästä ja täten naukkaillu ilmaa ohitse. Epäilin että ilmamassamittari olisi seonnut ja irroitin akunkin hetkeksi mutta ei vaikuttanut mitenkään tuohon huonoon vetämiseen.

      Vaikea uskoa puolien väsymiseen kun kuitenkin toimi nelikärkisillä TÄYSIN normaalisti.

      Venttiilinkopantiiviste oli vuotanut öljyä tulppien päälle ja kun vanhat tulpat irroitettiin niin öljyä pääsi hiukan sylinteriinkin ja melkoinen savu tuli ensi kilometreillä vaihdon jälkeen. Paperilla kuivailin tulpanjohtoja ja venttiilikopan kantta öljystä samalla kun tulppia vaihtelin.

      Menenkö nyt hakemaan 160€urolla noita á 20€ tulppia vai mitä teen.
      Last edited by BMW; 03-07-2009, 01:22.
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Jos siellä niin reilusti on ollut öljyä niin kunnon putsaus puolan johtimen sisäpuolelle erityisesti jollain kontakti/jarrucleanerilla taikka vastaavalla sekä kunnon kuivaus. Jos se öljy on ollut ennen tulpan ja puolan johtimen päällä niin nyt voi olla että päässyt irrotettaessa sisäpuolelle liittimeen myös, joten kunnon putsaus...
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by BMW View Post
          Vaikea uskoa puolien väsymiseen kun kuitenkin toimi nelikärkisillä TÄYSIN normaalisti.
          Ei muuten, mutta jos ovat vaikka sattuneet tipahtamaan lattialle tms. asennustyön tiimellyksessä. Yksikin vioittunut voi aiheuttaa kiusaa. Mutta tee nyt kuiten ensin kuten edellä neuvottiin. Ei sen niillä nelikärkisilllä nyt ainakaan yhtään paremmin pitäisi toimia, paitsi ehkä sitten jos joku on laittanut sinne S62B50 tms. moottoriin kuuluvat puolat?. Tietysti on mahdollista sekin että jokin näistä NGK:sta olisi susi. Jos ei lähde toimimaan mitenkään muuten niin sitten täytyy varata yksi tulppa ja mahdollisesti yksi puola ja siitä sitten vain kärsivällisesti sylinteristä toiseen vaihtaen kunnes vika on poissa. Näissä kun on hankalaa mennä mittaamaan puolan ja tulpan välistä onko siellä elämää...
          Last edited by WSE1; 03-07-2009, 01:41.

          Comment

          • BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3822
            • California

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Jos siellä niin reilusti on ollut öljyä niin kunnon putsaus puolan johtimen sisäpuolelle erityisesti jollain kontakti/jarrucleanerilla taikka vastaavalla sekä kunnon kuivaus. Jos se öljy on ollut ennen tulpan ja puolan johtimen päällä niin nyt voi olla että päässyt irrotettaessa sisäpuolelle liittimeen myös, joten kunnon putsaus...
            Tuota pitänee koittaa. Onko siinä puolassa joku muovinippa että sen saa ihan helposti irti? Täytyy motonetista kattoa jotain sopivaa ainetta. Jos on suositella jotain tiettyä niin kertokaa ihmeessä.

            Ei voi olla mistään kulumisesta johtuvaa vikaa kun ei oikutellu ennen vaihtoa.
            P
            R
            N
            D

            Comment

            • BMW
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 3822
              • California

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Quote:
              Originally Posted by BMW
              Vaikea uskoa puolien väsymiseen kun kuitenkin toimi nelikärkisillä TÄYSIN normaalisti.

              Ei muuten, mutta jos ovat vaikka sattuneet tipahtamaan lattialle tms. asennustyön tiimellyksessä. Yksikin vioittunut voi aiheuttaa kiusaa. Mutta tee nyt kuiten ensin kuten edellä neuvottiin. Ei sen niillä nelikärkisilllä nyt ainakaan yhtään paremmin pitäisi toimia, paitsi ehkä sitten jos joku on laittanut sinne S62B50 tms. moottoriin kuuluvat puolat?. Tietysti on mahdollista sekin että jokin näistä NGK:sta olisi susi. Jos ei lähde toimimaan mitenkään muuten niin sitten täytyy varata yksi tulppa ja mahdollisesti yksi puola ja siitä sitten vain kärsivällisesti sylinteristä toiseen vaihtaen kunnes vika on poissa. Näissä kun on hankalaa mennä mittaamaan puolan ja tulpan välistä onko siellä elämää...
              Puolat oli johdoissa koko ajan kiinni että eivät ole voineet tippua maahan asennuksen tiimellyksessä.

              Juu, pitänee putsailla tulpanjohtoja alkuun.

              Kiitti Supalle ja WSE1 vastauksista.
              Last edited by BMW; 03-07-2009, 01:49.
              P
              R
              N
              D

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                ...tai kokeile ajaa ilmamäärämittarin piuha irti, jos toimiikin paremmin niin johtuisi siitä

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3822
                  • California

                  #9
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  ...tai kokeile ajaa ilmamäärämittarin piuha irti, jos toimiikin paremmin niin johtuisi siitä
                  Tuotakin täytynee koitttaa.


                  Osaako joku sanoa millainen mallimerkintä on alkuperäisissä puolissa, jos vaikka tarkistais onko puolat oikeat?
                  Last edited by BMW; 03-07-2009, 01:49.
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    #10
                    Ja taas toimii! Puhdistin tulpanjohtimet CRC rasvanpoistoaineella ja kuivasin paperilla tulpat ja ympäriston.
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • jsa014
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1651
                      • Turun Pallivaha

                      #11
                      Omassa M60B40:ssä oli NGK tulpat, vaihdoin sinne Boschin F7LDCR ja käynti huononi. Tyhjäkäynti epätasaisempi ja muutenkin epätasaisempi käynti. Rauhottui ajan kanssa, tai sitten totuin. En jaksanut alkaa jumppaamaan uudestaan uusia NGK:ita sinne. Eli tuntuu kone tykkäävän samasta tulpasta joka siellä on ollutkin.

                      Meinas koira toissapäivänä illalla nostaa koipea LOF:n takarenkaaseen
                      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                      Comment

                      • BMW
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 3822
                        • California

                        #12
                        Originally posted by jsa014 View Post
                        Omassa M60B40:ssä oli NGK tulpat, vaihdoin sinne Boschin F7LDCR ja käynti huononi. Tyhjäkäynti epätasaisempi ja muutenkin epätasaisempi käynti. Rauhottui ajan kanssa, tai sitten totuin. En jaksanut alkaa jumppaamaan uudestaan uusia NGK:ita sinne. Eli tuntuu kone tykkäävän samasta tulpasta joka siellä on ollutkin.

                        Meinas koira toissapäivänä illalla nostaa koipea LOF:n takarenkaaseen
                        Pärsdynon mukaan nyt uusilla tulpilla tehoa saattoi tulla hitunen lisää kun edelliset tulpat taisivat jo olla hiukan väsyneet. Tai sitten ei. Mutta käynti on ainakin yhtä hyvä mitä edellisillä tulpilla.

                        Missä LOF ollu tällä kertaa?
                        P
                        R
                        N
                        D

                        Comment

                        • M40 Power
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 584
                          • Turun seutu

                          #13
                          OT: Onko toiminu jäähdytyksen puolesta hyvin pumpun vaihdon jälkeen?:think
                          EX: E30, E34, E36, E36 compact

                          Nyk. -99 320D

                          Comment

                          • BMW
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 3822
                            • California

                            #14
                            Originally posted by M40 Power View Post
                            OT: Onko toiminu jäähdytyksen puolesta hyvin pumpun vaihdon jälkeen?:think
                            On toiminu, ei oo varttimaililla tai muissakaan karkeloissa lämmöt noussu.

                            P
                            R
                            N
                            D

                            Comment

                            • jsa014
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1651
                              • Turun Pallivaha

                              #15
                              Originally posted by BMW View Post

                              Missä LOF ollu tällä kertaa?
                              Siinä se oli Apollon edessä kadunvarsiparkissa.
                              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎