Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 turbotus kysymyksiä & vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    M20 turbotus kysymyksiä & vastauksia

    Turbotusta käsitteleviä aiheita löytyy ainaki NÄIN monta mutta suurin osa kyselee mitä muulle autolle pitää tehdä... Kysynkin nyt mitä itse moottorille kannattaa tehdä? Söörtsillä ei ainaskaan äkkiseltään keksiny sellasta hakusanaa jolla olisi toivottua tietoa löytynyt, mutta jos on jossakin asiaa käsittelevä topic niin linkkiä kiitos... :P

    Koneen puristus suhde näkyy olevan aika kova (autodata näyttää 9,4/9,7:1) paljonko olisi ihanteellinen suhde turbon kanssa ja miten psuhteen alentaminen kannattaisi toteuttaa? Kokemuksia? Onko mahdollista saada kestämään konetta ~300 heppasena vaihtamatta takomäntiä, eri veivejä sun muita sellasia hilippeitä? vai riittääkö tasapainotus ja laakerointi? Entäpä jakoremmi? onko käytetty tavallisia pilipali remmejä vai onko olemassa jotain "kestävempiä"? Nokka-akseli? Laulatellaanko vakionokalla koneesta heposia vai ollaanko heti vaihdon tarpeessa?

    Entäpäs suuttimet jos haetaan jotain +300hp pitää suuttimien olla 7*haettu kw jaettuna 6:lla... joten 300cm3/min suuttimet riittäisivät? Boschin numerolla 0 280 150 200 ,300 cm3/min näkyy löytyvän halutun? tuottoiset suuttimet jostain BMWeestä... mikä mahtanee olla auto? Entäpä muu bensan syöttö? Riittääkö pari tavallista boschin pumppua rinnan vai jokin jämerämpi pumppu? Entä bensapaineensäädin?

    Tallista löytyy kiisselin pakosarja ja vaadittava välilevy jotta sen saa pultattua tuollaiseen bensa koneeseen. Garretin TO4, iso cooleri, megasquirt ja hippusen muuta hilipettä onkin jo valmiiksi ostettu aiempaa suunnitelmaa 2 litrasesta neloskoneesta turbo vehkeen tekemistä varten.

    Nuo tarvittavat jarrut, perä, tolpat, vakaajat sun muut löytyy pihalla olevasta 325tosesta...

    Tuo neloskone ois jo kasassa ja lähes valmis keulille nostettavaksi mutta sen kanssa vaihdoksessa tulisi enemmän prosentteja... (laatikko, startti, laturi) Joten jos tuon 2,5 litrasen turbomuutokset eivät tule hinnaltaan järjettömän kalliiksi voisi koneen tehdä tuosta.

    Auto on E30 320i -85 joten vuosimallikin on ihanteellinen... :P

    Henski kiittää asiallisista vastauksista :wink:
  • Pluto
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1860
    • Raisio

    #2
    Projekti-osiossa on aika monta m20b25-projektia. Kannattaa kattoo sieltä.
    BMW F32 435d

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Originally posted by Pluto
      Projekti-osiossa on aika monta m20b25-projektia. Kannattaa kattoo sieltä.
      Täytyy tsiikailla... itselläsikin näkyy olevan kyseinen motti... onko projektiosiolla konees tekemisestä juttua?

      Henski

      Comment

      • Vega_
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 888
        • Kokkola

        #4
        m20b20 turbotus

        tiedetään, tästä on miljoona topiccia. ja oon käyttänyt searchia ja lukenut jutut läpi,mutta jos tehtäis tänne yhteenveto?

        Eli autona on 320i -88 (ilman kattia) ja tarkotus ois, että jos siihen turbon joskus laittais.

        turboksi ajattelin aluksi ihan vain jotain esim. vw transportetin tdi:stä otettua turboa tai jotain vastaavaa..?

        mutta se mitä nyt mietin, on se, että jos tehoja "ei nosteta yli 20%", niin tarviiko muuta ku laittaa kaikki valmiiks (siis turbo koneeseen) ja käyä penkittään ja viedä dynolappu katsastusasemalle? saako sillä leiman?
        vai tarviiko vaihtaa muita osia esim.perä?vaihteisto? jne.

        jos vaikka sais ihan vaan jonku 150hp aluks ja kutittelis sitte vasta lisää ku kaikki on kunnossa. siis papereissa.

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Re: m20b20 turbotus

          Originally posted by Vega_
          tiedetään, tästä on miljoona topiccia. ja oon käyttänyt searchia ja lukenut jutut läpi,mutta jos tehtäis tänne yhteenveto?

          Eli autona on 320i -88 (ilman kattia) ja tarkotus ois, että jos siihen turbon joskus laittais.

          turboksi ajattelin aluksi ihan vain jotain esim. vw transportetin tdi:stä otettua turboa tai jotain vastaavaa..?

          mutta se mitä nyt mietin, on se, että jos tehoja "ei nosteta yli 20%", niin tarviiko muuta ku laittaa kaikki valmiiks (siis turbo koneeseen) ja käyä penkittään ja viedä dynolappu katsastusasemalle? saako sillä leiman?
          vai tarviiko vaihtaa muita osia esim.perä?vaihteisto? jne.

          jos vaikka sais ihan vaan jonku 150hp aluks ja kutittelis sitte vasta lisää ku kaikki on kunnossa. siis papereissa.
          tässä suora lainaus tuolta projektit osiolta, menee kuten tässä lukee

          Kunhan saan auton katsastus kuntoon niin sitte dynolle ja konttorille.
          Auto on 5/87, niin ei tarvii edes kattia asentaa ja tehot menee 20% säännöllä eli alle 150hv.

          Eli pitää olla dynolappu jolla osoitat että tehot eivät ole nousseet yli 20% ja sen jälkeen vain konttorille.

          EDIT. empäs tullut ajatelleeksi tuota autosi ikää, voi vaatia katalysaattorin... helpoiten selvität asian käymällä paikallisella konttorilla.

          Comment

          • Vega_
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 888
            • Kokkola

            #6
            maksaakohan katti paljon,..

            Comment

            • wj
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 3253
              • Järvenpää

              #7
              kisa katteja saa 300-1000€
              - 2006 Mustang cabriolet
              - Sleekcraft Enforcer 28'

              Comment

              • Vega_
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 888
                • Kokkola

                #8
                jee jee..
                entä jos ostaan vaan sellasen normaalin jota käytetään aina kerran vuodessa?

                Comment

                • Gygt
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 372
                  • Kajaani

                  #9
                  voi käydä tommosen tdi: ahin pieneksi...
                  KAJ. SRK. TURBO RACING

                  Comment

                  • ykä
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 478
                    • Alaviirre

                    #10
                    no tuskimpa onnistuu tällä tuo että ei nosta tehoa tuosta 320 kun sen 20% varmaan vaatii vaihtaan noi 325 hilut autoon kannattaa kysyä aluksi konttorilta mitä mieltä ovat asiasta mutta kyllä mulle ainakin on sanottu että auto pitää muuttaa vastaamaan 325 jos aikoo turbottaa sen 8)
                    Bmw 525 Td e61
                    Bmw e34 535 Turbo



                    EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial

                    -FatBoyRacing-

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      En usko että tarvitaan enää yhtään tuskimpa topikkia, joten toimitaan seuraavasti.

                      JOKAINEN turboa haluava käyköön paikallisella konttorilla kysymässä ja hakemassa muutoslaput ja poriseen muutoskatsastuksesta. Jos tehoa kasvatetaan enemmän kuin tuo 20% silloin vaaditaan jämerämpi alusta josta taas saadaan kasvattaa 20%...

                      Jos epäilyttää, voi aiempia aiheita tutkia ja todeta että tuo 20% tehon nosto ei vaadi alustan muutoksia.

                      Comment

                      • Vega_
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 888
                        • Kokkola

                        #12
                        en hae ahtimella mitään huipputehoja, vaan ihan vaan kutittelisin konetta. Mikähän ahdin ois hyvä? ihan vaan pienillä ahdoilla.. 0.1-0.5bar max
                        ja halvalla pitäis saada, eli ei mitään uutta garrettia.

                        laitoin akelle mailia asiasta. Pitänee käyä vielä kokkolasa kysyyn..
                        tietääkö "paikalliset" että millä asemalla asia ois "helpoin" hoitaa?

                        Comment

                        • Miika Tissari
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 1802
                          • Varkaus

                          #13
                          7/87 -> vaatii katin asentamisen ja riippuen konttorista tarviiko pakokaasu mittaus ennen ja jälkeen katin asentamista. Jos yksi päästölappu riittää, niin asennat suoranputken päälle katin kuoret. :wink:
                          Päästöraja-arvot eivät muutu mihinkään alkuperäisestä.


                          Ja tässä oli blaa blaa bla blaa blaaaaaaaaaaaaa.... :oops:
                          E28 ///M-tech V8 -83
                          E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                          Comment

                          • Vega_
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 888
                            • Kokkola

                            #14
                            asiaa!

                            kiitos asiallisista vastauksista.
                            pitänee käydä kysyyn huomena paikalliselta katsastusasemalta.. tai jopa molemmista, että miten on, tarviiko kattia?
                            mistä sen sais? lainais jonku autosta? :lol:

                            Comment

                            • Vega_
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 888
                              • Kokkola

                              #15
                              Eli kävin kysymässä katastus asemalta ja setä sano että pitää muuttaa jarrus ja alusta vastaamaan saman teholuokan vastaavaa mallia. Eli oisko se sitte tuo m20b23? 150hp siinä on.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎