Esim. E36:ssa (talliolosuhteissa ilman nosturia) kytkinremonttia alakautta tehdessä, kaikille ei välttämättä tule mieleen alkaa pelaamaan momenttiavaimen kanssa varsinkaan noiden kahden ylimmän pultin kohdalla, joita ruuvattaessa (n. metrin pituussuuntaista jatkovartta ja mahdollisesti niveltä käyttäen) tilaa on millimetreissä mitattava määrä. Ihan aiheellinen varoitus, jos noita kerran on tapahtunut, koska monella se momenttiavain varmasti jää sinne hyllyyn.
VAROITUS Kytkinremonttia Koskien kone M50/M52 YM.Al/Fe-lohkoilla Moottorilla olevat
Collapse
X
-
Originally posted by Micce///M View PostItse en ainakaan kannen pultteihin laittaisi tippaakaan öljyä
Comment
-
-
Originally posted by Ekape View PostNo nyt kun täällä momenteista keskustellaan, niin voisiko joku asiaa oikeasti tunteva kertoa vähän vinkkiä. Eli miten kiristetään oikeaoppisesti pultit momenttiin. Kuuluuko pultit ja kierteet putsata aivan puhtaaksi, voidellanko vai vedetäänkö kuiviin kierteisiin ym. Mä en osaa neuvoa, mutta joskus koneita kasatessa pistänyt merkille että pultin venymä kiristyksessä on aivan eri luokkaa jos putsaa ja öljyy pultit tai sitten kiertää pultit kuivana paskaisiin kierteisiin.
Joskus olen törmännyt siihen että ilmoitetaan kaksi eri momenttia , voideltuna ja ilman.
Tässä , niinkuin monessa muussakin asiassa pääsee mun mielestä pitkälle sillä että lukee kiltisti sitä korjausohjetta ja noudattaa ensimmäiset kymmenen kertaa sitä.Last edited by petrolhead; 07-11-2009, 10:39.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Ekape View PostTämä mulla oli mielessä kun ton kysymyksen heitin. Joskus tuli Volvon koneita kasattua useampi. Niitä kasatessa huomasin että siitä kun pultin kanta ekan kerran koskettaa kantta - siihen kun momenttiavain naksahtaa, on hurjasti eroa jopa sillä mitä öljyä käyttää pulttien voiteluun.
Öljytyillä/rasvatuilla ruuveilla kitkakertoimen hajonta on huomattavasti pienempi ja moniruuvisessa liitoksessa saavutetaan parempi jännitysjakauma ja luotettavampi esijännitys.
Oikeasti kriittisissä ruuviliitoksissa ei muuten edes millään momenttiavaimella kiertämällä saa kiristää johtuen liian suuresta hajonnasta ja ruuviin kiristyksen jälkeen jäävästä vääntöjännityksestä. Paras tapa on venyttää ruuvi hydraulisesti oikeaan vetojännitykseen ja sen jälkeen kiertää mutteri pohjaan. Kun veto poistetaan liitos jää oikeaan esijännitykseen eikä ruuviin jää vääntöjännityksiä. Hajonta on merkittävästi pienempi kuin momenttiavaimella kiristettäessä.
P.S. Mistä lähin M50-moottoreissa on ollut alumiilohko?
EDIT: Oikeaoppinen moniruuvisen laippaliitoksen kiristys:
Last edited by SledgeHammer82; 07-11-2009, 10:47.
Comment
-
-
Ei tullut kuulin sen Bemari asentajalta
Originally posted by Pasi_K View PostMites muuten tällainen asia tuli mieleen nyt ilmoittaa? Sattuko itelle vahinko
ylikiristämisen vaaroista..tämä oli ns. kentältä saatua tietoa miten jotkut ovat tehneet virheitä ja toivottavasti tämä
säästää monta vaurioitunutta lohkoa...
No tiedän kyllä että, M50 on valurautaa silti aihe ja ongelma on myös siinä tosin se korostuu enemmän M52 alumiinilohkossa..tämä ihan vaan selvennykseksi,
itse suhtautuisin kehänpultteihin samalla hartaudella mitä ja miten käsittelen kannenpultteja eli tasainen ristiinkiristys ja lopuksi annettuihin momenttiarvoihin.Last edited by 325E; 07-11-2009, 16:48.
Comment
-
-
Originally posted by 325E View PostEi tullut vahinkoa... kuulin sen bemariasentajalta tiedän itsekkin kiristystiukkuudet autonasentajana ja siksi muistutus
ylikiristämisen vaaroista..tämä oli ns. kentältä saatua tietoa miten jotkut ovat tehneet virheitä ja toivottavasti tämä
säästää monta vaurioitunutta lohkoa...
No tiedän kyllä että, M50 on valurautaa silti aihe ja ongelma on myös siinä tosin se korostuu enemmän M52 alumiinilohkossa..tämä ihan vaan selvennykseksi,
itse suhtautuisin kehänpultteihin samalla hartaudella mitä ja miten käsittelen kannenpultteja eli tasainen ristiinkiristys ja lopuksi annettuihin momenttiarvoihin.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostItse en ainakaan kannen pultteihin laittaisi tippaakaan öljyäMyyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
En ole katsonut tehtaan oppaita..
Originally posted by SledgeHammer82 View PostOnko muuten tehtaan korjausohjeissa annettu erityisiä kiristysohjeita kytkinkopan kiristämiseen? Itse olen yleensä moniruuvisissa liitoksissa vetänyt ensin kaikki ruuvit ristikkäin n. 70% tiukkuuteen ja sen jälkeen toinen kierros, jossa ruuvit vedetään lopulliseen kireyteen.
Jos kuristaa ei välttämättä tarvii päätä irroittaa.
Comment
-
-
Originally posted by JJT View PostSyystä että?
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostSyystä että, jokainen kiristysarvo mitä nenäni eteen on tullut niin on kuivalle ja putsatulle pultille. En tiedä kuinka paljon itse ajattelit käyttää öljyä, mutta ei siitä öljystä ainakaan hyötyä ole siellä lohkossa kun kannenpultti peittää ainoan ulosmenotien.
Syy tulikin jo tuossa SledgeHammer82:n postauksessa. Eli olen päissäni kuvitellut saavani sen kannen tms. tasaisemmin momenttiin kun pulttien kierteiden kitka ei vaihtele niin paljoaPultinreiät tottakai käyny tapilla läpi useaan kertaan ja puhdistanut ja kokeillu että pultti menee sormin kiertämällä takertelematta.
Eikä ainakaan vielä ole ykskään kone kilahtanu sen takia että noita on öljytty. Mut voi kai ne kuivanakin laittaa.Last edited by JJT; 09-11-2009, 11:15.Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostSyystä että, jokainen kiristysarvo mitä nenäni eteen on tullut niin on kuivalle ja putsatulle pultille. En tiedä kuinka paljon itse ajattelit käyttää öljyä, mutta ei siitä öljystä ainakaan hyötyä ole siellä lohkossa kun kannenpultti peittää ainoan ulosmenotien.Last edited by Jürgen_; 09-11-2009, 16:36.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostVoidellulla pultilla saadaan parempi ja tasaisempi kiristys mutta sitä oljyä ei tosiaankaan pidä litratolkulla lonata vaan ihan vaan kevyt sipaisu kierteisiin ja kannan kosketuspintaan myös. Jossain ohjeissahan käsketään käyttää tiivistelakkaa kierteisiin mutta ilmeisesti syynä on vesitilaan menevän pultin ruostumisen ehkäisy. kammempulttien umpireikien puhtaushan on taas itsestään selvää, ei niissä reijissä saa olla mitään liemiä.
Comment
-
-
Originally posted by basso72 View PostOlisko jotain esimerkkiä mistä voi lukea ohjearvoja kuivana kiristettävistä kannenpulteista Bmw:ssä?
Sitä en sitten tiedä, ehkäpä bentley on se raamattu mitä kannattaa seurata. En tiedä.
Comment
-
Comment