Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY Kytkinpolkimen stoppari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maXmauku
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 847
    • hki

    DIY Kytkinpolkimen stoppari

    Vissiin vähän tylsää mutta...

    Tänään modailin ja napsin huvikseen kuvia samalla, niin tehdääs sitten tänne ohje tästäkin helposta hommasta oikein jenkkityyliin.

    Varaa aikaa: n.1min.
    Varaudu kustannuksiin: n.2€

    Aluksi alkuperäinen stoppari, joka löytyy kytkimen takaa.


    Irroita se kiertämällä. Lähtee ihan ilman työkaluja. Voi myös käyttää ristipää ruuvimeisseliä kun tuossa näyttää sekin mahdollisuus olevan.


    Hanki seuraavat osat paikallisesta rautakaupasta. Itse kävin robbarista.

    M10X50 Pultti (mikähän se tämän mallisen pultin virallinen nimi lie?)


    Kuvan mukainen tulppa. 25,5mm leveä ja käy nätisti M10 kantaan.


    Nyt tarkkana!

    Yhdistä nämä em. osat toisiinsa kuvan osoittamalla tavalla.


    Näin sinulla on korvaava osa valmistettu.

    Kiinnitä autoon vanhan paikalle. Kierre käy justiinsa ja 50mm:en pituus on juuri passeli kun kierrät sen pohjaan (E46)


    Eli nopea ja halpa modi millä saa lisää tuntua vaihtamiseen, samoin kun CDV- ja Z3-keppi modeilla.

    Pitäs vissiin noille lattiamatoille antaa jotain märkäimuria
    Last edited by maXmauku; 21-10-2009, 13:24.
    sigpic
    Flickr
    MatiasJurvanenPhotography Facebook page

    Kesä >E30 Cab 320i -89
    Talvi >Jeep Cherokee -03
    ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Loistava, hauska, hyvä ja ytimekäs ohje
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3406
      • Kotka

      #3
      Säädettävän tosta saa, kun kun lisää yhdistelmään vielä mutterin, jolla sen saa lukittua sopivaan kohtaan. Rakentelin itte saman tyyppisen, tosin vähän monimutkaisemmin: Porasin M10x45 pultin kantaan keskelle reiän ja tien siihen M4 kierteen. Leikkelin alkuperäsestä kytkintopparista takapuolelta kierreosan pois ja porasin toppariin reiän. Sit uppokantasella kuusiokoloruuvilla toppari pultin päähän ja systeemi lukitusmutterin kanssa paikalleen. Erittäin hyvä.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #4
        paljos tolla säästää vaihtoajassa ?

        Onneks mulla ei oo kiire..
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • maXmauku
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 847
          • hki

          #5
          Originally posted by fraatti View Post
          paljos tolla säästää vaihtoajassa ?

          Onneks mulla ei oo kiire..
          Heh, ei kait tuolla vaihdot nopeudu, mutta minusta ainakin miellyttävämpi käyttää kun polkimen turhaa liikettä ei ole. Halpa modi vaikka testatakkin mitä tykkää ja vaihtaa sitten orginaalin takaisin jos ei tykkää. Minä tykkään tuosta.
          sigpic
          Flickr
          MatiasJurvanenPhotography Facebook page

          Kesä >E30 Cab 320i -89
          Talvi >Jeep Cherokee -03
          ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2027
            • Riihimäki

            #6
            Ei tolla varmaan kauppareissut nopeudu mutta rata-ajossa helpottaa vaihtoja kummasti. Lisäksi alkuperäiset stopparit on yleensä rikki ja poljin painuu vielä sitäkin syvemmälle. Asiallinen ohje ja suosittelen kaikille. Jollain voi olla että kytkin ei irrota tuolla kunnolla vaan voi vaatia hieman lyhyemmän stopparin.

            Comment

            • Neutrone
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 1320
              • Tampere

              #7
              Hauska ohjeistus Ainakin E39:ssä tuo stopparimodi yhdessä CDV:n poiston kanssa on aivan ehdottomia juttuja ja parantaa poljintuntumaa melkosesti.
              F10 530d semiVOLL
              ex. E90 320d M-Sport '06
              ex. E39 523i M-Sport '00
              ex. E36 325i Coupe '92
              ex. E30 316i '89



              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #9
                  Originally posted by Neutrone View Post
                  Hauska ohjeistus Ainakin E39:ssä tuo stopparimodi yhdessä CDV:n poiston kanssa on aivan ehdottomia juttuja ja parantaa poljintuntumaa melkosesti.
                  Onko e39:ssä vastaava systeemi eli tämä ohje käy myös siihen 1:1? Jos saisi kytkinpolimen liikkeen vähän lyhyemmäksi, olisi enemmän pelivaraa optimaalisen ajo-asennon etsinnässä.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #10
                    Mulla on ollu toi stoppari kiinni jo pari vuotta, tosin säädettävä malli (mutterilla) ja huopapala "pehmusteena".
                    Olin jo unohtanut että olin moisen sinne laittanut, tämä threadi virkisti muistini
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      #11
                      Tänä vuonna tuli katsastuksesta huomautus tästä modista. Inssi sai rullakokeen yhteydessä polkimen varren jumiin stopparin runkoa vasten. Pitänee laittaa tuohon leveämpi aluslevy vai onko kytkinpolkimen suvuttaisliike säädettävissä?
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        #12
                        Originally posted by Neutrone View Post
                        Hauska ohjeistus Ainakin E39:ssä tuo stopparimodi yhdessä CDV:n poiston kanssa on aivan ehdottomia juttuja ja parantaa poljintuntumaa melkosesti.
                        Kuinka paksun stopparin E39:ssä kärsii yleensä laittaa, että kytkin vielä irroittaa normaalisti? Teetätin syksyllä kytkinremontin juuri sen takia, että kytkin ei irroittanut kunnolla. Nyt on uudet kilut ja kalut vähän joka paikassa kytkinpuolella, mutta en tunne tarvetta laittaa stopparia, eikä polkimen liikkeessä ole mielestäni yhtään turhaa aluetta. Hyvä vaan, että irrottaa kunnolla, ainakin näin sen jälkeen kun ei irrottanut. CDV lähti samalla kans mäkeen.
                        Last edited by Bomb5; 27-12-2012, 12:12.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎