Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselin hihnapyörän pultti poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooässä
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 18
    • Oulu

    Nokka-akselin hihnapyörän pultti poikki

    Bemu jätti vaimon tienpäälle 14.12.09. Ajattelin, että olisko jakohihna mennyt poikki? Jakohihna oli vaihdettu ”ohjauspyörineen” merkkiliikkeessä 195 000 km ja nyt on mittarissa 224 000 km => 29 000 km. Hinattiin bemu ko. liikkeeseen.

    Liikkeestä ilmoitettiin, että jakohihna on kunnossa, mutta bemusta on mennyt virranjakaja ja pyörijä rikki. Ihmettelin vähän asiaa, mutta sovittiin, että laitetaan se nyt sitten kuntoon, koska vika kerran on siinä. Virranjakaja ja pyörijä menivät tilaukseen ja ne saapuivat tänään 21.12.09.

    Liikkeestä soitettiin tänään, että virranjakaja on laitettu kuntoon, mutta vika johtuukin nokka-akselin hihnapyörän pultin katkeamisesta.

    Kerroin heidän liikkeessä tehdystä nokka-akselin hihnan ja ohjauspyörien vaihdosta 195 000 km kohdalla ja mahdollisesta takuuseen liittyvistä korjausmahdollisuuksista. Työnjohtaja kävi tiedustelemassa asiaa ja kertoi, että nokka-akselin hihnapyörää ja katkennutta pulttia ei tarvitse irrottaa jakohihnan vaihdon vuoksi.

    Vielä ei tiedetä mitä kaikkea tuo pultin katkeaminen on venttiileille ja koko koneelle aiheuttanut. Joka tapauksessa kyseessä saattaa olla suuret kustannukset. Tästä syystä sovittiin, että bemulle ei tehdä tässä vaiheessa vielä mitään. Menen katsomaan autoa huomenaamulla.

    Ihmetyttää kovasti moinen pultin katkeaminen, eli mistä se saattaisi johtua? Ainakin tulee mieleen, että olisiko se katkennut vanhuuttaan? Lisäksi tulee mieleen, olisiko esim. jakohihna voinut jostakin ohjauspyörien rikkoontumisen tms. seurauksena mennä jumiin ja se olisi sitten rikkonut hihnapyörän pultin?

    Moottorille ei ole tietääkseni jakohihnojen vaihtojen lisäksi tehty muuta kuin hydraulisten venttiilinostimien vaihto jossain 170 000 km tienoilla.

    Jotta pystyisin puolustamaan oikeuksiani huomenaamuna, niin mistä arvelisitte tuon pultin katkeamisen johtuvan?
    BMW 318 iA E36 -91
  • -Tk-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 390
    • Jyväskylä

    #2
    Kyllä se hihnapyörän pultti nimenomaan pitäisi avata hihnan vaihdon yhteydessä, jos siis kyseessä tuo 318i ja M40 kone. Autodatan ohjeet esimerkiksi kertovat näin.
    325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Originally posted by -Tk- View Post
      Kyllä se hihnapyörän pultti nimenomaan pitäisi avata hihnan vaihdon yhteydessä, jos siis kyseessä tuo 318i ja M40 kone. Autodatan ohjeet esimerkiksi kertovat näin.
      Ei taida kyllä varsinaisesti tarvita avausta jos natsaa hampaat kohdilleen. M40:ssä tuo nokan pyörä tulee kartio kiinnityksellä, eli kiilaa siinä ei tainnut olla..Varsin erikoinen viritys on koko kone muutenkin. Vaikea on sanoa mistä moinen voi johtua, mutta vanhuus on yksi tekijä.
      Konetta ei kannata liikkeessä alkaa laitattamaan..Auton arvo on kuitenkin "joitakin satasia" joten fiksumpaa on joko hommata vaihtokone, tai sitten ostaa vastaava tilalle..Jos päätyy ostamaan toisen kotteron, niin suosittelen lämpöisesti -93 ja uudempia, niissä on ketjullinen motti jo nokalla.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • kooässä
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 18
        • Oulu

        #4
        Kiitos näistä tiedoista. Kyseessä on M40 kone. Pitää käydä huomenna kuulostelemassa, että onko koko kone mennyt p****ksi. Pitää myös vielä tarkastaa tuo, että pitääkö ko. pultti M40:ssä hihnanvaidossa irrottaa ja kattella muutoinkin sitä jakopäätä.

        No hyvä puoli tässä on se, että bemu on ylittänyt jo kahdella vuodella tavoitteensa Mutta huono puoli tässä on se, että vaimolle pitää alkaa hommaamaan "uusi" automaattivaihteinen bemu

        Todennäköisesti kyseessä on tämän kuvan mukainen jakopää.
        BMW 318 iA E36 -91

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Suosittelen oikeasti kyllä jos auto muuten palvellut ok, niin vaihtamaan vain sen koneen..Myydään palstalla näyttää nyttenkin olevan yksi moottori kaupan..Hommana tuollainen koneen vaihto on ihan simppeliä avaa liitin, avaa pultti jne. Nelonen tulee vielä e36:sen keulilta ihan kivuitta pois..N. päivässä menee ruokataukoineen koneen vaihto rauhallisella tahdilla.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • ka00z
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1805
            • Varsinais-Suomi

            #6
            Juu jos vaan on lämmin tai edes puolikohmea talli, niin tuon voi kyllä hommailla itsekin. Purkukone vaan ostoon ja jätät tuon "leiponeen" motin itselle varaosiksi. Tuskin siitä muut meni kuin yläkerta?

            En tiedä säilyikö sulla nokka-akseli ehjänä, mutta jos se on ennen pysytellyt hiljaa niin jätä nyt ainakin se itsellesi

            Mutta jos ei kiinnostusta tai mitään mahdollisuutta tuohon, niin asia on eri...

            Hihnalla oli siis menty tuo 29tkm? Oikein asennetun hihnan LUULISI kestävän kyllä 40tkm. itsellä on samalla hihnalla nyt 32tkm.
            W124 voll, markalla pidemmälle

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Originally posted by ka00z View Post
              Juu jos vaan on lämmin tai edes puolikohmea talli, niin tuon voi kyllä hommailla itsekin. Purkukone vaan ostoon ja jätät tuon "leiponeen" motin itselle varaosiksi. Tuskin siitä muut meni kuin yläkerta?

              En tiedä säilyikö sulla nokka-akseli ehjänä, mutta jos se on ennen pysytellyt hiljaa niin jätä nyt ainakin se itsellesi

              Mutta jos ei kiinnostusta tai mitään mahdollisuutta tuohon, niin asia on eri...

              Hihnalla oli siis menty tuo 29tkm? Oikein asennetun hihnan LUULISI kestävän kyllä 40tkm. itsellä on samalla hihnalla nyt 32tkm.
              Niin tosiaan hihnahan pitää osata asentaa..M40 lämpölaajenee varsin paljon ja tuon takia remmiä ei saisi liian tiukalle laittaa, ettei pauku poikki kun saavutetaan koneen käyntilämpötila.

              Taitaa kyllä M40 olla myös sen verta korkeilla puristuksilla, ettei kestä edes hampaan heittoa hihnassa, joten varmasti siellä on kohdannut mäntä sekä vena..

              Ot:na 70tkm on saatu täällä kestämään hihna, sit loppui pokka ja oli pakko vaihtaa
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                M40 moottorin hihnan oikea kireys on aika avainasemassa hihnan kestävyyden kanssa, koska muutenkin vaihtoväli on niin naurettava. Tosin onhan se jo jotain, jos moottori pysyy muuten edes läjässä vaihtovälin verran.

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Janzki View Post
                  Niin tosiaan hihnahan pitää osata asentaa..M40 lämpölaajenee varsin paljon ja tuon takia remmiä ei saisi liian tiukalle laittaa, ettei pauku poikki kun saavutetaan koneen käyntilämpötila.

                  Taitaa kyllä M40 olla myös sen verta korkeilla puristuksilla, ettei kestä edes hampaan heittoa hihnassa, joten varmasti siellä on kohdannut mäntä sekä vena..

                  Ot:na 70tkm on saatu täällä kestämään hihna, sit loppui pokka ja oli pakko vaihtaa
                  Aivan, sinä puit ajatukseni sanoiksi taas hieman paremmalla toteutuksella kuin itse. 70tkm? On sulla tainnut olla poikien kanssa lotto vetämässä

                  Muuten tuo m40 on kyllä aika aliarvostettu moottori, ei se "huonokuntoinen" m43 pidä se hienompaa ääntä. Aliarvostuksella on kyllä "hyvätkin" puolet, noita moottoreita + apulaitteita saa todella sopivaan hintaan!

                  Ehkä hieman kärjistetty tuo Miccen viimeinen lause
                  Mulla on 240tkm, äänekäs mutta läjässä.
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • kooässä
                    Newbiemmer
                    • Apr 2009
                    • 18
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by ka00z View Post
                    Hihnalla oli siis menty tuo 29tkm? Oikein asennetun hihnan LUULISI kestävän kyllä 40tkm. itsellä on samalla hihnalla nyt 32tkm.


                    Korjaamolta kerrottiin, että hihna on ehjä. Mutta tämä tässä juuri vähän kiinnostaakin, että mikä siellä jakopäässä on ensin mennyt rikki? Onko tuo pultin katkeaminen seurausta hihnan ja tai ohjauspyörien oikuttelusta vai onko pultti tosiaankin mennyt vain ensimmäisenä suoraan poikki?

                    Tuo hihna ja ohjauspyörät on vaihdettu 29tkm sitten tuossa samassa merkkiliikkeessä, missä se nytkin on. Vaihtovälihän on tuo 40tkm. Tämän vuoksi tätä vikaa ei kannattane vielä aivan purematta niellä.
                    BMW 318 iA E36 -91

                    Comment

                    • ka00z
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1805
                      • Varsinais-Suomi

                      #11
                      Originally posted by kooässä View Post

                      Korjaamolta kerrottiin, että hihna on ehjä. Mutta tämä tässä juuri vähän kiinnostaakin, että mikä siellä jakopäässä on ensin mennyt rikki? Onko tuo pultin katkeaminen seurausta hihnan ja tai ohjauspyörien oikuttelusta vai onko pultti tosiaankin mennyt vain ensimmäisenä suoraan poikki?

                      Tuo hihna ja ohjauspyörät on vaihdettu 29tkm sitten tuossa samassa merkkiliikkeessä, missä se nytkin on. Vaihtovälihän on tuo 40tkm. Tämän vuoksi tätä vikaa ei kannattane vielä aivan purematta niellä.
                      Merkkiliikkeen työllä ja osilla on takuu, pidä se ainakin mielessä huomenna aamulla

                      Ymmärsin ja/tai luin väärin aluksi.
                      W124 voll, markalla pidemmälle

                      Comment

                      • Rolli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2004
                        • 1067
                        • Kausala city

                        #12
                        TIS:sin mukaan nokkapyörän pultti pitäisi löysätä nokkaremmin vaihdon yhteydessä. Ja eikö tuo TIS:sän ohjeet ole bmw:n omat huolto-ohjeet jota merkkiliikkeen pitäisi noudattaa?
                        E34 530d -94 M-Sport

                        Comment

                        • kooässä
                          Newbiemmer
                          • Apr 2009
                          • 18
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Rolli View Post
                          TIS:sin mukaan nokkapyörän pultti pitäisi löysätä nokkaremmin vaihdon yhteydessä. Ja eikö tuo TIS:sän ohjeet ole bmw:n omat huolto-ohjeet jota merkkiliikkeen pitäisi noudattaa?
                          Kävin tänään katsomassa bemua. Auto oli ulkona, joten jakopäätä ei päässyt katsomaan. Jututettiin myös edellisen hihnanvaihdon tehnyttä asentajaa. Asentaja kertoi, että nokka-akselin hihnapyörää ja pulttia ei ole tarvinnut eikä tarvitse irrottaa.

                          Kysyin mitä huolto-ohjeet mahdollisesti asiasta sanovat? Katsoimme työnjohtajan kanssa näytöltä huolto-ohjeita. Ne olivat nimenomaan TIS:n ohjeita. Ohjeita oli useille eri töille, joissa jakopää oli enemmän tai vähemmän näkyvässä roolissa. Työnjohtajan tulkinnan mukaan hihnan ja ohjauspyörien vaihtoa käsittelevässä ohjeessa ei opasteta nokkapyörän löysäämistä tai irrottamista. Pyysi ohjeesta tulostetta, mutta sitä ei kuulemma voida oikein asiakkaalle antaa.

                          Varmaankin on mahdollista, että joidenkin työvaiheiden ohjeissa neuvotaan irrottamaan tai löysäämään nokkapyörä ja joidenkin taas ei. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä itse ohjeesta, neuvotaanko sitä nimenomaan nokkaremmin vaihdon yhteydessä? Mitä mahdollisuuksia minulla olisi saada TIS:n ko. ohje käyttööni?

                          Asentaja kertoi, että hihnanvaihtojen yhteydessä pultin löysäily ja kiristely nimenomaan vain heikentäisi pulttia. Näin saattaa hyvinkin olla. Mutta mikäli ohjeessa neuvottaisiin nokkapyörän löysäämistä tai irrottamista, niin luulisi silläkin jokin merkitys asennustyön onnistumiseen ja laatuun olevan.

                          Kysyin myös, olisiko hihna voinut olla liian kireällä, jonka johdosta hihnapyörän pultti olisi katkennut? Työnjohtajan arvion mukaan tämä olisi todennäköisemmin aiheuttanut hihnan katkeamisen.

                          Siitä ei ole mitään tietoa, että mitä tuo pultin katkeaminen on koneelle mahdollisesti aiheuttanut. Sovittiin, että tilataan uusi pultti ja laitetaan remmi paikoilleen, koska se on kuitenkin niin edullinen kokeilu. Sittenpähän näkee alkaako kone yleensäkään kalkattaan ja kuinka kovaa?!

                          Lopuksi kysyin vielä, että oliko tuo ensimmäisenä tehty virranjakajan vaihto ihan tarpeellinen tässä yhteydessä? Työnjohtajan mukaan se oli joka tapauksessa tarpeellista vaihtaa
                          BMW 318 iA E36 -91

                          Comment

                          • Wiking
                            BTCF Member
                            • Dec 2005
                            • 1647
                            • Laihia

                            #14
                            Originally posted by kooässä View Post
                            Kävin tänään katsomassa bemua. Auto oli ulkona, joten jakopäätä ei päässyt katsomaan. Jututettiin myös edellisen hihnanvaihdon tehnyttä asentajaa. Asentaja kertoi, että nokka-akselin hihnapyörää ja pulttia ei ole tarvinnut eikä tarvitse irrottaa.

                            Kysyin mitä huolto-ohjeet mahdollisesti asiasta sanovat? Katsoimme työnjohtajan kanssa näytöltä huolto-ohjeita. Ne olivat nimenomaan TIS:n ohjeita. Ohjeita oli useille eri töille, joissa jakopää oli enemmän tai vähemmän näkyvässä roolissa. Työnjohtajan tulkinnan mukaan hihnan ja ohjauspyörien vaihtoa käsittelevässä ohjeessa ei opasteta nokkapyörän löysäämistä tai irrottamista. Pyysi ohjeesta tulostetta, mutta sitä ei kuulemma voida oikein asiakkaalle antaa.

                            Varmaankin on mahdollista, että joidenkin työvaiheiden ohjeissa neuvotaan irrottamaan tai löysäämään nokkapyörä ja joidenkin taas ei. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä itse ohjeesta, neuvotaanko sitä nimenomaan nokkaremmin vaihdon yhteydessä? Mitä mahdollisuuksia minulla olisi saada TIS:n ko. ohje käyttööni?

                            Asentaja kertoi, että hihnanvaihtojen yhteydessä pultin löysäily ja kiristely nimenomaan vain heikentäisi pulttia. Näin saattaa hyvinkin olla. Mutta mikäli ohjeessa neuvottaisiin nokkapyörän löysäämistä tai irrottamista, niin luulisi silläkin jokin merkitys asennustyön onnistumiseen ja laatuun olevan.

                            Kysyin myös, olisiko hihna voinut olla liian kireällä, jonka johdosta hihnapyörän pultti olisi katkennut? Työnjohtajan arvion mukaan tämä olisi todennäköisemmin aiheuttanut hihnan katkeamisen.

                            Siitä ei ole mitään tietoa, että mitä tuo pultin katkeaminen on koneelle mahdollisesti aiheuttanut. Sovittiin, että tilataan uusi pultti ja laitetaan remmi paikoilleen, koska se on kuitenkin niin edullinen kokeilu. Sittenpähän näkee alkaako kone yleensäkään kalkattaan ja kuinka kovaa?!

                            Lopuksi kysyin vielä, että oliko tuo ensimmäisenä tehty virranjakajan vaihto ihan tarpeellinen tässä yhteydessä? Työnjohtajan mukaan se oli joka tapauksessa tarpeellista vaihtaa
                            Saat koko TISin merirosvolahdesta
                            Nyt
                            BMW 330e g21 M-Sport
                            Ennen
                            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                            Comment

                            • kooässä
                              Newbiemmer
                              • Apr 2009
                              • 18
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Wiking View Post
                              Saat koko TISin merirosvolahdesta
                              Merirosvolahdesta ? Nyt taisi mennä sen verta huumoriksi tai sisäpiiritiedoksi, että ei tuosta Newbiemmer mitään ymmärrä.

                              Mutta ihan tosissaan kyselen ohjetta. Nimimerkki –Tk- mainitsi että hihnapyörän pultti pitäisi löysätä adac:n ohjeen mukaan ja nimimerkki Rolli kertoi samaa olevan TIS:n ohjeessa.

                              Mikäli koko kone on mennyt vaihtokuntoon, niin tuolla tiedolla olisi mielestäni ihan oikeasti merkitystä. Itse uskoisin, että moinen pultti ei aivan itsestään katkeile, vaan jokin muu tekijä sen on aiheuttanut. Mikäli sen on aiheuttanut esim. venttiilikoneistosta päin tullut vika, niin silloin on ihan oikein, että itse makselen harmini pois. Mutta mikäli sen olisi aiheuttanut esim. puutteellisesti asennettu ja tai säädetty jakopäänhihna, jolla ymmärtääkseni on tuo 40tkm takuu, niin silloin se olisi kyllä vähintäänkin keskustelun paikka.
                              BMW 318 iA E36 -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎