Announcement

Collapse
No announcement yet.

turbon huolto!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aak3li
    Bimmer Rookie
    • May 2010
    • 136
    • Raahe

    turbon huolto!

    autona e46 320d 1998, ja aattelin kysäistä että onko porukka huollottanut turboja ilman että mitään isompaa vikaa on turbossa ollut! eli siis autolla ajettu kohta 400 000km tietääkseni samalla turbolla, että onko mitenkä iso hyöty jos sen huollattaa jossain? ei viittis maksaa sitä n.500 euroa turhaan. auto tuntuu siltä että alaväännöt ois hieman kadoksissa että auttaisko tuo siihen? vai onko nämä 320d semmosia kuminauhoja että ei ihan alakierroksilla lähe. ja autoon on asennettu vissiinki harisella n.470 euroa maksanut teholastu eli hiukan tuntuu siltä että turbo vois olla huollon tarpeessa kiitoksia vastanneille!
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Huolto on parempi suorittaa ennen kuin laakerit ovat niin väljät että siivet ottavat runkoon kiinni -> enemmän tavaraa vaihtoon -> isompi lasku.

    Vähän kuin ennakoivasti

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Eihän vain tämä lämmin keli aiheuta sen, että tehot on hieman laskusuunnassa kun ahtoilma on kuumempaa?

      Comment

      • Dew
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2009
        • 272
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Antsah View Post
        Eihän vain tämä lämmin keli aiheuta sen, että tehot on hieman laskusuunnassa kun ahtoilma on kuumempaa?
        Kai se voi jos ei intterkuurelia ole? Varmaksi en tiedä
        BMW 325i Cabriolet -90

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Ei pitäisi dieselissä ilmanlämpötilan kauheasti vaikuttaa, koska dieseli pyörii aina ilmaylimäärällä.

          Alavääntöjen huonous voi olla merkki turbon akselin karstoittumisesta( ei pyöri kunnolla pienellä virtauksella, mutta isolla kaasulla toimii OK. itselä oli näin ja parani todella paljon turbon huollolla.

          Toki esim. boshin jakajapumpun määränsäädin saattaa iän myötä kulua silleen , että auto tuntuu laiskemmalta. En kyllä osaa sanoa,onko tuossa nelipyttyisessä samanlainen pumppu kuin vanhemmassa tds koneessa
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by ockelbo4500 View Post
            Ei pitäisi dieselissä ilmanlämpötilan kauheasti vaikuttaa, koska dieseli pyörii aina ilmaylimäärällä.

            Alavääntöjen huonous voi olla merkki turbon akselin karstoittumisesta( ei pyöri kunnolla pienellä virtauksella, mutta isolla kaasulla toimii OK. itselä oli näin ja parani todella paljon turbon huollolla.

            Toki esim. boshin jakajapumpun määränsäädin saattaa iän myötä kulua silleen , että auto tuntuu laiskemmalta. En kyllä osaa sanoa,onko tuossa nelipyttyisessä samanlainen pumppu kuin vanhemmassa tds koneessa
            Mulla säädettiin ja penkitettiin harisella ja sanoi että nää kelit vie semmoset 15 hv kun selitteli mielestäni hieman huonoa käppyrää...

            Miksi muuten välijäähdytintä tarvitaan ja jopa suurennellaan? juurikin tehon takia!
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Ahtimessa ei ole mitään vikaa? Jos sen huollattaa niin samalla filosofialla voisi huollattaa männänrenkaat ja venttiilinohjurit. Tuskin ovat kovin tikissä 400tkm jälkeen..
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Voihan se huipputehoista toki ennemminkin viedä niitä tehoja( äsken tarkoitin lähinnä alavääntöjen alueella, jossa ei maksimivirtauksia vielä ole). Varsinkin moottorioptimoinnin yhteydessä, jossa otetaan enemmän irti vakioturbon tuotosta yms.


                Niin ja mitä tulee kuuleriin niin tottakai sen vaikutus on aika suuri. Turbolta lähtevä ilma on yllättävän kuumaa ja mitä paremmin se jäähdytetään niin sitä enemmän siinä on tilavuuteen nähden happea. Varsinkin tehoja haettaessa tällä on merkitystä.


                Veikkaisin että vakiodieselillä ei kauheaa eroa olisi tuolla ilmanlämpötilalla tehoihin, jos siis oletetaan että siinä ei tehdä muita muutoksia. Tämän uskon johtuvan siitä, että vakio-ohjelmassa ajetaan aina reilulla ilmaylimäärällä, jolloin raja ei tule vastaan missään tilanteessa. Jos katillisessa bensakoneessa lambda on noin 1 kaikissa tilanteissa, niin muistaakseni dieselissä liikutaan lambdan alueella 1,5--> . Tuon 1,5 alapuolella alkaa jo savuttamaan, koska palotilassa palaminen ei tapahdu tasaisesti koko alueella vaan seos on suhteessa paljon rikkaampi siellä minne suurin osa polttoainesumusta suuntautuu. Uusissa dieselmoottoreissa polttoainesumu on paljon entistä tasaisempi jolloin, palotilassa oleva ilma voidaan käyttää paremmin hyödyksi.
                Last edited by ockelbo4500; 26-07-2010, 23:02.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • aak3li
                  Bimmer Rookie
                  • May 2010
                  • 136
                  • Raahe

                  #9
                  kiitoksia vastanneille voishan tuota käyttää kuitenki huollossa. eiköhän se ole aina kuitenki eteenpäin paljoki ku tietää et turbo on ainaki kunnossa ja mitä isompaan välijäähdyttimeen tulee niin seuraava tili kun ilmestyy tilille niin pistän isomman välijäähdyttimen tilaukseen ja samalla uuden etupuskurin;P sit ei muuta ku niitä värkkäileen paikalleen. ja tätä hankintaa oon harkinnu jo kauemman aikaa eli ei ole mikään heräteostos

                  Comment

                  • _Hämis_
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2009
                    • 238
                    • Raahe

                    #10
                    Onkos sulla tuo semmonen, että jossain vajaan 2000kierroksen kohilla löytyy koneesta vääntöä?
                    Noin tuo oma 320d käyttäytyy..
                    320d -02
                    Golf Variant 4motion 1.9tdi -00
                    Astra 1.6 -00

                    Comment

                    • aak3li
                      Bimmer Rookie
                      • May 2010
                      • 136
                      • Raahe

                      #11
                      Originally posted by _Hämis_ View Post
                      Onkos sulla tuo semmonen, että jossain vajaan 2000kierroksen kohilla löytyy koneesta vääntöä?
                      Noin tuo oma 320d käyttäytyy..
                      joo tuollain se suurinpiirtein käyttäytyy.
                      varsinki jos vähäkään isommalla vaihteella kuin 1. kiihdyttää niin ei heti alusta vedä kunnolla

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #12
                        Eikö tuo alla 2000 vetämättömyys ole näissä melkein ominaisuus.

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          #13
                          Originally posted by Antsah View Post
                          Eikö tuo alla 2000 vetämättömyys ole näissä melkein ominaisuus.
                          Näin myös omien kokemuksien mukaan, täysin kuollut ennen turbon pääsyä "alueelle", ohjelmointi kyllä muuttaa tilannetta.
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎