Turbotusta käsitteleviä aiheita löytyy ainaki NÄIN monta mutta suurin osa kyselee mitä muulle autolle pitää tehdä... Kysynkin nyt mitä itse moottorille kannattaa tehdä? Söörtsillä ei ainaskaan äkkiseltään keksiny sellasta hakusanaa jolla olisi toivottua tietoa löytynyt, mutta jos on jossakin asiaa käsittelevä topic niin linkkiä kiitos... :P
Koneen puristus suhde näkyy olevan aika kova (autodata näyttää 9,4/9,7:1) paljonko olisi ihanteellinen suhde turbon kanssa ja miten psuhteen alentaminen kannattaisi toteuttaa? Kokemuksia? Onko mahdollista saada kestämään konetta ~300 heppasena vaihtamatta takomäntiä, eri veivejä sun muita sellasia hilippeitä? vai riittääkö tasapainotus ja laakerointi? Entäpä jakoremmi? onko käytetty tavallisia pilipali remmejä vai onko olemassa jotain "kestävempiä"? Nokka-akseli? Laulatellaanko vakionokalla koneesta heposia vai ollaanko heti vaihdon tarpeessa?
Entäpäs suuttimet jos haetaan jotain +300hp pitää suuttimien olla 7*haettu kw jaettuna 6:lla... joten 300cm3/min suuttimet riittäisivät? Boschin numerolla 0 280 150 200 ,300 cm3/min näkyy löytyvän halutun? tuottoiset suuttimet jostain BMWeestä... mikä mahtanee olla auto? Entäpä muu bensan syöttö? Riittääkö pari tavallista boschin pumppua rinnan vai jokin jämerämpi pumppu? Entä bensapaineensäädin?
Tallista löytyy kiisselin pakosarja ja vaadittava välilevy jotta sen saa pultattua tuollaiseen bensa koneeseen. Garretin TO4, iso cooleri, megasquirt ja hippusen muuta hilipettä onkin jo valmiiksi ostettu aiempaa suunnitelmaa 2 litrasesta neloskoneesta turbo vehkeen tekemistä varten.
Nuo tarvittavat jarrut, perä, tolpat, vakaajat sun muut löytyy pihalla olevasta 325tosesta...
Tuo neloskone ois jo kasassa ja lähes valmis keulille nostettavaksi mutta sen kanssa vaihdoksessa tulisi enemmän prosentteja... (laatikko, startti, laturi) Joten jos tuon 2,5 litrasen turbomuutokset eivät tule hinnaltaan järjettömän kalliiksi voisi koneen tehdä tuosta.
Auto on E30 320i -85 joten vuosimallikin on ihanteellinen... :P
Henski kiittää asiallisista vastauksista :wink:
Koneen puristus suhde näkyy olevan aika kova (autodata näyttää 9,4/9,7:1) paljonko olisi ihanteellinen suhde turbon kanssa ja miten psuhteen alentaminen kannattaisi toteuttaa? Kokemuksia? Onko mahdollista saada kestämään konetta ~300 heppasena vaihtamatta takomäntiä, eri veivejä sun muita sellasia hilippeitä? vai riittääkö tasapainotus ja laakerointi? Entäpä jakoremmi? onko käytetty tavallisia pilipali remmejä vai onko olemassa jotain "kestävempiä"? Nokka-akseli? Laulatellaanko vakionokalla koneesta heposia vai ollaanko heti vaihdon tarpeessa?
Entäpäs suuttimet jos haetaan jotain +300hp pitää suuttimien olla 7*haettu kw jaettuna 6:lla... joten 300cm3/min suuttimet riittäisivät? Boschin numerolla 0 280 150 200 ,300 cm3/min näkyy löytyvän halutun? tuottoiset suuttimet jostain BMWeestä... mikä mahtanee olla auto? Entäpä muu bensan syöttö? Riittääkö pari tavallista boschin pumppua rinnan vai jokin jämerämpi pumppu? Entä bensapaineensäädin?
Tallista löytyy kiisselin pakosarja ja vaadittava välilevy jotta sen saa pultattua tuollaiseen bensa koneeseen. Garretin TO4, iso cooleri, megasquirt ja hippusen muuta hilipettä onkin jo valmiiksi ostettu aiempaa suunnitelmaa 2 litrasesta neloskoneesta turbo vehkeen tekemistä varten.
Nuo tarvittavat jarrut, perä, tolpat, vakaajat sun muut löytyy pihalla olevasta 325tosesta...
Tuo neloskone ois jo kasassa ja lähes valmis keulille nostettavaksi mutta sen kanssa vaihdoksessa tulisi enemmän prosentteja... (laatikko, startti, laturi) Joten jos tuon 2,5 litrasen turbomuutokset eivät tule hinnaltaan järjettömän kalliiksi voisi koneen tehdä tuosta.
Auto on E30 320i -85 joten vuosimallikin on ihanteellinen... :P
Henski kiittää asiallisista vastauksista :wink:
Comment