Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 523 iA Touring vm. -97 lämpenemisongelma, vesipumpun magneettikytkin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarine
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 48
    • Valkeakoski

    BMW 523 iA Touring vm. -97 lämpenemisongelma, vesipumpun magneettikytkin?

    Morjens!

    Nyt olisi kiireellistä ongelmaa. Autoni on nyt ollut neljään otteeseen huollossa sen takia että moottori kuumenee punaiselle ja sisälle ei tule lämmintä. Aiemmin tehty:
    - vesipumppu ja termostaatti vaihdettu
    - Uusi moottori

    Viimeisin diagnoosi oli vesipumpun magneettikytkin joka oli kaiketi jäätynyt. Olivat sitten kuulemma sitä vasaralla hakanneet ja taas toimi, hetken. Ajoin 280km ja taas alkoi auto keittämään. Itse en tiedä missä tuo vesipumpun magneettikytkin sijaitsee joten apuja tähän niin voisin samaa juttua kokeilla eli hakata sitä hieman?

    Onko ideoita mikä autossani voisi olla viella kun kuluttaa jäähdytinnestettäkin niin että paisuntasäiliö tyhjenee parin päivän ajon jälkeen ja vuotoja ei kuulemma löytynyt. Alkaa jo hieman sapettaa kun on niin monta kertaa yritetty korjata.

    Kiitos paljon avusta!
    Nykyiset: F01 730d

    Entiset: F10 M5, F11 535d, E92 M3, E92 335CiA, F30 318d, F10 535i, e92 335i M-Sport, e92 320xd, e90 318d touring, e39 523iA
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3828
    • Nokia

    #2
    Trolli?

    Ei siinä vesipumpussa ole mitään magneettikytkintä, kampiakseli pyörittää sitä hihnan välityksellä kiinteästi.
    Last edited by Tomi T; 27-12-2009, 08:46.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • Pohjosenjulli
      Bimmer Rookie
      • Jul 2003
      • 86
      • pyhäntä

      #3
      kansi halki tai kannentiiviste rikki.

      ilmaa on niin paljo jäähdytysjärjestelmässä niin siks ei tuu sisälle lämmintä sisäkierron vesiletkun irrotat ja kaadat sinne suoraan jäähdytys nestettä niin rupee ilmat katoaan,
      kunhan ensin korjaat kannen.
      e30 316 2d megasquirt+m10b20
      e30 320i cabrio
      e30 325i touring
      ex.e30 318i, e36 320i, e39 523i, e30 320is, e30 325ic, e34 540i, e30 316it med m50b25+mega, e30 320 med m50b25+mega, e39 535, e46 320d.

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3508
        • Raisio

        #4
        Mikähän on korjaamon nimi jossa hakattu vasaralla jotain koneen osaa jotta saatais toimimaan:think
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Eiköhän tässä ole nyt kyse sähköisen kiertovesipumpun yhteydessä olevista venttiileistä jotka sijaitsevat siinä kuskinpuolen iskaritornin kyljessä. Ne kai jumitessaan voisivat selittää puhaltimen kylmän ilman mutta eivät kylläkään moottorin kuumenemista?

          Veikataanpa nyt vaikka kehnosti tehtyä ilmaamista syyksi noihin ongelmiin. Milloin termari ja pumppu on vaihdettu?
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • Saarine
            Bimmer Rookie
            • Apr 2009
            • 48
            • Valkeakoski

            #6
            Nyt sain osanumeron missä vika oli viimeksi, 64118374994. Eli vesipumpun venttiili (with additional water pump) eli se ei jostain syystä toimi.

            Vesipumppu ja termari vaihdettiin vielä vanhan moottorin aikaan kunnes siitä kansi hajosi kuumenemisen takia ja vaihdatin moottorin. Onko tuo yllä mainittu osanumero jotenkin järkevä selitys?
            Nykyiset: F01 730d

            Entiset: F10 M5, F11 535d, E92 M3, E92 335CiA, F30 318d, F10 535i, e92 335i M-Sport, e92 320xd, e90 318d touring, e39 523iA

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by Saarine View Post
              Nyt sain osanumeron missä vika oli viimeksi, 64118374994. Eli vesipumpun venttiili (with additional water pump) eli se ei jostain syystä toimi.

              Vesipumppu ja termari vaihdettiin vielä vanhan moottorin aikaan kunnes siitä kansi hajosi kuumenemisen takia ja vaihdatin moottorin. Onko tuo yllä mainittu osanumero jotenkin järkevä selitys?
              Kiertovesipumpun tai vesiventtiileiden ongelmat ei kyllä aiheuta moottorin ylikuumenemista, vaan ne vaikuttaa vain lämmitetyn ilman siirtämiseen ohjaamoon. Onko jäähdystysjärjestelmä varmasti ilmattu kunnolla (ettei olisi vaan vaihdettu moottori turhaan huonosti tehdyn ilmauksen takia...taas kerran)

              Kannattaa käyttää jatkossa osista oikeita nimiä, eikä sotkea vesipumppua ja kiertovesipumppua toisiinsa, hämää vaan muita lukijoita.
              Last edited by Havis; 28-12-2009, 08:52.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Saarine
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 48
                • Valkeakoski

                #8
                Originally posted by Havis View Post
                Kiertovesipumpun tai vesiventtiileiden ongelmat ei kyllä aiheuta moottorin ylikuumenemista, vaan ne vaikuttaa vain lämmitetyn ilman siirtämiseen ohjaamoon. Onko jäähdystysjärjestelmä varmasti ilmattu kunnolla (ettei olisi vaan vaihdettu moottori turhaan huonosti tehdyn ilmauksen takia...taas kerran)

                Kannattaa käyttää jatkossa osista oikeita nimiä, eikä sotkea vesipumppua ja kiertovesipumppua toisiinsa, hämää vaan muita lukijoita.
                Hyvä tietää! Vähän alan epäillä huonoa ilmausta, ei tule enää muita selityksiä tälle mieleen. Täytyy toivoa että saavat nyt kuntoon kun vaihdoin Benkara-Autoon Tampereella huollettavaksi.

                Pahoittelen vääriä osien nimiä, täytyy vielä opetella kaikki oikeat nimet.
                Nykyiset: F01 730d

                Entiset: F10 M5, F11 535d, E92 M3, E92 335CiA, F30 318d, F10 535i, e92 335i M-Sport, e92 320xd, e90 318d touring, e39 523iA

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎