Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 turbotus kysymyksiä & vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #16
    Tässä akelle laittamani mailin vastaus, pariin muuhun topikkiin jo laitoin tän. Asia on kuten itsekkin konttorilla sait kuulla.

    Terve.

    20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
    mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
    autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
    316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
    vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
    on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
    jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
    kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
    eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
    asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
    katsastusasemalla.

    Tuomas Peltokangas
    Tarkastusinsinööri
    Ajoneuvohallintokeskus

    Tosin kun alustaa rupeat muuttamaan niin kerralla vakaajatkin vastaamaan 325 mallia niin saat penkittää sen 204 hepoa, etk:sta tutkimaan tuota vakajien eroavaisuutta 323 ja 325 välillä. Suuria eroja ainakaan ei pitäisi olla.

    Comment

    • Vega_
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 888
      • Kokkola

      #17
      mitä alustan muuttaminen pitää tarkalleen sisällään?

      ja paljoko on hinta-arvio kyseiselle hommalle?

      Comment

      • Vega_
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 888
        • Kokkola

        #18
        Originally posted by Henski
        Tässä akelle laittamani mailin vastaus, pariin muuhun topikkiin jo laitoin tän. Asia on kuten itsekkin konttorilla sait kuulla.

        Terve.

        20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
        mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
        autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
        316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
        vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
        on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
        jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
        kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
        eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
        asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
        katsastusasemalla.

        Tuomas Peltokangas
        Tarkastusinsinööri
        Ajoneuvohallintokeskus

        Tosin kun alustaa rupeat muuttamaan niin kerralla vakaajatkin vastaamaan 325 mallia niin saat penkittää sen 204 hepoa, etk:sta tutkimaan tuota vakajien eroavaisuutta 323 ja 325 välillä. Suuria eroja ainakaan ei pitäisi olla.


        Entä JOS tehot ei nousisi turbon myötä? :wink: "kuristais" vain vähän.. :idea:

        Comment

        • 5ampo
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 60
          • kajaani

          #19
          eli siis turbottamaan 316-318i ja vaihtaa eteen jäädytetyt levyt. tehot 125.
          prosentit jarruista eli n. 8. 320 turbotus vaatii levyt taakse.ja vakaajat.
          ja 323-325i ei muutoksia!vakaaja?

          ja m50??? onhan noita vaihtoehtoja.

          tietysti varmaan myös konttorista riippuen.

          Comment

          • Miika Tissari
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 1802
            • Varkaus

            #20
            Originally posted by Henski
            Tässä akelle laittamani mailin vastaus, pariin muuhun topikkiin jo laitoin tän. Asia on kuten itsekkin konttorilla sait kuulla.

            Terve.

            20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
            mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
            autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
            316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
            vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
            on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
            jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
            kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
            eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
            asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
            katsastusasemalla.

            Tuomas Peltokangas
            Tarkastusinsinööri
            Ajoneuvohallintokeskus

            Tosin kun alustaa rupeat muuttamaan niin kerralla vakaajatkin vastaamaan 325 mallia niin saat penkittää sen 204 hepoa, etk:sta tutkimaan tuota vakajien eroavaisuutta 323 ja 325 välillä. Suuria eroja ainakaan ei pitäisi olla.

            Nostetaampas ylös, kun tuli ajatus mieleen. :arrow:

            Mitenkäs jos käyttää M10 tai M30 moottoria, niin ei voi olla 325 vastaava voimansiirto koska laatikko ei käy..? ehhehe :!:
            E28 ///M-tech V8 -83
            E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

            Comment

            • wj
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 3253
              • Järvenpää

              #21
              Originally posted by Miika Tissari
              Originally posted by Henski
              Tässä akelle laittamani mailin vastaus, pariin muuhun topikkiin jo laitoin tän. Asia on kuten itsekkin konttorilla sait kuulla.

              Terve.

              20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
              mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
              autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
              316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
              vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
              on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
              jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
              kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
              eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
              asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
              katsastusasemalla.

              Tuomas Peltokangas
              Tarkastusinsinööri
              Ajoneuvohallintokeskus

              Tosin kun alustaa rupeat muuttamaan niin kerralla vakaajatkin vastaamaan 325 mallia niin saat penkittää sen 204 hepoa, etk:sta tutkimaan tuota vakajien eroavaisuutta 323 ja 325 välillä. Suuria eroja ainakaan ei pitäisi olla.

              Nostetaampas ylös, kun tuli ajatus mieleen. :arrow:

              Mitenkäs jos käyttää M10 tai M30 moottoria, niin ei voi olla 325 vastaava voimansiirto koska laatikko ei käy..? ehhehe :!:
              M10 menee m20 koneen laatikko jos käyttää m20 moottorin kytkintä. Mutta kytkimen ja vauhtipyörän sopivuudesta en sano mitään.

              Eli laatikoissa kiinnitykset täsmää muttei kytkinlevyyn tuleva boori
              - 2006 Mustang cabriolet
              - Sleekcraft Enforcer 28'

              Comment

              • Guest's Avatar

                #22
                Originally posted by Miika Tissari
                Originally posted by Henski
                Tässä akelle laittamani mailin vastaus, pariin muuhun topikkiin jo laitoin tän. Asia on kuten itsekkin konttorilla sait kuulla.

                Terve.

                20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
                mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
                autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
                316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
                vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
                on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
                jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
                kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
                eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
                asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
                katsastusasemalla.

                Tuomas Peltokangas
                Tarkastusinsinööri
                Ajoneuvohallintokeskus

                Tosin kun alustaa rupeat muuttamaan niin kerralla vakaajatkin vastaamaan 325 mallia niin saat penkittää sen 204 hepoa, etk:sta tutkimaan tuota vakajien eroavaisuutta 323 ja 325 välillä. Suuria eroja ainakaan ei pitäisi olla.

                Nostetaampas ylös, kun tuli ajatus mieleen. :arrow:

                Mitenkäs jos käyttää M10 tai M30 moottoria, niin ei voi olla 325 vastaava voimansiirto koska laatikko ei käy..? ehhehe :!:
                M10 konetta käytettäessä hyväksytään vaikka 316i:n vaihdelaatikko M10B20 perässä. Näin näitä on ainakin tehty että neloskone, nelosen loota.

                Comment

                • Miika Tissari
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 1802
                  • Varkaus

                  #23
                  Originally posted by Henski
                  Originally posted by Miika Tissari
                  Originally posted by Henski
                  Tässä akelle laittamani mailin vastaus, pariin muuhun topikkiin jo laitoin tän. Asia on kuten itsekkin konttorilla sait kuulla.

                  Terve.

                  20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
                  mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
                  autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
                  316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
                  vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
                  on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
                  jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
                  kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
                  eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
                  asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
                  katsastusasemalla.

                  Tuomas Peltokangas
                  Tarkastusinsinööri
                  Ajoneuvohallintokeskus

                  Tosin kun alustaa rupeat muuttamaan niin kerralla vakaajatkin vastaamaan 325 mallia niin saat penkittää sen 204 hepoa, etk:sta tutkimaan tuota vakajien eroavaisuutta 323 ja 325 välillä. Suuria eroja ainakaan ei pitäisi olla.

                  Nostetaampas ylös, kun tuli ajatus mieleen. :arrow:

                  Mitenkäs jos käyttää M10 tai M30 moottoria, niin ei voi olla 325 vastaava voimansiirto koska laatikko ei käy..? ehhehe :!:
                  M10 konetta käytettäessä hyväksytään vaikka 316i:n vaihdelaatikko M10B20 perässä. Näin näitä on ainakin tehty että neloskone, nelosen loota.
                  Mutta voimansiirto ei sitten vastaa 325 mallia! Kuten tuossa katsastus inssin esimerkissä että 318/ahdin sekä 325 jarrut ja voimansiirto, mutta tuohan on mahdoton todellisuudessa toteuttaa... :wink:
                  E28 ///M-tech V8 -83
                  E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #24
                    Originally posted by Wittu_jooHenski
                    M10 menee m20 koneen laatikko jos käyttää m20 moottorin kytkintä.
                    Eli laatikoissa kiinnitykset täsmää
                    Oletko 100% varma et kiinitykset täsmää?
                    E24 635csi

                    Comment

                    • wj
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 3253
                      • Järvenpää

                      #25
                      Originally posted by Muumi
                      Originally posted by Wittu_jooHenski
                      M10 menee m20 koneen laatikko jos käyttää m20 moottorin kytkintä.
                      Eli laatikoissa kiinnitykset täsmää
                      Oletko 100% varma et kiinitykset täsmää?
                      olen. Voin ottaa kuvan sulle kun m10 laatikko on m20b23:messa kii.
                      Mut sanotaan vielä et 95% varma kun en niin tarkaan kattonu sitä

                      Tossa tallissa on b23 ja m10 getrag
                      - 2006 Mustang cabriolet
                      - Sleekcraft Enforcer 28'

                      Comment

                      • Sag
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2003
                        • 104

                        #26
                        Eipä muuten pitäis käydä. M10 kyllä sopii M30 koneen getraggiin kun isi äitiin, mutta m20 koneen kytkinkoppa on erilainen. Ja ainakin E21:ssä on m20b23:sen perässä pikkugetraggi erilaisella kytkinkopalla kun M10 getrageissa.

                        Comment

                        • Maza
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 4319
                          • Kannus/Kokkola

                          #27
                          olen. Voin ottaa kuvan sulle kun m10 laatikko on m20b23:messa kii.
                          Mut sanotaan vielä et 95% varma kun en niin tarkaan kattonu sitä

                          Tossa tallissa on b23 ja m10 getrag
                          Ei kyllä pitäisi sopia.. kuvia odotellen... :roll:

                          Comment

                          • wj
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 3253
                            • Järvenpää

                            #28
                            no olis taas pitäny kattoo paremmin kun suurinpirtein toi asia. Ei se siihen käy. Näytti vaan siltä. mut tossa kuvia



                            - 2006 Mustang cabriolet
                            - Sleekcraft Enforcer 28'

                            Comment

                            • f1zz
                              GTi:stä tuttu
                              • Sep 2003
                              • 1469
                              • Veikkola

                              #29
                              höh eksä nää et toi on vinossa ku noi ohjurit ei osu kohallee ! :shock:
                              vähä käännät ni sitte.

                              sitäpaitsi ei toi laatikko tarvii ku paripulttii ni se pysyy kii nimin kerran purkanut m20 koneen ja kironnut etukäteen taas niitä laatikon pultteja. Kun rupesin kattelemaan ni ei siellä ollu ku kaksi hyvin oli pysynyt. huoh..

                              Comment

                              • Muumi
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 1702
                                • Rovaniemi

                                #30
                                Originally posted by Wittu_joo

                                Hyvinhän se siihen sopi... :lol:
                                E24 635csi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎