Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselin hihnapyörän pultti poikki

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2017
    • Kangasala

Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Liekö tässä M40 koneessa ohjeellisena että tuo pultti on vaihdettava joskus uuteen.
    En ole M40 koneeseen koskaan hihnaa vaihtanu,mutta mielestäni tuollaisella nokkapyörän pultin löysäilyllä ei ole mitään oleellista merkitystä ajoituksen yms. kannalta. Jos siinä on kiila niin se on vain asentoa merkkaamassa. Tuollaiset rasitetut liitokset on mielestäni suunniteltu aina silleen, että pultin kireydellä saadaan aikaan niin suuri voima, että hihnapyörän asento ei muutu vaikkei siellä kiilaa olisikaan. Näinhän on esim. TDS koneessa, jossa pultin kiristysvoima kantaa kaikki kuormitukset.

Tuo pultin vaihtotarve tuli mieleen lähinnä siitä ,että usein kirittynä tuollainen pultti venyy hiljalleen ja sen lujuus vähenee.

Mielestäni tässä kuitenkin puhutaan sen hintaluokan ajoneuvosta, että en itse kyllä varmaankaan lähtisi liikkeen kanssa asiasta riitelemään. On hyvin hankala osoittaa, että liike olisi asiassa jonkin virheen tehnyt.
    Siinäs kuulitte. Kahteen m40 -moottoriin olen tuon homman tehnyt, toiseen tein koska toi ko. kepin pultti oli poikki ja laulu loppus. Tarkemmin tutkittuani totesin että: nokkakepin laakeripukit oli käyny kuivana. Ölppäpumpun jalka oli horinu ilmaa, kun siitä oli tippunu pultit pois...Aarporattiin pukit ja uus keppi -> OK

Toisessa kaikki meni ihan hienosti, ei oo perästä kuulunu.
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

Comment

• 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

Tästä taas ei olla puhuttu..näet.....

Liekö tässä M40 koneessa ohjeellisena että tuo pultti on vaihdettava joskus uuteen.
      En ole M40 koneeseen koskaan hihnaa vaihtanu,mutta mielestäni tuollaisella nokkapyörän pultin löysäilyllä ei ole mitään oleellista merkitystä ajoituksen yms. kannalta. Jos siinä on kiila niin se on vain asentoa merkkaamassa. Tuollaiset rasitetut liitokset on mielestäni suunniteltu aina silleen, että pultin kireydellä saadaan aikaan niin suuri voima, että hihnapyörän asento ei muutu vaikkei siellä kiilaa olisikaan. Näinhän on esim. TDS koneessa, jossa pultin kiristysvoima kantaa kaikki kuormitukset.

Tuo pultin vaihtotarve tuli mieleen lähinnä siitä ,että usein kirittynä tuollainen pultti venyy hiljalleen ja sen lujuus vähenee.

Mielestäni tässä kuitenkin puhutaan sen hintaluokan ajoneuvosta, että en itse kyllä varmaankaan lähtisi liikkeen kanssa asiasta riitelemään. On hyvin hankala osoittaa, että liike olisi asiassa jonkin virheen tehnyt.
      Kukaan ei ole kertonut totuutta itse PULTISTA se näet
      on Teräspultti kovuudeltaan 10.9 eli pitäis kestää hyvin
      ja kaikki asentajat huom. asentajat tietävät silti jos ja kun se joskus löysätään AINA pultti silti UUSITAAN.

Jos näin ei ole tapahtunut auton historian aikana, jos on ollut tarvetta säätää nokkien välinen hammastus kohdilleen joskus todennäköisesti pultti on jäänyt uusimatta
      ja minkä taakseen jättää sen pultin katkeamisena edestään löytää.
      Itse olen käyttänyt kyseisessä paikassa Lujuudeltaan 12.9-Teräspulttia jonka olen hommannut ns. pulttiliikkeestä Orginaaliin poiketen ja kuusiokolakannalla ja pultin kierteisiin laittanut tipan Locktite sinistä lukitetta.

Taas mitä öljypumppuun tulee senkin olen laittanut 10.9 teräspultilla kiinni ja lukinnut sen kierteet sinisellä Locktite kierrelukitteella,tässä toimenpiteessä ei tule
      mitään tiivistettä öljypumpun ja lohkon väliin pelkkä plaanattu metalli/metalli tiivistys riittää.
      Last edited by 325E; 26-12-2009, 10:02.

Comment

• kooässä
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 18
        • Oulu

Hihnanvaihto-ohjeessa sitä ei ole ohjeistettu, vaikka siinä ohjeistetaan pultti löysäämää ja kiristämään kaksi kertaa hihnankireyden säädön vuoksi.

Originally posted by schwarze View Post
        Siinäs kuulitte. Kahteen m40 -moottoriin olen tuon homman tehnyt, toiseen tein koska toi ko. kepin pultti oli poikki ja laulu loppus. Tarkemmin tutkittuani totesin että: nokkakepin laakeripukit oli käyny kuivana. Ölppäpumpun jalka oli horinu ilmaa, kun siitä oli tippunu pultit pois...Aarporattiin pukit ja uus keppi -> OK.

Tämä tieto antaa vielä toivoa siitä, että koko kone ei välttämättä vielä olisikaan pa***na. Esittäessäni työnjohtajalle vastaavia jumittumisvikoja, työnjohtaja arveli tällaisissa tapauksissa menevän ennemminkin hihnan poikki. Miten lienee? Olikohan hihna säädetty ennen katkeamista TIS:n ohjeen mukaan.

Originally posted by 325E View Post
        Kukaan ei ole kertonut totuutta itse PULTISTA.

Kuvassa on kyseinen katkennut pultti. Kuvassa näkyy myös köyhän miehen korjausoppaan Alfamerin kuva, josta näkee nokka-akselin ja hihnapyörän rakenteen. Tässä Alfamerin oppaassa ohjeistetaan myös löysäämään tuo nokkapultti hihnankireyden säätämisen aikana. Pultin vaihtoa siinäkään ei opasteta.
        BMW 318 iA E36 -91

Comment

• Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

Vaikka TIS tuon pultin neuvookin löysäämään, en usko että yksikään asentaja jaksaa lähteä sen kanssa kikkailemaan. Kyllä sen hihnan saa varmasti sopivaksi ilman nokkapyörän pultin löysäämistäkin. Laittaa remelin paikalleen ja kääntelee koneen semmoiseen asentoon, että nokka ei kampea mihinkään suuntaan. Sitten vaan kiristin sopivaan kireyteen. Miten pultin lujuus muutenheikkenee itsestään, jos sitä ei auota? Ei vittuiluna vaan ihan oikeasti. Ei kai tommonen nokkapyörän pultti nyt niin kireällä voi olla, että se oikein venyisi siinä.

Mä en kyllä millään tajua, miksi toi pultti pitäisi löysätä... Taitaa käydä niin, että ei siitä korjaamoa saa tilille millään.

Comment

• kooässä
            Newbiemmer
            • Apr 2009
            • 18
            • Oulu

Originally posted by Juppe View Post
            Miten pultin lujuus muutenheikkenee itsestään, jos sitä ei auota?
            Joo, itse en kyllä osaa edes sitä sanoa, että onko tuo pultti heikentynyt.

Originally posted by Juppe
            Ei kai tommonen nokkapyörän pultti nyt niin kireällä voi olla, että se oikein venyisi siinä.
            Tuotakaan en osaa itse edes päätellä, että onko tuo pultti venynyt. Voisiko hihnapyörä pitkän ajan kuluessa vääntää tuon pultin poikki, jos hihna olisi esim. liian kireällä?

Originally posted by Juppe
            Mä en kyllä millään tajua, miksi toi pultti pitäisi löysätä... Taitaa käydä niin, että ei siitä korjaamoa saa tilille millään.
            No tässä on mielestäni se hyvä puoli, että ei kai sitä asiakkaan tarvinne tietääkään, miksi BMW:n tehdas ohjeistaa pultin löysäämään. Yleensä takuu asioissa näyttövelvollisuus on tekijällä. Jos nyt niin huono tuuri kävisi, jota en itse vielä usko, että asiaa jouduttaisiin puimaan esim. kuluttajansuoja asiana, niin siinä tapauksessa ei taida riittää, että asentaja ei tiedä miksi tai sen mielestä, asennusohjeita ei tarvi noudattaa.

ps. Ei tämä ole minulle mikään haudanvakava asia, vaikka asiaa vähän pengonkin. Mielenkiintoista vain on, kuten tässäkin asiassa, kun löytyivät nuo tehdasohjeet, joita kukaan ei ole tainnut vielä noudattaa
            BMW 318 iA E36 -91

Comment

• Rolli
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1067
              • Kausala city

Pulttihan ei vaikuta siihen saako remmin vaihdettua vai ei. Pultin aukaisulla saadaan säädettyä jako TARKASTI kohdilleen. Niinkuin Rocla tuolla jo aikaisemmin mainitsi.
              Originally posted by Rocla View Post
              Tuo pulttihan aiheuttaa myös sen, että jakopään ajoitus on oikeasti säädettävissä, eikä vain hampaan tarkkuudella.

Käsittääkseni nokkaa ei lukita vaan ajoitus tehdään "lepäävän" työkalun eli tulkin avulla.
              Ja kyllä voisin kuvitella huoltoliikkeen tehneen virheen siinä että ei avannut ja tarkistannut pulttia niinkuin huolto-ohjeessa sanotaan.
              E34 530d -94 M-Sport

Comment

• kooässä
                Newbiemmer
                • Apr 2009
                • 18
                • Oulu

Vaikka TIS tuon pultin neuvookin löysäämään, en usko että yksikään asentaja jaksaa lähteä sen kanssa kikkailemaan.

Originally posted by Rolli View Post
                Ja kyllä voisin kuvitella huoltoliikkeen tehneen virheen siinä että ei avannut ja tarkistannut pulttia niinkuin huolto-ohjeessa sanotaan.

Tähän vielä lisäisi sen, että ei tuo muutoinkaan asiakasta juuri ilahduta, kun kuulee jälkeenpäin, että huoltoa ei ole tehty niin kuin se olisi pitänyt tehdä. Todennäköisesti hihnanvaihtotyön hinnassa tuo pultin kanssa kikkailu on huomioitu ja minä olen sen myös maksanut, mutta sitten kuulen jälkeenpäin, että sitä ei ole tehtykään.

Auto on tuotu 2002 saksasta. Autoa oli huoltokirjan mukaan huollettu merkkiliikkeessä. Täytyy sanoa, että olin aivan ihmeissäni, kuinka hyvin autoa oli huollettu. Se näkyi maallikollekin ihan joka paikassa, jopa saranoiden, lukkojen ja akunnapojen voitelujen myötä.

Täällä kun olen käyttänyt autoa huollossa, niin päällimmäiseksi minulla on jäänyt sellainen näkymä ja tunne, että huoltotyössä on tingitty kaikesta mahdollisesta. En halua yleistää tätä tasoeroa tämän yhden tapauksen vuoksi, mutta ero on kyllä tässä tapauksessa ollut ihan silminnähtävä.

Tuosta pultin venymisestä ja kestävyydestä vielä. Tässä viimeksi tehdyssä hihnavaihtotyössähän tuota pulttia nimenomaan ei ole availtu, kiristelty ja venytelty. Mutta onhan noita hihnanvaihtoja voitu tehdä Saksassa ohjeen mukaisesti ja pulttia on silloin venytelty ja se meni vasta nyt poikki, vaikka sitä on täällä Suomessa säästeltykin
                BMW 318 iA E36 -91

Comment

• Radon
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 463
                  • Suomi-Finland

Originally posted by Rolli View Post
                  Eihän kaiketi missään käsketä tuota pulttia mitenkään tarkastaa ja mitä se edes tarkottaisi jos sellainen jossain lukisi? Ja kuten jo todettu ei tuohon pulttiin ole tarvetta ilmeisesti edes koskea jollei sitä jakoa ole tarpeen alkaa muuttamaan?

Se että hihna olisi ollut liian tiukassa lienee mahdollista mutta sitä lienee mahdotonta osoittaa että onko se syynä tuohon pultin katkeamiseen joten näkisin melko turhana alkaa asiasta korjaamoa syyttämään.

Comment

• Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

Vaikka hihna olisi kuinka kireällä ei pultti kyllä katkea sen takia. Siellähän on kartio liitos ja jos liitoksen pinnat ovat puhtaat ja ehjät ei hihnan aiheuttama kuormitus kyllä pulttia pitäisi rasittaa. Nokkapyörä sieltä hajoaisi jos hihna sattuisi kestämään (mikä on kyllä tossa konessa melkoisen epätödennäköistä).

Yhdessä 16V pösön koneessa liian tiukka hihna hajotti nokkapyörän. Meni ne "puolat" poikki.

Comment

• kooässä
                      Newbiemmer
                      • Apr 2009
                      • 18
                      • Oulu

Nokkapyöränpultti saapui tänään. Nokka-akseli on ollut jumissa ja se on todennäköisesti aiheuttanut nokkapultin katkeamisen. Korjaamon mukaan nokka-akselin jumiutuminen on todennäköisesti johtunut voiteluhäiriöstä (karstoittuneesta koneesta jne.).

Kuva nokka-akselista.

Kuvia lohkosta

Nokka-akselin hihnapyörä ja vioittunut kiila

Kuvien perusteella jakohihnan päässä oleva laakerointi on vioittunut. Muut laakeripinnat näyttäisivät ehjiltä. Olisiko niin, että voitelu on pettänyt pelkästään tuossa jakohihnanpäässä olevassa laakeroinnissa? Lisäksi tulee mieleen, että voisiko liian kireä jakohihna aiheuttaa laakerivian?
                      BMW 318 iA E36 -91

Comment

• Munnie
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 30

Originally posted by kooässä View Post
                        Nokkapyöränpultti saapui tänään. Nokka-akseli on ollut jumissa ja se on todennäköisesti aiheuttanut nokkapultin katkeamisen. Korjaamon mukaan nokka-akselin jumiutuminen on todennäköisesti johtunut voiteluhäiriöstä (karstoittuneesta koneesta jne.).

Kuva nokka-akselista.

Kuvien perusteella jakohihnan päässä oleva laakerointi on vioittunut. Muut laakeripinnat näyttäisivät ehjiltä. Olisiko niin, että voitelu on pettänyt pelkästään tuossa jakohihnanpäässä olevassa laakeroinnissa? Lisäksi tulee mieleen, että voisiko liian kireä jakohihna aiheuttaa laakerivian?[/SIZE][/FONT]

Tuossa nokka-akselissa ei ole mitään ehjää, näkee jo kuvasta. Remmin kireys ei aiheuta laakerivaurioita. Eikä varsinkaan syö nokkia/keinuja pilalle.
                        Veikkaisin että paskat öljyt+pätkäajoa = kone täynnä majoneesia = voiteluhäiriö

Comment

• kooässä
                          Newbiemmer
                          • Apr 2009
                          • 18
                          • Oulu

Originally posted by Munnie View Post
                          Tuossa nokka-akselissa ei ole mitään ehjää, näkee jo kuvasta. Remmin kireys ei aiheuta laakerivaurioita. Eikä varsinkaan syö nokkia/keinuja pilalle.
                          Originally posted by Munnie View Post

Veikkaisin että paskat öljyt+pätkäajoa = kone täynnä majoneesia = voiteluhäiriö
                          Kiitos näistä tiedoista. Öljyt ovat TXT SOFTEC 5W-40 TXTS54G110 ja on ollut pätkäajoa. Ovatko mielestäsi nokkien ja keinujen lisäksi kaikki laakeripinnat pilalla? Oma näkemyksenihän oli tuon kuvan perusteella, että pilalla olisi (vaurioitunut, jumittunut tms.) pelkästään tuo jakohihnan puoleisessa päässä oleva laakeri.
                          BMW 318 iA E36 -91

Comment

• jii.veivo
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 564
                            • Haapavesi

ainaskin noi itse nokat on kuluneet pilalle.
                            e38 750ial
                            Husaberg 650 fs -05
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

Comment

• Munnie
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 30

Originally posted by kooässä View Post

Kiitos näistä tiedoista. Öljyt ovat TXT SOFTEC 5W-40 TXTS54G110 ja on ollut pätkäajoa. Ovatko mielestäsi nokkien ja keinujen lisäksi kaikki laakeripinnat pilalla? Oma näkemyksenihän oli tuon kuvan perusteella, että pilalla olisi (vaurioitunut, jumittunut tms.) pelkästään tuo jakohihnan puoleisessa päässä oleva laakeri.
                              Hankala sanoa muista laakereista kuvan perusteella, uusiksi ne on laitettava kumminkin kun nokan laakeripinnatkin näyttää kärsineen.

Comment

• kooässä
                                Newbiemmer
                                • Apr 2009
                                • 18
                                • Oulu

Olis vielä yksi tarkentava kysymys. Voiko nuo nokkien ja keinujen kuluminen johtua myös ”normaalista” kulumisesta vai näyttäisikö nimenomaan olevan kysymys voiteluhäiriöstä? Ajettu siis 224 tkm ja M40 kone. Kovan nakutuksen vuoksi vaihdettu hydrauliset venttiilinnostimet 170 tkm kohdalla.
                                BMW 318 iA E36 -91

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎