Announcement

Collapse
No announcement yet.

VAROITUS Kytkinremonttia Koskien kone M50/M52 YM.Al/Fe-lohkoilla Moottorilla olevat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    VAROITUS Kytkinremonttia Koskien kone M50/M52 YM.Al/Fe-lohkoilla Moottorilla olevat

    Tiedoksi ja varoitukseski että, kaikki BMW Alumiinilohkoiset Moottorit joihin tehdään kytkin remonttia EI PIDÄ YLIKIRISTÄÄ KEHÄN PULTTEJA vaan vetää ne tehtaan arvoon
    momenttiavaimella koska esim. ylimmat M12 pultit (2kpl) ovat sylinteriryhmän reunoilla eli liian
    lähellä aiheuttaen vahingon ja pultit ylikiristämisestä seuraa 6-Sylinterin soikeaksi meneminen ja näin puristukset katoaa siitä pytystä ja "vahinko on peruuttamaton"...

    Tämän voi aikaan saada myöskin käsin tai pulttikoneella ylikiristäen (asentajan sanat:kyllä pysyy)
    kyseiset pultit eli KAIKKI KEHÄN PULTIT pitää vetää momentiavaimella tehtaan kiristys arvoihin.

    Tämä ongelma pätee kaikkiin Alumiinilohkoisiin BMW moottoreihin ja on myös hyvä muistaa ja vetää momentilla myös valurautalohkot kun kiristetään
    moottorin ja vaihdelaatikon pultteja eli kehänpultteja.
    Tämä asia on hyvä esimerkki miksi pitää vetää pultteja ns. Momenttiin.
    Last edited by 325E; 07-11-2009, 16:53.
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Jos sulla on noita momentteja jossain ylhäällä ni laita toki esille niitä.

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by 325E View Post
      Tiedoksi ja varoitukseski että, kaikki BMW Alumiinilohkoiset Moottorit joihin tehdään kytkin remonttia EI PIDÄ YLIKIRISTÄÄ KEHÄN PULTTEJA vaan vetää ne tehtaan arvoon
      momenttiavaimella koska esim. ylimmat M12 pultit (2kpl) ovat sylinteriryhmän reunoilla eli liian
      lähellä aiheuttaen vahingon ja pultit ylikiristämisestä seuraa 6-Sylinterin soikeaksi meneminen ja näin puristukset katoaa siitä pytystä ja "vahinko on peruuttamaton"...

      Tämän voi aikaan saada myöskin käsin tai pulttikoneella ylikiristäen (asentajan sanat:kyllä pysyy)
      kyseiset pultit eli KAIKKI KEHÄN PULTIT pitää vetää momentiavaimella tehtaan kiristys arvoihin.

      Tämä ongelma pätee kaikkiin Alumiinilohkoisiin BMW moottoreihin ja on myös hyvä muistaa ja vetää momentilla myös valurautalohkot kun kiristetään
      moottorin ja vaihdelaatikon pultteja eli kehänpultteja.
      Tämä asia on hyvä esimerkki miksi pitää vetää pultteja ns. Momenttiin.

      Niitten momentit (Nm) ovat Haynesin kirjan (E39 M52/M52TU/M54) mukaan:

      Hexagon M8 = 25Nm
      --"-- M10 = 49Nm
      --"-- M12 = 74Nm

      Torx M8 = 22Nm
      --"-- M10 = 43Nm
      --"-- M12 = 72Nm
      Last edited by Havis; 05-11-2009, 11:05.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Hyvä ....siinä momentit

        Originally posted by Havis View Post
        Niitten momentit (Nm) ovat Haynesin kirjan (E39 M52/M52TU/M54) mukaan:

        Hexagon M8 = 25Nm
        --"-- M10 = 49Nm
        --"-- M12 = 74Nm

        Torx M8 = 22Nm
        --"-- M10 = 43Nm
        --"-- M12 = 72Nm
        En ehtinyt kaivaa niitä kun piti lähteä reissuun...mutta onneksi Havis laittoi ne tohon esille.

        Huomatkaa ne ei ole todellakaan määrällisesti paljoa ns. momenttiarvoina. Sitten helposti käsipelillä kiristäen hampaat irvissä käy kerrotulla tavalla saati kun pulttipyssyllä hakataan ne kiinni.
        Last edited by 325E; 05-11-2009, 17:07.

        Comment

        • pete81
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 2056
          • .........

          #5
          No eikö ne kaikki koneen ym. pultit kuulu kiristää niille tarkoitettuihin momentteihin eikä vaan kytkimen osalta. Sen takiahan niihin on kiristystiukkuudet olemassa.

          Comment

          • Pasi_K
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 687
            • Tyrnävä

            #6
            Mites muuten tällainen asia tuli mieleen nyt ilmoittaa? Sattuko itelle vahinko
            Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

            Tsekkaa myytävät osat tästä

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by pete81 View Post
              No eikö ne kaikki koneen ym. pultit kuulu kiristää niille tarkoitettuihin momentteihin eikä vaan kytkimen osalta. Sen takiahan niihin on kiristystiukkuudet olemassa.
              Siis nyt on kyseessä kytkinkopan kiristämisestä joka monessa muussakin nykymoottorissa on tehtävä huolellisesti oikeaan momenttiin vetäen, jotta vältytään sylinterien muodonmuutoksilta.

              Comment

              • pete81
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 2056
                • .........

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Siis nyt on kyseessä kytkinkopan kiristämisestä joka monessa muussakin nykymoottorissa on tehtävä huolellisesti oikeaan momenttiin vetäen, jotta vältytään sylinterien muodonmuutoksilta.
                Sitä tässä tarkoitinkin että kyseisille osille on annettu kiristysarvot. Momenttiavaimet ei kovin kalliitta ole ja kiristysarvot on saatavilla melkein mihinkä vaan niin miksi niitä pitää edes mennä kiristämään käsituntumalla.

                Comment

                • Zeik88
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 300
                  • Suonenjoki

                  #9
                  Originally posted by pete81 View Post
                  Sitä tässä tarkoitinkin että kyseisille osille on annettu kiristysarvot. Momenttiavaimet ei kovin kalliitta ole ja kiristysarvot on saatavilla melkein mihinkä vaan niin miksi niitä pitää edes mennä kiristämään käsituntumalla.

                  Joo mutta mieti miten moni kiristää momenttiavaimella mitään muuta ku kannen pultit niin minun mielestä hyvä vinkki. Ite en ainakaan aikaisemmin ole laatikon pultteja momenttiin vetäny mut nytpähän tiedän tämänkin.
                  chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                  ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                  Comment

                  • pete81
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 2056
                    • .........

                    #10
                    Originally posted by Zeik88 View Post
                    Joo mutta mieti miten moni kiristää momenttiavaimella mitään muuta ku kannen pultit niin minun mielestä hyvä vinkki. Ite en ainakaan aikaisemmin ole laatikon pultteja momenttiin vetäny mut nytpähän tiedän tämänkin.
                    En väitä sitä että olis turha topic. Nykyään kun käytetään alumiinia joka paikassa niin kannattaa siirtyä momenttiavaimen käyttöön ja noudattaa kiristysarvoja. Valurautasissa kun katkeili pultit liiallisella kiristämiselle niin aluosien suhteen joku muu paikka antaa yleensä periksi kun pultti.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by Hammu View Post
                      Jos sulla on noita momentteja jossain ylhäällä ni laita toki esille niitä.
                      FAQ:ssa on ollut jo vuosia osapuilleen kaikki M50/M52 kiristysmometit.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        Millasilla metrinvarsilla jengi noita oikein kiristelee? En millään voi uskoa, että sylinterit saa soikeaksi jos kiintoavaimella vetelee järki kädessä noita kiinni. Ei sillä, etteikö niitä olisi fiksua kiristää momenttiavaimella, mutta jos ranteessa nyt on yhtään tuntoa, niin uskoisin, että ne saa kyllä ihan fiksusti kii ilman momenttiavaintakin... On noita laatikoita tullut kiinnitettyä alumiinilohkoihinkin, eikä vielä oo pytyt menny soikeiksi, vaikkei momenttiavainta oo siihen hommaan tullut käytettyäkään.

                        Comment

                        • Ekape
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 205
                          • Luvia

                          #13
                          No nyt kun täällä momenteista keskustellaan, niin voisiko joku asiaa oikeasti tunteva kertoa vähän vinkkiä. Eli miten kiristetään oikeaoppisesti pultit momenttiin. Kuuluuko pultit ja kierteet putsata aivan puhtaaksi, voidellanko vai vedetäänkö kuiviin kierteisiin ym. Mä en osaa neuvoa, mutta joskus koneita kasatessa pistänyt merkille että pultin venymä kiristyksessä on aivan eri luokkaa jos putsaa ja öljyy pultit tai sitten kiertää pultit kuivana paskaisiin kierteisiin.

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #14
                            Ainakin kannen, rk & kk laak. kansien kierteet pitäis ehdottomasti putsata hyvin ja öljytä kevyesti.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by JJT View Post
                              Ainakin kannen, rk & kk laak. kansien kierteet pitäis ehdottomasti putsata hyvin ja öljytä kevyesti.
                              Itse en ainakaan kannen pultteihin laittaisi tippaakaan öljyä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎