memebuy23buy

VAROITUS Kytkinremonttia Koskien kone M50/M52 YM.Al/Fe-lohkoilla Moottorilla olevat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

Esim. E36:ssa (talliolosuhteissa ilman nosturia) kytkinremonttia alakautta tehdessä, kaikille ei välttämättä tule mieleen alkaa pelaamaan momenttiavaimen kanssa varsinkaan noiden kahden ylimmän pultin kohdalla, joita ruuvattaessa (n. metrin pituussuuntaista jatkovartta ja mahdollisesti niveltä käyttäen) tilaa on millimetreissä mitattava määrä. Ihan aiheellinen varoitus, jos noita kerran on tapahtunut, koska monella se momenttiavain varmasti jää sinne hyllyyn.
    www.nenifab.com

Comment

• Ekape
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 205
      • Luvia

Originally posted by Micce///M View Post
      Itse en ainakaan kannen pultteihin laittaisi tippaakaan öljyä
      Tämä mulla oli mielessä kun ton kysymyksen heitin. Joskus tuli Volvon koneita kasattua useampi. Niitä kasatessa huomasin että siitä kun pultin kanta ekan kerran koskettaa kantta - siihen kun momenttiavain naksahtaa, on hurjasti eroa jopa sillä mitä öljyä käyttää pulttien voiteluun.

Comment

• petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

Originally posted by Ekape View Post
        No nyt kun täällä momenteista keskustellaan, niin voisiko joku asiaa oikeasti tunteva kertoa vähän vinkkiä. Eli miten kiristetään oikeaoppisesti pultit momenttiin. Kuuluuko pultit ja kierteet putsata aivan puhtaaksi, voidellanko vai vedetäänkö kuiviin kierteisiin ym. Mä en osaa neuvoa, mutta joskus koneita kasatessa pistänyt merkille että pultin venymä kiristyksessä on aivan eri luokkaa jos putsaa ja öljyy pultit tai sitten kiertää pultit kuivana paskaisiin kierteisiin.
        Korjausohjeissa kun ilmoitetaan kiristysmomentti niin oletuksena on että kierteet toimii takertelematta. Kulmakiristys-ohje on (käsittääkseni) keksitty kuitenkin sen takia että urakkamies ei kierteitä tarkastele, ja kulmakiristyksellä saadaan varmistettua riittävä voima.
        Joskus olen törmännyt siihen että ilmoitetaan kaksi eri momenttia , voideltuna ja ilman.

Tässä , niinkuin monessa muussakin asiassa pääsee mun mielestä pitkälle sillä että lukee kiltisti sitä korjausohjetta ja noudattaa ensimmäiset kymmenen kertaa sitä.
        Last edited by petrolhead; 07-11-2009, 10:39.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

Comment

• SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1652
          • Pk-seutu

Originally posted by Ekape View Post
          Tämä mulla oli mielessä kun ton kysymyksen heitin. Joskus tuli Volvon koneita kasattua useampi. Niitä kasatessa huomasin että siitä kun pultin kanta ekan kerran koskettaa kantta - siihen kun momenttiavain naksahtaa, on hurjasti eroa jopa sillä mitä öljyä käyttää pulttien voiteluun.
          Ilman öljyämistä kierteen kitkakerroin vaihtelee huomattavasti (0,12...0,20) ja siitä johtuen samalla momentilla ruuviin jäävä vetojännitys (liitoksen esijännitys) vaihtelee melkoisesti, josta johtuen kappaleeseen jää tarpeettomia jännitystiloja.

Öljytyillä/rasvatuilla ruuveilla kitkakertoimen hajonta on huomattavasti pienempi ja moniruuvisessa liitoksessa saavutetaan parempi jännitysjakauma ja luotettavampi esijännitys.

Oikeasti kriittisissä ruuviliitoksissa ei muuten edes millään momenttiavaimella kiertämällä saa kiristää johtuen liian suuresta hajonnasta ja ruuviin kiristyksen jälkeen jäävästä vääntöjännityksestä. Paras tapa on venyttää ruuvi hydraulisesti oikeaan vetojännitykseen ja sen jälkeen kiertää mutteri pohjaan. Kun veto poistetaan liitos jää oikeaan esijännitykseen eikä ruuviin jää vääntöjännityksiä. Hajonta on merkittävästi pienempi kuin momenttiavaimella kiristettäessä.

P.S. Mistä lähin M50-moottoreissa on ollut alumiilohko?

EDIT: Oikeaoppinen moniruuvisen laippaliitoksen kiristys:
          Last edited by SledgeHammer82; 07-11-2009, 10:47.

Comment

• 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1228
            • LAHTI

Ei tullut kuulin sen Bemari asentajalta

Originally posted by Pasi_K View Post
            Mites muuten tällainen asia tuli mieleen nyt ilmoittaa? Sattuko itelle vahinko
            Ei tullut vahinkoa... kuulin sen bemariasentajalta tiedän itsekkin kiristystiukkuudet autonasentajana ja siksi muistutus
            ylikiristämisen vaaroista..tämä oli ns. kentältä saatua tietoa miten jotkut ovat tehneet virheitä ja toivottavasti tämä
            säästää monta vaurioitunutta lohkoa...

No tiedän kyllä että, M50 on valurautaa silti aihe ja ongelma on myös siinä tosin se korostuu enemmän M52 alumiinilohkossa..tämä ihan vaan selvennykseksi,

itse suhtautuisin kehänpultteihin samalla hartaudella mitä ja miten käsittelen kannenpultteja eli tasainen ristiinkiristys ja lopuksi annettuihin momenttiarvoihin.
            Last edited by 325E; 07-11-2009, 16:48.

Comment

• SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1652
              • Pk-seutu

Originally posted by 325E View Post
              Ei tullut vahinkoa... kuulin sen bemariasentajalta tiedän itsekkin kiristystiukkuudet autonasentajana ja siksi muistutus
              ylikiristämisen vaaroista..tämä oli ns. kentältä saatua tietoa miten jotkut ovat tehneet virheitä ja toivottavasti tämä
              säästää monta vaurioitunutta lohkoa...

No tiedän kyllä että, M50 on valurautaa silti aihe ja ongelma on myös siinä tosin se korostuu enemmän M52 alumiinilohkossa..tämä ihan vaan selvennykseksi,

itse suhtautuisin kehänpultteihin samalla hartaudella mitä ja miten käsittelen kannenpultteja eli tasainen ristiinkiristys ja lopuksi annettuihin momenttiarvoihin.
              Onko muuten tehtaan korjausohjeissa annettu erityisiä kiristysohjeita kytkinkopan kiristämiseen? Itse olen yleensä moniruuvisissa liitoksissa vetänyt ensin kaikki ruuvit ristikkäin n. 70% tiukkuuteen ja sen jälkeen toinen kierros, jossa ruuvit vedetään lopulliseen kireyteen.

Comment

• JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

Itse en ainakaan kannen pultteihin laittaisi tippaakaan öljyä
                Syystä että?
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

Comment

• 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1228
                  • LAHTI

En ole katsonut tehtaan oppaita..

Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Onko muuten tehtaan korjausohjeissa annettu erityisiä kiristysohjeita kytkinkopan kiristämiseen? Itse olen yleensä moniruuvisissa liitoksissa vetänyt ensin kaikki ruuvit ristikkäin n. 70% tiukkuuteen ja sen jälkeen toinen kierros, jossa ruuvit vedetään lopulliseen kireyteen.
                  En ole katsonut tehtaan oppaita jos ajattelee yleensäkkin korjaamista ja jopa se tieto mitä ammattikoulussa opetetaan niin esim. tekemäsi kiristys tapa on ammattimaista tai sitten tosiaan käytät järkeä ajattelet mitä teet..tässä kohtaa kai tulee ero sen ammattilaisen ja amatöörin välille toinen tekee mitä vaan ja toinen tekee tietän mitä vaan.
                  Jos kuristaa ei välttämättä tarvii päätä irroittaa.

Comment

• Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

Originally posted by JJT View Post
                    Syystä että?
                    Syystä että, jokainen kiristysarvo mitä nenäni eteen on tullut niin on kuivalle ja putsatulle pultille. En tiedä kuinka paljon itse ajattelit käyttää öljyä, mutta ei siitä öljystä ainakaan hyötyä ole siellä lohkossa kun kannenpultti peittää ainoan ulosmenotien.

Comment

• JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

Syystä että, jokainen kiristysarvo mitä nenäni eteen on tullut niin on kuivalle ja putsatulle pultille. En tiedä kuinka paljon itse ajattelit käyttää öljyä, mutta ei siitä öljystä ainakaan hyötyä ole siellä lohkossa kun kannenpultti peittää ainoan ulosmenotien.
                      En tarkoittanut että koko kannenpultin reikä pitäis täyttää öljyllä, vaan pyyhkäistä kierre hyvin ohuesti öljyiseksi.
                      Syy tulikin jo tuossa SledgeHammer82:n postauksessa. Eli olen päissäni kuvitellut saavani sen kannen tms. tasaisemmin momenttiin kun pulttien kierteiden kitka ei vaihtele niin paljoa Pultinreiät tottakai käyny tapilla läpi useaan kertaan ja puhdistanut ja kokeillu että pultti menee sormin kiertämällä takertelematta.
                      Eikä ainakaan vielä ole ykskään kone kilahtanu sen takia että noita on öljytty. Mut voi kai ne kuivanakin laittaa.
                      Last edited by JJT; 09-11-2009, 11:15.
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

Comment

• Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

Voidellulla pultilla saadaan parempi ja tasaisempi kiristys mutta sitä oljyä ei tosiaankaan pidä litratolkulla lonata vaan ihan vaan kevyt sipaisu kierteisiin ja kannan kosketuspintaan myös. Jossain ohjeissahan käsketään käyttää tiivistelakkaa kierteisiin mutta ilmeisesti syynä on vesitilaan menevän pultin ruostumisen ehkäisy. kannenpulttien umpireikien puhtaushan on taas itsestään selvää, ei niissä reijissä saa olla mitään liemiä.
                        Last edited by Jürgen_; 09-11-2009, 16:36.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

Comment

• Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Voidellulla pultilla saadaan parempi ja tasaisempi kiristys mutta sitä oljyä ei tosiaankaan pidä litratolkulla lonata vaan ihan vaan kevyt sipaisu kierteisiin ja kannan kosketuspintaan myös. Jossain ohjeissahan käsketään käyttää tiivistelakkaa kierteisiin mutta ilmeisesti syynä on vesitilaan menevän pultin ruostumisen ehkäisy. kammempulttien umpireikien puhtaushan on taas itsestään selvää, ei niissä reijissä saa olla mitään liemiä.
                          Itse en kyllä tähän lähtisi, jos ohjearvot on kuivalle ja puhtaalle kierteelle.

Comment

• basso72
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

Olisko jotain esimerkkiä mistä voi lukea ohjearvoja kuivana kiristettävistä kannenpulteista Bmw:ssä?
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

Comment

• Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

Eipä ole tullut vastaan erikseen mainittua kuivan ja puhtaan kierteen momenttiarvoa :think
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

Comment

• Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

Originally posted by basso72 View Post
                                Olisko jotain esimerkkiä mistä voi lukea ohjearvoja kuivana kiristettävistä kannenpulteista Bmw:ssä?
                                Esimerkiksi tilaamani m30 pulttisarjan mukana tulevan ohjeen mukaan, mikä meni suurinpiirtein näin "puhdista ja kuivaa kierteet ennen asennusta" ei mainittu mitään voitelusta. Kun taas bentleyn manuaalin mukaan saman moottorin ohjeissa lukee "puhdista huolellisesti ja voitele" tms. Kiristysarvot oli muistaakseni ihan samat.

Sitä en sitten tiedä, ehkäpä bentley on se raamattu mitä kannattaa seurata. En tiedä.

Comment

Working...
                                X