Announcement

Collapse
No announcement yet.

Harvinaisuus(ko?) Bensasteppi zf 5hp24 poikii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Josunapalm
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 168
    • Lappeenranta

    Harvinaisuus(ko?) Bensasteppi zf 5hp24 poikii

    Eli kyseinen automaattilaatikko e39 -96 535:sta alkoi näyttelemään lopunajan merkkejä ja sit näyttiki niitä ihan kunnolla. Autolla ajettu n. 210000km. Öljyjä tuskin on vaihdettu eli siellä on ne surulliset "ikiöljyt".

    Eräänä päivänä tulin vieraasta kaupungista hieman kauempaa. Laatikko toimi mielestämi aivan normaalisti. Seuraavana aamuna ilmeni pientä nykimistä ja muutaman kerran sammui D päällä jarrun kanssa seisoessa. Pääsin kuitenkin kotiin muutaman kilometrin päähän ja pari metrii ennen parkkia iski "trans. fail safe prog." eli laatikko meni ilmeisesti johonkin varaohjelmaan. Auto jäi siihen. Eilen kokeilin mitä mahtaa tapahtua ja nyt auto sammuu heti jos laittaa D:n tai R:n päälle.

    Onkos näitä hajoillut kellään muulla tai muissa laatikoissa ollut samantyyppisiä oireita? Antaako tuo laatikko mitään vikakoodeja? Mielestäni nuo oireet viittaisi jotenkin turbiinin rikkoutumiseen tai että se olisi jotenkin "jumissa" tai "lukkiutunut". Irtihän tuo on jokatapauksessa otettava mutta kaikki vinkit ja vihjeet olisivat tervetulleita miten tässä kannattaa edetä.
    Last edited by Josunapalm; 22-04-2010, 19:20.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Sopiva moottorivika tekee saman. Esim. paha imuvuoto tai rikkinäinen maf, ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä tai se on pahemmin sekaisin -> laatikko sekoaa. Ei se nyt kuitenkaan mahdottomuus olisi sekään että laatikko poikii, mutta kannattaa tutkia ennenkuin irroittaa lootan.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Turbiinin lukitus ei aukea, kuulostaa kovin siltä, nykäseekö auto D:lle laitettaessa ennenkuin sammuu? Kuten olisi lähdössä liikkeelle?
      Vikakoodien luentaan ensimmäisenä, jostain se vikatila tulee ja kyllä siitä on koodi muistiin jäänyt.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Josunapalm
        Bimmer Rookie
        • May 2008
        • 168
        • Lappeenranta

        #4
        Tuohon moottorivikaan en usko.

        Originally posted by Supa View Post
        Turbiinin lukitus ei aukea, kuulostaa kovin siltä, nykäseekö auto D:lle laitettaessa ennenkuin sammuu? Kuten olisi lähdössä liikkeelle?
        Tekee juuri tuon pienen nytkähdyksen. Lisäksi päästää sellaisen "narahtavan" äänen jonka jälkee sammuu.

        Pitää nyt ihan ensiksi etsiä joku, joka saisi tosta nuo koodit luettua.

        Comment

        • Josunapalm
          Bimmer Rookie
          • May 2008
          • 168
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Sopiva moottorivika tekee saman. Esim. paha imuvuoto tai rikkinäinen maf, ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä tai se on pahemmin sekaisin -> laatikko sekoaa. Ei se nyt kuitenkaan mahdottomuus olisi sekään että laatikko poikii, mutta kannattaa tutkia ennenkuin irroittaa lootan.

          Perun edelliset puheeni. Olet ilmeisesti kuitenkin oikeassa. Tuon vinkkisi perusteella testailin vielä vähän. Lämmitin konetta paikallaan jonkun verran ja vaihteen päälle laittaessa lisäsin hieman vielä kaasua ja autohan liikahtikin eikä enään sammunutkaan. Ajelin hetken ja kone oli normaalilämmöissä ja laatikko toimi mielestäni normaalisti. Moottori kesti käynnissä vaihde päällä tyhjäkäynnillä. Kiitoksia tuosta vinkistä.

          Pitääpä lukaista moottorinohjauksesta vikakoodit ja tutkia muita mahdollisia vikapaikkoja.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            ...ja ne "ikiliikkuja bensastepit" tuli vasta 9/98 ja siitä eteenpäin.
            Toki nämä vanhemmatkin yleensä kyllä kestää todella hyvin kilometrejä+vuosia. Rikkomalla saa toki sitten rikki rautakangenkin.

            Comment

            • Josunapalm
              Bimmer Rookie
              • May 2008
              • 168
              • Lappeenranta

              #7
              Moottorinohjauksen vikakoodeja löyty lamdasta ja parin pytyn missfireä. Laatikon koodit pitäisi käydä luetuttamassa jossain.

              Tilanne on siinä mielessä muuttunut, että alkuperäisestä viasta ei ole enään tietoakaan. Ja en ole tehnyt mitään (muutakuin vaihtanut lambdan). Auto lähtee liikkeelle niinkuin pitääkin. Mutta 2 vaihteelle vaihtaessa ikäänkuin vaihde ei menisi aina päälle, eli jonkuu 1-2 sekuntia luistaa ja sitten vaihde menee pamahtaen päälle (auto nykäisee hieman ja päästää kolauksen) ja sen jälkeen taas menee normaalisti.

              Kovin paljon testiä en ole edes ajanut, kun auto on poistettu liikennekäytöstä tällä hetkellä ja pikkutiellä vähän vaan kokeilin. Eli isommista nopeuksista ja isompien vaihteiden toimivuudesta ei vielä ole tietoa.

              Aiheuttaako mahdollinen öljynvähyys tuollaista? Ei riitä painetta lukitsemaan pakkaa heti? Lisäksi tuo alkuperäinen vika ja sen katoaminen aiheuttaa hämmennystä. Kuinka tuosta laatikosta tarkastetaan öljymäärä?

              Kellään ideoita?

              Comment

              • Josunapalm
                Bimmer Rookie
                • May 2008
                • 168
                • Lappeenranta

                #8
                Kyllähän se sit poiki!

                Eli joo, vaihdoin öljyt huvikseen tohon huuhtelemalla ja jäähdyttäjän huuhtelin vielä erikseen löpöllä. Noin 6km pelasi täysin niinkuin pitääkin.
                Aikaisemmat oireet hävisivät. Sitten yhtäkkiä liikkeellelähdössä auto tärähti ja laatikko rupesi luistamaan ja meni vikatilaan.
                Nyt D päällä auto täristää eikä liiku. Kaasun kanssa menee heti vikatilaan.

                Onko tämä nyt se kuuluisa "paskashokki"? Ihmettelen että se tulee noin yhtäkkiä ja nopeasti.
                Laatikko kylläkin oireili hieman jo ennen öljynvaihtoa kuten aikasemmista viesteistä selviää. Tosin täysin eritavallla.
                Lisäksi öljypohjan magneeteista löytyi mielenkiintoisia "palikoita" http://koti.mbnet.fi/joonas85/palat%20003.jpg
                Kellään mitään arvailuja mistä noi on irronnut?

                Nyt ois myynnissä laatikkovikanen e39...

                Edit: linkki korjattu
                Last edited by Josunapalm; 01-07-2010, 20:21.

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Kiteellä joku jamppa korjaa noita laatikoita suht edullisesti

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Josunapalm View Post

                    Onko tämä nyt se kuuluisa "paskashokki"?
                    No ei. Öljyn seassa murusia, ennestään vikaa... oivoi...

                    Comment

                    • Josunapalm
                      Bimmer Rookie
                      • May 2008
                      • 168
                      • Lappeenranta

                      #11
                      No mutta ihmetyttää et heti 3km öljynvaihdon jälkeen tekee ton. Onhan ne voinu olla siel jonkuu aikaa. Paha sanoo...
                      Ja viel se et vian luonne muuttuu täysin heti öljynvaihon jälkee. Tai 3km toimi loistavasti.
                      Last edited by Josunapalm; 01-07-2010, 21:32.

                      Comment

                      • Behemoth
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 562

                        #12
                        Isännän E39 535i:stä porsi sama steppi @ 212tkm. ATB Berliinistä vain täysin huollettu käytetty tilalle (tuli kotipihalle asti) ja hommat pelittäny siitä asti. Pukkas alkuperäinen öljyt kentälle ja lopetti yhteistyön siihen paikkaan.
                        E66 730Ld LCI

                        ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                        Comment

                        • BMW
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 3822
                          • California

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          ...ja ne "ikiliikkuja bensastepit" tuli vasta 9/98 ja siitä eteenpäin.
                          Toki nämä vanhemmatkin yleensä kyllä kestää todella hyvin kilometrejä+vuosia. Rikkomalla saa toki sitten rikki rautakangenkin.
                          Koskeeko tuo "ikisteppi" kaikkia bensamalleja joista löytyy steppi laatikko niin pitkälle kuin niitä on vain tehty (onko ne tänäpäivänäkin vielä esim. F10:issä sillä nimellä)?

                          Eikö tosiaan yhtään laatikkovikaa ole raportoitu noilla "ikistepeillä" tällä foorumilla?
                          P
                          R
                          N
                          D

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by BMW View Post
                            Eikö tosiaan yhtään laatikkovikaa ole raportoitu noilla "ikistepeillä" tällä foorumilla?
                            On, mutta niiltä voi sulkea silmänsä.

                            Esim. 5hp24 ei mekaanisesti muuttunut lainkaan 9/98. Sähköt kylläkin. Se on kyllä totta, että 5hp19 vikatiheys on pienempi kuin 5hp18.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              On, mutta niiltä voi sulkea silmänsä.

                              Esim. 5hp24 ei mekaanisesti muuttunut lainkaan 9/98. Sähköt kylläkin. Se on kyllä totta, että 5hp19 vikatiheys on pienempi kuin 5hp18.
                              5hp18 on lähes ikuinen, 5hp19 on jo ikuinen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎