Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B35 koneen jakopääremonttia varten tarvittavat osat???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiking
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 1647
    • Laihia

    M62B35 koneen jakopääremonttia varten tarvittavat osat???

    Eli pitäis tossa tehä jakopääremonttia tohon M62B35 koneeseen, koska jakoketjun muovi räjähti jakopään sekaan..

    Oon tuossa nyt kasaillu listaan osia mitä on pakko uusia ja sit muutamia osia joita olis varmaan hyvä vaihtaa, kun kerta jakopää pitää avata..

    Nyt siis tilattuna nämä:
    Shaft seal 48X65X10 1 11141275466 12,00 Kampiakselin tiiviste
    Gasket Asbestos Free 1 11131436324 26,00 Öljypohjan alempi tiiviste
    Gasket ring A12X17-CU 1 07119963151 0,20 Kupariprikka
    PROFILE-GASKET ZYL.1-4 1 11129069871 25,00 Venakopan tiiviste
    PROFILE-GASKET ZYL.5-8 1 11129069872 25,00 Venakopan tiiviste
    RIBBED V-BELT 7K X 1629 1 11287833264 22,00 Moniurahihna
    THERMOSTAT WITH CHARACTERISTICS CONTROL 1 11531437526 88,00 Termostaatti
    RMFD WATER PUMP 1 11510393340 135,00 Vesipumppu
    Gasket Asbestos Free 1 11511731372 sis.pumppuun Vesipumpun tiiviste
    Rubber seal 24 11121437395 1,00 Venakopan tiivisteen kumiprikka
    Set oil-filter element 1 11427510717 15,00 Öljynsuodatin

    Nämä olen suunnitellut tilaavani huomenna:
    PROFILE-GASKET ZYL.1-4 1 11141741532 10,50 Jakopään kopan ylempi tiiviste
    PROFILE-GASKET ZYL.5-8 1 11141741533 11,00 Jakopään kopan ylempi tiiviste
    GASKET SET CHAIN CASE 1 11141436978 21,00 Jakopään kopan alempi tiiviste
    DEFLECTION RAIL 1 11311741777 123,00 Ohjuri TÄMÄ SIIS VARSINAISESTI RIKKOONTUNUT OSA
    GUIDE RAIL 1 11311704945 44,00 Liukupinta
    CHAIN TENSIONER 1 11311741236 90,00 Kiristinliukupinta
    CHAIN TENSIONER 1 11317531813 84,00 Ketjun kiristin


    Nyt siis kysymyksenä on, että puuttuuko yltä jotain tärkeää joka tulisi vaihtaa samalla ??? Pitääkö esim jotain pultteja uusia avaamisen jälkeen tms.

    Entä kannattaisiko vaihtaa jakoketju+ rattaat? Tarviiko näiden vaihtamiseen jotain erikoistyökalua/taitoa?
    TIMING CHAIN 1 11311741746 115,00 Jakoketju
    SPROCKET 2 11311742059 33,00 Ratas, ylä
    SPROCKET 1 11211742435 53,00 Ratas, ala

    Itsehän en tätä remonttia siis suorita, vaan korjaamo tekee työt ja minä toimitan osat + kerron mitä vaihdetaan...

    Osat täytyisi saada tilaukseen huomenna, että viikonloppuna niitä saisi jo asentaa. Tästä syystä en voi odottaa huomisiltaan, että näkisi ketjun kunnon
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
  • Wiking
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 1647
    • Laihia

    #2
    Eikö kukaan osaa sanoa?
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Joko koneeseen on kurkattu sen verran että vika on varmistunut?

      Kampuran kuningaspultti on venyvä, vaihtoon. Ja korjaajalle vinkkinä vaikka varmasti tietääkin, lukitustappi ei ole tarkoitettu pultin kiristyksessä käytettäväksi. Saa tehdä vähän rajumman työkalun dampperin navasta kiinni pitämiseen, on hivenen tiukka vääntää kiinni.

      Rattaiden vaihtoon tarvitsee mielestäni erikoistyökaluja. Kannattaa katsoa kunto ja sitten päättää vaihtaako vaiko ei. Olikos tässä vanos?

      Vesisysteemin pitkittäisputkiin, eli niihin jotka menee vesipumpun ja koneen takapään välissä valleyssa, kannattaa tilata uudet o-renkaat.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Wiking
        BTCF Member
        • Dec 2005
        • 1647
        • Laihia

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Joko koneeseen on kurkattu sen verran että vika on varmistunut?

        Kampuran kuningaspultti on venyvä, vaihtoon. Ja korjaajalle vinkkinä vaikka varmasti tietääkin, lukitustappi ei ole tarkoitettu pultin kiristyksessä käytettäväksi. Saa tehdä vähän rajumman työkalun dampperin navasta kiinni pitämiseen, on hivenen tiukka vääntää kiinni.

        Rattaiden vaihtoon tarvitsee mielestäni erikoistyökaluja. Kannattaa katsoa kunto ja sitten päättää vaihtaako vaiko ei. Olikos tässä vanos?

        Vesisysteemin pitkittäisputkiin, eli niihin jotka menee vesipumpun ja koneen takapään välissä valleyssa, kannattaa tilata uudet o-renkaat.
        Joo, toi kampuran pultti tilattiinkin tänään, kun oli kuulemma joutunut lämmittämään, että sai irti. Oli ekat työkalut hajonnut metrin jatkovarren kanssa vääntäessä

        Rattaista oli yhdestä ainakin pari piikkiä kulunut/mennyt melkein poikki eli ketjun+kolme ratasta tilasin myös tänään. Eli 2 ratasta ylös ja yksi alas.
        Ei ole vanosta.

        Olisko sulla kuvaa noista o-renkaista että saisin osanumeron millä tilata tms?

        Joutuu muuten syylärinki vaihtamaan, kun joku molopää oli paikannu syylärin päädyn joskus pellinpalalla ja popniiteillä+sikaflex. Lisäksi tyhjennysproppu oli liimattu kiinni

        Muovin paloja oli mukavasti öljypohjassa, mutta metallin paloja ei onneksi ollut.

        Ei kellään olis käytettyä viskoa + syyläriä halvalla?

        Last edited by Wiking; 16-12-2009, 21:11.
        Nyt
        BMW 330e g21 M-Sport
        Ennen
        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Jos itse tekisin, purkaisin tosta keulan kokonaan auki ja imusarjan pois. Tunnin homma max kun on vaan muutamalla pultilla, mutta helpottaa elämää ainakin omasta mielestä kun joutuu tavaraa repimään tuolta pois. Tiivisteitä ei tarvitse vaihtaa, eli osakustannuksia ei muuta (elleivät ole sököt jolloin irroituksesta oli hyötyä...).

          Rattaat ja ketjut pitää aina vaihtaa kaikki kerralla, kuluneen ketjun lenkkiväli on kasvanut ja ei enää mätsää uusiin rattaisiin vaan kuluttaa ne. Sama toisinpäin.



          Tosta kuvasta seiskat ja vitoset, tulee vesipumppuun etupäästään. Vaihto kökkö homma jos imaria ei ota veks. Meillä ainakin oli ihan kivikovat korput ja olisi taatusti vuotanut vesipumpun irroituksen jäljiltä molemmista päistä.

          Se dampperin pultti on piukassa, mutta oikeasti isolla pulttipyssyllä lähtee ilman että pitää ees kummemmin kiinni dampperista. Kiinni pistäessä momentit on useita satoja nm (siis venyttäessä pulttia), saa mieluiten olla vähintään 1,5m vartta sekä kiinnipito että kiristystyökalussa. Meidän kiinnipitotyökalu oli muistaakseni 15mm umpi happisvarrella ja vääntyi.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Wiking
            BTCF Member
            • Dec 2005
            • 1647
            • Laihia

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Jos itse tekisin, purkaisin tosta keulan kokonaan auki ja imusarjan pois. Tunnin homma max kun on vaan muutamalla pultilla, mutta helpottaa elämää ainakin omasta mielestä kun joutuu tavaraa repimään tuolta pois. Tiivisteitä ei tarvitse vaihtaa, eli osakustannuksia ei muuta (elleivät ole sököt jolloin irroituksesta oli hyötyä...).

            Rattaat ja ketjut pitää aina vaihtaa kaikki kerralla, kuluneen ketjun lenkkiväli on kasvanut ja ei enää mätsää uusiin rattaisiin vaan kuluttaa ne. Sama toisinpäin.



            Tosta kuvasta seiskat ja vitoset, tulee vesipumppuun etupäästään. Vaihto kökkö homma jos imaria ei ota veks. Meillä ainakin oli ihan kivikovat korput ja olisi taatusti vuotanut vesipumpun irroituksen jäljiltä molemmista päistä.

            Se dampperin pultti on piukassa, mutta oikeasti isolla pulttipyssyllä lähtee ilman että pitää ees kummemmin kiinni dampperista. Kiinni pistäessä momentit on useita satoja nm (siis venyttäessä pulttia), saa mieluiten olla vähintään 1,5m vartta sekä kiinnipito että kiristystyökalussa. Meidän kiinnipitotyökalu oli muistaakseni 15mm umpi happisvarrella ja vääntyi.
            No voisin huomenna tilata noi tiivisteet...
            Niin meinaat, että imari kannattais irroittaa? Eikö imarin tiivisteet sit kannattasi vaihtaa kummiski?

            Meinas olla kuulemma ongelmia saada noi "sytkäboksit" pois tosta päältä. Korjaaja oli avannu ne kaksi mutteria siit päältä mut sit siel oli vissiin kangertanu jotku ruiskun letkut? En tiedä onko vielkään saanu irti niitä bokseja

            Oli muuten tehokas öljypumppu tossa, kun oli se suojaritilänki vääntäny sivuun siitä oljypumpulta, kun oli imeny noita muovin paloja...
            Mut pumppu pyöri käsin ainaki ihan hyvin, että toivottavasti se ainakin on ehjä....

            Yli 1ke mennyt jo osiin ja viel pitäis syyläri ja visko ainaki ostaa..

            Kiitos nyt, kun jaksat jakaa viisauttasi
            Last edited by Wiking; 17-12-2009, 00:10.
            Nyt
            BMW 330e g21 M-Sport
            Ennen
            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Yli 1ke noihin koneen osiin??

              Voi ne tiivisteet vaihtaa jos haluaa, mut jos ne on ehjät niin ei tarvitse, itse irroittaisin imarin.

              Siinä kulkee ruiskun sähköt päällä, ottaa ne lukitusrautalangat sieltä suuttimen liittimistä pois ni lähtee nostamalla. Bensaletkuthan onkin pikaliittimillä autossa.

              Ei sille pumpulle mitään ole käynyt jos ei metallia missään ole alakerrassa.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Wiking
                BTCF Member
                • Dec 2005
                • 1647
                • Laihia

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Yli 1ke noihin koneen osiin??
                Näköjään:

                Originally posted by Cell View Post
                Ei sille pumpulle mitään ole käynyt jos ei metallia missään ole alakerrassa.
                Jotain hyvää edes
                Nyt
                BMW 330e g21 M-Sport
                Ennen
                BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                Comment

                • Wiking
                  BTCF Member
                  • Dec 2005
                  • 1647
                  • Laihia

                  #9
                  Minkä verran aikaa tohon remonttiin pitäisi/voi mennä?
                  Siis tunteina?

                  Tiedän vain sitten kun saan laskun käteen, että onko niitä tunteja suunnilleen oikea määrä?

                  Tai olisko jollain jopa merkkiliikkeen ohjeaikaa?

                  Tai sitten Cell kerrotko kauanko teit sitä niin siihen aikaan korjaajan X pitäisi mielestäni päästä tai ainakin parin tunnin päähän:think

                  Ettei siel laskussa sitten ole 40 tuntia, jos toi pitäis pystyä tehä 20 tunnis?
                  Nyt
                  BMW 330e g21 M-Sport
                  Ennen
                  BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Eipä voi oikeen verrata, mulla oli irtokone pukissa ja tein vaikka mitä muuta tossa samalla Itselleen kun tekee niin tunnit on ilmasia...

                    Joku korjaamosedistä vois vastaa tähän paremmin, WSE1 esim. varmasti osais sanoa. Onhan täällä merkkiliikkeen huoltomiehiäkin kirjoittelemassa. Lisäksi sulla on se auto pajalla joka ei ole virallinen bemaripaja eikä ilmeisesti ole tehnyt koskaan ennen, varmasti tulee enemmän tunteja ekalla kerralla tehdessä kun joutuu miettimään ja teettämään noita kiinnipitotyökaluja ym.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Wiking
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 1647
                      • Laihia

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Eipä voi oikeen verrata, mulla oli irtokone pukissa ja tein vaikka mitä muuta tossa samalla Itselleen kun tekee niin tunnit on ilmasia...

                      Joku korjaamosedistä vois vastaa tähän paremmin, WSE1 esim. varmasti osais sanoa. Onhan täällä merkkiliikkeen huoltomiehiäkin kirjoittelemassa. Lisäksi sulla on se auto pajalla joka ei ole virallinen bemaripaja eikä ilmeisesti ole tehnyt koskaan ennen, varmasti tulee enemmän tunteja ekalla kerralla tehdessä kun joutuu miettimään ja teettämään noita kiinnipitotyökaluja ym.
                      Joo ei olekkaan virallinen bmw paja eikä edes Bosch paja..

                      Tiesinkin, että arpomiseen menee aikaa. Mutta mikä on kohtuullista ja mikä menee opettelun maksattamiseen asiakkaalla...
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • Wiking
                        BTCF Member
                        • Dec 2005
                        • 1647
                        • Laihia

                        #12
                        No nyt on saatu kokonaan jakopää auki ja se vikahan eli se mitä Cell sanoi pelkän kuuntelun perusteella

                        Korjaaja kysyi, että onko nokissa joitain merkkejä, jotta sais jaon pysymään kohdalla?

                        Kiristysmomenttilistan hänella jo toimitin, tuolta FAQ-osiosta löytyi

                        Nyt odotellaan vielä jälkitoimituksena tulevaa kolmatta liukupintaa ja toista nokkaratasta...

                        Imusarjaa nyt ei siis irroitettu ja ne kaksi o-rengasta saa jäädä sinne vaihtamatta, toivotaan ettei vuoda... On kumminkin aika homma kuulemma siinä imarin purkamisessa, kun siinä on kaikkea muutakin. Ja taas kasa tiivisteitä tilattavaksi lisää jos alkaa purkamaan lisää..

                        Nyt osiin mennyt jo 1300e..

                        Näyttää nyt siis tältä:



                        Nyt
                        BMW 330e g21 M-Sport
                        Ennen
                        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                        Comment

                        • Radon
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 463
                          • Suomi-Finland

                          #13
                          Originally posted by Wiking View Post
                          No nyt on saatu kokonaan jakopää auki ja se vikahan eli se mitä Cell sanoi pelkän kuuntelun perusteella

                          Korjaaja kysyi, että onko nokissa joitain merkkejä, jotta sais jaon pysymään kohdalla?
                          Aika kulahtaneen näköinen tuo vetoratas varmaan ihan hyvä hetki remontille.

                          Nokkien ajoitukseen on omat työkalut



                          Tuollaiset esimerkiksi.

                          Comment

                          • Ravermeister
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1508
                            • Melkeen Turkkuses

                            #14
                            Mites se ohjuri hajosi? Alkoko pitämään jotain ääntä vai ihan yhtäkkiä vaan laukesi? Ja mites paljon autolla on kilometrejä takana?

                            Kauhulla vaan kattelin tän rempan hintaa... Omalla M60 kun on ajettu jo 370tkm :think
                            -Turku Connection-
                            HDJ80 4.2TD
                            ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                            Comment

                            • Wiking
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 1647
                              • Laihia

                              #15
                              Originally posted by Radon View Post
                              Aika kulahtaneen näköinen tuo vetoratas varmaan ihan hyvä hetki remontille.

                              Nokkien ajoitukseen on omat työkalut



                              Tuollaiset esimerkiksi.
                              Joo, niin sitä luulis että se on kulunu, mutta uudessa oli yhtä terävät piikit

                              No onnistuuko noiden kolmen rattaan+ketjun vaihto ilman tota työkalua?
                              Nyt
                              BMW 330e g21 M-Sport
                              Ennen
                              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎