Announcement

Collapse
No announcement yet.

automaattilaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete81
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 2056
    • .........

    #31
    elikkä laatikossa lukee zf-5hp18 mut laatikon tiedoilla ei löydy 328i vaan m3 sun muuta? tossa hyvää tietoa laatikoista www.zf-group.com

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #32
      Räjäytyskuva 5HP 18:een löytyy täältä
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Ändi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1292
        • Pori

        #33
        Mitäs öljyä pitäis lisätä laatikkoon ku tuntuu et on vähän vähissä.
        automaatteihin erikoistunu firma suositteli bemarin omaa joka maksaa 38egee litra, ja bemari hulto tarjosi perus mobil ATF 220... ???

        kumpaa laitetaan.

        auto on 325ia vm94 . ajettu 166tkm
        sigpic
        E46 2d 330 -02
        EX.
        E36 2d 328 -97
        e92 335d -07
        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
        Bmw 325 iA 2D -93
        Bmw 325 4d -92

        Comment

        • pete81
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 2056
          • .........

          #34
          Originally posted by Ändi
          Mitäs öljyä pitäis lisätä laatikkoon ku tuntuu et on vähän vähissä.
          automaatteihin erikoistunu firma suositteli bemarin omaa joka maksaa 38egee litra, ja bemari hulto tarjosi perus mobil ATF 220... ???

          kumpaa laitetaan.

          auto on 325ia vm94 . ajettu 166tkm
          laatikko on varmaan zf 5hp18? öljyn varaosanumero 83229407807 eli öljy on esson atf lt 71141. saa tampereella ainakin varaosamaailman kautta tilattu ja hinta muistaakseni oli 15e/litra

          Comment

          • pete81
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 2056
            • .........

            #35
            ja tuolta löytyy neljänneltä sivulta.

            Comment

            • Yöpöllö
              Newbiemmer
              • Oct 2020
              • 13
              • Ilmajoki

              #36
              Jotenkin ristiriitaista puhetta: öljyjä ei saisi vaihtaa, jottei lika lähde liikkeelle - no, mitä ja miten se lika on sinne kertynyt? Eihän se sinne kuulu.
              Ja eikö suodatin toimikaan, jos sitä likaa kertyy??

              Miksei puhuta lian kertymisen aiheuttamista häiriöistä mitään?:think


              Tottakai vaihto on mielekästä.
              E60 520I 2004 Autom.

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1680
                • vihti

                #37
                No jos on 200tkm rullattu samalla kuralla ni et itse kyllä olis innoissani ottamassa semmoista työn alle kun tosiaan se lika voi lähteä liikkeelle ja sotkea venttiilikoneiston yms. Joku 60-80tkm on hyvä öljy+suodatin vaihtoväli mille vaan automaatille
                E39 523i Turbo

                Comment

                • mikes75
                  Newbiemmer
                  • Aug 2020
                  • 23
                  • Kokkola

                  #38
                  Itse vaihdoin f10 170tkm ajettuun öljypohjan ja öljyt x2, sit ajoin 1000km välissä ja sama uudestaan, 20l meni öljyä. Totta tuo että jos ei vaihda kuin kerran niin ihan turhaa.. fusch titan 6008 20L alle 150 hinta pöntöllä.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    #39
                    Originally posted by Yöpöllö View Post
                    Jotenkin ristiriitaista puhetta: öljyjä ei saisi vaihtaa, jottei lika lähde liikkeelle - no, mitä ja miten se lika on sinne kertynyt? Eihän se sinne kuulu.
                    Ja eikö suodatin toimikaan, jos sitä likaa kertyy??

                    Miksei puhuta lian kertymisen aiheuttamista häiriöistä mitään?:think


                    Tottakai vaihto on mielekästä.
                    Mekaanisista osista irtoaa aina likaa. Etenkin erilaisista kitkalevyistä joita automaattilaatikossa on paljonkin.

                    Tarinat ovat ristiriitaisia koska niin ovat kokemuksetkin.

                    Automaattilaatikkoöljy on erittäin pesevä aine, sitä käytetään jopa osien puhdistamiseen. Pesevyys vähenee kun öljy ikääntyy, siksi uusi paljon tehokkaammin likaa irroittava öljy muodostaa tiettyjä riskejä.

                    Kaikki lika ei pysähdy suodattimeen, tai koskaan päädy sinne asti. Osa partikkeleista on suodattimen silmäkokoa pienempiä.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3725
                      • Finnland

                      #40
                      Eikö ne öljyt kannattais sitten vaihtaa että se paska lootassa vähenee, kun nykyisillä öljyillähän se on siellä kierrossa kokoajan ja täyttää vaan suodatinta ja magneettia

                      Jos ei kannata, terkkuja piheille ja toiset terkut Esson baariin.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        #41
                        Originally posted by Jarger View Post
                        Eikö ne öljyt kannattais sitten vaihtaa että se paska lootassa vähenee, kun nykyisillä öljyillähän se on siellä kierrossa kokoajan ja täyttää vaan suodatinta ja magneettia

                        Jos ei kannata, terkkuja piheille ja toiset terkut Esson baariin.

                        Sen takia sitä moni aristelee jos on ollu vaihtamatta vaikka 200tkm ja pelätään paskan irtoavan ja tukkivan paikkoja aiheuttaen laatikkovian.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • JiiVee92
                          BTCF Member
                          • Mar 2017
                          • 923
                          • Kouvola/Myllykoski

                          #42
                          Itse vaihtelin jokunen vuosi sitten tuohon sigun ex ee kolmeysiin liki 300tkm mittarilukemalla oletettavasti ekaa kertaa laatikkoöljyt eikä se siitä mihinkään hajonnut. Syy vaihtoon oli R tai D kytkettäessä ollut jopa lähemmäs 2 sekunnin miettiminen minkä jälkeen vaihde meni "tupaan" tuntuvasti. Vajetta ei ollut ja läträämisen jälkeen homma toimi niinkuin pitää, eli vaihde meni heti tupaan ilman mitään "potkaisua" ja muutenkin loota tuntui toimivan jouheammin, enkä nollannut mitään adaptioita.
                          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                          NYT: E61 530xd -08 käyttis
                          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #43
                            Tossa jaloissa pyörii yksi 600000 km ajettu E39 525tds:n automaattilaatikko, joka ei ole kenellekään kelvannut, niin pitäisköhän se palastella ja katsoa, että miten paljon sitä paskaa siellä oikein on ollut pyörimässä?


                            Comment

                            • jaskap
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 526
                              • Finland Rovaniemi

                              #44
                              Originally posted by Bullitt View Post
                              Tossa jaloissa pyörii yksi 600000 km ajettu E39 525tds:n automaattilaatikko, joka ei ole kenellekään kelvannut, niin pitäisköhän se palastella ja katsoa, että miten paljon sitä paskaa siellä oikein on ollut pyörimässä?
                              Mielenkiintoinen case.

                              Automaattilaatikon öljyt kannattaa vaihtaa säännöllisesti ja aina huuhtelumetodilla. Tulee paskat öljyn mukana laatikosta ja turbiinista ulos.
                              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                              e32 750 iA -88 DoubleSex.
                              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                              e32 735 1/18
                              e34 M5 1/18
                              e24 635 Csi 1/18
                              e9 3.0 CSi 1/18
                              e31 850 Csi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎