Announcement

Collapse
No announcement yet.

MAF sekoittaa automaattivaihteiston? Ei, vaan ABS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hezekiel
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 244

    MAF sekoittaa automaattivaihteiston? Ei, vaan ABS

    Auto on E39 M52B28TU 1/99 Steptronicilla. Ongelmana on, että kiihdytyksen aikana (ei välttämättä kickdown vaan myös osakaasulla) vaihtunut pienempi vaihde jää päälle kun kaasu nostetaan. Asiaa selvitettiin livedataa katsomalla -> ilmamäärät ovat joten kuten järkeviä ja seuraavat moottorin kuormitusta, mutta kaasua nostettaessa arvo pomppaa 1000:een. Voiko tämä sekoittaa vaihteiston toiminnan ja mistä mahtaa johtua? Jos MAFin liittimen irrottaa koneen käydessä, käynti kyllä selkeästi muuttuu. Ajoa ilman MAFfia ei ole vielä kokeiltu.
    Last edited by hezekiel; 17-09-2010, 08:48. Reason: juonenkäänne
    E32 735iAL, E36 320iA
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Ja laitetaan nyt vielä lisäinffoks, että laatikolta asiaa tutkittaessa Load Signal nousi täyskaasun tuntumassa lukemaan 252% joka lienee maksimi, eikä laskenut heti vaikka kaasun nosti ylös.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • aripaa
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 520
      • Kuhmo

      #3
      Originally posted by hezekiel View Post
      Auto on E39 M52B28TU 1/99 Steptronicilla. Ongelmana on, että kiihdytyksen aikana (ei välttämättä kickdown vaan myös osakaasulla) vaihtunut pienempi vaihde jää päälle kun kaasu nostetaan. Asiaa selvitettiin livedataa katsomalla -> ilmamäärät ovat joten kuten järkeviä ja seuraavat moottorin kuormitusta, mutta kaasua nostettaessa arvo pomppaa 1000:een. Voiko tämä sekoittaa vaihteiston toiminnan ja mistä mahtaa johtua? Jos MAFin liittimen irrottaa koneen käydessä, käynti kyllä selkeästi muuttuu. Ajoa ilman MAFfia ei ole vielä kokeiltu.
      Minulla oli samoja oireita 540ia -99 , maffi ja separaattorin kalvo vaihtoon johan parani, vaihtaa nätisti.
      Ext. bmw:t
      e28 518i -87
      e34 518i -92
      e39 540ia sedan 7/98
      e39 540ia sedan 9/98
      e39 540ia tour. 12/98
      E34 525i Touring 7/92

      Vikakoodien lukua/nollausta.

      e39 540 ia sedan 7/96

      Comment

      • hezekiel
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 244

        #4
        OK, aloitetaan näillä edullisemmilla keinoilla eli maffin, kaasuläpän ja separaattorin putsaus + letkujen tarkistus.
        E32 735iAL, E36 320iA

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Originally posted by hezekiel View Post
          Ajoa ilman MAFfia ei ole vielä kokeiltu.
          Kannattaisko kokeilla? Sen puhdistamisella et voita mitään, uutta vaan kehiin
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by hezekiel View Post
            Auto on E39 M52B28TU 1/99 Steptronicilla. Ongelmana on, että kiihdytyksen aikana (ei välttämättä kickdown vaan myös osakaasulla) vaihtunut pienempi vaihde jää päälle kun kaasu nostetaan. Asiaa selvitettiin livedataa katsomalla -> ilmamäärät ovat joten kuten järkeviä ja seuraavat moottorin kuormitusta, mutta kaasua nostettaessa arvo pomppaa 1000:een. Voiko tämä sekoittaa vaihteiston toiminnan ja mistä mahtaa johtua? Jos MAFin liittimen irrottaa koneen käydessä, käynti kyllä selkeästi muuttuu. Ajoa ilman MAFfia ei ole vielä kokeiltu.
            Mikä rengastus?

            Comment

            • hezekiel
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 244

              #7
              225/55R16 ympäriinsä. Toinen eturengas on tosin pari milliä kuluneempi, mutta ei kai se niiiin tarkkaa voi olla?
              E32 735iAL, E36 320iA

              Comment

              • hezekiel
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 244

                #8
                Autoa kokeiltu "ilman" MAFfia. Kun liittimen irrottaa, kone meinaa sammua mutta saa pian kierrokset takaisin ja toimii ajossa tämän jälkeen aivan kuten ennenkin (lootan ominaisuuskin on tallella). Livedataa katseltuna MAF-arvot kuitenkin elävät loogisesti eli aivan kuollut ei pitäisi olla. Taitaa vaihteistomurheen aiheuttaja olla jossain muualla?
                E32 735iAL, E36 320iA

                Comment

                • Coltti
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2009
                  • 333
                  • https://t.me/pump_upp

                  #9
                  Mullakin tekee -94 E34 samaa. Livedataa ei olla vielä luettu ajossa. Ainakin vikakoodi can-väylän toimintahäiriöstä on pariin kertaan nollattu.
                  https://t.me/pump_upp

                  Comment

                  • hezekiel
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 244

                    #10
                    Jaaha, nyt on separaattori ja siihen menevät letkut putsattu/vaihdettu. Kaksi letkua nejästä (bensanpaineensäätimen ja öljytikun letkut) oli jo selvästi murtunut ja kolmaskin hajosi irrottaessa. Separaattorin kalvo oli ehjä mutta karstan takia jumissa. Operaatio teki varmasti hyvää, mutta eipä se kyllä vaihteiston toimintaan vaikuttanut millään tavalla.

                    Hiukan arveluttaa vaihdella MAFfia "varmuuden vuoksi" mutta se kai tässä seuraavaksi on edessä?
                    E32 735iAL, E36 320iA

                    Comment

                    • Gearman
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 53
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Korjaan askeja tyokseni ja tuon ominaisuuden olen huomannut useissa bemareissa.

                      Minun kokemusteni mukaan se tulee esille kun kiihdyttaa sporttiasennossa tai kaasu ihan pohjassa. Eli kun kiihdytyksen paatteeksi laskee kaasusta, niin aski ei vaihdakaan isommalle vaihteelle. Kierrokset jaa ylos ja turbiinin ollessa lukossa tuloksena on tiukka moottorijarrutus. Kun sitten alkaa taas rauhallisesti painamaan kaasua, niin tilanne laukeaa ja aski vaihtaa isommalle tuoden kierrokset takaisin tuonne normaalille parin tonnin alueelle, missa automaatti tykkaa kierrokset pitaa rauhallisessa ajossa. Jos taas runttaa kaasun kerralla takaisin pohjaan, niin jatketaan taas kiihdyttamaan samalla pienella vaihteella.

                      Koska kaikki nama askit on toimineet tuota edella kuvattua lukuunottamatta taysin normaalisti, olen pitanyt sita enemmankin ominaisuutena kuin vikana. Kun ajetaan urheilullisesti, ei ole tarkoituksenmukaista, etta aski vaihtaisi aina kaasua hellitettaessa isompaa ja sitten taas heti uudestaan pienempaa kun lahdetaan polkemaan uudestaan. Tama vain mun omaa paattelya...

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        #12
                        Originally posted by Gearman View Post
                        Korjaan askeja tyokseni ja tuon ominaisuuden olen huomannut useissa bemareissa.

                        Minun kokemusteni mukaan se tulee esille kun kiihdyttaa sporttiasennossa tai kaasu ihan pohjassa. Eli kun kiihdytyksen paatteeksi laskee kaasusta, niin aski ei vaihdakaan isommalle vaihteelle. Kierrokset jaa ylos ja turbiinin ollessa lukossa tuloksena on tiukka moottorijarrutus. Kun sitten alkaa taas rauhallisesti painamaan kaasua, niin tilanne laukeaa ja aski vaihtaa isommalle tuoden kierrokset takaisin tuonne normaalille parin tonnin alueelle, missa automaatti tykkaa kierrokset pitaa rauhallisessa ajossa. Jos taas runttaa kaasun kerralla takaisin pohjaan, niin jatketaan taas kiihdyttamaan samalla pienella vaihteella.

                        Koska kaikki nama askit on toimineet tuota edella kuvattua lukuunottamatta taysin normaalisti, olen pitanyt sita enemmankin ominaisuutena kuin vikana. Kun ajetaan urheilullisesti, ei ole tarkoituksenmukaista, etta aski vaihtaisi aina kaasua hellitettaessa isompaa ja sitten taas heti uudestaan pienempaa kun lahdetaan polkemaan uudestaan. Tama vain mun omaa paattelya...
                        On ominaisuus laatikon softassa!
                        Pitää kierrokset ylhäällä, odottaen uutta kiihdytystä, ja auttaa moottorijarrutuksella hidastamaan, esim. radalla mutkassa.
                        Ilman tätä olisi aika vittumaista ajaa esim. satunnaisesti radalla... (Jos ei pykällä käsin stepillä)

                        ...Jos taas jää jurnuttamaan rajoittajaa vasten, jotain vikaa on. Pitäisi vaihtaa heti, kun rajoitin tulee. (Tai piirun ennen itseasiassa...)

                        Comment

                        • hezekiel
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 244

                          #13
                          Ainoa vain, että tekee tätä myös kun vaihteenvalitsin on normaaliasennossa ja kaasua ei paineta edes pohjaan. Isompaa vaihdetta ei tule ainakaan vielä parin kilsan ajolla, ei tasakaasulla eikä pojinta eri tavoilla painelemalla. Ainoa konsti on manuaalisesti vaihtaa isommalle tai kytkeä cruise päälle.

                          Olisiko jossain vaihteiston toiminnankuvausta, josta käy ilmi mitä signaaleja se käyttää? Onko MAF, TPS vai molemmat ja mahdollisesti vielä joku muu kuormitukseen liittyvä kierrosluvun lisäksi?
                          E32 735iAL, E36 320iA

                          Comment

                          • hezekiel
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 244

                            #14
                            Onko muuten tuo MAF-arvon ja Load signalin pomppaaminen tappiin kaasua nostettaessa muille tuttu ominaisuus? Kuvittelisin, että ilmamäärämittari ei yksin pysty aiheuttamaan tuollaista vaan että se tulisi jostain muualta.
                            E32 735iAL, E36 320iA

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3197
                              • Saarijärvi

                              #15
                              Originally posted by hezekiel View Post
                              Onko muuten tuo MAF-arvon ja Load signalin pomppaaminen tappiin kaasua nostettaessa muille tuttu ominaisuus? Kuvittelisin, että ilmamäärämittari ei yksin pysty aiheuttamaan tuollaista vaan että se tulisi jostain muualta.
                              Tätä kokeiltiin nyt toisessa autossakin, joskin se oli manuaali. Nosti ilmamäärän sinne 1000 paikkeille täyskaasulla ja laski heti kun päästi kaasusta.
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎